Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Томчук Сергій Михайлович. Генеза негативних психічних станів молодших школярів та їх корекція : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Томчук С.М. Генеза негативних психічних станів молодших школярів та їх корекція. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. - Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2006.

Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню та експериментальному вивченню генези негативних психічних станів у молодших школярів та розробці і впровадженню програми їх психокорекції та профілактики.

Виявлено структуру, вроджені та соціальні детермінанти прояву та динаміку розвитку негативних психічних станів в учнів 1 – 4-х класів. Властивості нервової системи, темпераменту (нейротизм, екстраверсія-інтроверсія та ін.) є лише біологічною передумовою розгортання негативних психічних станів школярів. Соціальними чинниками їх розвитку, поряд з іншими, є типи батьківського ставлення, рівень благополучності сім’ї та педагогічні стилі спілкування вчителів.

Доведено, що базовим негативним психічним станом, на основі якого розвиваються агресія, страх, депресія (субдепресія), астенія та інші негативні психічні стани, є тривога. Високий їх рівень свідчить про дезадаптованість молодших школярів та негативно позначається на успішності їх навчання, спілкування, статусі в класі і т.п.

Розроблена та апробована модель і програма психокорекції та профілактики негативних психічних станів молодших школярів. Використання психотехнічних ігор, вправ, завдань сприяло кращому усвідомленню учнями експериментальної групи чинників тих чи інших негативних психічних станів, розпізнанню та розумінню їх походження, проводилася також корекція самооцінки дитини та рівня її домагань, центрації дітей на своїх негараздах, переживаннях та відбувалося формування навичок адекватного відреагування, самоконтролю та управління негативними психічними станами.

Публікації автора:

  1. Томчук С.М. Психологічні аспекти адаптації особистості до навчання // Збірник наукових праць. №22. Ч. ІІ. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2003. – С. 207-210.

  2. Томчук С.М. Структура, детермінанти і методи дослідження негативних психічних станів та їх виявів у молодшому шкільному віці // Збірник наукових праць №30. Ч. ІІ. – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2004. – С. 214-216.

  3. Томчук С.М. Динаміка негативних психічних станів у молодших школярів та шляхи їх трансформації // Психологія та суспільство, 2005.- №3.- С. 101-108.

  4. Томчук С.М. Психолого-педагогічні умови корекції негативних станів у молодшому шкільному віці // Збірник наукових праць №33. Ч. ІІ. – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2005. – С. 211-213.

  5. Томчук С.М. Корекція негативних психічних станів у дітей молодшого шкільного віку // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №12. Психологія. Випуск 9, №33. – К.: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. – С. 122-129.

  6. Томчук С.М. Генеза негативних психічних станів молодших школярів та їх корекція // Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Серія: Екологічна психологія. – К.: Мілєніум, 2005, Т.7. Вип. 6. – С. 372-380.

  7. Томчук С.М. Негативна атмосфера в сім’ї як фактор психічної травматизації особистості молодшого школяра // Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість: Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. Т.І.- К.: Вид-во Європейського університету, 2002. – С. 234-236.

  8. Томчук С.М. Сім’я як фактор тривожності дітей // Матеріали Міжнародної наукової конференції “Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології”. - Т.1.- К.: Міленіум, 2002. – С. 204-207.

  9. Томчук С.М. Психологічні особливості негативного впливу сім’ї на розвиток особистості молодшого школяра // Збірник матеріалів звітної науково-практичної конференції викладачів та студентів, серія “Початкове навчання” Випуск 1.– Вінницький державний педагогічний університет, 2003. – С.115-116

  10. Томчук С.М. Негативні психічні стани особистості з особливими потребами // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Тези доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції. – К.: Університет “Україна”, 2003. – С. 218-220.

  11. Томчук С.М. Класифікація та характеристика психічних станів особистості // Матеріали ІV науково-практичної конференції “Наука і навчальний процес”.- Вінниця: ВФ ВМУРоЛ “Україна”. – 2004. – С. 27-28.

  12. Томчук С.М. Теоретичний аналіз проблеми адаптації дітей з особливими потребами до навчання в школі // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Зб. наукових праць №1(3) – К.: Університет “Україна”, 2004. – С. 339-342.

  13. Томчук С.М. Зумовленість негативних психічних станів на початковому етапі навчання // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Тези доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції. – К.: Університет “Україна”, 2004. – С. 290-291.

  14. Томчук С.М. Психологічна дезадаптація дітей при переході з дошкільного закладу у початкову школу // Вища освіта України (додаток). - №3. – 2005. - С. 243-244.

  15. Томчук С.М. Взаємообумовленість негативних психічних станів особистості// Матеріали V науково-практичної конференції „Наука і навчальний процес”. – Вінниця: ВСЕІ Ун-ту „Україна”, 2005.– С. 123-124.

  16. Томчук С.М. Особливості деструктивного розвитку молодших школярів під впливом негативних психічних станів // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції „Особистість у розбудові відкритого демократичного суспільства в Україні”. – Дрогобич: Вид-во ДДПУ, 2005. – С. 97-99.

  17. Томчук С.М. Профілактика появи та закріплення негативних психічних станів особистості // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Тези доповідей VI міжнародної науково-практичної конференції. – К.: Вид-во Університету „Україна”, 2005. – С. 297-299.

  18. Томчук С.М. Підготовка майбутніх психологів до діагностики, психокорекції та профілактики негативних станів молодших школярів// Проблеми освіти. Спец. випуск. Ч.2 / Кол. авт. - К.: Науково-метод. центр вищої освіти Міністерства освіти і науки України, ВСЕІ Університету „Україна”, 2005. – С. 112-116.

  1. Томчук С.М. Негативні психічні стани молодших школярів та їх корекція: Навчально-методичний посібник. – Вінниця: ВСЕІ Університету „Україна”, 2005. – 95с.

Анотації