Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Географічні науки / Економічна, соціальна та політична географія


Любіцева Ольга Олександрівна. Геопросторова організація туристичного процесу: дисертація д-ра геогр. наук: 11.00.02 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Любіцева О.О. Геопросторова організація туристичного процесу – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня доктора географічних наук зі спеціальності 11.00.02 – економічна та соціальна географія. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2003.

Дисертація присвячена обгрунтуванню нового змісту географії туризму. Конкретизований обєкт та предмет географії туризму, визначена її сутність як галузі географічних знань з вивчення геопросторової організації туристичного процесу, фіксованого взаємодією туристичних ринків різного масштабу, виду та типу. Теоретико-методологічна концепція суспільно-географічного дослідження туристичного процесу базується на системно-процесуальному підході, який дозволив визначити комплексність, системність, структурованість, типи та форми туристичних ринків, механізми їх формування та функціонування, в основі якого лежить комплексно-пропорційний розвиток структур МГК індустрії туризму, збалансований відносно мінливості ринку попиту. Визначені специфіка та глобалізаційні тенденції туристичного процесу, що дозволило сформулювати такі закономірності його геопросторової організації: перманентності просторово-часового узгодження попиту/пропозиції, регіональної полілінійності розвитку, регіональної ізоморфної мотивації, просторової центрованості.

Розроблена типологія національних туристичних ринків, яка відтворює глокалізаційні особливості полілінійного розвитку туристичного процесу у чотирьох типах ринків: високоінтенсивному, стабілізованому, реформованому, акумулюючому. Розроблено методику сполученого структурно-процесуального регіонального аналізу, яка апробована на глобальній моделі геопросторової організації туристичного процесу та при визначенні рівня сформованості українського національного туристичного ринку, та методику країноцентричного аналізу і оцінки конкурентних позицій національного туристичного ринку, реалізовану на прикладі українського ринку туристичних послуг.

Результати дослідження репрезентовані 10 авторськими картосхемами, які характеризують геопросторову організацію світового та національного туристичного процесу.

У дисертації теоретично обгрунтований новий зміст географії туризму, що полягає в розширенні предметно-обєктної сфери цієї галузі географічних знань шляхом визначення механізму формування і функціонування ринку туристичних послуг як форми геопросторової організації туристичного процесу на основі розробки теоретико-методологічної концепції суспільно-географічного дослідження туризму, яка апробована на глобальній моделі геопросторової організації туристичного процесу та при оцінці рівня сформованості українського національного туристичного ринку і його конкурентних позицій.

1. Обєктом географії туризму є туристичний процес як суспільне явище геопросторового змісту, властивостями якого є цілісність, циклічність, лімітованість, поліморфізм, зональність та регіональність. Предметом географії туризму є геопросторова організація туристичного процесу, відбита у структурованості, типах та формах функціонування, розвитку і взаємодії туристичних ринків різних ієрархічних рівнів в конкретних умовах глобалізованого ринкового середовища. Звідси, географія туризму – галузь географічних знань з вивчення геопросторових особливостей туристичного процесу взаємодії ринків різного масштабу, виду та типу.

2. Теоретико-методологічна концепція суспільно-географічного дослідження туристичного процесу грунтується на системно-процесуальному підході, який є сполученням принципів системного та процесуального підходів і дозволяє розглядати явище як безперервний динамічний процес розвитку і просторово-часового взаємоузгодження структур у взаємодії з умовами конкретної території, фіксованими на кожний часовий зріз відповідними формами просторової організації, якими є ринки туристичних послуг.

3. Ринок туристичних послуг є динамічною, поліструктурною, поліформною та багаторівневою відкритою системою, що прямує до стану рівноваги шляхом узгодження диспропорцій між мінливим та мобільним попитом і відносно стабільною ресурсно детермінованою пропозицією. Ресурси трактуються розширено як спроможність геоторії задовольняти мотиваційні потреби туристів відповідно до своїх властивостей, що й обумовлює територіальність туристичного ринку.

Ринок туристичних послуг в умовах глобалізованого середовища скеровується розвитком індустрії туризму. Індустрія туризму – це міжгалузевий господарський комплекс (МГК), який являє собою інтегровану систему взаємодіючих елементів і компонентів структурних складових інституційно-організаційної, функціонально-господарської та територіально-господарської функціонально-стадійних підсистем.

4. Багатофакторність процесу формування туристичного ринку обумовлює його полікомпонентність зі схильністю до перманентної диверсифікації видових субринків, структурованість, задану функціональними характеристиками складових індустрії туризму, та ієрархізованість відповідно до масштабів діяльності з одночасною трансієрархічною мобільністю, яка відбиває інтегрованість простору туристичної взаємодії субєктів ринку як необхідну умову функціонування. Регуляторними механізмами ринку є кругообіг грошей і інформації, регульований маркетингом та державною туристичною політикою, скорегованою відповідно діяльності міжнародних організацій туристичного спрямування.

5. Геопросторовій організації туристичного процесу притаманні такі закономірності: перманентності просторово-часового узгодження попиту/пропозиції, регіональної полілінійності розвитку, регіональної ізоморфної мотивації та просторової центрованості, які є концентрованим проявом процесів полілінійності розвитку туристичних ринків та їх структур, територіальної диференціації, поляризації, агломерування та дегломерації, що відтворюють гравітаційний характер туристичної дифузії, поліцентричності, що фіксує тенденції транснаціоналізації діяльності, комплексно-пропорційного розвитку індустрії туризму, каскадного перебігу туристичних потоків та нееквівалентності туристичних обмінів, зафіксованих формуванням лінійно-вузлових форм геопросторового каркасу туристичного ринку.

6. Методика сполученого системно-процесуального регіонального аналізу, розроблена на основі системно-процесуального підходу, дозволяє виявити особливості формування і функціонування туристичного процесу і форми його геопросторової організації на різних ієрархічних рівнях на основі взаємоузгодженого застосування системи суспільно-географічних методів та прийомів.

7. Типологія національних туристичних ринків відбиває глокалізаційні особливості полілінійного розвитку туристичного процесу, тобто прояв глобалізаційних процесів в конкретних умовах країни, і включає чотири типи національних туристичних ринків з підтипами відповідно до сполучення типологічних ознак: високоінтенсивний, стабілізований, реформований та акумулюючий.

8. Визначені на теоретичному рівні тенденції та закономірності геопросторової організації туристичного процесу, підтверджені матеріалами макрорегіонального аналізу, лягли в основу запропонованої моделі геопросторової організації глобального туристичного ринку, яка базується на наявних гравітаційних взаємодіях між ринками різного типу і елементами їх територіальних структур і відтворює багатополюсність туристичного процесу у функціонуванні континентально-океанійських туристичних макрорегіонів і формуванні потенційних “полюсів росту” туристичного процесу.

9. Національний туристичний ринок України належить до реформованого типу і характеризується відносно незначною участю у світовому туристичному процесі з переважанням імпорту туристичних послуг. Україна на ринку міжнародного туризму перетворилась на країну-генератора туристичних потоків і ця тенденція утримується при одночасному перерозподілі мотивації і географії туристичних потоків та переорієнтації на зовнішніх ринках. Перебудовчі процеси позначились скороченням виробничих потужностей і зайнятості в галузях функціонально-господарської підсистеми і територіальною концентрацією туристичної діяльності в межах елементів територіальних структур з визначеною рекреаційно-туристичною спеціалізацією, формуванням на їх основі місцевих ринків.

10. Конкурентні позиції національного туристичного ринку в межах субрегіону, виділеного за країноцентричним підходом, оцінені за авторською методикою як середні. Наявність таких потужних конкурентів як Польща та Угорщина, ускладнює для України просування власного турпродукту на міжнародний туристичний ринок. Основними конкурентами виступають Болгарія, з якою співпадають традиційні турпродукти на ринках рекреаційно-оздоровчого (Чорноморське узбережжя), курортно-лікувального, гірськолижного туризму, та Росія, з якою подібні ринкові умови, традиційні зв`язки обумовлюють співпадання інтересів з посиленням конкуренції по всіх напрямках.

11. Посилення конкурентних позицій України в першу чергу має бути основане на розбудові внутрішнього ринку туристичних послуг. Основою цього процесу є реструктуризація індустрії туризму, оновлення її матеріально-технічного і кадрового забезпечення за європейськими стандартами при стимулюючій державній туристичній політиці. Другим напрямком є проведення регіональної туристичної політики стимулювання малого та середнього підприємництва в першу чергу соціально-економічно депресивних територій. Третім напрямком є цільова інвестиційна політика, спрямована на посилення процесів центрованості внутрішнього ринку, формування туристичної транспортно-логістичної системи з розподільчими вузлами-координаторами туристичних потоків, що надасть країні можливість підключитися до європейської лінійно-вузлової системи. Урізноманітнення і розвиток пропозиції України можливі на видових ринках рекреаційного, культурно-пізнавального (екскурсійного), оздоровчо-спортивного, а також агротуризму. Потребує маркетингових зусиль ринок курортно-лікувального, релігійного туризму, підтримки та відновлення - ринок спортивного, круїзного та автотуризму, розбудови - ринок гірськолижного туризму.

Одержані теоретичні і прикладні результати роботи підтверджують актуальність та посилюють значимість географії туризму як інтегративної наукової дисципліни з вирішення питань геопросторової організації туризму як суспільного явища, а отримані практичні результати сприятимуть ефективності функціонування національного туристичного ринку.

Публікації автора:

Монографії

  1. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти).-К.: “Альтерпрес”, 2002. – 436 с. (27,25 д.а.)

Статті у наукових виданнях

  1. Вопросы территориальной организации технической помощи автотуристам на дорогах УССР //Экономическая география. – 1986, вып 38. – с.106-109

  2. Оцінка методик економіко-географічного вивчення сфери обслуговування сільського адміністративного району //Економічна географія. – 1991, вип.43. – с.18-20

  3. Територіальна організація соціальної інфраструктури сільського адміністративного району // Вісник КДУ. Геохіміко-біол. науки про Землю. – 1991, № 2 – с.47-50

  4. Функціонально-компонентна структура комплексу побутового обслуговування населення Тернопільської області //Економічна та соціальна географія.- 1992, вип.44.- с.80-83 (у співавторстві з Запорожан Л.П.). Особистий внесок: підходи до групування побутових послуг та аналіз групи послуг ремонтно-відновного характеру (автору надежить 50 %).

  5. Взаємодія індустрії туризму з народногосподарським комплексом території //Економічна та соціальна географія.- 1993, вип. 45.- с.87 – 90 (у співавторстві з Яценком Б.П., Бейдиком О.О.). Особистий внесок: розробка поняття індустрії туризму, її структури та каналів звязку з господарським комплексом (автору належить 40%).

  6. Індустрія національного туризму: проблеми формування та сучасний стан //Економічна та соціальна географія. – 1995, вип.46. – с. 93-99 (у співавторстві з Яценком Б.П., Бейдиком О.О.). Особистий внесок: розробка графічної моделі структури та звязків індустрії туризму, структури функціонально-господарської підсистеми (автору належить 40%)

  7. Географія туризму в Україні //Географія та основи економіки в школі. – 1997, № 2. – с.3 – 6

  8. Стан геокультурних досліджень в Україні // Вісник Київськ. ун-ту. Серія Географія. – 1999, вип. 45. – с.16 – 18

  9. Гуманізація географічних досліджень //Вісник Київськ. ун-ту. Серія Географія. – 2000, вип. 46. – с.49 – 52

  10. Теоретико-методологічні положення суспільно-географічного дослідження ринку туристичних послуг //Культура народов Причерноморья. – 2001, № 24. – с.22 – 28

  11. Структурно-логічна схема суспільно-географічного дослідження ринку туристичних послуг //Економічна та соціальна географія. – 2001, вип. 51. – с.69 – 73

  12. Геопросторові структури світового туристичного ринку //Географія і сучасність. – 2001, вип. 6. – с.212 – 218

  13. Естетична географія (предметно-обєктна сутність) //Фізична географія і геоморфологія. – 2001, № 40. – с.57 – 60

  14. Географія туризму: зміна парадигм //Наукові записки Вінницького держ. ун-ту ім.М.Коцюбинського. Серія Географія. – 2002, № 40. – с.12 – 17

  15. Типологія національних туристичних ринків //Економічна та соціальна географія. – 2002, вип. 52. – с.116 – 121

  16. Історико-географічний начерк православного українського паломництва до Святої Землі //Історія української географії. – 2002, вип. 6 (2). – с.77 – 82 (у співавторстві з Романчуком С.П.). Особистий внесок автора: підходи до визначення понять паломництва та сакральності, географія християнських святинь, що є пріоритетними обєктами українського паломництва, організація паломництва сучасної доби (автору наежить 50 %)

  17. Розвиток екологічного туризму в Україні //Економічна та соціальна географія.- 2002, вип.53.- с.189-196 (у співавторстві зі Сташук К.А.). Особистий внесок: розробка поняття “екологічний туризм” і структура напрямку екологічно спрямованих видів туризму (автору належить 50 %)

  18. До питання класифікації туристичних ресурсів //Науковий вісник Волинського держ. ун-ту ім.Лесі Українки. – 2003, № 8. – с.250 – 255

  19. Ринок туристичних послуг як обєкт географії туризму //Український географічний журнал. – 2003, № 2. – с.43 – 51

  20. Геопросторові закономірності функціонування туристичного ринку //Вісник Київського університету. Географія. – 2003, вип.49.- с.54-57