Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка сільського господарства і апк


Копитець Наталія Григорівна. Формування та розвиток системи реалізації продукції скотарства : Дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Національний науковий центр "Інститут аграрної економіки". — К., 2006. — 215арк. — Бібліогр.: арк. 187-200.



Анотація до роботи:

Копитець Н.Г. Формування та розвиток системи реалізації продукції скотарства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.02. – економіка сільського господарства і АПК. – Національний науковий центр “Інститут аграрної економіки” Української академії аграрних наук, м. Київ, 2006.

У дисертаційній роботі досліджено теоретичні і прикладні аспекти формування та розвитку системи реалізації продукції скотарства. На основі узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду визначено сутність понять “система реалізації продукції скотарства” і “оптова торгівля”, основні підходи організації оптової торгівлі продукцією скотарства. Окрему увагу приділено виявленню передумов формування організованої прозорої системи реалізації продукції скотарства.

Проаналізовано сучасний стан виробництва продукції галузі скотарства, цінову ситуацію, визначено тенденції розвитку системи реалізації продукції скотарства. Проведено аналіз законодавчої бази і її впливу на розвиток галузі скотарства та торговельного механізму продукції скотарства.

Запропоновані перспективи розвитку системи реалізації продукції скотарства. Обґрунтовано основні напрями удосконалення системи реалізації продукції скотарства шляхом створення ринків різних територіальних масштабів та спеціалізації; розширення функцій ринків, зокрема, надання послуг та інфраструктурне обслуговування; спрямування діяльності стихійно утворених ринків у цивілізоване русло. Визначено концептуальні положення організації та розвитку діяльності підприємств оптової торгівлі продукцією скотарства. Обґрунтовано важливість створення в Україні оптових ринків.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано нові підходи до розв’язання важливого науково-прикладного завдання щодо формування та розвитку системи реалізації продукції скотарства. Результати проведеного дослідження дозволяють сформулювати такі висновки.

1. Продукція скотарства займає вагоме місце у забезпеченні продовольчої безпеки країни. Ринок продукції скотарства є складовою частиною продовольчого ринку країни і характеризується незбалансованістю, скороченням обсягів її виробництва і реалізації, відсутністю конкуренції в сфері переробки продукції й оптової торгівлі, проблемою заготівель, а також недостатньо розвиненою інфраструктурою. Економічна ефективність виробництва продукції скотарства значною мірою залежить від ефективності організації шляхів реалізації виробленої продукції, визначення оптимальної ціни та вміння орієнтуватися й враховувати основні тенденції на аграрному ринку. В ринкових умовах реалізацію продукції скотарства, перш за все обмежують стихійних ринки, які стимулюють розвиток неорганізованої посередницької діяльності; скорочення споживчого попиту, яке обумовлене низькою платоспроможністю населення; диспаритет цін; звуження ринку через перехід населення до самозабезпечення; розширення натуралізації обмінних процесів і зростання неплатежів; нерозвинена інфраструктура аграрного ринку.

2. Оптова торгівля – це торгівельна діяльність, що виступає в якості важливого господарюючого суб’єкта ринку, є сполучною ланкою між стадіями відтворювального процесу суспільного продукту, активно регулює нагромадження і переміщення великих партій товарів певного асортименту до споживача. Їй належить провідна роль у загальній концепції формування і функціонування ринку. Розвинута оптова торгівля є об’єктивною реальністю і необхідністю для існування цивілізованого ринку. Досвід розвинутих країн свідчить, що оптовий продовольчий ринок є основним елементом системи реалізації продукції скотарства. Причому формування та функціонування ринків відбувається за безпосередньою участю органів державного регулювання.

3. Скотарство України знаходиться у кризовому стані. У 2004 р. виробництво молока скоротилося на 43,7%, а виробництво яловичини і телятини в живій вазі – на 67,6% порівняно з 1990 р., а поголів’я великої рогатої худоби в усіх категоріях господарств в Україні зменшилося на 71,8%. Нині господарства населення забезпечують 71,7% загального обсягу виробництва яловичини і телятини в живій вазі і 81,6% виробництва молока в країні.

4. Недостатній розвиток ринкової інфраструктури, труднощі товаровиробників у збуті продукції, проблема неплатежів сприяли тому, що вони самостійно намагаються вийти на ринок для збуту продукції на різних рівнях продовольчого ланцюга, а тому збільшилась кількість товаровиробників, які займаються переробкою своєї продукції.

5. Процес формування цін на продукцію сільського господарства і, зокрема, продукцію скотарства відбувається неконтрольовано та безсистемно. При розгляді цін у динаміці відмічаємо суттєві коливання, як за роками, так і за місяцями впродовж окремого року. На цивілізованому аграрному ринку ціни на продукцію складаються на основі існуючого співвідношення попиту і пропозиції. У системі збуту продукції відсутні механізми вирівнювання обсягів попиту і пропозиції, нівелювання сезонних коливань. Мова йде про організаторів прозорого цивілізованого оптового товарообороту: оптові ринки, товарні біржі, агроторгові доми.

6. Оптовий ринок не став основним каналом збуту продукції скотарства. Повільно відбувається наповнення новоствореної інфраструктури через відсутність налагодженого механізму її функціонування. Нині реально діючими в Україні є лише 2 оптові ринки: плодоовочевий ринок “Шувар” м. Львів, Львівська область і дрібнооптовий ринок худоби “Чародій” м. Жашків, Черкаська область. Процес формування та подальший розвиток оптового ринку продукції скотарства потребує ініціативного державного сприяння на всіх його стадіях. Зокрема, регуляторні можливості держави мають використовуватись для регулювання товарних потоків сільськогосподарської продукції, її попиту і пропозиції на ринку шляхом застосування резервних, інтервенційних, заставних та регіональних закупівель і продажу продовольчих ресурсів із цих запасів.

7. Подоланню негативних тенденцій в організації оптової торгівлі й товароруху продукції скотарства сприятимуть розроблені автором Концептуальні положення організації та розвитку діяльності оптових підприємств України. Ключові положення організації та розвитку діяльності оптових підприємств згруповані у восьми розділах. Організаційно-правові та економічні засади формування в Україні мережі оптових ринків худоби подані автором до державних органів знайшли відображення у законопроекті “Про оптові ринки худоби та птиці”, який було розроблено робочою групою, при Міністерстві аграрної політики разом з Українською Академією Аграрних Наук (за безпосередньою участю автора).

8. Удосконалення системи реалізації продукції скотарства повинно здійснюватись на основі:

- створення ринків різних територіальних масштабів та спеціалізації;

- розширення функцій ринків, зокрема, надання послуг, інфраструктурне обслуговування, активізація власної підприємницької діяльності;

- спрямування діяльності стихійно утворених ринків у цивілізоване русло шляхом вжиття передбачених законодавством контрольно-наглядових заходів, що призведе до посилення процесу детінізації товарно-грошового обігу, істотного зменшення надходження в продаж неякісних товарів;

- запровадження багатоджерельного фінансування ринків шляхом залучення коштів іноземних і вітчизняних інвесторів, суб’єктів підприємницької діяльності, що здійснюють торгівлю на ринках;

- удосконалення нормативно-правової бази у сфері землекористування, взаємовідносин ринків із місцевими органами виконавчої влади, суб’єктами підприємницької діяльності.

Це дозволить сформувати сприятливі умови для всіх учасників організовано оптового ринку продукції скотарства і прискорити його інтеграцію в систему національного і світового аграрного ринків. Останнє є дуже важливим в умовах визнання України як країни з ринковою економікою та вступу до СОТ.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Копитець Н.Г. Теоретичні аспекти оптової торгівлі // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”.- 2004. - № 1(16). - С. 119 – 123.

2. Копитець Н.Г. Передумови формування ринкової системи збуту та реалізації сільськогосподарської продукції // Економіка АПК. – 2004. - № 6. – С. 118 – 125.

3. Копитець Н.Г. Роль оптової торгівлі у ринковій економіці країни // Збірник наукових праць Луганського національного аграрного університету. Серія “Економічні науки”. / За ред. В.Г. Ткаченко. – Луганськ: ЛНАУ, 2004. - № 38(50). - С. 282 – 288.

4. Копитець Н.Г. Стан, тенденції та перспективи розвитку скотарства України // Агро інком. – 2005. - №1-2. – С. 49 - 53.

5. Копитець Н.Г. Основні шляхи організації та розвитку діяльності підприємств оптової торгівлі України // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”. - 2005. - № 1(18) - С. 257 - 265.

6. Камілова С.Р., Копитець Н.Г. Сучасний стан та особливості функціонування підприємств оптової торгівлі // Агро інком. – 2004. - № 7-8. - С. 63 – 68 (автору належить детальний аналіз діяльності підприємств оптової торгівлі).

Тези доповідей на науково-практичних конференціях:

7. Копитець Н.Г. Оптова торгівля та її роль у нових умовах господарювання // Матеріали Всеукраїнської конференції молодих вчених “Уманському державному аграрному університету 160 років” 25 – 26 березня 2004 р. / Редкол.: П.В. Костогриз (відп. ред.) та ін. - Умань, 2004. - С. 152 – 155.

8. Копитець Н.Г. Необхідність створення оптових продовольчих ринків в Україні // Розвиток дорадництва в аграрній сфері економіки: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції 26 – 27 березня 2004 р. Тернопільська академія народного господарства, Інститут продовольчого бізнесу / Відп. за випуск А.В. Шлійко. - Тернопіль: ТАНГ, 2004. - С. 116 – 118.

9. Копитець Н.Г. Особливості організації оптових продовольчих ринків в Україні // Матеріали Міжнародного Форуму молодих вчених “Ринкова трансформація економіки постсоціалістичних країн”. У двох томах. Т. 2. – Харків: ХНТУСГ. – 2005. – С. 242 – 243.