Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Крамченко Ростислав Анатолійович. Форми і методи державного регулювання розвитку сфери послуг : Дис... канд. наук: 08.00.03 - 2008.



Анотація до роботи:

Крамченко Р.А. Форми і методи державного регулювання розвитку сфери послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – Економіка та управління національним господарством. Інститут регіональних досліджень НАН України, Львів, 2008.

Дисертацію присвячено розробці теоретико-методологічних основ застосування форм і методів державного регулювання розвитку сфери послуг. Зокрема, уточнено й доповнено понятійно-термінологічний апарат, пов’язаний з темою дослідження: запропоновано авторське трактування понять «послуга», «сфера послуг», «організаційно-економічний механізм регулювання розвитку сфери послуг», «стимулювання розвитку сфери послуг» тощо.

Обґрунтована авторська структура сфери послуг. Узагальнені погляди вчених на роль і місце сфери послуг в суспільному виробництві в різних економічних теоріях. Проаналізовано особливості та виявлено проблеми функціонування сфери послуг. Обґрунтовано напрямки удосконалення використання стимулів для активізації розвитку окремих класів сфери послуг регіону. Розкрита можливість стимулювання розвитку підприємств, що виробляють послуги, шляхом управління їх маркетинговою політикою.

Обґрунтовано необхідність розробки на національному і регіональному рівнях стратегій стимулювання розвитку сфери послуг.

Проведене дослідження дозволило сформулювати такі висновки та пропозиції і окреслити найважливіші результати:

1. Уточнено й доповнено понятійно-термінологічний апарат, пов’язаний з темою дослідження. Зокрема, запропоновано авторське трактування поняття «послуга» у якому розкривається економічна суть послуги (сукупність дій людини, кількох людей, установ, підприємств чи організацій), мета її здійснення (задоволення потреб особи, групи осіб, частини суспільства чи суспільства в цілому) та результат послуги (специфічний продукт); розкрита дефініція «сфера послуг», що трактується автором як сукупність підприємств, установ, організацій, окремих осіб, які виробляють послуги для задоволення потреб населення.

2.Обґрунтовано, що сфера послуг повинна розглядатися як органічна частина національного господарства. Запропонована структура сфери послуг, яка принципово відрізняється від структури, представленої в офіційних виданнях, у котрих класифікація послуг здійснюються з огляду на результат трудової діяльності в кожному конкретному виді економічної діяльності, що дає можливість представити структуру сфери послуг у такому вигляді: соціально-особистісні, рекреаційно-побутові, працезабезпечувальні, управлінські, транспортно-комунікативно-переміщувальні, виробничі, науково-інноваційні. Доведено, що перевага послуг пошти й зв'язку, різних видів транспорту й торгівлі, тобто транспортно-комунікативно-переміщувальних послуг, які займають провідні позиції в структурі сфери послуг, засвідчують про деформованість останньої.

3. Розкрита суть методів державного регулювання, у тому числі методу стимулювання розвитку сфери послуг регіону, який трактується як спосіб чи прийом активізації дії наявного стимулу її розвитку чи створення нового стимулу та форми стимулювання розвитку сфери послуг регіону, під якою автор розуміє певним чином організовану систему стимулів для активізації розвитку цієї сфери. Показано, що основними завданнями форм і методів стимулювання розвитку сфери послуг є досягнення бажаних результатів, а головною функцією стимулювання розвитку сфери послуг є регулююча функція.

4. Виявлення основних тенденцій розвитку сфери послуг в країні та регіонах України і окремих видів послуг в розрізі класів дозволили встановити проблеми їх розвитку та ознаки, стосовно яких слід застосовувати форми і методи стимулювання з метою удосконалення сегментації ринків послуг та поліпшення обслуговування населення і виробництва. Доведено, що найбільш проблемними питаннями розвитку сфери послуг у Львівській області є низький рівень інфраструктури усіх підсистем, які надають послуги всіх класів; низька якість більшості видів послуг; низька оплата праці, зайнятих у сфері послуг; деформована компонентна і територіальна структура сфери послуг; має місце вплив деформованості структури видатків на розвиток сфери послуг.

5. Проаналізовані методи стимулювання розвитку сфери послуг регіону. Виявлена нерівноцінність та неповноцінність їх використання. Обґрунтована важливість використання зарубіжного досвіду, напрацьованого в площині стимулювання розвитку сфери послуг та селективного підходу до такого використання, враховуючи реалії функціонування української економіки. Акцентується увага на необхідності побудови і впровадження оптимальної системи економічної мотивації праці в сфері послуг.

6. На основі оцінки поглядів вчених на організаційно-економічний механізм регулювання національної економіки та регіонального розвитку автором дано власне тлумачення його змісту як сукупність керованої системи (сфера послуг) й керуючої системи (система управління) з усіма взаємозв’язками між ними; системи відліку (нормативно-правове поле і спосіб функціонування керованої та керуючої систем); системи форм і методів впливу керуючої системи на керовану з послідовною зміною її соціально-економічних станів та впливу керованої системи на керуючу з послідовною зміною ознак і функцій останньої.

7. Обґрунтовано напрямки удосконалення використання стимулів для активізації розвитку окремих класів сфери послуг з визначенням пріоритетів розвитку окремих складових цієї сфери як системного утворення. Особлива увага приділялася розвитку тих класів послуг, які в конкретних умовах перетворювалися в стимулятори розвитку інших класів і видів послуг. Зокрема, доведено, що розвиток транспортної інфраструктури може стати стимулом для виникнення інших видів інфраструктури та інтенсифікації розвитку інших класів послуг. Розкрита можливість стимулювання розвитку підприємств, що виробляють послуги, шляхом управління їх маркетинговою політикою. Обґрунтовано, що внаслідок змін у діяльності господарюючих суб’єктів при створенні діючого ринкового механізму і нестабільності зовнішнього середовища зростає потреба у врахуванні різних видів взаємозв'язків у процесі управління маркетинговою політикою підприємств. Доведено, що це зумовлює необхідність прийняття рішень інноваційного і, зокрема, ситуаційного характеру, оскільки недостатнім стає удосконалення окремих напрямків діяльності підприємства: необхідні комплексний підхід до здійснення маркетингової політики та переорієнтація її на майбутнє. При цьому, автором структуризовано задачі прийняття рішень в маркетинговій політиці.

8. Обґрунтована необхідність розробки на національному рівні і в кожному регіоні Стратегії стимулювання розвитку сфери послуг, яка повинна розроблятися в складі Стратегії регіонального розвитку. Щоб ці завдання реалізувалися в повній мірі, необхідно внести відповідні поправки до Закону України «Про стимулювання розвитку регіонів» від 8 вересня 2005 року №2850-IV. Окреслені напрямки удосконалення територіальної організації сфери послуг, яке має бути спрямоване, насамперед, на подолання гострих диспропорцій між розміщенням виробництва послуг і розселенням споживачів послуг, та визначено підходи до поліпшення управління розвитком сфери послуг на національному і регіональному рівнях.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Крамченко Р. А. Структуризація задач управління маркетинговою політикою підприємства / Р. А. Крамченко, Л. І. Крамченко // Вісник Львівської комерційної академії: [Збірник наукових праць.] – Львів : Вид-во ЛКА, 2001. Вип.11. – С. 95–97. Особистий внесок: виділено умови, методи та критерії задач прийняття рішень в маркетинговій політиці підприємства.

  2. Крамченко Р. А. Дослідження чинників зростання внутрішнього ринку України / Р. А. Крамченко // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Вип. 3 (XLI). – Львів : ІРД НАН України, 2003. – С. 239–245.

  3. Крамченко Р. А. Ринок туристичних послуг, його сутність, структура та місце в системі соціальної інфраструктури / Р. А. Крамченко // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Вип. 6 (XLIV). – Львів: ІРД НАН України, 2003. – С. 245–254.

  4. Крамченко Р. А. Проблеми кількісних оцінок якості праці наукових кадрів / Р. А. Крамченко, О. В. Килин // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Вип. 3 (XLVII). – Львів : ІРД НАН України, 2004. – С. 141–147. Особистий внесок: висвітлено проблеми об’єктивного вимірювання результатів праці наукових кадрів.

  5. Крамченко Р. А. Інноваційна основа стратегії розвитку ринку товарів та послуг / Р. А. Крамченко, Л.І. Крамченко // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КТЕУ : [Науковий вісник.] – Чернівці : АНТ Лтд, 2004. Вип.1. – С. 255–262. Особистий внесок: розглянуто вплив інноваційних чинників на динаміку розвитку споживчого ринку України.

  6. Крамченко Р. А. Інвестиційна активність України, як передумова розвитку підприємництва / Р. А. Крамченко, О. В. Килин // Вісник Львівської державної фінансової академії: [Збірник наукових статей.] – Львів : Львівська державна фінансова академія, 2005. – №7. – С. 41–46. Особистий внесок: показано основні показники ринку інвестицій та вкладення їх за видами економічної діяльності.

  7. Крамченко Р. А. Структурні зміни на ринку освітніх послуг в контексті Болонської декларації / Р. А. Крамченко, Л. І. Крамченко // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Вип. 3 (65). – Львів : ІРД НАН України, 2007. – С. 470–479. Особистий внесок: здійснено характеристику систем освіти високорозвинутих країн.

  8. Крамченко Р.А. Теоретичні проблеми розвитку сфери послуг / Р.А. Крамченко // Формування ринкових відносин в Україні: [Збірник наукових праць.] – К. : НДЕІ М-ва економіки України, 2008. Вип.2 (81). – С. 115–118.

  9. Крамченко Р. А. Державне регулювання розвитку сфери послуг / Р.А. Крамченко // Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України: [Збірник науково-технічних праць.] – Львів : НЛТУ України, 2008. Вип.18.6. – С. 188–197.

В інших виданнях:

  1. Статистика ринку товарів та послуг: [навчальний посібник] / Л. І. Крамченко, В.І. Єлейко, О.С.Гринькевич, Р. А. Крамченко. – Львів : «Новий світ-2000», 2006. – 296 с.

  2. Основи підприємницької діяльності: [навчальний посібник] / І. П. Мойсеєнко, Л. І. Лелик, О. М. Гинда, Р. А. Крамченко. – Львів : Львівський інститут МАУП, 2007. – 251 с.

  3. Крамченко Р. А. Оцінка фінансової бази місцевого самоврядування / Р. А. Крамченко, О. М. Нагнибіда // Управління державою ІІІ-го тисячоліття: міжнар. наук.-практ. конф, 25-27 червня 2002р. – Львів : ЛвЦНТЕІ, 2002. – С. 221–223.

  4. Крамченко Р. А. Розвиток сфери послуг: тенденції, проблеми, перспективи / Р.А. Крамченко // Управління регіональним розвитком в умовах глобалізації: теорія та практика: матеріали міжнар. наук.-практ. конф, 11-12 жовтня 2007 р. : тези доп. – Дрогобич, 2007.–С.34–35.

  5. Крамченко Р. А. Зростання доходів населення як фактор розвитку сфери послуг / Р.А. Крамченко // Теорія і практика стратегічного управління розвитком регіональних суспільних систем: всеукр. наук.-практ. конф, 6-8 грудня 2007 р. : тези доп. – Івано-Франківськ, 2007. – С.125–127.