У дослідженні здійснено теоретичне обгрунтування і вирішення науково-прикладної задачі формування і розвитку роздрібної торговельної мережі на засаді узагальнення теоретичних положень, урахування методів і досвіду вітчизняних і зарубіжних роздрібних торговельних мереж, особливостей ринкової економіки України, що забезпечує підвищення ефективності обігу товарів та більш повному задоволенню в них потреб населення. Основні наукові і прикладні результати дослідження полягають у такому: 1. Визначено, що формування роздрібної торговельної мережі, її структурну та територіальну організацію обумовлюють ряд чинників: будівельних, географічних, транспортних, організаційно-технологічних, соціально-економічних, демографічних, управлінських, фінансових. 2. Сформульовано принципи формування роздрібної торговельної мережі, що містять у собі адекватність місця розташування роздрібного торгового підприємства, формування точок їх концентрації, розширення використання спеціалізації, типізацію різних торговельних підприємств, визначення їх формату і позиціонування. 3. Досліджено сучасні тенденції розвитку роздрібної торговельної мережі у світі та Україні та встановлено, що роздрібна мережа України не відповідає сучасним вимогам і досить слабко використовує зарубіжний досвід, а також досягнення науково-технічного прогресу. 4. При проведенні аналізу внутрішніх проблем формування роздрібної торговельної мережі Донецького регіону встановлено, що на ринку існує гостра потреба еволюційної трансформації як економічних магазинів, так і оптово-роздрібних ринків у підприємства вищого рівня, що в змозі вміщувати фактори привабливості як перших, так і других. 5. Визначено принципи розвитку роздрібних торговельних мереж на засадах використання критеріїв вибору магазинів покупцями як з урахуванням загальноприйнятих факторів розміщення, так і на підставі максимізації можливостей задовольнити потенційних споживачів та отримати конкурентні переваги. 6. Адаптовано маркетинговий інструментарій управління роздрібною торговельною мережею з урахуванням особливостей роздрібної торгівлі, що дозволяє визначити ряд факторів привабливості торговельних підприємств і торгівлі як сфери послуг. 7. Визначено можливості оптимізації стратегій торговельних мереж з виокремленням найбільш доцільних базових стратегій розвитку – стратегії лідерства за рахунок економії на витратах та стратегії диференціації. 8. Обгрунтовано необхідність використання принципу «маточини і спиці» згідно з рівнями привабливості торговельних мереж для оптимізації розміщення підприємств і забезпечення їх відповідності цільовим сегментам та встановлено рівні привабливості розміщення торговельних мереж (центр, ареал центру, спальні райони, пригород) на підставі урахування взаємозалежності ступеня конкуренції і територіального розподілу ринку 9. Удосконалено засоби урахування градобудівельних, географічних, транспортних, організаційно-технологічних, демографічних, управлінських і фінансових чинників, що формують роздрібну торговельну мережу, її структуру і територіальну організацію; класифікацію форматів роздрібної торгівлі згідно з тенденціями її розвитку у світі і Україні; матрицю «Компас», що дозволяє визначити положення підприємства на ринку та його відповідність цільовому сегменту з метою послідовного позиціонування на ринку; методичний підхід щодо адаптації комплексу маркетингу, що дозволило сформувати систему інструментів маркетингу управління роздрібною торгівлею (СІМУРТ). 10. Одержала подальший розвиток система показників соціально-економічної ефективності розміщення і функціонування торговельної мережі, яка складається з показників економічної ефективності (роздрібний товарообіг; чистий прибуток) та показників соціальної ефективності роздрібної торгівлі (зростання зайнятості; фонд заробітної плати; зростання охоплення цільового сегменту; індекс задоволеності покупців; максимізація відповідності цільовому сегменту; індекс розвитку інфраструктури; витрати часу покупців на здійснення покупки). |