Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Дейнега Інна Олександрівна. Інформаційне забезпечення оцінювання та планування споживання основних засобів на підприємствах : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Національний ун-т "Львівська політехніка". — Л., 2005. — 222арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 172-191.



Анотація до роботи:

Дейнега І.О. Інформаційне забезпечення оцінювання та планування споживання основних засобів на підприємствах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01-економіка, організація і управління підприємствами. - Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2005

Дисертаційну роботу присвячено поглибленню та розвитку теоретичних та методичних засад інформаційного забезпечення оцінки споживання основних засобів в умовах наростаючої ринкової невизначеності.

В роботі розглянуто теоретичні аспекти описання категорій “основні засоби” та “споживання основних засобів”, вдосконалено методичні підходи до оцінки рівня їх зношення. Встановлено взаємозв’язок між корисністю основного засобу та попитом на продукт, що створюється за його участю.

Проаналізовано теоретичні положення щодо визначення потреб в інформаційному забезпеченні споживання основних засобів та обгрунтовано його значення для оцінки даного процесу. Структуровано інформаційні потоки, що виникають в межах суспільного відтворення та споживання засобів праці. Обґрунтовано методичні підходи до оцінювання корисності й якості інформації, інформаційного забезпечення підприємства.

Розроблено методику оцінювання споживання основних засобів на основі врахування визначеності ринкового середовища підприємства. На прикладі автотранспортних підприємств Рівненської області, котрі займаються вантажними перевезеннями, обгрунтовано доцільність розвитку інформаційних систем на підприємствах як основний фактор впливу на ринкову негентропію суб’єктів господарювання.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання формування інформаційного забезпечення для здійснення оцінювання та планування споживання основних засобів підприємства із урахуванням визначеності середовища господарювання. Це дозволяє зробити такі висновки:

  1. Визначено, що засіб праці залишається найбільш капіталомістким, у порівнянні з іншими, фактором виробництва, який перебуває у власності підприємства тривалий період часу. Результати проведеного аналізу існуючих точок зору дали можливість ідентифікувати поняття “основний засіб” стосовно його місця та ролі в суспільному виробництві та, відповідно, більш точно й обґрунтовано описувати процеси, пов’язані з його споживанням на підприємствах.

  2. У ході дослідження процесу споживання основних засобів встановлено, що вони мають двояку природу, виступаючи одночасно в якості технічного й економічного об’єктів, і що при визначенні часових параметрів їх споживання на підприємствах, потрібно враховувати результати фізичного й економічного зношення. Однак, значної ваги набуває специфічний вид економічного зношення основних засобів, виникнення якого обумовлене можливістю зниження споживної вартості останніх за рахунок зменшення корисності продукту, що створюється за участі основних засобів.

3. Встановлено, що корисність основного засобу може визначатися через корисність продукту, у створенні якого він приймав участь: корисність основного засобу зростає, якщо попит на продукт збільшується, і, навпаки, корисність основного засобу знижується у випадку, якщо продукт, що створюється з його допомогою, перестає користуватись попитом на ринку. Для об’єктивного оцінювання корисності основного засобу його власник повинен володіти якісною інформацією про рівень задоволення реальних потреб кінцевих споживачів продукту, створеного за допомогою основного засобу. Рекомендовано Міністерству економіки України при обґрунтуванні раціонального механізму відшкодування витрат, пов’язаних із початковою вартістю основних засобів, врахувати обґрунтовані у роботі теоретичні та методологічні положення щодо оцінювання власником корисності основних засобів, який дозволяє конкретизувати параметри споживання останніх.

4. Фонду державного майна та Міністерству промислової політики України пропонуємо використовувати з метою більш точного прогнозування ємкості ринку, а для сфери послуг – й об’ємів їх надання, показник визначеності середовища господарювання (негентропії), який уможливив застосування найбільш адекватного в умовах динамічної зміни ринкової кон’юнктури виробничого методу нарахування амортизаційних відрахувань. Його практичне застосування потребує створення та постійного оновлення інформаційної бази, яка б акумулювала необхідну внутрішню та, особливо, зовнішню інформацію.

5. Дослідження діяльності автотранспортних підприємств Рівненської області показали, що рівень визначеності середовища господарювання для малих і середніх підприємств, які займаються вантажними перевезеннями, залишається низьким, оскільки вплив на ринкову негентропію таких основних факторів як тезаурус підприємства та якість (особливо, повнота) інформації для вище вказаних підприємств є дуже значним. Тому дані групи підприємств не можуть з високою ймовірністю планувати та прогнозувати показники власної діяльності та змушені застосовувати прийоми “ручного” управління споживанням основних засобів, що значно знижує ефективність останнього. Відповідно, рекомендуємо автотранспортним підприємствам, що займаються вантажними перевезеннями, сприяти підвищенню тезаурусу підприємства за рахунок оновлення та модернізації індивідуальних тезаурусів, забезпечення максимальної відповідності освітньо-кваліфікаційного рівня та напрямку підготовки співробітника посаді, яку він обіймає.

6. Доведено, що автоматизовані системи інформаційного забезпечення створюють умови для зростання негентропії за рахунок підвищення рівня тезаурусу підприємства та показників якості інформації. На основі порівняльного аналізу найпоширеніших на автотранспортних підприємствах систем інформаційного забезпечення “Парус” та “1-С Бухгалтерія”, було встановлено, що система інформаційного забезпечення “Парус” має більшу здатність до нейтралізації ринкової невизначеності, проте й вона потребує доопрацювання для більш повного задоволення інформаційних потреб підприємства у сфері споживання основних засобів. Оскільки, результативне й ефективне управління споживанням основних засобів повинне базуватись на побудові та постійному відслідковуванні інформаційних зв’язків, що виникають як у внутрішньому, так і у зовнішньому середовищі окремого підприємства. Такий підхід забезпечить зниження ризиковості проведення господарської діяльності підприємства, сприятиме підвищенню його ефективності в цілому.

7. З метою реалізації адекватного сучасним вимогам інформаційного забезпечення управління споживанням основних засобів запропоновано підприємствам різних видів діяльності та форм власності дотримуватися таких основних рекомендацій: а) інформаційна система підприємства повинна бути адаптована до системи управління, що функціонує на підприємстві, до характеру його діяльності та системи зв’язків з зовнішнім середовищем; б) повинен бути забезпечений швидкий доступ внутрішніх споживачів (працівників підприємства) до інформації щодо споживання основних засобів; в) доцільним є створення бази даних, в тому числі і автоматизованих, з метою акумулювання зовнішньої інформації, необхідної для забезпечення ефективного споживання основних засобів на підприємстві; г) необхідно встановити термін старіння певної інформації та, відповідно, створити умови для своєчасного видалення некорисної (“застарілої”) інформації; д) повинна бути забезпечена відповідність організовування збору даних інформаційним потребам внутрішніх споживачів – працівників підприємства, в тому числі забезпечення інформацією за принципом “just in time” – постачання необхідною інформацією у необхідний час для відповідного споживача.

8. На підставі результатів дисертаційного дослідження вносимо рекомендації Міністерству освіти і науки України при розробці навчальних програм з дисциплін “Економіка підприємства”, “Методи збору, обробки та захист комерційної інформації”, “Інформаційні системи в менеджменті” для спеціальностей “Менеджмент організацій” та “Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності” використати методологічні положення дисертації щодо оцінювання корисності інформації, споживання основних засобів і формування інформаційного забезпечення на підприємствах, а з дисциплін “Маркетингова товарна політика” та “Маркетингові дослідження” для спеціальності “Маркетинг” – теоретичні положення щодо оцінювання точності прогнозних маркетингових параметрів.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях

1. Дейнега О.В., Підцерковна (Дейнега) І.О., Кульпач О.П. Оптимізація інформаційних потоків виробничого підприємства як засіб забезпечення функціонування логістичної системи // Вестник Харьковского Государственного Политехнического университета. – Вып. 122, ч.2. – Харьков: ХГПУ, 2000. – С. 214-217 (Особистий внесок здобувача: подано теоретичні основи структуризації інформаційних потоків підприємства).

2. Дейнега О.В., Підцерковна (Дейнега) І.О. Корисність в управлінні виробничим споживанням основних засобів // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” “Проблеми економіки та управління”. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2000. – №391. – С. 206-210 (Особистий внесок здобувача: подано теоретичні основи оцінювання корисності основного засобу в умовах перехідної економіки).

3. Підцерковна (Дейнега) І.О. Організаційно-економічні аспекти захисту комерційної інформації на підприємстві // Вісник Рівненського державного технічного університету” “Економіка”. – Рівне: Рівненський державний технічний університет, 2000. – Вип. № 5 (7). – С. 142-147.

4. Підцерковна (Дейнега) І.О. Взаємозв’язок комерційної інформації з логістичними потоками підприємства // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” “Логістика”. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2001. – № 416. – С. 319-323.

5. Підцерковна (Дейнега) І.О. Науково-теоретичні аспекти сучасного трактування змісту комерційної інформації // Науково-технічний збірник Української академії друкарства.– Львів: Українська академія друкарства, 2001. – Вип. 4. – С. 164-167.

6. Патора Р., Леонтьев С., Дейнега І.О. Інтегроване управління в логістичних системах // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” “Логістика”. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2003. – № 472. – С. 545-550 (Особистий внесок здобувача: сформовано принципи прийняття оптимального рішення стосовно реалізації операційної функції в діяльності транспорту).

7. Дейнега І.О. Вплив ринкових факторів на виробниче споживання основних засобів підприємства // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” “Логістика”. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2003. – № 494. – С. 190-197.

8. Дейнега І.О., Крикавський Є.В. Ефективна кадрова політика як складова інформаційної безпеки підприємства // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Інноваційний розвиток економіки Збірник наукових праць – Львів: Інститут регіональних досліджень, 2003. – Вип. 6 (XLIV), ч.3. –– С. 203-214. (Особистий внесок здобувача: узагальнено законодавчі акти, нормативні документи, господарсько-правові акти, що можуть діяти в сфері захисту інформації на підприємстві).

9. Дейнега О.В., Дейнега І.О. До питання про генезис основних дефініцій із маркетингової товарної політики // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” “Логістика”. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2004. – № 499 . – С. 31-36 (Особистий внесок здобувача: визначено основні відмінності інформації в якості товару, ідентифіковано поняття “ємкість” та “насиченість” ринку, “конкурентноздатність” та “конкурентоспроможність”, “товарний асортимент” та “товарна номенклатура”, “товарний знак” та “товарна марка”).

10. Дейнега І.О. Інформаційне супроводження споживання основних засобів на підприємствах // Регіональна економіка. – 2004. – № 4 (34). – С. 181-187.

11 Дейнега И.А., Патора Р. Информационное обеспечение рационального использования ресурсов предприятий // Инновационное развитие топливно-энергетического комплекса: проблемы и возможности / Под общ. ред. Г.К. Вороновского, И.В. Недина. – К.: Знания Украины, 2004. – С. 343-346 (Особистий внесок здобувача: ідентифіковано показники якості інформації, визначено роль зовнішньої інформації в оптимізації споживання основних засобів, досліджено асиметрію інформаційних потоків продавець-споживач в залежності від типу ринку).

Матеріали і тези конференцій

12. Підцерковна (Дейнега) І.О. Комерційна інформація як компонента економічної системи підприємств // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (9-1 листопада 2000 р.). – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2000. – С. 234-236.

13. Дейнега О.В., Підцерковна (Дейнега) І.О. Інтеграція комерційної інформації з логістичною системою підприємства // Маркетинг: теорія і практика: Матеріали V міжнародної науково-практичної конференції (25-26 травня 2001 р.). – К.: КНЕУ, 2001. – С. 61-62 (Особистий внесок здобувача: структуровано інформаційний логістичний потік конкретного підприємства).

14. Дейнега І.О., Кіндій М.В. Форми реалізації товарної політики підприємства // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції (7-9 листопада 2002 р.). – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2002. – С. 98-99. (Особистий внесок здобувача: конкретизовано зміст понять “модернізація” та “оновлення”).

15. Дейнега І.О. Товарна марка у маркетинговій діяльності підприємства: прикладний аспект // Матеріали звітної науково-практичної конференції професорсько-викладацького складу та студентів Рівненського інституту слов’янознавства Київського славістичного університету. Секція „Економіка та підприємництво” (17-19 квітня 2002 р.). – Рівне: РДГУ, 2002. – С.18-22.

16. Дейнега І.О. Роль комерційної інформації у прийнятті управлінських рішень // Матеріали звітної науково-практичної конференції викладачів, аспірантів, співробітників і студентів Рівненського державного гуманітарного університету факультету документальних комунікацій та менеджменту. Секція „Економічна кібернетика” та “”Економіка та менеджмент”. – Рівне: РДГУ, 2002. – С. 39-41.

17. Дейнега І.О., Янчилік Н.Л. Прикладне використання товарної марки у господарській діяльності підприємства // Розвиток внутрішнього ринку – вирішальний фактор соціально-економічного зростання: Тези доповідей Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (22-23 квітня 2003 р.). – Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2003. – С. 56-59. (Особистий внесок здобувача: розкрито зміст окремих ринкових характеристик продукту, які забезпечують зростання його корисності).

18. Крикавський Є.В., Дейнега І.О. Інформація в інформаційних системах менеджменту: понятійний і вартісні аспекти // Фінансовий і банкфівський менеджмент: досвід та проблеми: Тези доповідей і виступів V міжнародної наукової конференції студентів і молодих вчених. – Донецьк: Донецький національний університет, 2003. – С. 263-264. (Особистий внесок здобувача: визначено роль інформації у процесі управління підприємством; риси інформації як ресурсу, фактору виробництва та товару).

19. Дейнега І.О., Дейнега О.В. Інформаційні аспекти управління виробничим споживанням основних засобів // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції (7-9 жовтня 2004 р.). – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2004. – С. 88-90 (Особистий внесок здобувача: ідентифіковано поняття “інформаційні потреби” та визначено фактори впливу на них в процесі споживання основних засобів, проаналізовано вторинні джерела інформації стосовно споживання основних засобів).

20. Дейнега О.В., Дейнега І.О. Вплив кон’юнктурних параметрів ринку на споживання основних засобів // Маркетингові дослідження в Україні: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (25-28 травня 2004 р.). – Київ: Київський національний торговельно-економічний університет,

2004. – С. 28-29. (Особистий внесок здобувача: встановлено зв’язок між попитом і споживанням основних засобів).