Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Всесвітня історія


Прохоров Дмитро Анатолійович. І.І.Казас - просвітитель караїмів та кримських татар : дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / НАН України; Інститут сходознавства ім. А.Кримського. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Прохоров Д.А. «І.І. Казас – просвітитель караїмів та кримських татар». – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальностю 07.00.02 – Всесвітня історія. – Інститут сходознавства ім. А. Кримського НАН України. Київ, 2005.

У дисертації реконструюється життя і діяльність відомого просвітителя караїмів і кримських татар середини XIX – початку XIX ст. Іллі Ілліча Казаса. Використання численних джерел та синтез історіографічної спадщини з даної проблеми дає підстави зробити висновок про особливе значення цієї неординарної особистості в суспільно-політичному та просвітянському русі караїмського та кримськотатарського народів.

Охарактеризовано роль І.І. Казаса у створенні учбових закладів нового типу, розробці учбово-методичної літератури із використанням останніх наукових досягнень, проведено компаративний аналіз політичних, соціально-економічних передумов розвитку російської державної системи освіти караїмів та кримських татар.

Як результат науково-краєзнавчої діяльності були продемонстровані основні досягнення І.І. Казаса в рамках ТВАК – публікація ним різноманітних статей, архівна і музейна робота, пропаганда історичних знань серед населення Криму. Просвітницька діяльність І.І. Казаса включає і його роботу з видання періодичної друкарської продукції, поетичних і науково-популярних творів. Крім того, він здійснив вагомий внесок у становлення кримськотатарської національної преси.

Вивчені джерела й історіографія свідчать про те, що І.І. Казас зробив істотний вплив на освіту караїмів і кримських татар. Це повністю підтверджують факти, представлені в дисертаційній роботі. Комплексне використання археографічної та історіографічної спадщини, що проводилося із застосуванням загальнонаукових та спеціальних історичних методів дослідження, склало основу наукового та об’єктивного вивчення поставленої проблеми.

Діяльність І.І. Казаса в контексті розповсюдження ідей освіти серед тюркомовних народів Криму істотно вплинула на процес формування і розвитку російської державної системи народної освіти караїмів і кримських татар у XIX – початку ХХ ст. Важливим етапом роботи І.І. Казаса у цьому напрямі була його служба в СЧКГ і СЖКГ, де І.І. Казас став автором нових методичних і дидактичних розробок у викладанні таких дисциплін, як історія, латинська й російська мови.

І.І. Казас був автором проекту СТВШ – центру освіти кримських татар. Ним також було написано і видано підручники з російської мови із перекладом на кримськотатарську, які впродовж багатьох років використовувалися в учбових закладах Криму, Уфи, Казані, Москви і неодноразово перевидавалися. Результатом роботи вченого на посаді інспектора СТВШ стала підготовка кваліфікованих фахівців для кримськотатарських шкіл.

Важливим аспектом просвітницької діяльності І.І. Казаса стала його участь у заходах щодо формування і розвитку російської державної системи караїмської народної освіти. І.І. Казас ініціював створення сучасних приватних караїмських шкіл в Одесі та Сімферополі; впродовж декількох років він займався викладацькою діяльністю в російсько-караїмських учбових закладах Таврійської губернії. Одним з результатів активної роботи І.І. Казаса з модернізації системи караїмської народної освіти стало створення Олександрівського караїмського духовного училища, інспектором і викладачем якого він був упродовж тринадцяти років. Складовою учбового процесу в ньому стало застосування розроблених І.І. Казасом сучасних підручників.

І.І. Казасу вдалося зробити багато позитивного для розвитку вітчизняної науки. Його діяльність у рамках Таврійської вченої архівної комісії відрізнялася своєю просвітницькою спрямованістю. Він сприяв ознайомленню вихованців учбових закладів Криму з історією півострова, збереженню культурно-історичної спадщини, підготував і опублікував декілька науково-популярних статей.

Дослідження показало прогресивну діяльність І.І. Казаса в питаннях розвитку видавничої справи в контексті культурного життя Росії. Видання і редагування журналу «Давул», газети «Таврида», співпраця з багатьма періодичними друкарськими виданнями країни, робота на посаді цензора газети «Переводчик–Терджиман» сприяли широкому розповсюдженню ідей гуманізму й освіти в багатонаціональному російському суспільстві.

Таким чином, слід відзначити, що багаторічна просвітницька діяльність І.І. Казаса здійснила істотний вплив на культурно-освітній розвиток караїмів і кримських татар. Працюючи понад сорок років у приватних і державних загальноосвітніх установах різного рівня, науковець сприяв інтеґрації тюркомовних народів Криму в поліетнічну спільність Російської імперії. Просвітницька діяльність І.І. Казаса сприяла зміцненню довіри, релігійній та етнічній толерантності між народами. Подібний історичний досвід необхідний і в умовах сучасного багатонаціонального суспільства.

Публікації автора:

Статті:

  1. Прохоров Д.А. И.И. Казас – редактор газеты «Таврида» // Материалы по археологии, истории и этнографии Таврии. – Симферополь, 2002. – Вып. IX. – С. 548–569.

  2. Прохоров Д.А. Использование Ильей Казасом методов исторического краеведения в учебном процессе в Симферопольской татарской учительской школе // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Сер.: Педагогика. Психология.– Симферополь, 2002. – Т. 15 (54), № 1. – С. 153–157.

  3. Прохоров Д.А. Научно-краеведческая деятельность И.И. Казаса // Этнография Крыма XIX–XX вв. и современные этнокультурные процессы: Материалы и исследования. – Симферополь, 2002. – С. 372–379.

  4. Прохоров Д.А. Разработка И.И. Казасом учебных пособий для караимских и крымскотатарских учебных заведений (вторая половина XIX – начало XX вв.) // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Сер.: Педагогика. Психология. – Симферополь, 2002. – Т. 15 (54), № 2. – С. 78–85.

  5. Прохоров Д.А. И.И. Казас – цензор газеты «Переводчик–Терджиман» // Культура народов Причерноморья. – 2003. – № 37. – С. 234–238.

  6. Прохоров Д.А. И.И. Казас и вопросы развития исторического краеведения в Крыму в конце XIX – начале XX вв. // Историческое наследие Крыма. – Симферополь, 2003 – № 1. – С. 44–52.

  7. Прохоров Д.А. И.И. Казас – инспектор Симферопольской татарской учительской школы // Материалы по археологии, истории и этнографии Таврии. – Симферополь, 2003. – Вып. X. – С. 599–621.

  8. Прохоров Д.А. Роль И.И. Казаса в формировании крымскотатарской интеллигенции (вторая половина XIX – начало XX вв.) // Проблеми інтеграції кримських репатріантів в українське суспільство. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. м. Київ, 13–14 травня 2004 р. – К.: Світогляд, 2004. – С. 264–273.

  9. Прохоров Д.А. Цензорська діяльність І.І. Казаса в контексті розвитку кримськотатарської національної преси (до історії газети «Переводчик–Терджиман») // Східний Світ. – 2004. – № 3. – С. 46–51.

  10. Прохоров Д.А. И.И. Казас – организатор караимских учебных заведений (вторая половина XIX – начало XX вв.) // Материалы по археологии, истории и этнографии Таврии.– Симферополь, 2005. – Вып. XI. – С. 504–543.

Матеріали і тези доповідей конференцій:

  1. Прохоров Д.А. Исмаил Гаспринский – корреспондент газеты «Таврида» // Актуальные вопросы истории крымских татар. I научные чтения. Симферополь – Бахчисарай, 10–12 апреля 2002 г. – Симферополь–Бахчисарай, 2002. – С. 48–54.

  2. Прохоров Д.А. Ілля Казас та питання створення кримськотатарської національної періодики (до історії газети “Переводчик–Терджиман”) // VII Сходознавчі читання А. Кримського: Тези доповідей міжнародної наукової конференції, м. Київ, 4–5 червня 2003 р. – К., 2003. – С. 79–81.

  3. Прохоров Д.А. И.И. Казас – организатор и инспектор Симферопольской татарской учительской школы // Эстафета поколений: Материалы научно-практической конференции, посвященной 130-летию со дня открытия Симферопольской татарской учительской школы (21–22 ноября 2002 г.). – Симферополь: Доля, 2003. – С. 40–47.

  4. Прохоров Д.А. Исмаил Гаспринский, Илья Казас и вопросы просвещения крымских татар в конце XIX – начале XX вв. // Актуальные вопросы истории крымских татар. II научные чтения. Алушта, 15–18 апреля 2003 г. – Симферополь–Алушта, 2003. – С. 87–92.

  5. Прохоров Д.А. И.И. Казас – организатор и инспектор Александровского караимского духовного училища в Евпатории // IV Таврические научные чтения: Сб. материалов; Под ред. Е.Б. Вишневской. Симферополь, 23 мая 2003. – Симферополь, 2004. – С. 108–116.

  6. Прохоров Д.А. Турецкие школы в Крыму в контексте развития системы крымскотатарского народного образования (конец XIX – начало XX вв.) // IX Сходознавчі читання А. Кримського: Тези доповідей міжнародної наукової конференції, м. Київ, 1–2 червня 2005 р. – К., 2005. – С. 74–76.