Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Павленчик Анатолій Олександрович. Формування та функціонування ринку сільськогосподарської продукції : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Павленчик А.О. Формування та функціонування ринку сільськогосподарської продукції. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Львівський національний аграрний університет, Львів, 2008.

Розкрито поняття суті ринку сільськогосподарської продукції, обґрунтовується необхідність його державного регулювання.

Досліджено рівень виробництва основних видів сільськогосподарської продукції, виявлено значні його відхилення з розрахунку на одну особу в розрізі окремих регіонів, розкрито умови, що визначають вибір виробниками ефективного способу її реалізації. Аналізуються напрями й важелі підтримки державою сільськогосподарських товаровиробників. Викладено позицію автора щодо необхідності створення заготівельно-збутових кооперативів, як важливої форми захисту інтересів сільськогосподарських товаровиробників.

Пропонується здійснювати управління процесами просування продукції від виробників до споживачів з використанням державної структури Агентства з регулювання ринку сільськогосподарської продукції, функцією якого має стати реалізація державної інтервенційної політики з метою стабілізації ринку продовольчих товарів на регіональному рівні шляхом переміщення їх надлишків, що є в окремих регіонах, у регіони, де є їх нестача, що сприятиме поглибленню поділу праці в регіонах, одержанню доходів товаровиробниками та забезпеченню соціальних інтересів населення.

  1. Концептуальний підхід до тлумачення поняття „ринок сільськогосподарської продукції“ повинен ґрунтуватися на розумінні його як системи економічних відносин, яка формується за участю різних інституцій, забезпечує та регулює виробництво продукції аграрного сектора економіки та рух товару до споживача у сфері обміну.

  2. Взаємодія функцій ринкового середовища свідчить, що боротьба між товаровиробниками за найвигідніші умови збуту продукції зароджується на стадії виробництва і посилюється у сфері обміну. Відсутність конкуренції між виробниками спонукає споживачів до відповідних конкурентних дій. У випадку недостатніх обсягів продукції на ринку виграє той споживач, у якого вища платоспроможність і втратить той, у якого недостатня кількість фінансових ресурсів.

  3. Основними причинами, що стримують становлення та ефективне функціонування ринку сільськогосподарської продукції в Україні, є не відпрацьованість у науковому плані концептуального підходу до змісту, функцій та елементів ринку і його інфраструктури, а також незрілість і нестабільність політичної та економічної ситуації в Україні, недостатній рівень забезпечення нормативно-правовими актами й неврегульованість фінансово-кредитного обслуговування та системи оподаткування.

  4. Регресійний аналіз споживання на одну особу продуктів рослинництва в регіонах показав, що між виробництвом і споживанням хліба і хлібопродуктів та картоплі існує пряма залежність і обернена між обсягом спожитих продуктів та доходами на одну особу. У міру зростання виробництва овочів відповідно зростає і їх споживання. Проте між споживанням і доходами, в даному випадку, теж існує пряма залежність, і населення областей з вищим рівнем доходів на одну особу, зокрема Івано-Франківської, Київської, Донецької, через недостатню кількість вироблених власних овочів закуповує завезені з інших регіонів.

  5. Споживання продукції тваринництва перебуває в оберненій залежності від кількості виробленого м’яса і молока на одну особу. Зате існує пряма залежність між обсягом спожитої кількості цих продуктів і доходами на одну особу. З підвищенням виробництва м’яса і молока на 1 кг на особу відповідно зростає їх споживання на 0,13 кг і 0,20 кг, а зі зростанням доходів на 1 грн. з розрахунку на одну особу споживання м’яса зростає на 0,004 кг. Із збільшенням виробництва яєць на 1000 шт. їх споживання на одну особу зростає на 85 шт., а зі зростанням доходів населення на одну особу на 1000 грн. споживання яєць зростає на 6 шт.

  1. Усунути регіональну диспропорцію надлишків продукції галузей рослинництва і тваринництва можна за рахунок їх переміщення в інші регіони, де є нестача цієї продукції. Це сприятиме вирівнюванню їх споживання на одну особу, поглибленню поділу праці, спеціалізації й розміщенню виробництва сільськогосподарської продукції та галузей переробної промисловості з урахуванням державних і соціальних інтересів.

  2. У нинішніх умовах сільськогосподарські товаровиробники здебільшого перевагу надають реалізації продукції посереднику – юридичній особі, що займається не лише заготівлею, а й переробкою продукції, оскільки через таких посередників держава виплачує доплати й дотації за продукцію вищої якості.

  3. Дослідження показують, що державна підтримка сільськогосподарських виробників в основному зводиться до стимулювання збільшення обсягів виробництва тваринницької продукції. Такий підхід є недалекоглядним, оскільки бюджетні кошти фактично витрачаються на „проїдання“. Пріоритетним має стати підтримка поліпшення племінних якостей худоби, що дасть змогу підвищити продуктивність тварин.

  4. Зі становленням ринкових умов господарювання залежно від виду продукції та її корисності, на шляху реалізації виникли багаторівневі відносини обміну, що зумовило появу випадкового посередника, який основною метою своєї діяльності ставив за будь-яких обставин одержати максимальний прибуток, інколи нехтуючи навіть нормами підприємницької етики.

  5. Оптові плодоовочеві ринки й аукціони живої худоби та птиці мають працювати на приватних засадах, але їх створення потребує державної підтримки шляхом врегулювання нормативно-правової бази, яка б забезпечила формування прозорого і дійового механізму цін і виявляла дійсний стан попиту та його задоволення. Необхідно прийняти закон „Про оптові ринки“, положення якого регламентували б певні функції ринку, що не регулюються ринковим середовищем.

  6. Основною державною структурою з регулювання ринку має стати Агентство з регулювання ринку сільськогосподарської продукції, основним завданням якого є реалізація загальнодержавної інтервенційної політики з метою зрівноваження і стабілізації забезпечення населення продукцією сільського господарства та сприяння товаровиробникам в одержанні доходів, що забезпечать ефективність їх виробництва. Кадровий потенціал регіонального відділення Агентства з регулювання ринку сільськогосподарської продукції може бути сформований з числа спеціалістів управлінь економіки та головних управлінь агропромислового розвитку обласних держадміністрацій і на мікрорівні – спеціалістами управлінь агропромислового розвитку районних держадміністрацій та працівниками служби дорадництва.

  7. Внутрішній баланс зерна в областях України засвідчує велику кількісну строкатість у виробництві й самозабезпеченні ним в окремих регіонах. Неспроможні забезпечити свої потреби власним виробництвом зерна в основному області Західного регіону. Натомість області Півдня і Сходу України виробляють значно більші його обсяги відносно потреб, що дозволяє вважати за доцільне здійснення перерозподілу надлишків зерна з південних і східних областей у центральні і західні.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Павленчик А.О. Засади регулювання аграрного ринку // Вісник Львівського державного аграрного університету: Економіка АПК. – 2003. – № 10 (1). – С. 55 – 59.

  2. Павленчик А.О. Роль суспільно-адміністративних систем у розвитку сільських регіонів // Вісник Львівського державного аграрного університету: Економіка АПК. – 2003. – № 10 (2). – С. 230 – 234.

  3. Павленчик А., Павленчик Н. Ринкові чинники формування конкурентоспроможності аграрних підприємств // Вісник Львівського державного аграрного університету: Економіка АПК. – 2005. – № 12. – С. 60 – 64. (Автором обґрунтовано доцільність концентрації виробництва як засобу підвищення конкурентоспроможності підприємств у ринкових умовах).

  4. Горбонос Ф.В., Павленчик А.О. Теоретичні засади регулювання аграрного ринку // Вісник Львівської комерційної академії. – 2005. – Вип. – С. 66 – 73. – (Серія економічна). (Автору належить методичний підхід щодо врегулювання пропозиції на регіональному та національному рівнях та розробка моделі державного Агентства з регулювання ринку сільськогосподарської продукції).

  5. Павленчик А.О. Теоретичні засади аграрного ринку // Вісник Львівського державного аграрного університету: Економіка АПК. – 2006. – № 13. – С. 92 – 100.

  6. Черевко Г.В., Іваницька Г.Б., Павленчик А.О., Стецович О.Ю. Теорія і практика аграрного ринку в Україні // Вісник аграрної науки. – 2006. – № 8. – С.11 – 20. (Автором узагальнені погляди та підходи учених до розуміння суті аграрного ринку).

  7. Павленчик Н., Павленчик А. Ініціативна роль підприємств у формуванні аграрного ринку // Вісник Львівського державного аграрного університету: Економіка АПК. – 2007. – № 14 (1). – С. 54 – 59. (Автором проаналізовано вплив позитивних та негативних чинників на рішення суб’єктів ринку щодо утворення їх об’єднань).

Стаття у колективній монографії

  1. Черевко Г.В., Горбонос Ф.В., Іваницька Г.Б., Павленчик А.О., Ващик М.С. Державне регулювання економічних взаємовідносин та інвестиційна політика в АПК / // Аграрна політика в умовах ринкової трансформації економіки агропромислового комплексу: кол. монографія / за заг.ред. П.С.Березівського. – Львів: ЛДАУ, 2006. – С.165 – 187. (Автором опрацьовані та визначені напрями державного регулювання ринку сільськогосподарської продукції).

Статті у матеріалах науково-практичних конференцій

  1. Горбонос Ф.В., Павленчик А.О. Чинники розвитку підприємництва в прикордонних сільських регіонах України // Регіональні умови розвитку сільських прикордонних регіонів Польщі і України. – Жешув; Львів, 2003. – С. 189 – 203. (Автором розкрито чинники розвитку підприємництва в ринкових умовах та узагальнено досвід функціонування підприємств у прикордонній зоні).

  2. Павленчик Н.Ф., Павленчик А.О. До методики дослідження розвитку кооперації в агробізнесі. // Методичні основи сучасного дослідження в аграрній економіці: матеріали Міжнар. наук.-теор. конф. Ч. 2. – Житомир: Держ. агроекол. ун-т, 2005. – С. 104 – 106. (Автором запропоновано методичний підхід до формування заготівельно-збутових кооперативів).

  3. Павленчик Н., Павленчик А. Канали і способи реалізації сільськогосподарської продукції в ринкових умовах Теорія і практика розвитку АПК: матеріали міжнар. наук.-практ. форуму, 19-20 вер. 2006 р. Т. 1. – Львів: ЛДАУ, 2006. – С.281 – 288. (Автором проведені та опрацьовані соціологічні дослідження, обґрунтовано підходи до обрання товаровиробниками вигідного каналу реалізації продукції).

  4. Gorbonos F., Pawіenczyk A. Problemy obrotu produktami rolno-spoywczymi // Uwarunkowania dziaіalnoci gospodarczej w sektorze rolno- spoywczym Ukrainy jako podstawa rozwoju wspуіpracy transgranicznej. – Rzeszуw, 2006. – S. 87 – 97. (Автором проаналізовано функціонування основних елементів інфраструктури ринку сільськогосподарської продукції).

  5. Горбонос Ф.В., Павленчик Н.Ф., Павленчик А.О., Корчинський І.О. Розвиток інфраструктури регіонального аграрного ринку Вісник аграрної науки Причорномор’я: Міжнар. наук.-практ. конф. „України – сільське господарство – СОТ: теорія і практика“ – Миколаїв, 2007. – С. 111 – 116. – (Спецвип. 3 (42), том 1). (Автором досліджено та узагальнено засади функціонування оптового торгового ринку).

  6. Павленчик А., Корчинський І. Формування інфраструктури аграрного ринку як засобу підвищення ефективності використання землі // Екологічні, економічні та технологічні аспекти використання земельних ресурсів: матеріали Міжнар. наук.-практ. форуму, 19-21 вер. 2007 р. – Львів: ЛДАУ, 2007. – С. 142 – 147. (Автором проведена порівняльна ефективність функціонування різних каналів реалізації продукції).