Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Зінченко Андрій Ігорович. Інструментарій забезпечення розвитку суднобудівних підприємств в Україні : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Зінченко А.І. Інструментарій забезпечення розвитку суднобудівних підприємств в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Одеса, 2009

В роботі обґрунтовано необхідність специфічного підходу до організації та регулювання діяльності суднобудівних підприємств в Україні. Описано основні тенденції та закономірності розвитку суднобудування в умовах ринку. Визначено основні фактори, що суттєво впливають на функціонування суднобудування в цілому. Вивчено досвід провідних світових суднобудівних країн. Запропоновано систему оцінки організаційно-економічного механізму функціонування сфери суднобудування. Розроблено та обґрунтовано необхідний перелік державних актів програмного та предметно-орієнтованого характеру задля активізації економічно ефективних процесів у сфері суднобудування, а також сформульовано стратегічні напрями розвитку сфери суднобудування. Обґрунтовано конкретні пропозиції, що будуть формувати ключові організаційні передумови та економічне забезпечення реалізації програмно-цільового механізму підвищення ефективності суднобудування в Україні. Розроблено концепцію поетапного підходу до формування організаційно-економічного механізму розвитку та ефективного функціонування сфери суднобудування України.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі, що виявляється у формуванні теоретичних методологічних основ і практичних рекомендацій з визначення стратегії розвитку суднобудівного підприємства в системі національного морегосподарського комплексу України. Це дає можливість зробити такі висновки:

1. В дисертаційній роботі доведено, що суднобудування є найважливішою базовою галуззю морегосподарського комплексу; ключовим фактором забезпечення економічної, екологічної, продовольчої, енергетичної, військово-політичної безпеки як елементів національної безпеки країни в цілому; одним з основних секторів життєздатності національної економіки, що визначає місце держави в системі міжнародних відносин, а також ефективним засобом освоєння ресурсів Світового океану в системі економічних, політичних та інших національних інтересів України в довгостроковій перспективі.

2. Комплексна економіко-правова оцінка тенденцій і закономірностей розвитку суднобудування визначила значні резерви зростання ефективності функціонування суднобудівних підприємств у сучасних економічних умовах.

3. В дисертації обґрунтовано, що підхід до оцінки ефективності організаційно-економічного механізму діяльності промислових соціально-економічних систем має ґрунтуватися як на логіко-систематичних методах, так і на системі показників, що описують організаційні особливості суднобудівних підприємств.

4. В дисертаційній роботі автором доведено, що питання підвищення ефективності функціонування, ефективної реалізації потенціалу і подальшого розвитку суднобудівного підприємства пов'язані, у першу чергу, з розробкою генеральної стратегії України в морській діяльності, в основу якої повинні бути покладені Морська доктрина України та Стратегія розвитку судноплавства як елементи транспортної стратегії держави.

5. В дисертаційні роботі автором обґрунтовується, що необхідність вирішення проблем регулювання суднобудівної діяльності обґрунтовує доцільність створення спеціального координаційного органу - Морської Ради (Комітету) у складі Кабінету Міністрів України, який би узгоджував дії органів законодавчої і виконавчої влади, а також всіх суб'єктів морської діяльності.

6. В дисертації доведено, що основою вдосконалювання механізму управління і підвищення конкурентноздатності суднобудівного підприємства є горизонтальна інтеграція в організаційно-правових рамках суднобудівної корпорації з подальшим використанням прогресивного механізму приватно-державного партнерства з метою відновлення матеріально-технічної і наукової бази вітчизняного суднобудування.

7. Проведений аналіз показав, що прогресивними формами організації фінансування всіх напрямків суднобудівної діяльності в рамках корпорації повинні стати лізингові механізми, здійснювані національною лізинговою суднобудівною компанією за участю держави, а також більш ефективне використання механізмів компенсації відсотків по комерційних кредитах за рахунок державного бюджету і механізму надання державою гарантій. Істотним фактором, що свідчить на користь такого підходу, є сформована нормативно-правова база і реальна наявність бюджетних коштів.

8. В дисертаційній роботі обґрунтовується, що державними пріоритетами на коротко- і середньострокову перспективу для вирішення актуальних проблем суднобудування мають стати поетапна зміна підходу до регулювання діяльності підприємств, а також розширення внутрішнього платоспроможного попиту на всі види суднобудівної продукції з науково обґрунтованим застосуванням заходів щодо державного протекціонізму національному суднобудуванню при розвитку флотів і регулюванні вантажопотоків.

9. В дисертаційній роботі доведено, що підвищенню економічної ефективності функціонування суднобудівного підприємства в цілому будуть сприяти стратегічне планування суднобудівної діяльності, програмне забезпечення державної політики, фінансове забезпечення запланованих заходів, оперативне внесення змін, підготовлених Морською Радою (Комітетом) у законодавство, активізація діяльності органів виконавчої влади по впровадженню таких змін, створення сприятливого інвестиційного клімату в країні.

10. Практичною цінністю отриманих результатів є той факт, що на сучасному етапі економіко-правового і політичного розвитку України даний теоретико-методологічний підхід можливо застосовувати практично до будь-яких великих соціально-економічних систем.

Публікації автора:

Монографія:

1. Прогнозирование ресурсно-экологических и экономических трансформаций (на примере приморских регионов) / [Буркинский Б.В., Степанов В.Н., Зинченко А.И. и др.]; под ред. Б.В. Буркинского. – Одесса: ИПРЭЭИ НАН Украины, 2004. – 425 с. Особистий внесок здобувача – Глава 5. Оценки тенденций и перспектив развития судостроения Украины. - С. 116-130.

Статті у наукових фахових виданнях:

2. Зинченко А.И. Современные проблемы судостроения Украины // Экономические инновации: Сб. науч. трудов: статьи /А.И. Зинченко. – Одеса, 2003.– Вып.15. - С. 133-142.

3. Зінченко А.І. Спеціальні економічні зони як основа розвитку прибережних регіонів та суднобудівної промисловості України // Наукові праці Миколаївського державного гуманітарного університету імені Петра Могили: статті /А.І. Зінченко. – Миколаїв, 2003. – С. 86-91.

4. Зінченко А.І. Еколого-економічний аспект визначення організаційно-економічних механізмів ефективного розвитку українського суднобудування // Ринкова економіка: Сучасна теорія і практика управління: Зб. наук. праць: статті /А.І. Зінченко. – Одеса, 2004. - Т.7, вип. 8. – С. 192-200.

5. Зинченко А.И. Механизмы стимулирования инвестиционной активности на предприятиях судостроительной промышленности Украины // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць: статті /А.И. Зинченко. – Дніпропетровськ, 2004. – Т.4, вип. 189. – С. 959-966.

6. Зинченко А.И. О значении судостроительной промышленности в социально-экономическом развитии Николаевского региона // Економіка: Проблеми управління регіональним економічним і соціальним розвитком: Зб. наук. праць: статті /А.И. Зинченко. – Рівне, 2004. – Ч.2, вип. 2. - С. 395-402.

7. Зинченко А.И. Экономические и организационные проблемы возрождения судостроительной промышленности Украины // Труды одесского политехнического университета: Сб. науч. трудов: статьи /А.И. Зинченко.– Одесса, 2004. – Т.1 . – С. 61-65.

8. Зінченко А.І. Щодо перспектив використання лізингових механізмів в українському суднобудуванні // Экономические инновации: Сб. науч. трудов: статьи /А.І. Зінченко. – Одеса, 2005. – Вип.20. - С. 109-116.

9. Зинченко А.И. Совершенствование управления развитием судостроительными предприятиями Украины // Экономические инновации: Управленческие механизмы и инструментарий развития экономических систем: Сб. науч. трудов: статьи /А.И. Зинченко. – Одесса, 2008. – Вып. 33. – C. 143 - 152

10. Зінченко А.І. Удосконалення керування підприємствами сфери суднобудування України// Збірник наукових праць: статті /А.І. Зінченко. – Миколаїв, 2008. - №3 (420) – С. 173-179.

Матеріали і тези конференцій

11. Зинченко А.И. О развитии корпоративных форм хозяйствования предприятий судостроительной отрасли Украины /А.И. Зинченко// Управління підприємствами: проблеми та шляхи їх вирішення: між нар. наук-практ. конф. 2-3 жовтня 2003 р.: тези доповідей. – Донецьк, 2003. – С. 177-184.

12. Зинченко А.И. Судостроительная промышленность, как основополагающий элемент морехозяйственного комплекса и национальной безопасности Украины /А.И. Зинченко// Економічні проблеми розвитку регіону: міжвузівська наук.-практ. конф. 19-21 квітня 2006 р.: тези доповідей. – Миколаїв, НУК, 2006. – С. 4-7