Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


90. Марчишина Алла Анатоліївна. Функціонально-семантичні особливості дієслівних операторів гумористичної модальності (на матеріалі сучасної англомовної художньої прози): дис... канд. філол наук: 10.02.04 / Київський національний лінгвістичний ун-т. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Марчишина А.А. Функціонально-семантичні особливості дієслівних операторів гумористичної модальності (на матеріалі сучасної англомовної художньої прози). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови, Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2005.

У дисертації здійснено функціонально-семантичний аналіз дієслівних операторів гумористичної модальності у текстах сучасної англомовної художньої прози. Виведено поняття гумористичної модальності тексту, дієслівного оператора гумористичної модальності. Окреслено середовище функціонування дієслівних модальних операторів – гумористична ситуація, для виділення якої з тексту використовувалась модель гумористичної ситуації. Моделлю гумористичної ситуації є формальний аналог висловлення з такими обов’язковими компонентами, як дієслівний оператор гумористичної модальності, його контекстуальне оточення, а також сема у значенні дієслівного оператора, реалізація якої забарвлює цей контекст гумористичною модальністю. На основі подібності продукованого гумористичного ефекту моделі гумористичної ситуації згруповано у блоки. Проаналізовано семантичну структуру та тематичну дистрибуцію операторів гумористичної модальності. Визначено основні функції (референційна, операційна, регулятивна, сугестивна), які дієслівні оператори гумористичної модальності виконують у художньому тексті. Розкрито поліфункціональні властивості дієслівних операторів гумористичної модальності в тексті.

У дослідженні проведено аналіз функціональних та семантичних особливостей дієслівних операторів гумористичної модальності. Введено в науковий обіг поняття гумористичної модальності тексту, яка є різновидом суб’єктивної модальності прозового тексту із зазначенням аспекту суб’єктивації оповіді – гумористичного. Вона виражає підтекстову інформацію емотивно-афективного характеру і становить суттєвий аспект змістового плану тексту. Одним із елементів тексту, значення якого забарвлює фрагмент тексту гумористичною модальністю і результатом прагматичної дії якого є збудження емоційної сфери читача, виступають дієслівні оператори гумористичної модальності. Середовищем функціонування дієслівних операторів гумористичної модальності є гумористичні ситуації. Для виділення гумористичних ситуацій з текстів застосовувалася матриця – модель гумористичної ситуації. За подібністю продукованого гумористичного ефекту моделі об’єднуються в шість блоків, кожен з яких містить різну кількість моделей. Аналіз моделей гумористичної ситуації в текстах сучасної англомовної художньої прози виявив, що найчисленнішими є блоки, куди входять моделі ситуацій-алогізмів та ситуацій-нісенітниць.

У створенні гумористичної модальності художнього тексту чи його фрагменту активно беруть участь дієслова з актуалізованим денотативним значенням. Їх частка становить 93,79% від усього загалу вибірки. В таких випадках у тексті виявляється пряме номінативне дієслівне значення. Прояви конотативного значення дієслівних операторів гумористичної модальності в гумористичних ситуаціях є незначними – лише 6,21%. Такі випадки демонструють або нашарування оказіонального смислу на денотативне значення, або ж нове, контекстуально набуте значення, не відбите у лексикографічних джерелах.

За лексико-семантичними показниками дієслівні оператори гумористичної модальності поділяються на 18 лексико-семантичних груп, до складу яких входить різна кількість дієслів. Основою віднесення дієслівних операторів до лексико-семантичних груп слугували інтегральні семи, які очолюють семантичні структури дієслів і є генетично вихідними одиницями розвитку дієслівної семантики. Найбільш численними виявилися ЛСГ дієслів на позначення мовленнєвої діяльності, розумової діяльності, способу виконання дії.

В дисертації визначено функції, які виконуються дієслівними операторами гумористичної модальності в текстах сучасної англомовної художньої прози. Це референційна, операційна, регулятивна та сугестивна функції. Виокремлення середовища функціонування дієслівних операторів гумористичної модальності (гумористичних ситуацій), а також різноаспектність проаналізованих функцій призводить до здатності дієслівних операторів виконувати декілька функцій одночасно. Дієслівні оператори гумористичної модальності є поліфункціональними одиницями тексту. Це сприяє багатогранному відтворенню навколишньої дійсності автором та сприйняттю цього відображення читачем.

Перспективним напрямом подальших наукових розробок вважаємо дослідження інших різновидів категорії модальності тексту, а також дослідження різноаспектних особливостей одиниць різних рівнів мови, які в тексті виступають модальними операторами.

Публікації автора:

  1. Модальність тексту як об’єкт сучасних лінгвістичних досліджень // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету: Філологічні науки. Випуск 7. – Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2003. – С. 128-133.

  2. Гумористична модальність в інформаційному полі тексту // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. – Вип. 11. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2004. – С. 66-73.

  3. Типологія моделей гумористичної ситуації на основі дієслівної семантики // Філологічні студії: Науковий часопис. – № 2. – Луцьк: Волинський Академічний Дім; Волинський державний університет імені Лесі Українки, 2004. – С. 167-173.

  4. Семантична організація дієслів – операторів гумористичної модальності // Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції “Загальні питання філології”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. ІІ. – С. 83-85.

  5. Marchyshyna A.A. Humorous Modality of Text and Its Elements // The 2nd Regional TESOL-Ukraine Conference “English as a Foreign Language in Ukraine: Integrative Tendencies and Educational Perspectives. – Khmelnitsky, 2003. – P. 52-54.