1. Аналіз стану впровадження комп’ютерних технологій в навчальний процес вищих навчальних закладів фізичної культури встановив, що використання інформаційних технологій в навчальному процесі є ефективним засобом оптимізації та підвищення якості підготовки студентів. Порівняльний аналіз розробок програмного забезпечення в галузі фізичного виховання і спорту в нашій країні та за кордоном показав, що використання таких програм як аналітичні (5%), інтерактивні навчальні (11%) складає незначну частину від загальної кількості програмних продуктів при підготовці фахівців з фізичного виховання та спорту і потребує поширення їх залучення до навчального процесу студентів вищих навчальних закладів фізичної культури. 2. Досліджено взаємозв’язок індивідуальних когнітивних якостей студентів вищих навчальних закладів фізичної культури з рівнем засвоєння навчального матеріалу засобами комп’ютерних технологій та підтверджено їх безпосередній вплив на рівень засвоєння навчального матеріалу. Встановлено тісну залежність між рівнем знань та мисленням (r=0,76; р<0,001), сприйняттям матеріалу (r=0,69; р<0,01), пам’яттю (r=0,59; р<0,01). Найбільший показник рівня розвитку когнітивних якостей у студентів різних спеціалізацій спостерігався при аналізі сприйняття навчального матеріалу (78,2% – 83,1%) та уяви (55,0% – 74,5%), а найменший при аналізі лабільності мислення (25,7% – 31,3%), що свідчить про домінування у них наглядних механізмів пізнавальної діяльності та відносно низький рівень аналітичного мислення. 3. Отримані результати дозволили створити групові та індивідуальні когнітивні та регресійні моделі, які використовувались для індивідуалізації навчального процесу з використанням комп’ютерних програм та планування методик та засобів навчання. Когнітивні моделі, представлені в відсотковому співвідношенні досліджуваних чинників від їх максимальних значень, дозволяють викладачеві скорегувати форму представлення матеріалу відповідно груповим або індивідуальним чинникам кожного студента. Експериментальні дослідження свідчать, що використання когнітивних та регресійних моделей студентів в індивідуалізації комп’ютерних навчальних програм є фактором оптимізації та інтенсифікації засвоєння знань. 4. Теоретично обґрунтовані моделі побудови навчального процесу вузів фізичної культури з використанням інформаційних технологій, які враховують когнітивні якості студентів. Запропоновано комбіновану безперервну та комбіновану дискретну модель побудови навчального процесу у студентів спортивних вузів, які поєднують традиційні методи з новітніми технологіями. Експериментальне впровадження розроблених інформаційно-алгоритмічних моделей, адаптованих до когнітивних якостей студентів, свідчить про їх позитивний вплив на якість знань студентів експериментальної групи. Достовірно покращилися показники рівня знань у студентів, які навчались за комбінованою безперервною моделлю навчання (=4,87±0,07; p<0,01) та комбінованою дискретною моделлю (=4,35±0,11; р<0,05). Проведені дослідження дозволили розробити необхідні елементи комп’ютерних навчальних програм, які враховують індивідуальні когнітивні особливості студентів. Так, для студентів з домінуючою візуальною репрезентативною системою доцільно використовувати переважно наочні засоби навчання, для студентів-аудиалів – звуковий супровід, а для кінестетиків підключати динамічні відео та мульмедійні ролики і презентації. 5. Експериментально обґрунтовано ефективність використання розроблених методик та встановлено, що якість знань студентів, які займалися за комбінованою безперервною моделлю навчання достовірно вища, ніж у тих, хто займався за комбінованою дискретною моделлю (р<0,01). Тестування виявило приріст якості знань у студентів експериментальної групи, які навчались за комбінованою безперервною моделлю на 30,4% (p<0,01), а у студентів, які навчались за комбінованою дискретною моделлю – 22,6% (p<0,05). 6. Отримані результати дослідження розроблених комбінованої дискретної та комбінованої безперервної моделі побудови навчального процесу вищих навчальних закладів фізичної культури з використанням комп’ютерних навчальних програм дозволяють адаптувати інформаційні технології навчання до індивідуальних якостей студентів. 7. Розроблені практичні рекомендації для організації навчального процесу вищих навчальних закладів фізичної культури з використанням комп’ютерних навчальних програм, адаптованих до індивідуальних когнітивних якостей студентів можуть використовуватись для проведення занять з різних навчальних дисциплін. Проведене дослідження не претендує на вичерпне вивчення усіх аспектів означеної проблеми. Пропонується лише один із багатьох шляхів залучення комп’ютерних технологій у навчальний процес ВНЗ фізичної культури. Подальшого дослідження потребує розробка комп’ютерних навчальних програм з урахуванням креативних якостей студентів та спортсменів; залучення інформаційних технологій не лише в навчальному процесі вузів фізичної культури, а й в тренувальнувальному процесі з різних видів спорту. |