Проведене нами дослідження ринку молока і молочних продуктів на регіональному рівні дозволяє зробити такі висновки : Ринок молока і молочних продуктів являє собою сукупність економічних відносин, за допомогою яких здійснюються виробництво, розподіл, обмін і споживання продуктів харчування з метою задоволення суспільних потреб та одержання доходу всіма його суб’єктами у відповідності до виконуваних ними функцій. Становлення ринкових відносин в Україні - тривалий, складний процес,який вимагає адекватної підтримки, належного законодавчого поля.
Молочне скотарство перебуває в кризовому стані: скорочується поголів'я корів, зменшується валове виробництво молока, знижується економічна ефективність галузі. Індексний аналіз зміни обсягу виробництва молока показав, що його зменшення обумовлено скороченням поголів'я корів на 36,5% і зниженням їх продуктивності на 9,0%. Ринок молока і молокопродукції Вінницької області характеризується зменшенням споживання. Дослідження показало, що реальний платоспроможний попит переважної більшості населення залишається критичним: в 2001 р. споживання молока і молочних продуктів склало 49,5% рекомендованої норми споживання. Національний ринок молока і молочних продуктів України, в тому числі на регіональному рівні, має створюватися під впливом цілеспрямованої державної політики та регулювання, ґрунтуючись на законах ринку та досвіді країн з розвиненою ринковою економікою. Для повноцінного ринку важливе значення має створення його операторами належної інфраструктури: бірж, агроторгових домів, оптових продовольчих ринків, різних торговельно-закупівельних фірм, постачальницько - збутових молочарських кооперативів, проведення товарних аукціонів та ярмарок. Поряд з оптовою інфраструктурою для генерування роздрібних цін необхідно створити сучасну мережу роздрібної торгівлі.
Визначено, що розвиток інфраструктури ринку стримується відсутністю на державному та регіональному рівнях дієвої системи цінового моніторингу. Запропоновано молокопереробним підприємствам поширювати інформацію про продукцію та ціни на неї через мережу Інтернет у вигляді веб-сторінок чи веб-сайтів. Це дозволить зменшити витрати на рекламу продукції, дасть можливість споживачам купувати молочну продукцію на внутрішньому та світовому ринках безпосередньо від виробників за нижчими цінами. При збереженні наявного поголів'я корів і підвищенні їх продуктивності до 2825 кг Вінницька область здатна не тільки до самозабезпечення молоком і молочними продуктами за рекомендованими нормами споживання, але й може здійснювати поставки транспортабельних молочних продуктів за межі області та за кордон. Стабільну та ритмічну роботу кожного молокопереробного підприємства забезпечить створення ним власної сировинної бази. |