Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Редька Ірина Василівна. Функціональні особливості кардіореспіраторної системи слабозорих дітей дошкільного віку : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2009.



Анотація до роботи:

Редька І.В. Функціональні особливості кардіореспіраторної системи слабозорих дітей дошкільного віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, 2008.

Дисертаційна робота присвячена вивченню параметрів кардіореспіраторної системи слабозорих дітей 4,5–6,5 років в умовах відносного спокою та при фізичних навантаженнях.

Встановлено, що особливості кардіореспіраторної системи слабозорих дітей дошкільного віку характеризуються ознаками гіпервентиляції та зниження резервних можливостей дихальної системи; формуванням гіпокінетичного типу кровообігу; менш економічною роботою серця в умовах відносного спокою; перерозподілом мозкового кровотоку переважно на рівні магістральних судин та судин артеріального типу середнього калібру; менш адекватною реакцією системної гемодинаміки на фізичне навантаження; збільшенням парасимпатичних впливів на серце, високим рівнем централізації та функціонального напруження вегетативної регуляції серцевого ритму; зниженням вегетативної реактивності та вегетативного забезпечення фізичної діяльності.

У зв’язку з актуальністю проблеми збереження, зміцнення та відновлення здоров’я слабозорих дітей дошкільного віку та недостатньою вивченістю механізмів адаптації функціональних систем слабозорих дітей проведено дослідження функціонального стану кардіореспіраторної системи та регуляторних систем слабозорих дітей дошкільного віку в умовах спокою та дозованого фізичного навантаження. Використання традиційних та сучасних методів дослідження (спірометрія, спірографія, пульсометрія, тонометрія, електрокардіографія, ехокардіографія, реоенцефалографія, аналіз варіабельності серцевого ритму) поряд з функціональними пробами (гіпоксичні проби, активний тілт-тест та одноступеневий степ-тест) дозволило з’ясувати можливі фізіологічні особливості динамічних пристосувальних реакцій кардіореспіраторної системи слабозорих дітей дошкільного віку.

  1. З’ясовано, що у слабозорих дітей дошкільного віку є прояви гіпервентиляції та зниження резервних можливостей дихальної системи: підвищення частоти дихання, зниження абсолютних показників життєвої ємності легень та часу затримки дихання на вдиху.

  2. Встановлено, що серце слабозорих дітей дошкільного віку працює в умовах підвищеного післянавантаження та характеризується морфо-функціональними особливостями: зменшення діаметру аортального клапану та правого шлуночка; посилення скоротливої функції міокарда при відносному спокої. Малі аномалії серця виявлені у 10,67% слабозорих дітей: додаткові хорди – 6,67%, пролапс мітрального клапану І ст. – 4,00%. Доведено, що серцю слабозорих дітей притаманний менш економічний режим діяльності.

  3. Виявлено, що системна гемодинаміка слабозорих дітей дошкільного віку має ознаки гіпокінетичного типу кровообігу, які достовірно виражені у слабозорих хлопчиків. Стабільність показників системної гемодинаміки слабозорих дівчаток пов’язана з значним напруженням регуляторних систем.

  4. Досліджено, що в умовах відносного спокою церебральна гемодинаміка слабозорих дітей дошкільного віку характеризується наступними показниками: підвищення сумарного тонусу регіонарних судин артеріального типу за рахунок гіпертонусу судин артеріального типу середнього калібру в каротидному басейні обох гемісфер та зниження тонусу магістральних судин артеріального типу у вертебро-базилярному басейні правої гемісфери; зниження тонусу судин венозного типу дрібного калібру у лівій гемісфері обох судинних басейнів.

  5. Встановлено статеві відмінності церебральної гемодинаміки слабозорих дітей дошкільного віку. У слабозорих хлопчиків суттєві зміни виявлені у вертебро-базилярному басейні, а у слабозорих дівчаток – у каротидному басейні.

  6. Виявлено зменшення амплітуди показників системної гемодинаміки та варіабельності серцевого ритму, ортостатичного індексу та індексу вегетативної реактивності; збільшення гіподіастолічних реакцій системної гемодинаміки та асимпатикотонічних варіантів вегетативної реактивності при активному тілт-тесті, що характеризує зниження гемодинамічної та вегетативної реактивності слабозорих дітей дошкільного віку, особливо, у слабозорих хлопчиків.

  7. З’ясовано, що у слабозорих дітей дошкільного віку при виконанні динамічного фізичного навантаження знижені функціональні резерви серцево-судинної системи: зниження скоротливої здатності міокарда; показників питомих фізичної працездатності та максимального споживання кисню. При динамічному фізичному навантаженні системна гемодинаміка слабозорих дітей дошкільного віку характеризується нетиповими реакціями: підвищення артеріального тиску й загального периферичного судинного опору та зниження систолічного і хвилинного об’ємів крові, які достовірно виявлялися у слабозорих хлопчиків.

  8. Показано, що вегетативна регуляція серцевого ритму слабозорих дітей дошкільного віку, особливо хлопчиків, характеризується збільшенням питомої ваги парасимпатичних впливів на серце, високим рівнем активації лімбіко-неокортикальних механізмів управління серцевим ритмом та функціонального напруження в умовах відносного спокою; зниженням вегетативного забезпечення фізичної діяльності.

  9. Виявлено, що функціональний стан кардіореспіраторної системи слабозорих дітей дошкільного віку є напруженим, що супроводжується посиленням внутрішньо-системної інтеграції показників серцево-судинної та дихальної систем.

Отримані результати наукового дослідження можуть бути використані для обґрунтування фізіологічних і психолого-педагогічних засобів корекції функціональних станів організму слабозорих дітей дошкільного віку.

Публікації автора:

  1. Редька І.В. Особливості реагування серцево-судинної системи слабозорих дітей дошкільного віку на ізотонічне фізичне навантаження / І.В. Редька // Природничий альманах. Серія: біологічні науки. – 2007. – № 9. – С. 107 – 114.

  2. Редька І.В. Характеристика взаємозв’язків морфологічних параметрів серця та антропометричних показників слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Вісник морфології. – 2007. – № 13 (2). – С. 392 – 396.

  3. Редька І.В. Особливості морфофункціональних показників серця та кардіогемодинаміки слабозорих дітей дошкільного віку / І.В. Редька // Вісник Луганського національного педагогічного університету. Серія: Біологічні науки. – 2007. – № 19 (135). – С. 58 – 63.

  4. Редька І.В. Особливості варіабельності серцевого ритму слабозорих дітей дошкільного віку / І.В. Редька // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія: біологія. – 2007. – Вип. 6 (№ 788). – С. 154 – 160.

  5. Шмалєй С.В. Характер кореляційних взаємозв’язків між показниками церебральної гемодинаміки слабозорих дітей дошкільного віку / Шмалєй С.В., Редька І.В. // Природничий альманах. Серія: біологічні науки. – 2008. – № 10. – С. 216 – 226.

Шмалєй С.В. приймала участь в обговоренні отриманих результатів. Редька І.В. проводила реоенцефалографічне обстеження, статистичну обробку, аналіз та узагальнення результатів дослідження.

  1. Редька І.В. Деякі аспекти фізіологічного розвитку слабозорих дітей та їх врахування при організації корекційно-реабілітаційної роботи / Редька І.В. // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету: Серія соціально-педагогічна. Випуск VI / Відп. ред. В.І. Співак. Упорядник О.В. Гаврилов. – Кам’янець-Подільський: ПП Мошинський В.С., 2006. – С. 328 – 333.

  2. Редька І.В. Функціональний стан серцево-судинної системи слабозорих дітей дошкільного віку та підходи до його корекції / І.В. Редька // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за редакцією проф. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2007. – № 6. – С. 246 – 248.

  3. Редька І.В. Особливості біоелектричної активності серця та регуляції серцевого ритму у слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Український медичний альманах. – 2008. – № 1. – Додаток. – С. 132 – 135.

  4. Редька І.В. Особливості моторного розвитку дітей з вадами зору / Редька І.В. // Теоретичні та практичні проблеми фізичної реабілітації : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 12 – 13 жовт. 2006 р. – Херсон, 2006. – С. 72 – 75.

  5. Редька І. Стан і динаміка фізичного розвитку слабозорих дітей дошкільного віку / І. Редька // Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку : зб. наук. праць ХIII Всеукр. наук.-практ. конф., 17 – 19 травня 2007 р. – Кіровоград, 2007. – С. 233 – 237.

  6. Редька І.В. Вегетативна регуляція ритму серця слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Вісник Херсонського регіонального відділення Українського фізіологічного товариства. – 2007. – С. 45 – 49.

  7. Редька І.В. До питання організації корекційно-реабілітаційної роботи в дошкільних закладах для дітей з вадами зору / Редька І.В. // Актуальні проблеми спеціальної психології та педагогіки : зб. наук. праць Всеукр. наук.-практ. конф., 11 – 12 жовт. 2007 р. – Херсон: ПП Вишемирський В.С., 2007. – С. 173 – 178.

  8. Редька І. Особливості системної гемодинаміки в слабозорих дітей дошкільного віку / І. Редька // Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку : зб. наук. праць ХІV
    Всеукр. наук.-практ. конф., 22 – 24 травня 2008 р. – Кіровоград, 2008. – Ч. 2. – С. 223 – 227.

  9. Редька І.В. Особливості дихальної системи слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Культура здоров’я як предмет освіти : зб. наук. праць VI Міжнар. наук.-метод. конф., 29 – 30 травня 2008 р. – Херсон: ПП Вишемирський В.С., 2008. – С. 208 – 213.

  10. Redka I.V. The features central hemodinamics of children with poor eyesight at the preschool age / Redka I.V. // Molecular and Physiological Aspects of Regulatory Processes of the Organism : materials of 16th International Symposium of Polish Network of Molecular and Cellular Biology UNESCO/PAS, 4 – 6 June 2007. – Cracow, 2007. – Р. 395 – 397.

  11. Shcherbina T.I. Methodical Grounds of Health Forming of the School Children with Visual Impairment / [Shcherbina T.I., Vyshnevska L.V., Redka I.V., Bayeva O.V.] // Competences and teacher competence : materials of International Scientific Colloquium in Osijek, 18 – 19 April 2007. – Osijek, 2007. – P. 361 – 368.

Щербина Т.І. приймала участь в дослідженнях функціонального стану серцево-судинної системи слабозорих дітей молодшого шкільного віку. Вишневська Л.В. та Баєва О.В. розробляли практичні рекомендації. Редька І.В. проводила огляд літератури та підбір дихальних вправ і вправ для розвитку сенсо-моторної координації.

  1. Redka I.V. Neurophysiological aspects of cardiac activity regulation of preschool children with poor eyesight / Redka I.V. // Molecular and Physiological Aspects of Regulatory Processes of the Organism : materials of 17th International Symposium of Polish Network of Molecular and Cellular Biology UNESCO/PAS, 5 – 6 June 2008. – Cracow, 2008. – Р. 439 – 441.

  2. Редька І.В. Особливості морфофункціональних показників серця та кардіогемодинаміки слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Актуальні питання біології та медицини: V Міжрегіон. наук. конф., 24 – 25 травня 2007 р. : наук. праці / За ред. проф. С.Я. Харченко, проф. О.А. Виноградова. – Луганськ: Альма-матер, 2007. – С. 51 – 52.

  3. Редька І.В. Вплив обмеженої зорової аферентації на вегетативне забезпечення організму дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Сучасні питання фізіології та медицини : матер. Всеукр. наук. конф., присвяченої 85-річчю заснування кафедри фізіології людини і тварин та 100-річчю з дня народження П.Є. Моцного, 26 – 28 вересня 2007 р. – Дніпропетровськ: Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 2007. – С. 79.

  4. Редька І.В. Адаптаційні можливості 5–6-річних слабозорих дітей / Редька І.В. // Біологія: від молекули до біосфери : ІІ міжнар. конф. Молодих учених, 19 – 21 листопада 2007 р. : тези доповідей. – Харків, 2007. – С. 174 – 175.

  5. Редька И.В. Вариабельность сердечного ритма слабовидящих детей дошкольного возраста / Редька И.В. // Вестник аритмологии. – 2008. – Приложение А : тезисы докл. VIII Междунар. Славянского конгр. по
    электростимуляции и клинической электрофизиологии сердца [“Кардисотим”], Х Всерос. конф. по электорстимуляции и клинической электрофизиологии сердца, VIII Всерос. симпоз. [“Диагностика и лечение аритмий у детей”], VI Междунар. симпоз. [“Электроника в медицине. Мониторниг, диагнотика, терапия”], І Всерос. симпоз. по проблеме диагностики и лечения диспластического сердца (СПб, 14 – 16 февраля 2008 г.). – С. 124.

  6. Редька І.В. Особливості варіабельності серцевого ритму слабозорих дітей дошкільного віку в залежності від вегетативного гомеостазу / Редька І.В. // Молодь і поступ біології: IV Міжнар. наук. конф. студентів та аспірантів, 7 – 10 квітня 2008 р. : зб. тез. – Львів, 2008. – С. 443 – 444.

  7. Редька І.В. Особливості біоелектричної активності серця та регуляції серцевого ритму у слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Сучасні методичні підходи до аналізу стану здоров’я : ІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 17–18 берез. 2008 р. : зб. тез. – Луганськ: ЧП Натис, 2008. – С. 54 – 55.

  8. Редька І.В. Оцінка резервних можливостей дихальної системи слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Актуальні питання біології та медицини : VІ Міжрегіон. наук. конф. 22 – 23 травня 2008 р. / За ред. проф. С.Я. Харченко, проф. О.А. Виноградова : наук. праці. – Луганськ: Альма-матер, 2008. – С. 65 – 66.

  9. Редька І.В. Особливості гемодинаміки вертебро-базилярного басейну у слабозорих дітей дошкільного віку / Редька І.В. // Нейронауки: теоретичні та клінічні аспекти. – 2008. – Т. 4. – № 1. – Додаток : матер. ІV конф. Українського товариства нейронаук, присвяченої століттю з дня народження академіка НАН України Ф.М. Серкова (Слав’янськ, травень 2008 р.). – С. 54 – 55.