Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Орлов Андрій Володимирович. Фортуна як елемент світоглядних орієнтацій людини: соціально-філософський аналіз : дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Запорізький національний ун-т. — Запоріжжя, 2006. — 193арк. — Бібліогр.: арк. 178-193.



Анотація до роботи:

Орлов А.В. Фортуна як елемент світоглядних орієнтацій людини: соціально-філософський аналіз. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук зі спеціальності 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Запорізькій національний університет, Запоріжжя, 2006.

Дисертація являє собою соціально-філософське дослідження фортуни як елемента світогляду людини. У роботі аналізується поняття “фортуни” відповідно логіці становлення та розвитку суспільної та індивідуальної свідомості. Визначено категоріальний ряд, який відображає зміст фортуни. Надається характеристика фортуни через об’єктивні та суб’єктивні виміри.

Проводиться аналіз сучасності як просторово-часової, аксіологічної та соціально-економічної умови розгортання життєвого світу людини. Окреслені риси процесів соціокультурної трансформації та міфізації як детермінант виявлення фортуни в сучасному світі. Удосконалено знання про фортуну як компонент оптимістично спрямованого, творчого світосприйняття та виявлено фактори оптимізації активності життєздійснення особистості в умовах сучасності.

Результати дисертаційного дослідження, які було отримано під час вирішення основних задач роботи дали можливість сформулювати наступні висновки.

1. З історико-філософського, мовно-культурологічного аналізу та дослідження деяких художніх текстів виявляється, що феномен фортуни має багатоваріантність інтерпретацій та сфер використання, що залежать від:

культурно-цивілізаційного утворення, до якого належать факти тлумачення феномена фортуни. Зазначене поняття має багате культурно-географічне розповсюдження, що свідчить, з одного боку, про його глобальне значення як елемента світогляду, а з іншого, – про величезну кількість підходів до інтерпретації фортуни;

культурно-історичного періоду, у межах якого розгортається процес взаємодії людини та фортуни. Розуміння цього феномена, як показує аналіз, припускає неодмінне переломлення через конкретні соціально-економічні та історичні умови існування суб’єкта діяльності, культурний базис, на основі якого ґрунтуються світоглядні орієнтації суспільства та індивіда;

світоглядно-філософської основи, з позиції якої йде звернення до феномена фортуни. Представники різних світоглядно-філософських течій та напрямків по-різному тлумачать поняття фортуни та явища, які позначаються її характеристиками. З позиції філософського розуміння поняття фортуни виступає у вигляді духовних проявів: доля; екзистенційних проявів людської буденності: воля, любов, гра; філософських категорій: необхідність, випадковість, можливість, свобода волі; внутрішньо-особистісних та аксіологічних контекстів: удача, покликання, індивідуальність тощо.

2. Феномен фортуни не існує окремо від людини та її життєдіяльності. Саме взаємодія фортуни з суб’єктом життєдіяльності породжує її як феномен, як символьне та інтелігібельне відбиття конкретних явищ дійсності у світогляді суб’єкта, який має можливість безпосередньо фіксувати явище чи ситуацію, усвідомлювати зміст того, що трапилось та інтерпретувати його, наділяючи чіткими визначеннями та атрибутами.

3. Феномен фортуни у людському світі розкриває свій зміст через певні, необхідні для фіксування та усвідомлення, поняття. Ці поняття можна розподілити на дві групи:

об’єктивні форми прояву феномена фортуни, що набувають статусу онтологічних вимірів людського світу (доля та випадок);

суб’єктивні, внутрішні, що розкривають себе як екзистенціали людського буття (гра та ризик).

Фортуна, характеризуючись через ці поняття, розкриває себе як складний феномен, що виступає і як зміст життєвого світу, і як його специфічне, притаманне кожній конкретній людині забарвлення – світовідчуття, і як чинник, що активує внутрішній потенціал особистості та спрямовує особистісну активність на самовизначення, самореалізацію та життєздійснення.

4. Феномен фортуни має сплески свого виявлення у періоди соціокультурних трансформацій.

Період трансформації суспільства, невизначеності та змін життєвих орієнтирів породжує, по-перше, пошук нових можливих пояснень явищ дійсності, які б задовольняли суб’єкта соціальних змін, що за умов сучасності знаходить своє відображення у процесі міфізації соціокультурного простору, де елементами цього процесу виступають прадавні міфологічні складники суспільного та особистісного світогляду, до числа яких входить і фортуна; по-друге, саму невизначеність як характерну рису перехідних періодів. Невизначеність потребує від суб’єкта дій своєрідної гри з реальністю, умовами якої виступають необхідність ризику, прояв власної творчої, спонтанної активності. За умов спонтанного перетворення світу і сама людина набуває дещо спонтанних характеристик, які, з одного боку, можуть стерти своєю мінливістю людину як індивідуальність, особистість, а, з іншого боку, дозволяють та потребують від людини виявляти себе як активного вільного творця не тільки своєї власної буттєвості, а й соціального світу, тощо.

5. Зроблений аналіз сучасності як часу-простору, в якому розгортається життєвий світ сучасної людини, дає підстави виявити фактори оптимізації активності життєздійснення особистості за умов глобальної трансформації соціокультурного простору. До цих факторів автор відносить: активність, яка виступає і в ролі цілепокладаючого, і в ролі життєздійснюючого фактору; зростання усвідомлення себе і повноти своїх переживань, розширення особистого досвіду, відкритість інноваціям; реалізацію у власному досвіді соціальних норм, толерантність; відтворення у власному життєвому просторі вищих духовних, загальнолюдських пріоритетів та цінностей.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

1. Орлов А.В. Поняття долі та фортуни в античній філософії // Культурологічний вісник. Науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини. – Запоріжжя, 2004. – Вип. № 12. – С. 125-129.

2. Орлов А.В. Ризик як предмет філософського аналізу // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя, ЗДІА. – Вип. № 16. – 2004. – С. 162-169.

3. Орлов А.В. Феномен гри в сучасному філософському дискурсі // Нова парадигма: Альманах наукових праць. – Вип. № 39. – Запоріжжя, 2004. – С. 99-104.

4. Орлов А.В. Випадковість як “вдалий час” в діалозі культур “Схід-Захід” // Культура народов Причерноморья. – 2004. – № 52, Т. 1. – С. 154-152.

Публікації в інших виданнях:

5. Орлов А.В. Вплив глобалізаційних процесів на світоглядні орієнтації сучасної особистості // Проблеми й напрямки формування світогляду майбутніх працівників органів внутрішніх справ та забезпечення прав і свобод людини. Ч. 2. – Запоріжжя, грудень, 2003. – С. 113-116.

6. Орлов А.В. Доля та життєвий шлях людини в контексті самоорганізації // Міжнародні синергетичні читання пам’яті Іллі Пригожина. – К., грудень 2003. – С. 47-48.

7. Орлов А.В. Випадковість як “зручний час”: філософсько-культурологічний аналіз // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: Матеріали других Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2004. – Ч. 1. – С. 242-250.

8. Орлов А.В. Екзистенційний вимір гри // Всеукраїнська наукова конференція “Суспільство, мислення, мова” пам‘яті професора Д.О. Жданова. – Луганськ, квітень 2004. – С. 10.

9. Орлов А.В. Сучасність та міф: соціокультурне “виправдання” міфологізації // Методологія соціального пізнання: здобутки й проблеми. Матеріали Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. – Запоріжжя, “Просвіта”, травень 2005. – С. 84-86.

10. Орлов А.В. Міф сучасності: реальність чи “міф” // Філософські стратегії ХХІ століття: Матеріали XIV Харківських Міжнародних Сковородинівських читань / За заг. ред. О.М.Кривулі. – Х.: ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2006. – С. 54-55.

11. Орлов А.В. Поняття “долі” в російській філософській традиції // Міжнародна наукова конференція “Філософія в культурах слов‘янських народів. – Польща, Богухвале-Жешoве, червень 2005. – С. 6.

12. Орлов А.В. Аксіологічний підхід до формування громадянської активності сучасної української молоді // Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть. – Тернопіль, лютий, 2003. – С. 135.

13. Орлов А.В. Проблеми формування системи цінностей у процесі виховання сучасної молоді // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому навчальному закладі освіти: Матеріали других Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна академія ДПС України, травень, 2003. – С. 34-39.