1. Аналіз науково-методичної літератури засвідчив, що на факультетах, в інститутах та університетах фізичної культури під час вивчення спортивно-педагогічної дисципліни „Легка атлетика з методикою викладання” домінує традиційний підхід, який зорієнтований, в основному, на відтворення програмового матеріалу без його поточного коригування інноваційними підходами, відсутня індивідуальна й групова спрямованість навчання, неефективний контроль за якістю підготовки до майбутньої професії. Студент у навчальному процесі виступає в ролі пасивного об'єкта. При цьому не формується його творча самостійна ініціатива, не розвивається професійна рефлексія. На сучасному етапі розвитку вищої професійної освіти у процесі підготовки вчителів фізичної культури концептуальну основу вдосконалення навчального процесу мають відігравати інноваційні технології навчання. Інноваційне навчання – це процес, орієнтований на перспективу й акцентований на підготовку фахівців до роботи в нових умовах, який стимулює підготовку студентів до творчої професійної діяльності з фізичної культури і спорту. 2. Порівняння навчальних програм з дисципліни „Легка атлетика з методикою викладання”, котрі використовуються у вищих навчальних закладах III–IV рівнів акредитації, показало, що на вивчення шкільних легкоатлетичних видів недостатньо відводиться часу (від загальної кількості годин): на лекції – 13,9%, семінарські заняття – 7,8% і методичні заняття – 3,1%. На практичні заняття передбачено 70,2%, на вивчення окремого виду – 5%. 3. Визначення рівня засвоєння студентами теоретичних, методичних, технічних знань та фізичної підготовленості з легкої атлетики дало змогу оцінити їхню професійну діяльність на початку експерименту. Установлено, що рівень знань студентів недостатній і характеризується значною неоднорідністю результатів: теоретична підготовленість – 3,20 ± 0,11 бала; фізична – 3,22 ± 0,14 бала; технічна – 2,89 ± 0,08 бала; методична – 3,51 ± 0,09 бала. 4. Нова технологія організації навчання характеризується системою зміни всього навчального процесу, стосується змісту, предмету, методів викладання та методів навчання. Інноваційна технологія викладання легкої атлетики – це проектна модель професійної діяльності, що включає нововведення (лекції – конспект-лекція, лекція-дискусія, лекція-консультація, лекція зі зворотним зв’язком, проблемна лекція, лекція-бесіда; семінари – конкурс знань, семінар-дискусія, свято-гра; конференції – виступ, доповідь, повідомлення, диспут); сучасні форми, методи й засоби навчання (проблемні, ситуаційні, навчальні картки, проблемні завдання, основні опорні точки, моделювання, проект уроку, комп’ютерне тестування, рейтингова система), які спрямовані на особистісно-орієнтований розвиток студентів, формування їхньої професійної самосвідомості і педагогічного мислення, на підвищення власного соціального статусу й професійної культури в ранзі вчителя фізичного виховання. 5. Установлено, що застосування експериментальної програми легкоатлетичних занять для вдосконалення технічної підготовленості сприяло якіснішому засвоєнню технічних елементів виконання легкоатлетичних видів, які вивчаються в загальноосвітній школі. Результати експертного оцінювання техніки виконання (за сумою всіх видів) свідчать, що в експериментальних групах студенти показали кращі результати на 33,5% (p < 0,001), тоді як у контрольних лише на 1,23% (p > 0,05). Виявлено, що запропонована програма теоретичної підготовки й методика комп’ютерного контролю теоретичних знань сприяла тому, що студенти експериментальних груп зробили менше помилок й отримали вищі результати на 29,2% (p < 0,001), ніж студенти контрольних груп 1,42% (p > 0,05). Аналіз сформованості методичної підготовленості показав, що вона в цілому зросла, але дещо нижчою є в контрольних групах на 1,16% (p > 0,05) і кращою в експериментальних групах на 20,3% (p < 0,001). З’ясовано, що завдяки використанню методики тренування з урахуванням індивідуального розвитку й комплексного підходу отримані результати фізичної підготовленості студентів експериментальних груп зросли на 24,1% (p < 0,001), у студентів контрольних груп – на 0,78% (p > 0,05). 6. Перевірка інноваційної технології навчання засвідчує, що запропонована програма викладання дисципліни „Легка атлетика з методикою викладання” у звичайних умовах педагогічної практики в школі показала її ефективність. Узагальнюючі оцінки за проведення різних форм навчальної діяльності в школі у студентів експериментальних груп (за всіма контрольними вимірами одиниць аналізу підрахунку) значно вищі й достовірніші (p < 0,001), ніж у контрольних (p > 0,05). 7. Розроблена й апробована інноваційна технологія використання активних форм навчання та отримані результати дослідно-експериментальної роботи з підготовки майбутніх учителів на факультетах фізичної культури вищих навчальних закладів сприяють „профілізації” всіх діяльних характеристик студентів, формуванню теоретичних, методичних, технічних і фізично-рухових показників. У процесі цілеспрямованого формування професійної підготовки студентів передусім перебудовується їхня методична, а потім вже спортивна підготовленість, які загалом стають фундаментом для подальшого вдосконалення фізкультурного професіоналізму. |