Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Карпенко Оксана Олександрівна. Формування тарифів на змішані перевезення вантажів : дис... канд. екон. наук: 08.00.04 / Київська держ. академія водного транспорту ім. гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного. — К., 2007. — 211арк. — Бібліогр.: арк. 176-190.



Анотація до роботи:

Карпенко О.О. Формування тарифів на змішані перевезення вантажів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (автомобільний транспорт і дорожнє будівництво). – Національний транспортний університет. – Київ, 2007.

У роботі встановлено, що можливість широкого розповсюдження змішаних перевезень вантажів (ЗПВ) передусім визначається ціновими показниками. Тому важливим кроком у подальшому розширенні ЗПВ в Україні є удосконалення тарифної політики, яка має суттєві недоліки: суб’єктивність при тарифоутворенні, відсутність науково обґрунтованого методичного підходу до формування тарифів та чітко визначеного критерію вибору варіанту організації ЗПВ.

У дисертаційному дослідженні обґрунтовано методичний підхід до формування тарифів на ЗПВ, що має базуватися на комплексному врахуванні критеріїв якості транспортної роботи, які сприймаються вантажовласниками як найважливіші: термін та вартість доставки вантажу, оскільки наскрізний тариф в першу чергу має відображати якість надання всіх видів транспортних послуг. В якості критерію вибору варіанту організації ЗПВ у роботі запропоновано використовувати максимальне значення додаткового прибутку вантажовласника для забезпечення більш повного врахування інтересів вантажовласника. Для збільшення фінансового результату вантажовласника та оператора змішаних перевезень вантажів розроблено методичні положення щодо формування тарифів та обґрунтування вибору варіанту організації ЗПВ, які мають універсальний характер і можуть бути використані для будь-якої системи інтегрованих ЗПВ.

У дисертаційному дослідженні на основі аналізу теоретичних положень та практичної діяльності було вирішено науково-практичне завдання розробки методичних положень щодо формування тарифів та обґрунтування вибору варіанту організації ЗПВ. Проведене дослідження дозволило зробити такі висновки:

  1. На основі проведеного в дисертації аналізу виявлено, що однією з основних сучасних тенденцій світової транспортної системи є розвиток змішаних перевезень вантажів (ЗПВ) на основі логістичного підходу та електронного обміну даних для забезпечення комп’ютерної інтеграції всіх суб’єктів товаротранспортних систем, оскільки використання таких перевезень надає економічні, фізичні, технічні, технологічні та організаційні переваги при транспортуванні та посилює взаємодію між різними видами транспорту.

  2. Аналіз теоретичних аспектів ЗПВ дозволив запропонувати поділ змішаних перевезень вантажів залежно від умов розмежування відповідальності за перевезення на роздільні (сегментні) та інтегровані, інтегрованих ЗПВ – на мультимодальні, інтермодальні та комбіновані перевезення, а комбінованих – на прямі комбіновані й змішані комбіновані. При цьому найширшим поняттям серед різновидів ЗПВ є мультимодальні перевезення, найвужчим – комбіновані перевезення, а інтермодальні перевезення займають середнє положення. Наведена класифікація дозволяє стандартизувати термінологію ЗПВ.

  3. У зв’язку із прийнятим курсом на інтеграцію транспортно-дорожнього комплексу України до європейської та світової транспортних систем одним з пріоритетів національної транспортної стратегії України на даному етапі стає сприяння розвитку ЗПВ. На основі детального аналізу стану ЗПВ доведено, що вони в Україні розвиваються достатньо динамічно (в середньому зростання обсягів переробки контейнерів в МТП України становить більше 37% на рік). Проте суттєвим чинником, що стримує розвиток ЗПВ в Україні, є недосконалість тарифної політики, основними недоліками якої є суб’єктивність при тарифоутворенні, відсутність науково обґрунтованого методичного підходу до формування тарифів та чітко визначеного критерію вибору варіанту організації ЗПВ.

  4. На основі аналізу ЗПВ як системи транспортування встановлено, що особливістю ціноутворення на ЗПВ є формування наскрізного тарифу, який передусім має відображати якість надання всіх видів транспортних послуг з урахуванням факторів перевезень, внутрішніх та зовнішніх факторів. На підставі проведених у дисертаційному дослідженні анкетних опитувань та порівнянні отриманих даних з оцінками західних експертів було обґрунтовано методичний підхід до формування тарифів на ЗПВ, який базується на комплексному врахуванні критеріїв якості транспортної роботи, що визначені вантажовласниками як найважливіші: терміну та вартості доставки вантажу. Використання такого підходу забезпечує баланс інтересів учасників ЗПВ.

  5. Запропоновано удосконалений порядок формування тарифів на ЗПВ, який на відміну від діючого, включає низку додаткових дій оператора ЗПВ, а саме: розрахунок прибутку, який може бути отриманий від скорочення терміну доставки вантажів, визначення тарифів з позиції вантажовласника та оператора ЗПВ, а також обґрунтованого вибору варіанту організації та формування тарифів на ЗПВ. Це дозволяє найкращим чином поєднати прийнятний рівень тарифів та високу якість надання транспортних послуг.

  6. Для покращення фінансового результату вантажовласника та оператора змішаних перевезень вантажів було розроблено методичні положення щодо формування тарифів на ЗПВ, які базуються на обґрунтуванні вибору варіанту організації перевезень за критерієм максимального значення додаткового прибутку вантажовласника. Запропоновані методичні положення мають універсальний характер і можуть бути використані для будь-якої системи інтегрованих ЗПВ. Їх апробація підтвердила, що вантажовласник може скористатися більш дорогим варіантом організації перевезення в тому випадку, коли прибуток, який може бути отриманий від скорочення термінів доставки за цим варіантом, буде більшим, ніж різниця в тарифах.

  7. Ефективність розроблених методичних положень підтверджується практикою їх застосування УДЦТС „Ліски” та ТОВ „Покрівля-Сервіс”, завдяки чому було забезпечено збільшення кількості клієнтів та зростання фінансового результату від здійснення змішаних перевезень. Таким чином, запропоновані методичні положення щодо формування тарифів та обґрунтування вибору варіанту організації ЗПВ можуть бути рекомендовані для впровадження на підприємствах транспорту.

  8. Розроблено програмне забезпечення формування тарифів та обґрунтування вибору варіанту організації ЗПВ, яке може бути реалізовано в режимі on-line, що дозволить скоротити тривалість та трудомісткість процедури прийняття рішення вантажовласниками щодо здійснення перевезень.

Таким чином, формування тарифів на основі запропонованих методичних положень сприятиме подальшому розвитку ЗПВ в Україні, що в свою чергу дозволить створити засади для прискорення приєднання України до загальноєвропейської економічної системи, а також значно зменшити забруднення навколишнього середовища (особливо завдяки використанню контрейлерних перевезень).

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

Тези доповідей: