Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Пенькова Інеса Вячеславівна. Інформаційно-економічна модель сучасного суспільства : Дис... д-ра наук: 08.00.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Пенькова І.В. Інформаційно-економічна модель сучасного суспільства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.01 – економічна теорія та історія економічної думки. Донецький національний університет Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2007 р.

Дисертацію присвячено дослідженню і розробці теоретичних, методологічних, науково-методичних і концептуальних основ визначення місця і ролі інформації в економічній структурі сучасного суспільства

Розкрито сутність інформації як категорії економічної теорії і фактору соціально-економічного розвитку. Проведено порівняльний аналіз понять «постіндустріальна економіка» і «інформаційна економіка», виявлено і обґрунтовано їх характерні риси і особливості. Розроблено і запропоновано концептуальну теоретичну модель оптимального співвідношення ресурсів, енергії і інформації, які обертаються в економіці, з метою досягнення економіки добробуту на основі потреб споживача і максимізації рівня їх задоволення. Розроблено класифікацію інформаційних ресурсів, яку заснована на виробничо-технічних потребах з урахуванням виробничого і життєвого циклу, сфери застосування інформації і виду діяльності господарчої одиниці. Обґрунтовано і розкрито положення про появу і обіг «інформаційних грошей», виникнення і поширення яких є результатом трансформації продуктивних сил і виробничих відносин. Доведено доцільність введення поняття оптимальної раціональності як співвідношення внутрішньої і зовнішньої інформації суб’єкту і визначені її особливості, засновуючись на дослідженні раціональності в неокласичному напрямі і її прояві і трансформацій в системі сучасних економічних відносин.

Дослідження теоретичних питань, пов'язаних з визначенням місця і ролі інформації в соціально-економічній структурі сучасного суспільства, дозволило сформулювати певні положення та висновки.

1. Дослідження еволюції підходів до визначення місця і ролі інформації в історії економічної думки виявило той факт, що представники класичної економічної теорії і неокласичного напряму не приділяли достатньої уваги значенню інформації як фактору соціально-економічного розвитку. Визнаючи важливість знань, що обумовлюють кваліфікацію працівника і, відповідно, його продуктивність, учені досліджували їхній вплив на процес відтворення і нагромадження багатства. Проте вони не оформилися у цілісну концепцію. З іншого боку, представники нової класичної теорії віддавали пріоритет важливості і значенню інформації (даних, відомостей і прогнозів), особливо щодо її ролі і впливу на ефективність прийнятих економічними суб'єктами рішень. У відповідності до неокласичної теорії дестабілізуючим фактором збалансованої економіки можна вважати недостатність і недосконалість інформації, її вузькість і перекрученість, що впливає на ефективність прийнятих економічних рішень і порушує рівновагу на ринку.

Дослідження інформації з позицій визначення її місця і ролі в різних сферах життєдіяльності людини довело, що тенденція аналізу інформації як фактору соціально-економічного прогресу продовжена в інституціоналізмі і неоінституціоналізмі, представники яких розглядають інформацію з різних позицій. При цьому важливе місце інформація посідає в аналізі особливостей поведінки економічного агента, що приймає раціональні або ірраціональні рішення. Ефективність того або іншого рішення перебуває в прямій залежності від обсягу і повноти інформації, якою володіє індивід.

Однак залишаються нез'ясованими чимало аспектів щодо проявів природи інформації. А саме, недостатньо чітко визначені категорії повноти інформації, невизначеності і функціональних особливостей інформації при формуванні інститутів і їх розвитку. Проблема раціональності і ірраціональності, яку піднято інституціоналістами, поки що не одержала дотепного обґрунтування.

На базі проведеного дослідження можна припустити, що найбільш повні відповіді на запитання, що виникли в інституціоналізмі і неоінституціоналізмі, можна знайти в теорії інформаційної економіки, концептуальні положення якої розглядають технологічні, економічні і соціальні перетворення суспільства в сукупності. При цьому представники даного напряму одностайні у визнанні вирішальної ролі інформації і знань у сучасних процесах життєдіяльності соціуму.

  1. Інформація визначає господарсько-економічні і соціальні відносини суб'єктів ринку. Сутність інформації полягає в тому, що вона визначає єдність і протилежність реалій, співвідношення, взаємини і взаємодії об'єктів і явищ у просторово-часовому континуумі. Інформація є невід'ємною частиною соціально-економічного життя людини. Вона пронизує всю економічну структуру суспільства, при цьому спричиняючи на неї серйозний вплив, що виявляється в тому числі в мінімізації витрат виробництва та зниженні собівартості продукції.

Аналіз, проведений на основі системного порівняння ключових понять «постіндустріальної» і «інформаційної» економіки, виявив їхні характерні відмінності, які надали можливість припустити, що інформаційна економіка може бути наступним за постіндустріальним етапом еволюції соціуму витком соціально-економічного прогресу, обумовленого високою швидкістю триваючого науково-технічного прогресу. До досліджень з «інформаційної економіки», як правило, відносять наукові праці, що висвітлюють інформаційно-технологічні інновації і їхні соціально-економічні наслідки. Відповідний етап розвитку економічної системи можливо визначити на основі технології, тому що в її основі лежить певний спосіб виробництва, а саме інформаційно-інтелектуальний. Але поряд із цим система заснована на загальнолюдських соціальних цінностях і створює передумови і умови для всебічного розвитку особистості. Формування основ суспільства нового типу обумовлюється технологічними факторами тільки деякою мірою. Більший вплив на цей процес спричиняють перетворення в економіці, соціальній структурі суспільства, політичному процесі, громадській свідомості і т.п. Саме ці фундаментальні зміни повинні бути представленими в концепції інформаційної економіки.

3. Роль держави в інформаційній економіці як регулюючого і контролюючого інституту, ще остаточно не визначена. Поряд із спробами виявлення потенціалу інформаційних технологій і знаходженням в них людини за умови інформаційного суспільства, в дисертації аналізуються людські почуття спільності і позитивної її причетності. Разом з тим, поступово поширюється тривога із приводу використання нових технологій для маніпулювання громадськими настроями щодо зміцнення з їхньою допомогою ієрархічних інститутів влади, реалізації своєкорисливих інтересів власників ЗМІ, перекручування реальної суті суспільної волі і загальних політичних замовлень та створення нових форм контролю над суспільством.

Визначення ролі держави і ступеня її втручання в процеси функціонування інформаційної економіки припускає перегляд структури, методів і системності державного втручання в економіку, оскільки взаємодія науково-технічного прогресу і глобалізації приводить до серйозних змін в організаційно-управлінських системах, трансформуючи не тільки ринкові механізми, але і всю просторову і часову систему координат господарювання. При цьому доцільно враховувати сутність інститутів перерозподілу інформації, що міститься в різного роду формальних і неформальних законах, правилах і обмеженнях, що впорядковують взаємодію в інформаційно-економічній сфері, які володіють відмітними рисами, заснованими на особливостях інформації, яку можна розглядати як ресурс, товар і джерело економічної влади.

4. Новий підхід до дослідження інформації, використаний у дисертації, одержав подальшого розвитку у макроекономічному аналізі інформації і її проявів у соціально-економічній сфері при розгляді економіки як системи взаємин ресурсів, виробничих можливостей, трудового потенціалу, накопичених знань і інформації, що обертається. Цей підхід виявив і підтвердив той факт, що приведення інформації у відповідність із енергією, речовиною і просторовими координатами дає найбільш ефективний результат у забезпеченні добробуту населення і економічного зростання країни.

Такого висновку набуто шляхом дослідження економіки як системи взаємозалежних і взаємопов’язаних елементів і складових (речовина, енергія і інформація, пов'язана з ними), що функціонують у рамках єдиного цілого. За таких умов економічну систему в загальному вигляді можна представити як рівносторонній трикутник, розташований у просторі людських потреб. Відзначимо, що перевага будь-якого ресурсу над іншими може призвести до дисбалансу економічної системи.

5. Дослідження показало, що інформація є ресурсом, продуктом і товаром. Асоціюючись із носієм і здобуваючи його суб'єктивні властивості, вона має відмітні характеристики, серед яких виявлені:

інформаційний ресурс і продукт змінюється залежно від суб'єктивних властивостей носія і одночасно зберігає інформацію, що міститься в ньому, незалежно від кількості застосувань;

інформація не зникає при споживанні і може бути використаною багаторазово;

інформаційний ресурс і продукт цілком залежать від актуальності надаваного нею знання й, отже, згодом втрачає свою цінність;

цінність, або корисність інформації міститься в можливості надати додаткової свободи дій споживачеві. Інформація розширює набір можливих альтернатив і допомагає адекватно оцінювати їхній наслідок;

інформація впливає на суб'єктивне формування сприйняття світу і світогляд споживача, змінюючи і коригуючи його інформаційну модель зовнішнього середовища;

інформація має серйозний потенціал психологічного впливу на споживача;

властивість адресності інформації припускає її обробку залежно від споживача, тобто ідентична інформація може бути поданою в різному вигляді, що робить її доступною для використання різними верствами населення;

виробництво інформації, на відміну від виробництва матеріальних благ, вимагає значніших витрат у порівнянні з витратами на тиражування. Ця властивість інформаційного продукту створює чимало проблем при визначенні прав власності;

виробництво інформації є відтворювальним процесом, у якому кожний учасник додає нові дані, у результаті чого формується суб'єктивно аргументована інформація, що відрізняється повнотою і певним ступенем вірогідності;

інформація як ресурс і продукт є складним об’єктом для розробки стандартів і правил уніфікації;

інформація може бути і продуктом споживання, і ресурсом для виробництва матеріальних благ, що забезпечує підвищення ефективності виробництва і економічне зростання країни в цілому.

Інформаційні товари поширюються відповідно до законів ринку за допомогою нових інструментів (сайт-візитка, сайт-буклет, сайт-вітрина, електронний магазин, зовнішній комунікативний канал, внутрішнє робоче середовище, об'єднані системи, бізнес-рішення і ін.). Одним з новітніх засобів обігу на аналізованому ринку є «інформаційні гроші», що мають властивість забезпечувати інтернет-угоди та інтернет-оплату.

6. Ґрунтуючись на аналізі особливостей функціонування інформації на мікроекономічному рівні і на результатах дослідження впливу інформації на економічні інтереси суб'єктів господарських і ринкових відносин, можна вважати, що величина трансакційних витрат перебуває в прямій залежності від ступеня і доцільності систематизації та структурування інформаційних потоків незалежно від типу суб'єкта господарської діяльності і класифікації інформаційних потоків. У свою чергу, шляхи і методи зниження трансакційних витрат залежать від ступеня відповідності запитів і цілей суб'єкта економічної діяльності структурі і системі інформаційних потоків, якими він володіє.

Розмаїтість і неструктурованість первинної інформації піднімає проблему неадекватності сучасним умовам неокласичної раціональності, що припускає повноту інформації, якою володіє індивід при прийнятті економічних рішень. Таким чином, уявляється доцільним введення і обґрунтування терміна «оптимальна раціональність», під якою пропонується розуміти найбільш ефективні для суб'єкта рішення, прийняті на основі наявного в нього обсягу інформації, що не є повною та всеосяжною.

Базуючись на дослідженні раціональності в неокласичному напряму і її проявів і трансформацій у системі сучасних виробничих відносин, обґрунтовано доцільність введення поняття оптимальної раціональності, визначення і особливості якої запропоновані в дисертації. Введення поняття оптимальної раціональності створило передумови дослідження корисності інформації і інформаційного продукту, що, як правило, є індивідуальною і визначається, виходячи з потреб покупця, заснованих на його інтелекті, освіченості, поінформованості та запланованих завданнях, які вимагають вирішення. У свою чергу, вартість інформації і інформаційного продукту ґрунтується на виді інформаційного продукту, сфері і призначенні його застосування, і може бути розрахованою за допомогою різних методик. Проте, при визначенні вартості доцільно враховувати як фактичні витрати, пов'язані з виробництвом інформаційного продукту, так і корисність або цінність інформації, що набувається.

7. Інформаційно-економічні відносини, що розвиваються, припускають створення нової соціально-господарської атмосфери, заснованої на обмеженні бюрократії, відсутності твердих посадових інструкцій, формулюванні чіткої і зрозумілої місії суб'єктів господарювання, якомога повного доступу до фінансової і іншої інформації, участі різних рівнів персоналу в прийнятті рішень, більшого ступеня свободи, відповідальності при розумній звітності і постійному новаторстві. З іншого боку, проблема освоєння нових технологічних укладів як основи інноваційних процесів виробництва вимагає системного підходу до вирішення науково-технічних, економічних, структурно-відтворювальних, соціальних, інституціональних і правових аспектів з урахуванням науково обґрунтованих критеріїв, об'єктивних оцінок, реальної ситуації і можливої ефективності досягнення сумісності інтересів і адекватного прогнозування перспектив соціально-економічного розвитку суспільства з урахуванням його можливостей, включаючи інноваційні процеси як визначальний фактор продуктивності економіки.

8. У процесі дослідження виявлений високий ступінь впливу інформації на економічні інтереси суб'єктів, які перетворюються у зв'язку із прискоренням НТП, системою і структурою інформаційних потоків, які трансформуються. Так, неоднозначність або невизначеність у виборі основних стратегічних цілей господарського суб'єкта може привести до зростання трансакційних витрат (втраті часу і інших ресурсів), обумовленому неспланованим і нецілеспрямованим покроковим пошуком необхідної інформації. Структурованість і систематизація інформаційних потоків поза відповідністю поставленим цілям фірми неодмінно викличе зростання трансакційних витрат через відсутність відповідних даних і відомостей.

9. Дослідження інформаційного ринку дозволило розробити класифікацію інформації з погляду виробничо-технічних потреб господарської одиниці в інформації залежно від виробничого і життєвого циклу, що включає первинно-організаційну, виробничо-технічну, реалізаційно-рівноважну, оперативну і еволюційну інформацію. Інформація-товар споживається учасниками трансакцій і товарно-грошових операцій, здійснюваних на інформаційному ринку. Представників інформаційного ринку, що перебувають у тісній взаємозалежності і взаємозв'язку, можна визначити як його суб'єктів, серед яких, залежно від їхнього функціонального призначення і дії, виділяються власники інформації, продавці, посередники, користувачі, покупці, держава, провайдери і ТНК.

Найпоширенішими засобами обігу на інформаційному ринку уявляються інформаційні гроші, що мають низку особливостей, і до яких відносять дві пересічні реальності. По-перше, віртуальні, тобто невловимі, які впроваджено в різні електронні платіжні системи для оплати товарів і послуг по Інтернету і утворюють новий ринковий сектор, а саме – ринок платіжних систем для розрахунків по Інтернету. По-друге, фізичні, або сенсорні, так звані електронні і smart-карти, у яких можна зберігати цифрову готівку і використовувати як традиційні кредитні карти.

Формування механізму регулювання інформаційного ринку здійснюється на підставі наступних положень:

інформаційний ринок за суттю являє собою сукупність мереж, що підкоряються деяким загальним правилам, які визначаються особливостями використовуваної технології, вимогами державного регулювання і економічними факторами. Однією з найпоширеніших мереж виступає Інтернет, що може бути визначеним як ієрархічна структура, де кожна з мереж відповідає за трафік, який протікає усередині її, за передачу його в мережі більше високого рівня, а також за власне фінансування;

за основу формування механізму регулювання інформаційного ринку доцільно приймати корисність інформації і інформаційного продукту, що, як правило, є індивідуальною і залежить від потреб покупця, заснованих на його інтелекті, освіченості, поінформованості і запланованих завданнях, що вимагає вирішення, і вартість інформації і інформаційного продукту, яка залежить від багатьох аспектів, серед яких можна відзначити вид інформаційного продукту, сферу і призначення їхнього застосування, і може бути розрахованою на підставі різних методик. Одночасно при визначенні вартості доцільно враховувати як фактичні витрати, пов'язані з виробництвом інформаційного продукту, так і аспект корисності або цінності здобутої інформації, з огляду на те, що в механізмі ціноутворення закладено передачу індивідуального знання і мобілізацію цього знання суспільством;

законодавче регулювання інформаційного ринку, а саме його складової – Інтернету, повинне носити наднаціональний характер, оскільки при здійсненні угоди в мережі покупець, продавець і банк, через який проходять платежі, можуть перебувати в різних країнах. У цьому випадку розбіжностей національних законів може фактично позбавити угоду юридичної чинності або призвести до розходжень у її трактуванні та подвійного оподатковування трансакцій.

10. Дослідження тенденцій інформаційної економіки, як у світовому масштабі, так і в Україні зокрема, виявило той факт, що в політиці і стратегії відтворення на перше місце важливо поставити відтворення здорової, високоосвіченої, висококультурної, колективістської людини, здатної постійно нарощувати свою продуктивну силу і забезпечувати підтримку і розвиток збалансованого по всіх елементах і критеріям соціально-економічної ефективності виробничого потенціалу суспільства. У свою чергу, реалізація концепції конкурентоспроможності української економіки передбачає дотримання принципів балансу інтересів, запобігання монопольної поведінки, стимулювання ділової активності, паритетність розвитку всіх сфер економіки, ефективність, комплексність і несуперечність всіх нормативних актів.

Процес становлення і розвитку інформаційної економіки в Україні і у світі в цілому має тривалий і суперечливий характер. Процес формування інформаційного суспільства відбувається в умовах становлення нової української державності, реформування економіки, переходу від інформаційної закритості до презумпції відкритості інформації. Даний процес є досить складним. Очевидно, що Україна перебуває тільки на початковому етапі до інформаційного суспільства і відстає від інших більше розвинених країн світу.

Україна має всі передумови формування і розвитку інформаційної економіки. Але на відміну від країн з розвинутою ринковою економікою, поки що не в якості її самостійного типу на базі адекватного технологічного укладу, а у вигляді більш-менш пов'язаних між собою окремих елементів. Це не означає, що наша країна просто має деяке відставання від лідерів у розвитку нового типу економіки, подібно таким країнам, як Південна Корея, Бразилія або Аргентина. Своєрідність формування ІЕ в Україні міститься в тім, що становлення відбувається на тлі загальної технологічної відсталості виробництва, при цьому досить нерівномірного як у галузевому, так і регіональному аспектах. Інакше, якщо в країнах-лідерах формування ІЕ здійснюється еволюційно, послідовно і закономірно, поступово витісняючи індустріальне виробництво і втягуючи в інформаційний сектор все більшу частку економічно активного населення, то в Україні її походження багато в чому має привнесений характер і зачіпає не стільки виробництво як таке, скільки його інфраструктуру. У цьому докорінна відмінність від промислово розвинених країн, де авангардом на етапі формування нової економіки служило виробництво.

11. Формування інформаційної економіки в Україні повинне супроводжуватися заходами, спрямованими на інтеграцію країни в міжнародне інформаційне співтовариство, зокрема на гармонізацію українського законодавства з міжнародними правовими системами, на забезпечення взаємодії українських інформаційних систем з їхніми закордонними аналогами. Варто створити сприятливі умови формування єдиного інноваційного і інформаційного простору на базі загального ринку інформації, товарів, послуг, капіталів і робочої сили. Співробітництво на міжнародному рівні повинне бути спрямованим на підвищення рівня захисту інтелектуальної власності, удосконалення технічних і юридичних засобів контролю над її використанням у комп'ютерних мережах.

Незважаючи на досить широкі границі теорії інформаційної економіки, уявляється недоцільним заперечувати наявність і необхідність індустріального укладу в сучасній світогосподарській системі.

12. Результати дослідження знайшли відображення у навчальних курсах, які викладаються бакалаврам і магістрам економічних спеціальностей у Донецькому національному технічному університеті і Донецькому державному університеті управління, що підтверджується відповідними довідками.

Публікації автора:

Монографії:

    1. Пенькова И.В. Информационная экономика: вопросы теории: Монография. - Донецк: РИА ДонНТУ, 2006. – 296 с.

    2. Пенькова И.В. Информация: социально-экономический аспект: Монография. - Донецк: РИА ДонНТУ, 2005. – 224 с.

    у наукових фахових виданнях

    1. Пенькова І.В. Деякі аспекти поширення міжнародної електронної комерції в Україні. // Торгівля і ринок України. - Випуск 13. – Т.2 – Д.: ДонДУЕТ, 2002. – С.235-242.

    2. Пенькова І.В. Обумовленість появи нових видів зовнішньоекономічної діяльності. // Вісник ДонДУЕТ. - Серія: економічні науки. – №4 (16).– Д.: ДонДУЕТ , 2002. – С.170-175.

    3. Пенькова И.В. Использование зарубежного опыта в регулировании инвестиционной деятельности в СЭЗ и ТПР. // Збірник наукових праць “Державне регулювання соціального та економічного розвитку територій та підприємств”. Серія “Державне управління”. – Випуск 14. – Т.3. - Д.:ДонДАУ, 2002. – С.185 –190.

    4. Пенькова И.В., Стеценко В.В. Некоторые аспекты регулирования инвестиционной деятельности в СЭЗ и ТПР. // Збірник наукових праць “Економічна ефективність ЗЕД підприємств регіону в нових умовах господарювання.” – Серія: Економіка. – Випуск 23. – Т.4.- Д.: ДонДАУ, 2003. – С.202-210. (Особистий внесок здобувача: визначено особливості впливу інформаційного аспекту функціонування ВЕЗ і ТПР на регулювання їхньої діяльності).

    5. Пенькова И.В. Проблемы инвестиционного сотрудничества в условиях СЭЗ и ТПР. //Праці ДонНТУ. Серія: Економічна. – Випуск 65. – Д.: ДонНТУ, 2003. - С.71-76.

    6. Пенькова И.В. Влияние культурно-организационного аспекта на внешнеэкономическую деятельность предприятия. // Сборник научных трудов «Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект», ч.1, - Д.: ДонНУ, 2003. – С.110-112.

    7. Пенькова И.В. Влияние электронной коммерции на формирование рынка информационных услуг Украины. // Праці ДонНТУ. Серія: Економічна. – Випуск 59. – Д.: ДонНТУ, 2003. – С.58-66.

    8. Пенькова И.В. Институциональные проблемы рынка информации. // Економіка та право, №1(5). – Д.: Інститут економіко-правових досліджень НАН України, 2003. – С.14-17.

    9. Пенькова И.В., Стеценко В.В. PR в контексте экономических трансформационных процессов. // Праці ДонНТУ. Серія: Економічна. – Випуск 68. – Д.: ДонНТУ, 2003. – С.33-36. (Особистий внесок здобувача: виявлено ступінь впливу інформаційного аспекту зв’язків з громадкістю (PR) на трансформаційні соціально-економічні процеси в країні).

    10. Пенькова И.В. Особенности информации как товара. // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И.Вернадского. – Серия: Экономика. – Том 17 (56). - №1. – 2004.– Симферополь: ТНУ им. В.И.Вернадского. – С.86-91.

    1. Пенькова И.В. Роль и место человеческого фактора в информационном обществе. // Праці ДонНТУ. Серія: Економічна. – Випуск 80. – Д.: ДонНТУ, 2004. – С.30-35.

    2. Тарасенко Г.Д., Пенькова И.В. Роль государства в информационном обществе. // Научный журнал «Социальная экономика». - №1-2.- Харьков: Харьковский национальный университет, 2004. – С.192-197. (Особистий внесок здобувача: розроблено систему ключових і додаткових пріоритетів стратегії державної політики за умов прямування країни до світового інформаційного суспільства).

    3. Пенькова И.В., Душков В.И. Роль и место Украины в технологическом обмене. // Праці ДонНТУ. - Серія: Економічна. – Випуск 84. – Д.: ДонНТУ, 2004. – С.47-51. (Особистий внесок здобувача: проаналізовано місце і роль України на міжнародному ринку науково-технологічної інформації).

    4. Пенькова И.В., Душков В.И. Взаимосвязь НТП и экономической политики государства. // Менеджер. – №4(30) - Д.: ДонДУУ, 2004 – С.26-32. (Особистий внесок здобувача: запропоновано схему взаємовпливу економічної політики держави і поширенню НТП).

    5. Пенькова И.В., Душков В.И. Информационные технологии как метод решения бизнес задач предприятия. // Збірник наукових праць “Сучасні механізми управління ЗЕД підприємств.” – Серія: Економіка. – Випуск 43. – Т.6.- Д.: ДДУУ, 2005. – С.236-244. (Особистий внесок здобувача: наведено теоретичне обґрунтування впливу інформаційних технологій на ефективність бізнес рішень підприємства).

    6. Пенькова И.В. Особенности информации как товара. // Культура народов Причерноморья. – Симферополь: Межвузовский центр “Крым”. - 2005. - №57. – Т .2. - С.44-48.

    7. Пенькова И.В. Запросы потребителей как определяющий фактор развития рынка информации. // Вісник Донецького університету економіки та права: Зб. наук. пр. – Донецьк: ДонУЕП, 2005. - №1. – С.17-22.

    8. Пенькова И.В., Богомолов О.И. Особенности информационных структур предприятия. // Наукові праці ДонНТУ. Серія: Економічна. – Випуск 91. – Д.: ДонНТУ, 2005. – С.213-217. (Особистий внесок здобувача: розроблено і обґрунтовано класифікацію загальних рис і відмінностей інформаціонних структур підприємства).

    9. Пенькова И.В., Белич А.В. Влияние электронных денег на формирование информационной экономики. // Научные труды ДонНТУ, Серия: экономическая, Донецк: ДонНТУ, Выпуск 100-1, 2005. – С.46-51. (Особистий внесок здобувача: виявлено особливості і ступінь впливу електронних грошей на формування і розвиток інформаційної економіки).

    10. Пенькова И.В., Белич А.В. Особенности обращения электронных денег на этапе формирования информационной экономики // Менеджер. – №4(34) - Д.: ДонДУУ, 2005. – С. 140-146. (Особистий внесок здобувача: визначено характерні риси обігу електронних грошей на етапі формування і розвитку інформаційної економіки).

    11. Пенькова И.В. Взаимозависимость степени экономического развития страны и ее насыщенности информационными потоками и технологиями. // Прометей. – Донецьк: ІЕПД НАН України, ДЕГІ. - №2(17). - 2005. – С.216-219.

    12. Пенькова И.В. Институт собственности информации // Научные труды ДонНТУ. - Серия: экономическая. - Донецк: ДонНТУ, 2006. - Выпуск 103-4. – С.55-58.

    13. Пенькова И.В. Система и структура информационных потоков. // Экономика Крыма. - №17. – 2006. – С.81-84.

    14. Пенькова И.В., Белич А.В. Эволюция и функции электронных денег // Збірник наукових праць Донецького державного університету управління – Серія: Економіка. – Том 7. – Випуск 68. – Д.: ДонДУУ, 2006. – С.105-115. (Особистий внесок здобувача: визначено основні етапи еволюції електронних грошей).

    15. Пенькова И.В. Условия и особенности функционирования глобальной информационной экономики // «Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект». – Сб. научн. трудов. – Д.: ДонНУ, 2007. – С.1169-1176.

    16. Пенькова И.В. Подходы к определению информации в институциональной теории. // Научные труды ДонНТУ, Серия: экономическая. - Донецк: ДонНТУ, 2007. - Выпуск 31-2 (117). – С.206-211.


    за матеріалами конференцій:

    1. Пенькова И.В. Некоторые современные экономические концепции информационного общества. // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Теория и практика экономики и предпринимательства”. - Симферополь: Таврический национальный университет, 2004. - С.95-96.

    2. Пенькова И.В., Душков В.И. Формирование и становление рынка информации // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины”. - Алушта: Таврический национальный университет, 2004. – С.119-120. (Особистий внесок здобувача: проаналізовано структуру і особливості ринку інформації).

    3. Пенькова И.В., Душков В.И. Сравнительный анализ понятий “постиндустриальная экономика” и “информационная экономика”. // Материалы 2-й международной научно-практической конференции “Теория и практика экономики и предпринимательства”// Симферополь: Таврический национальный університет, 2005. - С.125-126. (Особистий внесок здобувача: аргументовано і запропоновано систему класифікації характерних властивостей «постіндустріальної економіки» і «інформаційної економіки» і наведено їх відмінності).

    4. Пенькова И.В., Белич А.В. Особенности электронных денег на этапе формирования информационной экономики. // Материалы IV Международной научно-практической конференции “Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины”// Симферополь: ТНУ, 2005. – С.26-27. (Особистий внесок здобувача: визначено і класифіковано основні властивості електронних грошей на етапі формування інформаційної економіки).

    5. Пенькова И.В. Влияние информационных потоков и технологий на развитие предпринимательства в Украине. // Всеукраинская научно-практическая конференция учених и специалистов «Проблемы управления предпринимательством в современных условиях», Ялта. – Симферополь: Таврійський національний університет ім. В.Вернадського, 2005. – С.24-25.

    6. Пенькова И.В., Белич А.В. Электронные деньги: значение в информационной экономике. // Сборник тезисов IV Международная научно-практическая конференция молодых ученых и специалистов “Интеллект молодых – производству 2005”, Краматорск, 2005. – С.127-128. (Особистий внесок здобувача: виявлено основні інформаційної економіки, що розвивається, які і впливають на поширення обігу електронних грошей)

    7. Пенькова И.В. Неоклассическая теория: подходы к определению информации // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Проблемы и перспективы экономической интеграции регионов и государств». – Белгород: БелГУ, 2006. - Т.2. – С.22-28.

    8. Пенькова И.В. Адаптированные информационные потоки как фактор повышения эффективности деятельности предприятия. // Материалы четвертой всеукраинской научно-практической конференции «Менеджмент предпринимательской деятельности». – Симферополь: Таврійський національний університет ім. В.Вернадського, 2006. – C.266-268.

    9. Пенькова И.В. Роль и место информации в институциональной теории // Материалы 3-й Международной научно-практической конференции “Теория и практика экономики и предпринимательства”. - Симферополь: Таврический национальный университет, 2006. - C.13.

    10. Пенькова И.В. Влияние информации на экономику благосостояния // Материалы 5-й Международной научно-практической конференции “Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины”. - Алушта: Таврійський національний університет ім. В.Вернадського, 2006. - C 15.

    11. Тарасенко Г.Д., Пенькова І.В. Інформаційні аспекти соціальної сфери // Електронне видання: Матеріали регіонального міжвузівського семінару «Проблеми соціалізації економічних відносин в постіндустріальному суспільстві». – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006: Електронне видання (Особистий внесок здобувача: розроблено і запропоновано схему визначення інтегрального показника ефективності функціонування системи державного соціального забезпечення на основі виявлення рівня задоволення соціальних потреб населення).

    12. Пенькова И.В. Подходы к определению информации в институциональной теории // Сборник материалов пятой международной научной конференции «Проблемы современной экономики и институциональная теория». - Донецк: ДонНТУ, 2007. Электронная публикация.

    13. Пенькова И.В. Соціально-економічне значення контролю кількості і якості інформації у суспільстві // Материалы Международной научно-практической конференции ученых и специалистов “Интеграционные процессы и социально-экономическое развитие”. - Симферополь: Таврия, 2007. - C. 232-233.

    14. Пенькова И.В. Оптимальная рациональность: суть и содержание // Материалы IV международной научно-практической конференции “Теория и практика экономики и предпринимательства”. - Алушта: Таврический национальный университет им. В.И. Вернадского, 2007. - C. 16-17.