Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління науково-технічним прогресом


Володін Сергій Анатолійович. Інноваційний провайдинг на наукоємному ринку АПК : Дис... д-ра наук: 08.02.02 - 2006.



Анотація до роботи:

Володін С.А. Інноваційний провайдинг на наукоємному ринку АПК. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.02.02 - економіка та управління науково-технічним прогресом - Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки УААН». - Київ, 2006.

Автором дисертації розроблено теоретико-методологічні засади формування та розвитку наукоємного ринку. Створено системологічні основи інноваційного провайдингу на засадах інноваційної логіки науково-творчої діяльності та логістики науково-інноваційного цілеспрямованого процесу. Розроблено методологічні засади науково-технічного продукування прогресивного інновінгу (новірування суспільства та програмно-цільового соціально-економічного розвитку). Обґрунтовано та вдосконалено науково-організаційні засади інноваційного консалтингу та інноваційно-венчурного підприємництва.

Розроблено модель і стратегію інноваційного розвитку аграрної науки, які пройшли апробацію та впроваджені в системі державного управління науково-технічною сферою Мінагрополітики, УААН, регіональних адміністрацій, а також в мережі діючих інноваційно-підприємницьких структур аграрного ринку.

Україну визнано державою з ринковою економікою. Сучасний розвиток провідних держав з розвинутою ринковою економікою здійснюється за інвестиційно-інноваційною моделлю. У зв’язку з цим особливо велику роль відіграє економічна ефективність науково-технічної сфери, яка є головним постачальником наукоємного ресурсу для інновацій. Модель вітчизняного науково-дослідного процесу одержання науково-технічних розробок, яка склалася ще за радянських часів, в цілому не відповідає вимогам інноваційної економіки. Слабкою ланкою є відсутність держзамовлення науково-технічної продукції та механізму програмно-цільового науково-технічного продукування новацій. Державні ресурси завжди є недостатніми, а ринковий потенціал використовується далеко не повністю при створенні та трансфері на ринку наукомісткої товарної продукції – інновацій. Отже, є потреба в обґрунтуванні і розробці нових підходів до науково-інноваційного розвитку наукоємного ринку. Це обумовлює значимість дисертаційного дослідження, наукову і практичну цінність одержаних результатів.

1. Наука продукує нові знання, які, залежно від їх призначення, можуть поповнювати “скарбничку” науково-технічної інформації (загальноосвітня функція) або створювати ресурс для інноваційного впровадження (економічна функція). В ринкових умовах науково-технічна та інноваційно-технологічна продукція нерозривно пов'язані між собою інтерактивними зв'язками, що перебувають в стані постійного взаємного перетворення (трансформації), на всіх етапах якого виникають товарно-грошові відносини між продуцентами і споживачами науково-інноваційної продукції. Сформувати необхідні та достатні умови для здійснення науково-технічного прогресу в його соціально-економічній сутності може лише наукоємний ринок - теоретико-методологічний організаційно-регулятивний комплекс, що об'єднує учасників науково-інноваційно-підприємницької діяльності, які забезпечують створення науково-технічної продукції, трансформують її в інноваційно-технологічну продукцію та реалізують на комерційній основі у товарне виробництво.

2. В результаті проведених досліджень наукоємного ринку України та його галузевого аграрного ринку визначені основні тенденції і показники розвитку ринкових відносин у науково-технічній сфері. Встановлено два основні чинники: ефективна державна науково-інноваційна політика (регулююча сила) та пріоритетний розвиток системи інноваційного підприємництва (рушійна сила), які сприяють динамічному розвитку наукоємного ринку, підвищенню ефективності науково-технічної діяльності, забезпеченню конкурентоспроможності наукомісткої продукції. Сформульовано принципи ефективної інноваційної політики та створення національної інноваційної системи, а також сформовано структуру і визначено функціональну роль суб'єктів та об'єктів в єдиному процесі в умовах наукоємного ринку, зокрема, у сфері аграрної економіки. Створена інтерактивна модель наукоємного ринку дозволяє регулювати відносини на всіх етапах продукування результатів фундаментальних і прикладних досліджень, розроблення новацій та їх капіталізації, трансформації і комерціалізації як товарних технологій на всіх етапах життєвого циклу інновацій.

3. На основі результатів ринкових досліджень вперше в науковій практиці закладено основи інтегрованого універсального науково-методологічного та організаційно-економічного комплексу дослідження та управління науково-інноваційними ринковими процесами за підприємницькими схемами. За типом організації продюсерства у шоу-бізнесі, промоутерства в спорті, в науці запропоновано інноваційне провайдерство як рушійну силу науково-технічного прогресу та інноваційно-економічного розвитку. Це – система інноваційного провайдингу, згідно з якою науково-інноваційна діяльність розглядається як безперервний процес створення, удосконалення і трансферу об'єктів науково-технічних та інноваційно-технологічних досягнень, тобто трансформації наукових знань у новації і далі в інновації на основі ринкових товарно-грошових відносин. Визначені системоутворюючі складові інноваційного провайдингу: системологічні основи на базі інноваційної логіки та логістики, прогресивний інновінг як механізм високоефективного науково-технічного та інноваційно-технологічного продукування; інноваційний консалтинг як комплекс інтелектуальних послуг в науковій та бізнес сферах; інноваційно-венчурний бізнес, який поєднує інноваційне продукування - провайдерство і венчурне інвестування (ризикове фінансування науково-інноваційної діяльності) на наукоємному ринку.

4. На системологічних засадах інноваційного провайдингу як системи створено апарат інноваційної логіки та механізми логістики інноваційних процесів. Уперше закладені теоретико-методологічні основи інноваційної логіки науково-технічної діяльності здатні забезпечити методи і засоби ідентифікації й тезаурації знань, логічної побудови архітектоніки прикладних досліджень і розробок, результатом яких є затребувані ринком новації - інновації. На засадах інноваційної логіки будується логістика інноваційного провайдингу як конвеєрний механізм організації управління науково-інноваційними процесами створення, удосконалення, трансформації, активізації, трансферу наукоємних технологій, капіталізації і комерціалізації науково-інноваційної продукції. Створена система функціонує як адаптивна система зі зворотним зв‘язком, яка виконує необхідні логічні та логістичні операції в безперервному режимі.

5. Для перетворення результатів наукових досліджень в інноваційно-інвестиційний продукт наукоємного ринку, який забезпечує процес новірування суспільства за рахунок реалізації потенціалу наукової творчості, створена особлива методологія, пов’язана з інновінгом. Він забезпечує індикативність визначення інноваційності науки, за яким тільки відкритий підприємницький ринок може реально оцінити надходження в його вільний обіг наукових досягнень. Прогресивний інновінг пов’язує науково-технічну творчість, від початку реалізації ідеї до одержання розробки (новації), із інноваційно-технологічною діяльністю з формування, привласнення та просування інноваційної продукції до кінцевого споживача.

6. Наукові установи їхньою дослідно-експериментальною базою, представляючи ринку науково-технічну продукцію, мають надто обмежені фінансові, матеріально-технічні та кадрові можливості, щоб перетворити її на товарну інноваційну продукцію. Виконання необхідного комплексу робіт з маркетингу і просування на ринок інновацій в умовах жорсткої конкурентної боротьби з вітчизняними та іноземними бізнес-структурами потребує професійного підходу та спеціальних засобів і навичок першопрохідців ризикованого інноваційного бізнес-сервісу. Роль ланки, що поєднує науку і бізнес-провайдерів розробок, виконує інноваційний консалтинг - комплекс професійних послуг із напрямів, які не є основними для діяльності замовника, але істотно впливають на її кінцевий результат. Розроблено методологічні підходи наукового і бізнес-консалтингу та організаційно-економічні аспекти консалтингової діяльності на наукоємному аграрному ринку забезпечують консалтинг корпоратизації науково-інноваційних відносин, капіталізації результатів науково-технічної діяльності, комерціалізації інноваційно-технологічної продукції. Визначено роль інноваційних консалтингових структур як уповноважених операторів наукоємного ринку, які перетворюють новаційні ресурси науки в інноваційні продукти провайдерської діяльності. Інноваційні продукти під консалтинговим супроводом та з інвестиційним забезпеченням проходять дослідно-промислове освоєння і передачу в товарне виробництво. Інноваційний консалтинг перетворює інтелект у товар і «розкручує» його на ринку в інтересах власників прав на інтелектуальну продукцію.

7. Інноваційний бізнес фактично виконує функції провайдера, який забезпечує освоєння виробництва наукоємних технологій та випуск на ринок наукомісткої продукції. Для виконання цієї функції інноваційні підприємства залучають венчурні інвестиції – капітал для фінансування ризикових інноваційних бізнес-проектів. Таким чином, інноваційно-венчурні підприємства виконують важливу продуктивну роль в усій системі інноваційного провайдингу, згідно з якою науково-інноваційна продукція залучається в товарно-фінансовий обіг наукоємного ринку. Інноваційний провайдер – це продуцент та мультиплікатор розповсюдження наукомісткої продукції, дослідний полігон науково-інноваційного конвеєра, менеджер наукоємних бізнес-проектів. Дослідження показали, що провайдери-експлеренти (провідники першопрохідницьких стратегій на ринку), які пов’язані з відповідними сегментами ринку, перетворюють нововведення в прибутковий бізнес. Тому неефективні наукові розробки, які не можуть бути перетворені в конкурентоспроможну наукомістку продукцію, на котру є попит на ринку, не отримають інноваційно-венчурної підтримки, що саме по собі слугує саморегуляційним чинником науково-технічного прогресу в ринкових умовах, економічно протидіє «псевдоінноваціям».

8. Випробування створеної системи інноваційного провайдингу проведено в установах Української академії аграрних наук – одного з найбільших галузевих наукових центрів України. Методологічно обґрунтовано і організаційно апробовано інноваційну модель функціонування та розвитку аграрної науки в ринкових умовах. Розроблена стратегія інноваційних перетворень в наукоємній сфері АПК відкриває перспективи для посилення ролі науково-методологічних центрів, інноваційного розвитку прикладних науково-дослідних установ, перетворення їх в інноваційно-технологічні галузеві та регіональні центри трансферу наукомісткої продукції (технологій, ресурсів, послуг). Результати аналізу свідчать, що інноваційний розвиток наукоємної сфери при відповідній державній підтримці в ланцюзі «держава»–«наука»–«виробництво»–«споживання» в першу чергу залежить від «п’ятого елементу» - підприємницької рушійної сили, яка за допомогою бізнес-капіталу, інструментів ефективного менеджменту та маркетингу спроможна надати значний поштовх розвитку науково-інноваційної діяльності. Отже, розроблена система інноваційного провайдингу дає можливість провести структурні перетворення в науковій сфері за реальними ринковими схемами, створити мотивовану інноваційно-венчурну підприємницьку інфраструктуру, інтегровану з наукою і виробництвом, що забезпечить прискорення науково-технічного прогресу на інноваційній основі.

Публікації автора:

Монографії, книги

  1. Володін С.А. Інноваційний розвиток аграрної науки [Монографія] - К.: Вид-во МАУП, 2006. - 400с. – (29,25 д.а.)

  2. Володін С.А. Шляхи інноваційного розвитку системи УААН - К.: ННЦ ІАЕ, 2004. -140с. – (5,8 д.а.)

  3. Володін С.А. Концепція інноваційного провайдингу на наукоємному ринку АПК - К.: ННЦ ІАЕ, 2005. - 70с. – (4,4 д.а.)

  4. Володін С.А. Наукові основи інноваційного провайдингу на прикладі наукоємної сфери АПК - К.: Дія, 2006. - 112с. – (9 д.а.)

  5. Володін С.А. Організація наукоємного ринку АПК за системою інноваційного провайдингу - К.: Дія, 2006. - 96с. – (6,5 д.а.)

  6. Володін С.А. Інноваційна модель функціонування та розвитку аграрної науки в ринкових умовах - К.: Дія, 2006. - 260с. – (16,5 д.а.)

  7. Володін С.А. Стратегія інноваційних перетворень у наукоємній сфері АПК на прикладі системи УААН - К.: Дія, 2006. - 164с. – (12,5 д.а.)

Публікації у фахових виданнях

  1. Зубець М.В., Володін С.А. Про систему інноваційного провайдингу в УААН // Вісник аграрної науки. – 2003. - № 10. - С. 5 - 11. – (0,5 д.а. Автор: 0,3 д.а.).

  2. Зубець М.В., Володін С.А. Комплекс заходів щодо капіталізації та комерціалізації об’єктів інтелектуальної власності // Вісник аграрної науки. -2003. -№ 12. - С. 5 - 6 . – (0,3 д.а. Автор: 0,2 д.а.).

  3. Зубець М.В., Володін С.А. Розвиток інтеграції та інвестиційно-інноваційної діяльності наукових установ в АПК // Економіка АПК. – 2003. - № 11. - С. 3 - 9. – (0,6 д.а. Автор: 0,4 д.а.).

  4. Володін С.А. Основні положення щодо переходу наукової сфери на інноваційну модель розвитку // Вісник аграрної науки. – 2004. - № 7. - С. 10 - 13. – (0,3 д.а.).

  5. Володін С.А. Науково-інноваційна консалтингова інфраструктура УААН // Вісник аграрної науки. – 2004. - №8. - С. 9 - 14. – (0,4 д.а.).

  6. Володін С.А. Організаційна модель науково-інноваційної структури УААН «Агротехнополіс» // Вісник аграрної науки. – 2004. - №9. - С. 5 - 10. – (0,4 д.а.).

  7. Володін С.А. Функціональна модель науково-інноваційної діяльності Агротехнополісу УААН // Вісник аграрної науки. – 2004. - № 10. - С. 14 - 20. – (0,5 д.а.).

  8. Володін С.А. Капіталізація науково-інноваційних досягнень УААН // Вісник аграрної науки. – 2004. - № 11. - С. 8 - 13. – (0,4 д.а.).

  9. Володін С.А. Комерціалізація науково-інноваційних досягнень УААН // Вісник аграрної науки. – 2004. - № 12. - С. 5 - 9. – (0,35 д.а.).

  10. Володін С.А. Про стратегію утвердження інноваційної моделі розвитку аграрної економіки // Економіка АПК. – 2004. -№ 12. - С. 23 - 28. – (0,5 д.а.).

  11. Володін С.А. Побудова наукоємного ринку АПК // Вісник аграрної науки. – 2005. - № 6. – С.10-14. – (0,35 д.а.).

  12. Володін С.А. Інноваційні провайдери-продуценти наукоємного ринку //

Економіст.- 2005. - № 5. - С. 84 - 87. – (0,26 д.а.).

  1. Володін С.А. Державна підтримка інноваційної діяльності та створення наукоємного ринку // Вісник аграрної науки. – 2005. - № 7. - С. 11 - 16. – (0,4 д.а.).

  2. Володін С.А. Організація інноваційної інфраструктури наукоємного ринку АПК // Агроінком. – 2005. - №8. - С. 47 - 52.– (0,4 д.а.).

  3. Володін С.А. Інноваційна модель наукоємного ринку АПК // Актуальні проблеми економіки. – 2005. - №8. - С. 133 - 142.– (0,8 д.а.).

  4. Володін С.А. Система інноваційного провайдингу на ринку наукоємної продукції АПК // Економіка АПК. – 2005. - №8. - С. 13 - 18.– (0,5 д.а.).

  5. Володін С.А. Соціально-методологічне підґрунтя інноваційного провайдингу - Актуальні проблеми економіки. – 2005. - №9. - С. 147 - 154.– (0,56 д.а.).

  6. Володин С.А. Государственное регулирование инновационной деятельности в наукоемкой сфере // БизнесИнформ.–2005.- №5-6. - С. 47 - 54.– (0,9 д.а.).

  7. Володин С.А. Проблемы организации и методологические основы формирования наукоемких рынков // БизнесИнформ.–2005.-№7-8. - С. 43 - 46.– (0,4 д.а.).

  8. Володін С.А. Сутність і значення інновацій в економічному розвитку України // Вісник аграрної науки. – 2005. - №9. - С. 63 - 67.– (0,35 д.а.).

  9. Володін С.А. Інноваційний консалтинг в інфраструктурі наукоємного ринку АПК - АгроІнКом. – 2005. - №9-10. - С. 62 - 67.– (0,6 д.а.).

  10. Володін С.А. Економічний механізм провайдингу інноваційного проекту // АгроІнКом. – 2005. - №11-12. - С. 35 - 41.– (0,6 д.а.).

  11. Володин С.А. Механизм венчурного предпринимательства на примере осуществления инновационных бизнес-проектов в свиноводстве // БизнесИнформ. – 2005. - №9-10. - С. 89 - 91.– (0,4 д.а.).

  12. Володин С.А. Концептуальные положения создания высокоэффективной системы ведения свиноводства // БизнесИнформ. – 2005. - №11-12. - С. 11 - 12.– (0,7 д.а.).

  13. Володін С.А. Організація та функціонування МТС на сучасному ринку // АгроІнКом. – 1999. - №1-2. - С. 10 - 12.– (0,2 д.а.).

  14. Зубець М.В., Володін С.А. Науково-методичне забезпечення інноваційного розвитку аграрної науки // Вісник аграрної науки 2006. - №3. - С. 180 - 182.– (0,14 д.а. Автор: 0,8 д.а.).

  15. Володін С.А. Про програму створення науково-методологічних засад інноваційного розвитку аграрної науки // АгроІнКом. –2006. - №2. - С. 43 - 46.– (0,3 д.а.).

  16. Володін С.А. Інноваційний провайдинг на наукоємному аграрному ринку: теоретико-методологічні аспекти // Економіка АПК. – 2006. - № 8. – С. 9 - 20.– (10 д.а.).

Інші наукові публікації

  1. Зубець М.В., Володін С.А. Модель інноваційного провайдингу інтелектуальних технологій АПК // Агротехнополіс. – 2002. – 48 с.– (2,9 д.а. Автор: 2 д.а.).

  2. База даних інноваційної продукції наукових установ УААН, що рекомендується для проведення маркетингової діяльності: Збірник інноваційних розробок УААН За ред. М.В. Зубця, Колектив авторів - К.: ННЦ ІАЕ, 2005. - 180с.– (2 д.а. Автор: 1,5 д.а.).

  3. Володін С.А. Шляхи переходу наукової сфери на інноваційну модель розвитку - Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції „Ринок технологій: проблема та шляхи вирішення” К.: УкрІНТЕІ.-2004. -С. 57-61.– (0,3 д.а.).

  4. Володін С.А. Розвиток інноваційної структури в АПК - Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практ. конференції „Розвиток науково-технологічних парків та інноваційних структур інших типів „Польща, Україна і світовий досвід” ЛвЦНТЕІ – 2004. - С. 56 - 59.– (0,2 д.а.).

  5. Володін С.А. Проблема капіталізації наукових розробок для подальшої комерціалізації в формі інновацій - Матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції „Актуальні проблеми охорони інтелектуальної власності”, Алушта. – 2004. - С. 68 - 73.– (0,5 д.а.).

  6. Володін С.А. Проблеми комерціалізації науково-технічних досягнень - Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Інтелектуальна власність – ключ до успіху в бізнесі”, Алушта. – 2004. - С. 60-64.– (0,4 д.а.).

  7. Володін С.А., Пилянкевич Е.А. Анализ основных факторов, определяющих информационные потребности инновационного процесса - Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції „Інформація, аналіз, прогноз – стратегічні важелі ефективного державного управління”, К.: УкрІНТЕІ.-2004.-С.87-91.– (0,4 д.а. Автор: 0,3 д.а.).

  8. Володін С.А. Нормативно-правове забезпечення інноваційних перетворень в науковій сфері - Збірник «Законодавче забезпечення сучасної економічної політики в умовах конституційної реформи», К., 2005.-С.135-138.– (0,2 д.а.).

  9. Володін С.А., Костєв В.М. Творчість, креативність та інтуїція в інноваційних процесах - Вісник Дніпропетровського університету 2005. – випуск 18. - С. 45 - 51.– (0,4 д.а. Автор: 0,3 д.а.).

  10. Володін С.А. Система інноваційного провайдингу – важливий інструмент наукоємного ринку - ХІ Міжнародної науково-практичної конференції «Побудова інформаційного суспільства: ресурси і технології» 02.-03.06.05 р., К.: УкрІНТЕІ. – 2005. - С. 60 - 64.– (0,3 д.а.).

  11. Володін С.А. Про розвиток системи інноваційного провайдингу в АПК - Збірник наукових праць Інформаційні ресурси та їх використання в агропромисловому виробництві, К.: ННЦ ІАЕ. – 2005. - С. 80 - 86.– (0,3 д.а.).

  12. Володін С.А. Система інноваційного провайдингу на наукоємному ринку АПК - Матеріали семінару «Менеджмент і маркетинг інновацій та діяльності у сфері інтелектуальної власності», К.: ННЦ ІАЕ. – 2005. - С. 85 - 89.– (0,8 д.а.).

  13. Володин С.А. Инновационная стратегия на основе научно-технического прогнозирования и технологического предвидения - Матеріали V Международной научно-практической конференции. К.: УкрИНТЭИ, 2006. - С. 51 - 59.– (0,4 д.а.).