Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Таньков Костянтин Миколайович. Формування системи обслуговування машинобудівного підприємства за маркетингово-логістичним підходом : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Таньков К. М. Формування системи обслуговування машинобудівного підприємства за маркетингово-логістичним підходом. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка і управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Харківський національний економічний університет, Харків, 2008.

Дисертація присвячена вирішенню теоретично-прикладних проблем формування системи обслуговування машинобудівного підприємства за маркетингово-логістичним підходом. В роботі сформульовано поняття "сервісне забезпечення", що уможливило виділення класифікаційних угрупувань сервісу виробничого призначення. Отримали подальшого розвитку складові концепції маркетингово-логістичного управління за рахунок інтеграції завдань маркетингу і логістики управління процесами створення й доставки цінності сервісного продукту. Визначено підходи до формування системи обслуговування за умови залучення аутсорсингу. Набув подальшого розвитку структурно-технологічний підхід до проектування складних систем у вирішенні завдань оптимізації системи обслуговування. Удосконалено процедуру прийняття планово-управлінських рішень щодо формування системи обслуговування за рахунок її реалізації у середовищі інформаційної бази, яка відображає її предметну область. Удосконалено ситуаційний підхід до управління системою обслуговування, який передбачає комплексний аналіз логістичних ситуацій з визначенням на цій основі завдань ситуаційного характеру.

У дисертації проведено теоретичне узагальнення й подано нове вирішення науково-практичного завдання розвитку теоретичних, методичних положень та розробки практичних рекомендацій з формування системи обслуговування машинобудівного підприємства за маркетингово-логістичним підходом. Основними результатами дослідження є такі.

1. Узагальнено та удосконалено існуючі поняття й терміни, що пов’язані з формуванням системи обслуговування машинобудівного підприємства. Сформульовано поняття "сервісне забезпечення", що дозволило виділити класифікаційні угрупування сервісу виробничого призначення за ознакою "ступінь взаємозв’язку процесів виробництва продукції і сервісного забезпечення". На цій підставі доведено, що сервісне забезпечення складає певну сукупність процесів, реалізація якої уможливлює створення та доставку вищої споживчої цінності.

2. Обґрунтовані складові концепції маркетингово-логістичного управління з метою встановлення положень формування системи обслуговування машинобудівного підприємства. Стверджується, що дослідження маркетингу і логістики сервісу машинобудівного підприємства має виходити з моделі управління сукупною пропозицією "товар – сервіс" – сервісним продуктом. Доведено, що вищу споживчу задоволеність визначає по-перше, ефективне управління областю взаємодії маркетингу і логістики у процесі створення та доставки цінності сервісного продукту. По-друге, встановлення параметрів формування системи обслуговування за ознаками цінності сервісного продукту: сприйняття цінності, пропозиція цінності та конкурентоспроможність цінності.

3. На підставі економічного аналізу фінансово-господарської діяльності десяти машинобудівних підприємств України досліджено роль послуг у їх розвитку. Встановлено загальну тенденцію неузгодженості сфер виробництва та обслуговування. Виявлено недосконалість структури оборотних коштів, зменшення частки змінних складових, що в цілому визначає загальну проблему обслуговуючої діяльності машинобудівних підприємств.

4. Обґрунтовано положення формування системи обслуговування машинобудівного підприємства, які враховують можливість застосування аутсорсингу. У тому числі: а) орієнтація на процеси, які приймають участь у створенні споживчої цінності; б) централізація базових знань та навичок у їх спрямуванні на створення споживчої цінності; в) формування унікальної системи обслуговування за рахунок отримання максимального результату інтеграцією внутрішніх і зовнішніх процесів, які приймають участь у створенні споживчої цінності. Доведено, що доцільність застосування аутсорсингу при формуванні системи обслуговування визначається позиціонуванням підприємства у координатах "ступінь змін системи обслуговування –споживча цінність" з прийняттям рішень у послідовності "формувати систему обслуговування оновити систему обслуговування реорганізувати систему обслуговування".

5. Удосконалено ідентифікацію системи обслуговування машинобудівного підприємства на підставі маркетингово-логістичного аудиту його діяльності. Запропоновано методику маркетингово-логістичного аудиту, за якою опрацювання та виділення аномальних оцінок експертів виконується на основі цільових груп критеріїв, які визначають значимість певного елементу аудиту для діяльності підприємства. Апробація методики на ряді підприємств машинобудівного комплексу дозволила встановити існування суттєвих проблем, що пов’язані з обслуговуванням споживача.

6. Удосконалено оцінку рівня відповідальності персоналу функціональних підрозділів машинобудівного підприємства за ефективність системи обслуговування. Доведено, що при чіткому і цільовому закріпленні сфер такої відповідальності персоналу досягається продуктивна трансформація існуючих активів у грошові потоки, що формує основу прибутковості функціонування системи обслуговування.

7. Обґрунтовано подальший розвиток структурно-технологічного підходу до проектування складних систем, який розглядає процес формування системи обслуговування машинобудівного підприємства. Дотримання такого підходу дозволило розробити єдину модель оптимізації системи обслуговування, яка встановлює оптимальні співвідношення значень параметричних характеристик і показників функціонування системи обслуговування на етапах споживчого використання продукції за вірогідними схемами зв’язків їх учасників. Це уможливило постановку критерію оптимізації, як максимізацію співвідношення сприйнятих вигод і переваг, отриманих у результаті створення й доставки споживчої цінності і віднесених до цього загальних експлуатаційних витрат у порівнянні з конкурентами.

8. Удосконалено процес управління системою обслуговування машинобудівного підприємства. Доведено, що за умов недостатньо високих темпів розвитку організаційних форм, методів і засобів формування таких систем при високій динаміці змін їх стану, значимості набуває методологія, яка забезпечує безперервний комплексний аналіз логістичних ситуацій з подальшим визначенням відповідних завдань ситуаційного управління та їх безперервного розв’язання з метою досягнення максимальної ефективності обслуговування споживача.

9. Удосконалено положення щодо прийняття планово-управлінських рішень з формування системи обслуговування машинобудівного підприємства. Вони визначають аналіз, послідовну структуризацію та деталізацію уявлень користувача про предметну область обслуговуючої діяльності машинобудівного підприємства. Доведено, що методичну основу формалізованого опису предметної області системи обслуговування складає виділення інформаційних об’єктів та встановлення зв’язків між ними на інформаційних полігонах, де зосереджено інтереси підприємства і споживача: "виробництво – реалізація", "реалізація – експлуатація", "експлуатація – виробництво".

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях

1. Таньков К. М. Концептуальні підходи до формування логістично-інтегрованих виробничих систем підприємства / К. М. Таньков // Зб. наук. праць Черк. держ-го технолог. ун-ту. Серія: Економічні науки. Вип. 13. – Черкаси: ЧДТУ, 2005. – 311 с.

2. Таньков К. М. Концептуальні підходи до оцінки ефективності бізнес-процесу в системі логістичного управління промисловим підприємством / К. М. Таньков, О. М. Тридід // Економіка розвитку. – 2005. – № 2 (34). – С. 90 – 94.

Особистий внесок: сформульовані положення щодо визначення ефективності бізнес-процесу в системі логістичного управління підприємством.

3. Тридід О. М. Стратегія логістичної діяльності промислового підприємства / О. М. Тридід, К. М. Таньков // Проблеми науки. – 2005. – № 5. – С. 12 – 15.

Особистий внесок: визначені положення виробничої діяльності підприємства в умовах "сервісної" економіки.

4. Тридід О. М. Наукові принципи структурно-технологічного проектування виробничо-сервісної системи на підприємстві / О. М. Тридід, К. М. Таньков // Проблеми науки. – 2005. – № 6. – С. 45 – 49.

Особистий внесок: запропоновано науково-методичні засади структурно-технологічного проектування виробничо-сервісної системи підприємства.

5. Таньков К. М. Інформаційне забезпечення логістично-орієнтованої виробничої системи підприємства / К. М. Таньков, О. М. Тридід // Проблеми науки. – 2005. – № 7. – С. 36 – 43.

Особистий внесок: запропоновано розглядати прийняття управлінських рішень на підставі деталізації уявлень про предметну область логістичної діяльності підприємства з виділенням інформаційних об’єктів та встановлення зв’язків між ними.

6. Таньков К. М. Концептуальні положення організації сервісного забезпечення продукції підприємства / К. М. Таньков // Економіка розвитку. – 2007. – № 1 (41). –С. 97 – 102.

7. Таньков К. Н. Формирование бизнес-модели системы обслуживания предприятия, ориентированной на аутсорсинг / К. Н. Таньков, А. Н. Тридед // Бизнес Информ. – 2008. – № 1 (347) – С. 97 – 100.

Особистий внесок: визначено напрямок вибору методів побудови бізнес-моделі системи обслуговування, яка орієнтована на аутсорсинг.

Тези та публікації в інших виданнях

8. Тридід О. М. Стратегія ефективного логістичного управління промисловими виробництвами / О. М. Тридід, К. М. Таньков // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: зб. тез доповідей V міжнар. наук.-практ. конф., 7 – 9 жовтня 2004 р. / Нац. ун-т "Львів. політехніка" (та ін.) – Львів: Нац. ун-т "Львів. політехніка", 2004. – С. 319 – 321.

Особистий внесок: сформульовано основні положення стратегії логістичного управління промисловим підприємством..

9. Тридід О. М. Концептуальні підходи до формування виробничо-обслуговуючої діяльності за принципами маркетингово-логістичної інтеграції / О. М. Тридід, К. М. Таньков // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: зб. тез доповідей VІ міжнар. наук.-практ. конф., 9 – 11 листоп. 2006 р. / Нац. ун-т "Львів. політехніка" (та ін.) – Львів: Нац. ун-т "Львів. політехніка", 2006. – С. 358 – 359.

Особистий внесок: запропоновано розглядати формування виробничо-обслуговуючої діяльності підприємства на основі положень концепції маркетингово-логістичного управління