Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Чубай Володимир Миколайович. 1. Формування та реалізація інноваційної стратегії машинобудівного підприємства : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Чубай В.М. Формування та реалізація інноваційної стратегії машинобудівного підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (машинобудування та приладобудування). – Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2007.

Дисертаційну роботу присвячено розробці теоретичних, методичних і практичних рекомендацій щодо формування та реалізації інноваційної стратегії машинобудівного підприємства. У дисертації розроблено методичні рекомендації щодо комплексного вибору інноваційної стратегії машинобудівного підприємства, запропоновано методичні положення щодо визначення комплексного показника, який відображає рівень достатності інноваційного потенціалу машинобудівного підприємства для реалізації конкретного виду інноваційної стратегії. Поглиблено трактування терміну “інноваційна стратегія підприємства”, удосконалено метод визначення рівня конкурентоспроможності машинобудівного підприємства та методичний підхід щодо оцінювання конкурентоспроможності інноваційної продукції у процесі вибору його інноваційної стратегії, вдосконалено класифікацію ризиків, притаманних інноваційній стратегії машинобудівного підприємства, та механізм здійснення моніторингу реалізації інноваційної стратегії.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та науково обґрунтовано напрями удосконалення процесу формування і реалізації інноваційної стратегії машинобудівного підприємства. Аналіз теоретичних та методологічних положень, практичного досвіду, одержаного в ході впровадження основних дисертаційних положень, а також результатів виконаних емпіричних досліджень, дав змогу сформувати такі висновки:

1. Протиріччя наукових досліджень щодо інноваційної стратегії, відсутність оптимальної методики її вибору для машинобудівних підприємств, недосконалість механізмів державного стимулювання інноваційної діяльності в сукупності створюють суттєво несприятливі умови для переходу цих підприємств на інноваційний тип розвитку. Результати аналізу статистичних даних за роки незалежності України повністю підтверджують існування негативних тенденцій в інноваційній діяльності у нашій державі. Проведений аналіз підходів науковців до тлумачення термінів “інновація”, “стратегія”, “інноваційна стратегія” дав змогу сформулювати нове трактування “інноваційної стратегії”, що найбільш повно відповідає суті цього поняття. Запропоновані ознаки класифікації інноваційної стратегії та її різновиди дають можливість комплексно формувати стратегічний набір машинобудівного підприємства.

2. Аналіз запропонованих науковцями методик вибору інноваційної стратегії підприємства і практики їх використання, дав право стверджувати, що оптимальний вибір інноваційної стратегії можна здійснити лише з допомогою комплексного використання матричних, графічних та аналітичних засобів. В ході вибору інноваційної стратегії запропоновано поєднувати експертний метод, графічну інтерпретацію модифікованого SWOT-аналізу, а також низку запропонованих матриць в основі яких лежать: рівень інноваційного потенціалу та наявність орієнтування на впровадження новацій на підприємстві; рівень новизни продукції і рівень новизни її елементів, принципу їх дії та взаємодії; існуюча та бажана ринкова позиція підприємства; конкурентоспроможність певного виду продукції підприємства і стадія життєвого циклу цього виду продукції; рівень привабливості ринку та конкурентоспроможність підприємства на ньому. Використання запропонованих методичних рекомендацій щодо вибору інноваційної стратегії дадуть можливість менеджерам машинобудівного підприємства сформувати для нього оптимальний стратегічний набір.

3. Одним з найважливіших факторів, що впливають на вибір інноваційної стратегії, є інноваційний потенціал машинобудівного підприємства, який запропоновано оцінювати як з позиції загального його рівня, так і з позиції його достатності для реалізації конкретного виду інноваційної стратегії. Використання менеджерами запропонованого комплексного показника достатності інноваційного потенціалу підприємства дасть змогу уникнути вибору інноваційної стратегії, успішну реалізацію якої воно не зможе забезпечити.

4. Суттєвий вплив на вибір інноваційної стратегії має рівень конкурентоспроможності машинобудівного підприємства та рівень конкурентоспроможності його інноваційної продукції. Запропонований методичний підхід до оцінювання конкурентоспроможності інноваційної продукції забезпечує високий рівень точності розрахунків, оскільки дає змогу враховувати: термін експлуатації продукції; “заохочувальні чинники”; пріоритети покупців певних сегментів ринку тощо. Метод оцінювання рівня конкурентоспроможності машинобудівного підприємства удосконалено зокрема за рахунок усунення таких недоліків як: суб’єктивні експертні оцінки; великі затрати часу і грошових коштів на отримання інформації; неможливість порівнювати підприємство безпосередньо з конкретним конкурентом тощо. Проведені удосконалення дадуть змогу менеджерам уникати неправильних стратегічних і тактичних дій щодо розвитку машинобудівного підприємства.

5. Обґрунтовано доцільність виділення поняття “ризики пов’язані з інноваційною стратегією” паралельно з поняттям “інноваційні ризики”, оскільки перше стосується підприємств, що формують і реалізують таку стратегію, а друге – окремих інноваційних проектів. Інноваційні ризики можуть існувати й при відсутності інноваційної стратегії в підприємства, у випадку коли воно здійснює певну інновацію. На основі власних досліджень і огляду наукової літератури, запропоновано класифікацію ризиків притаманних інноваційній стратегії та низку методів їх мінімізації, які дадуть змогу уникати певних негативних подій або зменшувати втрати машинобудівного підприємства від настання цих подій.

6. Враховуючи те, що навіть при обрані оптимальної інноваційної стратегії підприємство може не досягнути поставлених цілей, виділено напрямки по яких необхідно ефективно здійснювати управління реалізацією інноваційної стратегії з метою максимізації результатів від неї і розкрито особливості управління нею в умовах обмеженості інформації та високого ризику. Необхідною умовою ефективної реалізації інноваційної стратегії є неперервне здійснення її моніторингу за багатьма параметрами. Використання запропонованого механізму моніторингу реалізації інноваційної стратегії дасть можливість менеджерам вчасно запобігати значним відхиленням, які в сукупності можуть призвести до цілковитого її провалу або й до банкрутства машинобудівного підприємства.

7. Результати дисертаційного дослідження дають змогу запропонувати рекомендації:

машинобудівним підприємствам використовувати методичні рекомендації щодо вибору інноваційної стратегії, метод оцінювання конкуренто-спроможності підприємства, методичний підхід щодо оцінювання конкурентоспроможності інноваційної продукції тощо;

Міністерству освіти і науки України використовувати теоретичні та методичні положення дисертації, що стосуються формування і реалізації інноваційної стратегії, для підготовки фахівців з управління машинобудівними підприємствами;

Міністерству економіки України використовувати запропоновані методичні положення щодо визначення достатності інноваційного потенціалу машинобудівного підприємства для реалізації конкретного виду інноваційної стратегії та механізм здійснення моніторингу реалізації інноваційної стратегії машинобудівних підприємств.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях:

1. Загородній А.Г., Чубай В.М. Оцінювання конкурентоспроможності інноваційної продукції в процесі вибору інноваційної стратегії підприємства // Фінанси України. – Київ, 2007. – №1. – С.99-110. (Особистий внесок автора: запропоновано методику оцінювання конкурентоспроможності інноваційної продукції в процесі вибору інноваційної стратегії підприємства).

2. Чубай В.М. Напрямки стимулювання інноваційної діяльності // Вісник НУ „Львівська політехніка” „Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку”. – Львів: Вид-во НУ „Львівська політехніка”, 2001.– №436. – С.423-427.

3. Загородній А.Г., Кара Н.І., Чубай В.М. Інноваційний потенціал регіону як чинник вибору інноваційної стратегії підприємства // Науковий вісник Чернівецького торгово-економічного інституту КНТЕУ. – Чернівці: Вид-во АНТ Лтд, 2004.– Вип. IV. – С.88-99. (Особистий внесок автора: запропоновано складові інноваційного потенціалу та пояснено яким чином їх рівень може впливати на вибір і реалізацію інноваційної стратегії підприємства).

4. Чубай В.М. Організація моніторингу реалізації інноваційної стратегії підприємства // Вісник НУ „Львівська політехніка” „Логістика”. – Львів: Вид-во НУ „Львівська політехніка”, 2005. – №526. – С. 472-477.

5. Чубай В.М. Ризики, пов’язані з процесом формування і реалізації інноваційних стратегій підприємств: суть, методи оцінки і зниження // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. – Чернівці: Вид-во АНТ Лтд, 2005. – Вип. IV. Економічні науки. Ч.2. – С.111-124.

6. Загородній А.Г., Чубай В.М. Вплив економічного розвитку регіону на фінансування реалізації інноваційних стратегій підприємств // Вісник Хмельницького національного університету „Економічні науки”. – Хмельницький: Вид-во Хмельницького національного університету, 2006. – №3. – С.148-153. (Особистий внесок автора: запропоновано класифікацію джерел фінансування реалізації інноваційної стратегії підприємства та алгоритм їх залучення).

7. Загородній А.Г., Чубай В.М. Контроль за реалізацією інноваційної стратегії підприємства // Збірник наукових праць “Економіка: проблеми теорії та практики” в 4 т. Том ІІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. – С.573-580 (Особистий внесок автора: запропоновано алгоритм контролю за реалізацією інноваційної стратегії підприємства).

8. Чубай В.М. Фактори впливу на формування і реалізацію інноваційної стратегії підприємства // Збірник наукових праць “Проблеми раціонального використання соціально-економічного природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції”, Рівне: НУВГП, 2006. – Випуск XII №1. – C.174-189.

9. Чубай В.М. Управління реалізацією інноваційної стратегії підприємства // Вісник НУ „Львівська політехніка” „Логістика”. – Львів: Вид-во НУ „Львівська політехніка”, 2006. – №552. – С.321-329.

Публікації в інших виданнях:

10. Чубай В.М. Заходи з підвищення ефективності менеджменту на підприємствах – реалізаторах інноваційних проектів // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції „Економічні проблеми ринкової трансформації України” (3-4 грудня 2002р.). – Львів: Вид-во Львівського банківського інституту НБУ, 2002. – С. 263-264.

11. Чубай В.М. Заходи щодо забезпечення ефективності реалізації інноваційних проектів на підприємстві // Матеріали ІІ Міжнародної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених “Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління” (9-12 квітня 2003р.). – Київ: Пошуково-видавниче агентство „Книга Пам’яті України ”, 2003. – С.229-231.

12. Чубай В.М. Моніторинг реалізації інноваційної стратегії підприємства // Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції “Маркетинг та логістика в системі менеджменту” (7-9 жовтня 2004р.). – Львів: Вид-во НУ „Львівська політехніка”, 2004. – С.352-353.

13. Чубай В.М. Інтелектуальний капітал та його захист при реалізації інноваційної стратегії підприємства // Матеріали II Міжнародної наукової конференції “Розвиток підприємницької діяльності в Україні: історія та сьогодення” (10-11 червня 2004р.). – Тернопіль: Видавець Стародубець В.О., 2004. – С.247-248.

14. Чубай В.М. Необхідність проведення та зміст внутрішнього аудиту процесу формування і реалізації інноваційної стратегії підприємства // Матеріали Другої міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених „Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації” (24-25 лютого 2005р.). – Тернопіль: Вид-во „Букрек”, 2005. – С.478-481.

15. Чубай В.М. Методи оцінки ризиків, що впливають на процес формування і реалізації інноваційних стратегій підприємств // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Обліково-аналітичні системи суб’єктів господарської діяльності в Україні” (25-26 березня 2005р.). – Львів: Вид-во ЛНУ імені Івана Франка, 2005. – С.106-108.

16. Чубай В.М. Причини невдалої реалізації інноваційної стратегії підприємства та заходи щодо їх усунення // Матеріали ІІІ Міжнародної науково-теоретичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених „Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть” (15 квітня 2005р.). – Тернопіль: Видавець Стародубець В. О., 2005. – С.273-274.

17. Чубай В.М. Контроль за процесами формування та реалізації інноваційної стратегії підприємства // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти” (20 квітня 2005р.). – Дніпропетровськ: Вид-во „Наука і освіта”, 2005. – Т.ІІІ. – С. 93-95.

18. Чубай В.М. Проблеми проведення аудиту процесу формування та реалізації інноваційної стратегії підприємства і шляхи їх подолання // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих учених „Методика обліку, аналізу і аудиту в контексті світової та вітчизняної практики її вдосконалення” (27-28 квітня 2005р.). – Київ: Вид-во КНЕУ, 2005. – С. 278-280.

19. Чубай В.М. Методи зниження ризиків, що впливають на процес формування і реалізації інноваційних стратегій підприємств // Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції „Стан і проблеми трансформації фінансів та економіки регіонів у перехідний період” (12 травня 2005р.). – Хмельницький: Вид-во „Букрек”, 2005. – Ч.2. – С. 478-481.

20. Чубай В.М. Формування складових інноваційного потенціалу підприємств в процесі вибору і реалізації інноваційної стратегії // Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції „Фінансово-кредитне стимулювання економічного зростання” (3-5 червня 2005р.). – Луцьк: РВВ „Вежа” Волинського державного університету імені Лесі Українки, 2005. – С. 333-335.

21. Чубай В.М. Основні критерії вибору інноваційної стратегії підприємства // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Управління стратегічними змінами на підприємстві: концептуальні засади, методологія та практика” (27-28 жовтня 2005р.). – Київ: Центр підготовки навчально-методичних видань КНТЕУ, 2005. – С. 168-170.

22. Загородній А.Г., Чубай В.М. Порядок та принципи фінансування заходів щодо реалізації інноваційної стратегії підприємства // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Сучасний стан та проблеми розвитку підприємництва в регіоні” (10-11 листопада 2005р.). – Дніпропетровськ: Вид-во „Наука і освіта”, 2005. – С. 62-65. (Особистий внесок автора: запропоновано порядок та принципи фінансування реалізації інноваційної стратегії).

23. Чубай В.М. Оцінювання конкурентоспроможності інноваційної продукції підприємства в процесі вибору його інноваційної стратегії //Матеріали V Міжнародної конференції студентів, аспірантів і молодих учених „Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління” (20-22 квітня 2006р.). – Київ: Вид-во НТУУ „КПІ” ВПІ ВПК „Політехніка”, 2006. – С.166-167.

24. Чубай В.М. Причини і наслідки реалізації інноваційних стратегій підприємств // Міжнародна науково-практична конференція “Конкурентні стратегії: теорія, практика, перспективи” (3-5 вересня 2006р.). – Одеса: КП Одеська міська друкарня, 2006 – С.57.

25. Чубай В.М. Недоліки в оцінюванні конкурентоспроможності підприємства у процесі вибору інноваційної стратегії та способи їх усунення // Матеріали V міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих вчених «Формування та проблеми розвитку підприємництва в Україні» (23-24 листопада 2006 р.). – Київ: НТУУ “КПІ”, 2006. – С.231-232.

26. Загородній А.Г., Чубай В.М. Оцінювання привабливості ринків збуту продукції в процесі формування інноваційної стратегії підприємства // Матеріали V-ої міжнародної науково-практичної конференції “Дослідження та оптимізація економічних процесів (Оптимум-2006)” (23-24 листопада 2006р.). – Харків: Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, 2006. – С.102-103. (Особистий внесок автора: запропоновано факторну модель оцінювання привабливості ринків збуту продукції в процесі формування інноваційної стратегії підприємства).

27. Чубай В.М. Оцінювання конкурентоспроможності підприємства в процесі формування його інноваційної стратегії // Матеріали VI Міжнародної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених “Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління” (19-21 квітня 2007р.). – Київ: ТОВ “ЕКМО”, 2007. – С.168-169.

28. Загородній А.Г., Чубай В.М. Інноваційні стратегії підприємств як інструмент стимулювання ефективного розвитку регіонів України // Матеріали ХVI Міжнародної науково-практичної конференції “Структурно-інституційні зміни та інвестиційно-інноваційний розвиток регіону” (17-18 травня 2007 р.). – Чернівці: ЧТЕІ КНТЕУ, 2007. – С.98-100. (Особистий внесок автора: запропоновано визначення інноваційної стратегії підприємства та розкрито суть її елементів).