Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


494. Лутай Алла Петрівна. Інформаційне забезпечення маркетингової діяльності підприємств торгівлі: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського. - Донецьк, 2004.



Анотація до роботи:

Лутай А.П. Інформаційне забезпечення маркетингової діяльності підприємств торгівлі . – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2004.

Розглянуто пріоритетні завдання державної політики у сфері інформаційної інфраструктури; визначено основні проблеми інформаційного забезпечення маркетингової діяльності сучасних підприємств; запропоновано матрицю інформаційної насиченості маркетингової діяльності підприємств; оцінено якість інформації, використовуваної на досліджених підприємствах; проаналізовано інформаційний ризик підприємства; проаналізовано використан-

17

ня маркетингової інформації різними структурними підрозділами апарату управління досліджуваних підприємств; визначено основні причини відсутності на торговельних підприємствах логістичних інформаційних систем; проаналізовано використання програмної і проектної стратегії маркетингових досліджень на підприємствах; проаналізовано основні показники результативності господарської діяльності досліджуваних підприємств; у процесі аналізу інформаційних технологій отримано загальну картину Internet- аудиторії м. Донецька; проаналізовано використання інформаційних технологій на підприємствах; подано систему маркетингової інформації, що рекомендується, для досліджуваних підприємств; запропоновано заходи щодо зниження рівня інформаційного ризику; на рівні підприємства рекомендується створення інформаційних систем трьох груп: планові, диспозитивні, виконавчі; рекомендован процес створення інформаційної логістичної системи.

У дисертаційній роботі розроблено методичні підходи до інформаційного забезпечення маркетингової діяльності підприємств, розроблено рекомендації щодо удосконалення інформаційного забезпечення маркетингової діяльності торговельних підприємств.

1. Маркетингова інформація – це інформація з усіх аспектів маркетингової діяльності підприємства, що служить основою прийняття стратегічних і тактичних маркетингових рішень.

2. Інформаційне забезпечення маркетингової діяльності – це сукупність маркетингової інформації, використовуваних сучасних інформаційних технологій, методів і моделей аналізу та представлення інформації.

3. Під інформаційною насиченістю маркетингової діяльності підприємств пропонується розуміти ступінь повноти накопиченої інформації для ефективного здійснення маркетингової діяльності підприємства. Найбільший ступінь інформаційної насиченості маркетингової діяльності має ВТК «Шахтар» (22,4%) і ЗАТ «Донецький ЦУМ» (16,7%).

4. Інформаційний ризик підприємства характеризується відсутністю інформації, необхідної для ефективного здійснення маркетингової діяльності підприємства з окремих напрямків, і низькою якістю інформації. Більшість підприємств характеризуються середньою якістю інформації і низьким ступенем насиченості інформацією, в матриці оцінки рівня інформаційного ризику вони займають зону високого ризику.

5. У середньому програмна стратегія маркетингових досліджень досліджуваних торговельних підприємств реалізується на 2,4 – 3,4 балу по пятибальній шкалі.

6. Основні зусилля в реалізації проектної стратегії маркетингових досліджень на підприємстві приходяться на кабінетні дослідження процесів і тенденцій розвитку ринку, опитування споживачів з метою визначення їхнього ставлення до підприємства, вивчення мотивів покупки, ступеня задоволеності потреб споживачів у товарах, спостереження за товарною, ціновою, збутовою, комунікаційною політикою конкурентів тощо.

7. У процесі аналізу інформаційних технологій нами було проведено опитування і отримано загальну картину Internet-аудиторії м. Донецька.

14

Чоловіків серед Internet-користувачів приблизно в два рази більше, ніж жінок, вік: більше двох третіх Internet-користувачів у віці 15-35 років; основний рід занять: велика частина споживачів працює, серед Internet-користувачів, що навчаються, приблизно дві третини – це студенти вузів.

8. Усі без винятку досліджувані підприємства проводять кабінетні дослідження і використовують такий метод збору інформації, як опитування. На цих торговельних підприємствах застосовується тільки особисте опитування та іноді по телефону. Половина досліджуваних підприємств використовують пілотаж як метод збору первинної інформації. Тільки три підприємства (37,5%) здійснюють експертні оцінки. Усі підприємства здійснюють спостереження. Жодне з досліджуваних підприємств не використовує такі методи, як панельне дослідження й експеримент.

9. На більшості досліджуваних торговельних підприємств (87,5%) маркетингові дослідження частково здійснюють фахівці і структурні підрозділи в рамках своїх посадових обов'язків, і тільки на одному з досліджених підприємств – ЗАТ «Маркомпрод» є фахівець з маркетингових досліджень, завданням якого є організація проведення маркетингових досліджень із проблем маркетингової діяльності підприємства.

10. На досліджуваних торговельних підприємствах найбільш поширені такі АРМ: АРМ бухгалтера, економіста, керівника підприємства, зав. складом. Жодне з підприємств не має АРМ маркетолога і тільки на одному підприємстві організовано АРМ менеджера.

11. Система маркетингової інформації, що рекомендується, включає наступні підсистеми: маркетинговий інформаційний банк, підсистему збору маркетингової інформації, підсистему маркетингових досліджень, підсистему обробки маркетингової інформації.

12. Інформаційну насиченість рекомендується визначати за допомогою матриці інформаційної насиченості маркетингової діяльності підприємств торгівлі.

13. Для оцінки рівня інформаційного ризику доцільно використовувати матрицю оцінки рівня інформаційного ризику і розроблену комп'ютерну програму, призначену для оцінки рівня інформаційного ризику.

14. За результатами проведених досліджень доцільно здійснити наступні заходи щодо зниження рівня інформаційного ризику на підприємствах. Це: підвищення інформаційної насиченості маркетингової діяльності підприємств; підвищення рівня якості інформації; підвищення питомої ваги таких джерел маркетингової інформації, як постачальники, замовники, споживачі, конкуренти, посередники, рекламні агентства, засоби масової інформації, Internet; більш активне використання опублікованих джерел інформації й інформаційної індустрії.

15. Основні складові маркетингової інформаційної системи взаємозалежні між собою, тому необхідне їхнє комплексне використання, тобто систему маркетингової інформації можна представити у вигляді інформаційної петлі.

16. На рівні підприємства рекомендується створення інформаційних систем

трьох груп:планові, диспозитивні (або диспетчерські), виконавчі (або перативні).

15

17. Рекомендований процес створення інформаційної логістичної системи включає визначення: функціональних підрозділів, що увійдуть до складу планової, диспозитивної і виконавчої інформаційної системи; функціональних завдань, для вирішення яких створюються інформаційні системи; джерел інформації і її видів; необхідного технічного забезпечення інформаційної логістичної системи; необхідного програмного забезпечення інформаційної логістичної системи, єдиних параметрів для обчислювальної техніки, маршруту руху інформаційних потоків, термінів; реалізація проекту.

18. У рамках інформаційних логістичних систем досліджуваними торговельними підприємствами можуть бути використані такі програми, як: БЕСТ-Маркетинг, Marketing-Expert, Стратегія, Clientele, FinExpert-Маркетинг, Галактика-Маркетинг.

Публікації автора:

Наукові статті у фахових виданнях:

1. Лутай А. Критерії оцінки інформаційного бізнесу // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Вип.8. - Донецьк: ДонДУЕТ, 1999. - С.111-116.

2. Лутай А.П. Оцінка ефективності системи керування на підприємствах торгівлі Донецька // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Вип.9. - Донецьк: ДонДУЕТ, 1999. - С.149-153.

3. Лутай А. Світовий ринок інформаційних і комунікаційних технологій // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування.- Вип.10.- Донецьк: ДонДУЕТ, 2000.-С.70-75.

4. Лутай А.П. Маркетингова інформація й ефективність інформаційних технологій у менеджменті підприємства // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Вип.12. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2001. - С.295-299.

5. Лутай А.П. Критерії ефективності реклами через Інтернет // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Вип.13. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2002. - С.188-196.

  1. Лутай А.П. Маркетингові дослідження Internet-аудиторії м.Донецька

// Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Вип.15. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2003. - С.211-216.

Тези доповідей на науково-практичних конференціях:

7. Лутай А.П., Чуева Е.И. Будущее за Интернет—коммерцией // Збірник тез доповідей учасників Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Комп'ютери. Програми. Інтернет. 2003» - К.:ІВЦ «Видавництво “Політехніка” “КПІ”», 2003. – С. 101 (автором особисто аналізуються результати дослідження Інтернет-комерції в Донецькому регіоні).

8. Лутай А.П., Палагута К.О. Оцінка інформаційного забезпечення маркетингової діяльності підприємств торгівлі // Збірник тез доповідей учасників

16

IV Міжнародної наукової конференції «Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання». – Донецьк: ДНУ, 2003. – С.259-260 (автором особисто зроблено аналіз критеріїв якості інформаційного забезпечення маркетингової діяльності на торговельних підприємствах м. Донецька).

9. Лутай А.П., Коломиец Е.И. Информационная безопасность и защита информации // Збірка тез доповідей учасників V Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Системний аналіз та інформаційні технології». – Київський національний технічний університет України «КПІ». – К.:НТУУ “КПІ”, 2003. – С. 169-170 (автором особисто розроблено методичні рекомендації щодо створення ефективного забезпечення безпеки інформації).

10. Лутай А.П. Інформаційно-пошукові системи // Збірник тез доповідей учасників науково-методичної конференції університету «Вища освіта: сучасний підхід до визначення подальших шляхів її розвитку». –Донецьк: ДонДУЕТ, 2002. - С.234-235.

11. Лутай А.П., Савчук Н.С. Информационные системы маркетинга // Матеріали IV Міжнародної наукової конференції студентів, і молодих вчених «Економіка і маркетинг у XXI сторіччі» –Донецьк: РВА ДонНТУ, 2003.-С. 201-204 (автором особисто розроблено схему маркетингової інформаційної системи).

12. Лутай А.П. Реінжиніринг бізнес-процесів при створенні системи підтримки прийняття маркетингових рішень // Збірник тез доповідей учасників IV Всеукраїнської конференції молодих науковців «Інформаційні технології в освіті, науці і техніці» (ІТОНТ-2004). – Черкаси: ЧНУ, 2004.- С. 104-105.

13. Лутай А.П., Новохатський М.І. Маркетингова інформація і сучасні інформаційні технології в менеджменті підприємства // Збірник тез доповідей учасників VI Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Системний аналіз та інформаційні технології». – Київський національний технічний університет України «КПІ». – К.:НТУУ “КПІ”, 2004. – С.226-227 (автором особисто розроблено методичні рекомендації маркетингових інформаційних систем) .