Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Матеріалознавство


718. Роїк Тетяна Анатоліївна. Функціональні основи розробки композиційних підшипникових матеріалів для підвищених умов експлуатації: дис... д-ра техн. наук: 05.02.01 / Харківський національний автомобільно-дорожній ун-т. - Х., 2004. : іл.



Анотація до роботи:

Роїк Т.А. Функціональні основи розробки композиційних підшипникових матеріалів для підвищених умов експлуатації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.02.01 – Матеріалознавство. – Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2004.

У дисертації вирішено наукову проблему підвищення ефективності роботи вузлів тертя шляхом створення на основі матеріалознавчого підходу методології використання вторинної сировини – шламових металевих відходів для синтезу нового класу підшипникових композиційних матеріалів, що працюють у підвищених умовах експлуатації з можливістю прогнозування і керування їх службовими властивостями залежно від умов експлуатації. Запропоновано принципи керування властивостями композитів, що базуються на аналітико-експериментальних дослідженнях напружено-деформованого стану матеріалу, термодинамічному моделюванні взаємодії матеріалів з киснем та оптимізації структури, хімічного і фазового складу. Розроблено параметри виготовлення композитів та механічної обробки виробів з них. Здійснено промислове впровадження підшипників з нових композитів у виробництво.

  1. У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми створення на основі матеріалознавчого підходу нового класу високоякісних підшипникових композиційних матеріалів для підвищених умов експлуатації шляхом розробки методології використання для цієї мети цінної вторинної сировини – широкої гами промислових шламових металевих відходів (чорних та кольорових сплавів), і одержання можливості прогнозування та керування службовими властивостями матеріалів технологічними засобами.

  2. На основі аналізу галузей використання матеріалів, їх функціональних особливостей показано, що для роботи при підвищених температурах і навантаженнях на повітрі підшипникові композиційні матеріали повинні відповідати вимогам високої антифрикційності у поєднанні з необхідним рівнем фізико-механічних властивостей.

  3. Встановлено, що експлуатаційні вимоги можуть бути досягнуті при наявності у відповідних матеріалах зміцнюючих (карбіди, інтерметаліди) структурних складових у м’якій матриці та твердої змазки (CaF2) для забезпечення високого рівня службових властивостей підшипникових композитів.

  4. Обґрунтовано, що утворення і присутність зміцнюючих фаз у матриці відповідних матеріалів (у тому числі зі фторидом кальцію) можна забезпечити за допомогою використання у ролі основи вторинної сировини: для легких і середньо-легких режимів роботи – шліфувальні відходи легованих силумінів АК12М2МгН, АК12ММгН, АК11М2, АК21М2,5Н2,5; для середньо-важких режимів роботи – шліфувальні відходи конструкційних сталей ШХ15СГ, ШХ20СГ; для важких і надтоважких режимів роботи – шліфувальні відходи швидкоріжучих сталей Р6М5К5, Р6М5Ф3, Р9М4К8, інструментальних штампових сталей 4Х2В5МФ, 5Х3В3МФС, 2Х6В8М2К7, 4Х5В2ФС і сплави на основі нікелю ЕП975, ЕП741, ЕП220.

  5. Розроблено на основі матеріалознавчого підходу нові промислові безвідходні технології синтезу композитів, які базуються на використанні методів порошкової металургії, а металографічні дослідження (на мікро- та субмікрорівні) дозволили визначити та відкоригувати режими синтезу матеріалів і їх вплив на природу зміцнення та антифрикційності. Це дало можливість створювати вигідну з точки зору тертя та зносу гетерогенну металографічну структуру матеріалів та керувати нею у потрібному напрямку технологічними заходами.

  6. Встановлено взаємозв’язок показників конструкційної міцності матеріалів та їх зносостійкості на базі аналітико-експериментальних досліджень напружено-деформованого стану матеріалів, які навантажені силами тертя, що дало змогу здійснити якісне прогнозування напружень початку пластичних деформацій композиційних матеріалів при терті залежно від природи, об’ємного співвідношення компонентів композицій і коефіцієнта тертя. Аналітичні дослідження показали, що властивостями нових підшипникових матеріалів можна ефективно керувати не тільки твердозмазуючою фазою, а і металевою матрицею з такою комбінацією легуючих елементів, що знижує коефіцієнт тертя.

  7. Вперше одержано кількісні співвідношення продуктів окислення композитів зі сталевих відходів та порошкового сплаву ЕП975 у присутності CaF2 методом комп’ютерного термодинамічного моделювання взаємодії композиційних підшипникових матеріалів з киснем при підвищених температурах, що дало можливість науково обґрунтованого вибору експлуатаційних умов використання антифрикційних матеріалів, а одержані склади оксидних композицій з фторидом кальцію визначають триботехнічні характеристики відповідних антифрикційних композитів. Виникнення оптимальних антизадирних плівок, що забезпечують високі і стабільні триботехнічні властивості, можна прогнозувати та керувати ними, підбираючи потрібні комбінації легуючих елементів методом термодинаміки.

  8. Вперше забезпечено формування на робочих поверхнях необхідного фазового складу вторинних структур і його кількісного співвідношення при високотемпературному терті матеріалів з металевих відходів у присутності фториду кальцію. Досягнення високої антифрикційності відбувається при наявності у робочій плівці не менше 0,25% оксифторидних фаз; 0,3-2,0% кальційоксидних фаз; 0,7-4,5% оксидних фаз типу твердих розчинів та 9,0-20,0% оксидних фаз типу кубічної шпінелі. Отримані дані дозволяють прогнозувати появлення плівок тертя та варіювати їх утворенням у визначених умовах роботи шляхом вибору вихідних сировинних компонентів.

  9. Встановлено нові фактори і закономірності побудови поверхневого шару вторинних структур при високотемпературному терті у присутності твердої змазки як інтеграційного об’єкту сумісної дії на матеріал зовнішніх факторів. Процес побудови робочих плівок складається з утворення багатофазних угруповань під впливом навантажень та температур на повітрі, диспергування утвореного багатофазного субстрату та некристалічного твердіння ультрадисперсного субстрату у речовину зі склоподібною будовою. Виникнення подібних антизадирних плівок у матеріалах з металевих відходів визначає їх високу антифрикційність.

  10. Розроблено комплексну технологію одержання деталей з нових матеріалів для різного призначення. Така технологія включає переробку вторинної сировини, технологію виготовлення виробів, їх термічну та механічну обробки. Показано, що керувати експлуатаційною стійкістю таких деталей можливо не тільки хімічним складом матеріалів, а й особливостями їх прецизійної механічної обробки. Встановлено можливість керування якістю поверхневого шару матеріалів шляхом регулювання процесів зміцнення і відпочинку. Обґрунтовано, що параметрами наклепу можна керувати, призначаючи для обробки відповідний алмазно-абразивний інструмент, а також встановлюючи оптимальні режими шліфування. Доведено можливість одержання не тільки характеристик розмірної точності підшипника, а й якості поверхневого шару, котрий сприяє утворенню плівок вторинних структур при роботі матеріалу, які надають йому високих антифрикційних властивостей.

  11. Показано, що розширення наукових і прикладних робіт з даної проблеми обіцяє значні економічні ефекти, особливо у зв’язку з недостачею високолегованих сталей і сплавів, а також необхідністю підвищення ресурсу роботи вузлів тертя у широкому діапазоні навантажень і температур. Практична значимість результатів наукових розробок підтверджена широким промисловим впровадженням: сумарний реальний та очікуваний економічний ефект від впровадження нових підшипникових композиційних матеріалів у різні галузі промисловості складає близько 1 000 000 грн., з них 330 399,88 грн. - фактичний річний економічний ефект.

Публікації автора:

  1. Роик Т.А. Влияние структуры на свойства новых порошковых подшипниковых материалов // Вісті Академії Інженерних наук України. Спеціальний тематичний додаток відділення “Важкого і транспортного машинобудування”: зб. наукових статей. – 1998. - С. 85-91.

  2. Роик Т.А. Роль фторида кальция в эффекте самосмазывания при трении композиционных подшипниковых материалов // ТЕМА. - 1999. - №1. - С. 3-7.

  3. Роик Т.А. Подшипниковые высокотемпературные материалы на основе металлических порошков-отходов // ТЕМА. - 1999. - №2. - С. 3-8.

  4. Роик Т.А. Инженерия антифрикционных композитов с никелевой матрицей // Вісник НТУУ “КПІ”. Машинобудування. – Київ. - 2000. - Вип. 39. - С. 111-115.

  5. Пат. 59768А Україна, МКИ С 22С 33/02 Антифрикційний композиційний матеріал на основі сталі / Роїк Т.А. - №20021210134; Заявл. 16.12.02; Опубл. 15.09.03; Бюл. №9. - 3 с.

  6. Роїк Т.А. Спечені композити для високих температур тертя // Вісник Житомирського інженерно-технологічного інституту. Технічні науки. – 2003. - №1(24). – С. 37-41.

  7. Роїк Т.А. Ефективні підшипникові композити на основі відходів штампових сталей // Проблеми техніки. – 2003. - №1. – С. 46-55.

  8. Роїк Т.А. Вплив легуючих елементів на структуроутворення та властивості антифрикційних матеріалів з силумінових відходів // Междунар. сборник науч. трудов “Прогрессивные технологии и системы машиностроения”. – Донецк: ДонГТУ. – 2003. – Вып. 26. – С. 44-51.

  9. Роїк Т.А. Прогнозування триботехнічних властивостей високотемпературних підшипникових матеріалів з порошків-відходів на основі аналізу вторинних структур // Проблеми техніки. – 2003. - №2. – С. 19-39.

  10. Шевчук Ю.Ф., Роик Т.А., Асанин В.П., Белобородов И.И. Новые композиционные материалы на основе алюминия // Вестник НТУУ “КПИ”. Машиностроение”. – Киев. – 1998. - Вып. 33. - С. 209-213.

  11. Гавриш А.П., Солдатенко Л.А., Мохан Сринивасан, Роик Т.А. Влияние технологических факторов шлифования на поле рабочего зазора магнитных головок // Вісті Академії інженерних наук України. Спеціальний тематичний випуск відділення важкого і транспортного машинобудування. – 1999. - №3. - С. 75-86.

  12. Гавриш А.П., Бататампа Сісіра Д.Г., Роїк Т.А., Рібхі Абу Асаль. Забезпечення якості поверхні деталей з магніто-м’яких матеріалів тонким алмазним шліфуванням // Вісник Українського Будинку економічних та науково-технічних знань. - 1999. - №5. - С.14-16.

  13. Гавриш А.П., Солдатенко Л.А., Мохан Сринівасан, Роїк Т.А. Дослідження поля розсіяння у багатодоріжкових блоках магнітних головок за допомогою моделі // Электроника и связь. К.: НТУУ “КПІ”. – 1999. - №6, том 1. - С. 39-44.

  14. Гавриш А.П., Срінівасан Мохан, Рибхі А., Роїк Т.А. Особливості процесу тонкого шліфування магнітом’яких матеріалів алмазними і ельборовими кругами // Вестник национального технического университета Украины «Киевский политехнический институт». Машиностроение. – 1999. – Вып. 37. - С. 21-27.

  15. Гавриш А.П., Мохан Сринивасан, Солдатенко Л.А., Роик Т.А. Статистический анализ степени влияния факторов абразивной обработки на поле рабочего зазора // Резание и инструмент в технологических системах. - Харьков: ХГПУ. – 1999. - Вып. 53. - С. 20-29.

  16. Гавриш А.П., Мохан Срінівасан, Роїк Т.А. Торцеве алмазне шліфування монокристалічних феритів для сердечників магнітних відеоголовок // Вісник Житомирського інженерно-технологічного інституту. - Житомир: ЖІТІ. – 1999. - №11. - С. 77-81.

  1. Гавриш А.П., Мохан Сринивасан, Роик Т.А. Прецизионная доводка ферритов магнитных головок // Надійність інструменту та оптимізація технологічних систем: зб. наук. праць. – Краматорськ: Донбаська державна машинобудівна академія. – 1999. - №9. - С. 206-211.

  2. Гавриш А.П., Мохан Срінівасан, Роїк Т.А. Стекла для робочих зазорів феритових магнітних головок // Сучасне машинобудування. – К.: АТМ. – 1999. - №2. - С. 32-36.

  3. Гавриш А.П., Мохан Срінівасан, Роїк Т.А. Технологічні особливості формування скляних робочих зазорів феритових магнітних головок // Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процесах. - Хмельницький: Технологічний університет Поділля. –1999. - №4. - С. 38-41.

  4. Роик Т.А., Шевчук Ю.Ф. Новые порошковые антифрикционные материалы на основе никеля // Вестник НТУУ “КПИ”. Машиностроение. – 1999. - Вып. 37. - С. 210-214.

  5. Гавриш А.П., Роик Т.А., Мохан Сринивасан, Гавриш О.А. Обработка магнитных головок ленточным шлифованием // Резание и инструмент в технологических системах. - Харьков: ХГПУ. – 1999. - вып. 53. - С. 49-53.

  6. Гавриш А.П., Мохан Срінівасан, Роїк Т.А., Гавриш О.А. Прецизійна доводка монокристалічних феритів магнітних головок. // Вісник Житомирського інженерно-технологічного інституту. - Житомир: ЖІТІ. – 2000. - №12. - С. 58-62.

  7. Пат. 32854А Україна, МКИ С 22С 33/02 Порошковий підшипниковий матеріал на основі заліза для підвищених температур / Роїк Т.А., Шевчук Ю.Ф. - №98063001; Заявл. 10.06.98; Опубл. 15.02.01; Бюл. №1. - 2 с.

  8. Шевчук Ю.Ф., Роик Т.А. Порошковые антифрикционные материалы для работы при повышенных температурах // Порошковая металлургия. – 2001. - №1-2. - С. 53-58.

  9. Гавриш А.П., Роик Т.А., Гавриш О.А. Химико-механическая доводка деталей // Вестник НТУ “Харьковский политехнический институт”. - Харьков: НТУ “ХПИ”. – 2001. - вып. 10. - С. 14-29.

  10. Шевчук Ю.Ф., Роик Т.А. Жаропрочные антифрикционные композиты с высоколегированной никелевой матрицей // Порошковая металлургия. – 2002. - №5-6. – С. 55-51.

  11. Шевчук Ю.Ф., Роик Т.А. Жаропрочность и жаростойкость новых порошковых антифрикционных материалов на никелевой основе // Порошковая металлургия. – 2003. - №5-6. – С. 26-32.

  12. Гавриш А.П., Роик Т.А. Влияние технологии получения на свойства порошковых подшипниковых материалов для тяжелых режимов трения // Вестник НТУУ «КПИ». Машиностроение. – Киев. - 2002. – Вып. 43. – С. 67-71.

  13. Гавриш А.П., Роик Т.А. Новые высокотемпературные подшипниковые материалы на основе отходов инструментальных сталей // Механіка та машинобудування. – 2003. - №1. – Т. 2. – С. 193-198.

  14. Гавриш А.П., Роик Т.А. Особенности формирования структуры и свойств новых подшипниковых композиционных материалов с использованием отходов стали Р6М5К5 // Проблеми техніки. – 2002. - №2. – С. 15-26.

  15. Проволоцкий А.Е., Роик Т.А. Новые порошковые антифрикционные композиты на основе отходов силумина // Вісті Академії інженерних наук України. Машинобудування. – 2002. - №4 (17). – С. 13-18.

  16. Пат. 60174А Україна, МКИ С 22С 21/02 Порошковий антифрикційний матеріал на основі алюмінію / Комнацький О.Л., Роїк Т.А. - №2003021517; Заявл. 20.02.03; Опубл. 15.09.03; Бюл. №9. - 3 с.

  17. Комнацкий А.Л., Роик Т.А., Марченко А.М., Долгинская М.А. Формирование структуры и свойств высоколегированных коррозионно-стойких сталей при электрошлаковом переплаве // Современная электрометаллургия. – 2003. – №2. – С. 3-9.

  18. Роик Т.А. Новые порошковые материалы для высокотемпературных узлов трения // Международный сб. научных трудов “Прогрессивные технологии и системы машиностроения” - Донецк: ДонГТУ. – 1998. - Вып. 6. - С. 39-42.

  19. Роик Т.А. Исследование морфологии антизадирных пленок в подшипниковых материалах со фторидом кальция. Современные технологии, экономика и экология в промышленности, на транспорте и в сельском хозяйстве // Сб. научн. статей по материалам 5й международной научно-методической конф. - Киев.: ИСМО, Алушта. – 1998. - С. 27-33.

  20. Shevchuk U.F., Roik T.A. Composite materials for high-temperature units of friction // Abstracts‘ International Conference “Advanced materials”, Symposium A: Engineering of composites: investigations, technologies and perspectives. – Kiev. – 1999. - P. 280.

  21. Гавриш А.П., Роик Т.А., Рибхи Абу-Асаль. Изучение качества поверхностей деталей с помощью He-Ne лазера // Сб. трудов 9го ежегодного международного семинара-выставки “Современные методы и средства неразрушающего контроля и технической диагностики”. – Ялта. - 2001. - С. 31-32.

  22. Roik T.A. Perspective powder bearing materials for a work at high temperatures // Proceedings of Conference “Situation and Perspective of Research and Development in Chemical and Mechanical Industry”. – Book 1: Mechanical Engineering. – 2001. – Krusevac (Yugoslavia). – P. 357-363.

  23. Гавриш А.П., Роик Т.А. Особенности технологии получения новых подшипниковых материалов для высоких температур // Материалы Второй промышленной международный науч.-техн. конференции «Эффективность реализации научного, ресурсного и промышленного потенциала в современных условиях». – Славское. – 2002. - С. 16-18.

  24. Шевчук Ю.Ф., Роик Т.А. Триботехнические материалы для экстремальных условий работы // Сб. трудов Международной конф. «Новейшие технологии в порошковой металлургии и керамике / Под ред. акад. НАНУ В.В. Скорохода. – Киев. – 2003. – С. 177-178.

  25. Гавриш А.П., Гавриш О.А., Роик Т.А. Остаточные напряжения тонких поверхностных слоев при очистно-упрочняющей обработке деталей // Материалы 3-й междунар. науч.-техн. конф. “Инженерия поверхности и реновация изделий”, 27-29 мая 2003 г., г. Ялта. – К.: АТМ. - 2003. - С. 48-51.

  26. Гавриш О.А., Роїк Т.А. Тонка оздоблювально-зміцнююча зачистка деталей з композиційних матеріалів // Материалы 23 ежегодной междунар. конф. и выставки «Композиционные материалы в промышленности», 2-6 июня 2003 г., г. Ялта. – К.: УИЦ «Наука, техника, технология». – 2003. – С. 24.