Результати проведеного педагогічного дослідження дозволили зробити наступні висновки: 1. Валеологія являє собою синтез філософсько-світоглядних уявлень про людину і конкретно-наукових знань, про механізми функціонування людського організму, методи і способи їхнього регулювання і стимулювання з метою оздоровлення і збереження індивідуального здоров'я. Низка діючих сьогодні в Україні законів, постанов, положень є законодавчим підґрунтям, що дозволяє відповідним соціальним інститутам і фахівцям різних напрямків в єдиному міжгалузевому просторі здійснювати соціально-педагогічну роботу з дітьми та молоддю з формування в них культури здоров’я та навичок здорового способу життя. Сучасні тенденції підвищення якості вищої освіти спрямовані від парадигми засвоєння і репродукції знань, умінь і навичок до розвитку професійного мислення і самосвідомості, при домінуванні філософсько-антропологічної і соціокультурної спрямованості валеологічної освіти. Стиль оздоровчого (валеологічного) мислення можна визначити як сталу систему норм, правил і принципів, що створюють оздоровчі стратегії, технології і їх модифікації, тобто сукупність світоглядних теорій і ідей, які, спеціалісти, що причетні тим чи іншим чином до проблем здоров’я використовують в певний історичний період часу. В зв’язку з цим необхідно посилити увагу до формування такого типу мислення в студентів педагогічних ВНЗ, яке повинно відтворювати специфіку майбутньої професії – забезпечення пріоритетності гармонійного, всебічного розвитку людини, становлення її духовного, психічного і фізичного здоров’я. Валеологічне мислення – еволюційний процес культурного розвитку людства, зміст якого складає фундаментальну рису професіоналізму в формі оздоровчого стилю самосвідомості і центральну категорію того предмету, генезис і розвиток якого головним чином реалізується в професії вчителя фізичної культури здатного на достатньо високому професійному рівні реалізувати галузь “Фізична культура і здоров’я”. Щоб одержані теоретичні знання, практичні уміння і навички ефективно використовувалися на практиці, потрібно навчати не тільки цим знанням, умінням та навичкам, але і способам їх застосування при допомозі вірно зорієнтованого мислення, розвинутої відповідальності і оздоровчої самосвідомості. 2. Літературні джерела та результати, отримані нами в констатуючому експерименті, вказують на необхідність істотного вдосконалення системи фізичного виховання дітей та молоді, яке повинне супроводжуватися зміною його цілей і завдань з розвитку окремих фізичних якостей на: озброєння людини глибокими знаннями про свій організм, його резервні можливості; опанування засобами цілеспрямованого впливу на фізичний і психічний стан; розуміння шляхів збереження й зміцнення власного здоров’я; формування свідомої потреби в здоровому способі життя, культури здоров’я особистості, як складову загальнолюдської культури. Досягнення цих змін не можливе без вдосконалення діючої системи професійної освіти майбутнього вчителя фізичної культури з метою формування в нього валеологічної культури і готовності до здійснення валеологічної діяльності. Аналіз навчального плану за яким здійснюється підготовка бакалаврів за спеціальністю 01.00.03 «Теорія та методика середньої освіти. Фізичне виховання» та змісту навчальних дисциплін медико-біологічного, валеологічного і культурологічного спрямування показав значну його валеологічну спрямованість, що дозволяє в значній мірі сформувати в студентів достатній рівень валеологічної культури. Але, встановлений в констатуючому експерименті, низький рівень її сформованості вказує на необхідність включення в навчальні плани підготовки фахівця дисципліни, яка б узагальнила отриману в інших дисциплінах інформацію пов’язану з оздоровчою проблематикою і допомогла б сформувати в майбутнього вчителя фізичного виховання цілісний підхід до вирішення проблем здоров’я підростаючого покоління та реалізувати потребнісний та комунікативний компоненти валеологічної освіти. В ході аналізу отриманих в констатуючому експерименті результатів були визначені основні питання щодо змісту експериментальної дисципліни, яка повинна забезпечити вдосконалення валеологічної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. 3. З метою вдосконалення валеологічної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури та підвищення рівня їх готовності до здійснення валеологічної діяльності, як провідної складової оздоровчої фізичної культури, розроблено і впроваджено в навчальний процес програму дисципліни “Основи валеологічного моніторингу і оздоровчих технологій”. Мета її впровадження полягає в доповненні системи валеологічної підготовки, передбаченої діючим навчальним планом, дисципліною, що узагальнює теоретичні знання, отримані студентами на попередніх етапах навчання, та озброєнні їх технологіями контролю стану здоров’я учнів та оздоровлення. Володіння ними піднімає на новий щабель рівень професіоналізму вчителя фізичної культури, забезпечуючи можливість індивідуального підходу до формування, зміцнення і збереження здоров’я учнів. Поінформованість вчителя щодо реального рівня здоров’я конкретної дитини, можливість дослідити результати свого педагогічного впливу підвищує його особисту відповідальність і, водночас, створює умови до творчого підходу щодо розробки індивідуального оздоровчого маршруту для кожної дитини в залежності від її біологічного віку, статі, конституційних особливостей, інтересів, стану здоров’я і, нарешті, індивідуальних ментальних особливостей, національності та віросповідання. Впровадження в навчальний процес експериментальної програма супроводжувалося створенням відповідних педагогічних умов і, зокрема, розробкою необхідного навчально-методичного забезпечення. При організації навчання, за розробленою нами програмою, ми віддали перевагу активним методам навчання, що обумовлено провідним завданням валеологічної освіти – спрямованістю її на зміну особистості майбутнього вчителя фізичної культури, формування в нього оздоровчого типу мислення, розуміння власної активної ролі в збереженні та зміцненні здоров’я учнів і відповідальності за наслідки професійної діяльності. 4. Аналіз результатів формуючого педагогічного експерименту засвідчив позитивний вплив на сформованість валеологічної культури та готовності до здійснення валеологічної діяльності впровадження в навчальний процес підготовки вчителів фізичної культури, розробленої нами навчальної дисципліни. Проведене дослідження дозволило науково обґрунтувати специфіку та об'єктивні соціально-педагогічні особливості організації валеологічної підготовки майбутніх учителів щодо формування здорового способу життя, обґрунтувати необхідність проведення спеціальної фахової підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. |