Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Карпенко Наталія Андріївна. Генезис розуміння батьками проявів дитячої обдарованості. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Карпенко Н. А. Генезис розуміння батьками проявів дитячої обдарованості. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.

У даній роботі розглянуто основні напрямки дослідження розуміння в психології, здійснено аналіз розуміння як сприйняття і пізнання людини людиною, як розв’язування творчої задачі та в контексті батьківсько-дитячих стосунків.

Подано загальну характеристику дитячої обдарованості та її проявів, проаналізовано результати емпіричного дослідження розуміння батьками проявів дитячої обдарованості і деякі його детермінанти.

Виявлено певні зв’язки між показниками творчого мислення досліджуваних учнів, експертною оцінкою батьків, їхнім рівнем соціальної перцепції та стилем батьківського ставлення. В контексті стратегіальної теорії творчої діяльності
(В.О. Моляко) визначено розуміння як творчий процес, що здійснюється в силу активної взаємодії батьків з новою задачею (прояв обдарованості дитини – задача для батьків), в результаті чого вони збагачують свої знання, формують тактичні прийоми і стратегії. Виділено етапи, рівні та ознаки розуміння батьками проявів обдарованості у дітей, а також види нерозуміння. Представлено генезис розуміння проявів дитячої обдарованості як складноструктурований, багатоетапний динамічний процес розв’язування нових пізнавальних задач, основу якого становлять когнітивні стратегії.

Подано зміст, структуру розробленої та апробованої нами навчально-тренінгової програми оптимізації розуміння батьками своїх обдарованих дітей і результати формуючого експерименту. Виявлено, що навчально-тренінгова робота, організована з «нерозуміючими» батьками творчо обдарованих дітей, посприяла позитивним зрушенням у розумінні ними феномену дитячої обдарованості і особистості своїх дітей.

Наше дослідження стало спробою вивчення генезису розуміння батьками проявів дитячої обдарованості.

Мета дослідження, що полягала у теоретичному обґрунтуванні та експериментальному вивченні особливостей процесу розуміння батьками проявів дитячої обдарованості та умов його оптимізації, досягнута. Завдання в цілому вирішені.

Проведене дослідження дозволяє зробити ряд висновків:

1. Проблема розуміння належить до найбільш важливих проблем сучасної науки і культури. Складність і багатоаспектність феномену розуміння об’єднує вчених різних галузей знання з метою його всебічного аналізу, однак і досі не створено єдиної теорії розуміння. Найпоширеніші тлумачення сутності розуміння такі: розуміння як інтерпретація; розуміння як результат пояснення; розуміння як оцінка; розуміння як декодування; розуміння як переклад на «внутрішню мову»; розуміння як осягнення унікального; розуміння як побудова розумових моделей. Виділяються такі основні характеристики розуміння як глибина, чіткість, повнота, обґрунтованість. Поняття «розуміння» вживається в широкому і вузькому значеннях. В широкому значенні – використовується в контексті аналізу всіх психологічних аспектів взаємодії людини з предметним світом і розглядається як необхідний атрибут будь-якого рівня пізнання, спілкування, всіх психічних процесів. У вузькому значенні розуміння є компонентом лише мислення і може розглядатися як розв’язання пізнавальної задачі. В своєму дослідженні ми активно задіяли обидва значення цього терміну і розглянули розуміння як сприйняття і пізнання людини людиною та як розв’язування творчих задач (прояв обдарованості дитини – як задача для батьків). В контексті стратегіальної теорії творчої діяльності (В.О. Моляко) визначаємо розуміння як творчий процес, що здійснюється в силу активної взаємодії батьків з новою задачею, в результаті чого вони збагачують свої знання, формують тактичні прийоми і стратегії.

2. Розуміння як процес зумовлено двома основними чинниками:
1) об’єктивним змістом того, що (кого) треба зрозуміти; 2) суб’єктивним потенціалом того, хто має зрозуміти (його психологічною характеристикою, мисленнєвими можливостями, мотивами, потребами, психічним станом та ін.). Дитяча обдарованість – цілісна, складна, багатогранна психологічна система, що розвивається, яка є підсумком індивідуального шляху розвитку і водночас потенціалом майбутнього розвитку. Тому обдарованість дитини на кожному віковому етапі може бути належно зрозумілою лише з позиції системності і розвитку. Вираженість і динаміка психологічних проявів обдарованості залежить від виду обдарованості, віку дитини, умов її виховання і навчання. Як динамічний процес зі своїми підйомами і спадами в розвитку, дитяча обдарованість, безперечно, є складним об’єктом для розуміння.

Батьки, як суб’єкти розуміння, характеризуються різним потенціалом, який сприяє чи не сприяє розумінню обдарованості та її проявів. Моделлю розуміючої батьківської позиції вважаємо таку, яка поєднує в собі: 1) адекватність як найбільш близьку до об’єктивної оцінку психічних і характерологічних особливостей дитини; 2) динамічність або гнучкість як рівень рухливості батьківських позицій, здатних змінюватися; 3) прогностичність як здатність батьків передбачити перспективи подальшого розвитку дитини і здібність вибудовувати взаємодію з дитиною із врахуванням цього передбачення.

3. Емпіричне дослідження розуміння батьками проявів дитячої обдарованості дозволило виявити певні зв’язки між показниками творчого мислення досліджуваних учнів, експертним оцінюванням батьками творчих можливостей дітей, стилем батьківського ставлення та рівнем їхньої соціальної перцепції, які можна розглядати в якості окремих детермінант цього процесу. Виділено рівні, ознаки, етапи розуміння батьками проявів обдарованості дитини, а також види нерозуміння. Сумарний аналіз дає можливість говорити про те, що відсутність розуміння батьками проявів дитячої обдарованості, неприйняття особистості обдарованої дитини може призводити до появи другого ряду симптомів (негативізм, агресія, неврози, неприязнь до школи та ін.), які завуальовують, приховують обдарованість.

4. Позитивної динаміки розвитку, оптимізації розуміння батьками проявів дитячої обдарованості і особистості своєї обдарованої дитини було досягнуто в умовах спеціально організованої навчально-тренінгової роботи. В цілому реалізація програми оптимізації процесу розуміння батьками своїх обдарованих дітей сприяла розвитку батьківської компетентності, відповідальної батьківської поведінки, розуміючого ставлення до своїх обдарованих дітей, підвищенню рівня адекватності, динамічності та прогностичності як проявів розуміючої батьківської позиції. Вона також дозволила значною мірою вивільнитися від впливу негативних стереотипів міжособистісного сприйняття, міфів щодо обдарованих дітей; сприяла формуванню настанов на ефективну, творчу взаємодію з обдарованими дітьми. Крім того, зросла загальна здібність учасників тренінгу до розуміння інших людей, яка виступає в якості раціональної основи процесу міжособистісного спілкування. Це дозволяє сформулювати висновок про те, що при відносній сталості структури розуміння взаємозв’язок між її компонентами характеризується динамічністю. Основу генезису розуміння батьками проявів обдарованості у дітей – як складноструктурованого, багатоетапного динамічного процесу розв’язування нових пізнавальних задач – становлять когнітивні стратегії.

Результативність і соціальна значущість підготовленої і апробованої тренінгової програми роблять актуальним її подальше вдосконалення та впровадження в практику роботи з батьками шкільних, сімейних психологів, в навчальні спецкурси для студентів-психологів.

Перспективи подальшого вивчення проблеми вбачаються у проведенні аналогічних досліджень в інших регіонах, у сільській місцевості, виявленні відмінностей у розумінні матерів і батьків, з’ясуванні факторів та механізмів розуміння, розробці чіткої класифікації проявів обдарованості та способів реагування, впливу на них.

Публікації автора:

Основні положення дисертації опубліковані у виданнях, що входять до переліку ВАК:

  1. Карпенко Н. А. Розуміння батьками особистості обдарованої дитини / Н. А. Карпенко // Проблеми гуманітарних наук : Наукові записки Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка / гол. ред. Т. Біленко. – Дрогобич : Вимір, 2001. – Вип. 8. – С. 136–145.

  1. Карпенко Н.А. Дитяча обдарованість як соціально-психологічна проблема / Н. А. Карпенко // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологічна» : зб. наук. праць / гол. ред. В. Л. Ортинський. – Львів : ЛьвДУВС, 2008. – Вип. 1. – С. 332–345.

  2. Карпенко Н. А. Роль батьківських позицій у соціалізації обдарованих дітей / Н. А. Карпенко // Збірник наукових праць Інституту психології
    ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К., 2008. – Т. X, ч. 2. – С. 228–236.

  3. Карпенко Н. А. Розуміння батьками проявів дитячої обдарованості як творчий процес / Н. А. Карпенко // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць / за ред. В. О. Моляко. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. –
    Т. 12, вип. 4. – С. 94–103.

  4. Карпенко Н. А. До проблеми проявів дитячої обдарованості /
    Н. А. Карпенко // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць / за ред.
    В. О. Моляко. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – Т. 12, вип. 5, ч. 1. – С. 224–234.

  5. Карпенко Н. А. Розуміння проявів дитячої обдарованості / Н. А. Карпенко // Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. Філософські та психологічні науки. Спеціальний випуск. – Івано-Франківськ : ВДВ ЦІТ, 2008. – С. 159–163.

  6. Карпенко Н. А. Генезис розуміння батьками проявів обдарованості у дітей / Н. А. Карпенко // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць / за ред. В.О. Моляко. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. – Т. 12, вип. 6. –
    С. 103–110.

Також результати дослідження опублікованов матеріалах конференцій та семінарів:

  1. Карпенко Н. А. Здібність і обдарованість як соціальна цінність особистості громадянина / Н. А. Карпенко // Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. [«Ціннісні орієнтації в громадянському становленні особистості»], (Дрогобич,
    30 верес. – 2 жовт. 1998 р.) – Дрогобич : Вид-во «Відродження», 1998. – С. 24–28.

  2. Карпенко Н. А. Роль батьків у розвитку творчості активності дитини /
    Н. А. Карпенко // Зб. наук. праць : філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ : Вид-во «Плай» Прикарпатського ун-ту, 2000. – Вип. 5, ч. ІІ. – С. 91–93.

  3. Карпенко Н. А. Деякі аспекти підготовки студентів-психологів та соціальних педагогів до роботи з обдарованими дітьми / Н. А. Карпенко // Матер. Міжн. наук.-практ. конф. [«Психолого-педагогічні проблеми соціальної роботи та професійної підготовки до неї: теорія, практика»], (Самбір, 2002 р.) / за ред.
    Н. В. Скотної. – Самбір : Вид-во п. п. А. М. Ригуса, 2002. – С. 100–102.

  4. Карпенко Н. А. До проблеми творчого потенціалу особистості /
    Н.А. Карпенко // Матер. Другої Міжн. наук.-практ. конф. [«Особистість у розбудові відкритого демократичного суспільства в Україні»], (Дрогобич,
    6–8 жовт. 2005 р.) – Дрогобич : Вид-во «Коло», 2005. – С. 63–165.

  5. Карпенко Н. А. Роль соціальних чинників у розвитку дитячої обдарованості / Н. А. Карпенко // Зб. тез Круглого столу [«Психологічні проблеми соціальної адаптації та правової реабілітації громадян»], (26 січ. 2007 р.). – Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2007. – С. 43–44.

  6. Карпенко Н. А. Моральність обдарованої людини як вектор її соціальної спрямованості / Н. А. Карпенко // Зб. тез Міжн. наук.-практ. конф. [«Психологічні аспекти національної безпеки»], (Львів, 22–23 бер. 2007 р.) / наук. ред. М. Й. Варій. – Львів : В-во ПП «Арал», 2007. – С. 104–105.

  7. Карпенко Н. А. Розуміння у контексті батьківського ставлення до дитини / Н. А. Карпенко // Молодь і ринок. – 2007. – № 11–12 (34–35). – С. 81–85.

  8. Карпенко Н. А. Нерозуміння обдарованої особистості : причини і наслідки / Н. А. Карпенко // Тези Другої Міжн. наук.-практ. конф. [«Психологічні аспекти національної безпеки»], (Львів, 27–28 бер. 2008 р.) / наук. ред. М. Й. Варій. – Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2008. – С. 100–102.

  9. Карпенко Н. А. Обдарованість як фактор успішної адаптації особистості / Н. А. Карпенко // Тези доповідей всеукр. наук.-практ. конф. [«Психологічні проблеми адаптації особистості до змінюваних умов життєдіяльності»], (Дніпропетровськ, 13–14 лист. 2008 р.) – Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – С. 78–80.

  10. Карпенко Н. А. Розуміння і прийняття обдарованості в контексті вибору професії / Н. А. Карпенко // Матер. Міжн. наук.-практ. конф. [«Професійна психологія : реалії та перспективи розвитку»], (Луцьк, 22–23 лют. 2008 р.) / За заг. ред. Ж. П. Вірної. – Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2008. – С. 89–92.