Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Носова Ольга Володимирівна. Інституціональні основи і форми стимулювання економічного розвитку : Дис... канд. наук: 08.00.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Носова О.В. Інституціональні основи і форми стимулювання економічного розвитку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.01 – економічна теорія та історія економічної думки. Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна, Харків, 2006.

Досліджується механізм впливу інституційного середовища на стимулювання економічного розвитку.

Розглянуто процес детермінації інститутами економічного розвитку за допомогою функціонування институционально-стимульного механізму, що діє на мікро- і макрорівнях. Показано, що в основі впливу інститутів на економічний розвиток лежать стимули та мотивації як основні двигуни людської діяльності.

Розкрито вплив держави та різних типів рентних систем на результати економічного розвитку, проаналізовані особливості функціонування основних фінансових інститутів в умовах інформаційної асиметрії, а також проведено порівняльний аналіз ефективності різних типів фінансових інститутів для фінансування інвестиційно-інноваційного напряму економічного розвитку.

В результаті дослідження інституціонально-стимульного механізму виявлено детермінуючий вплив інститутів на економічний розвиток, а також показано, що дія інститутів на мікрорівні психології людини пов'язується з макрорівнем економічної системи та економічного розвитку за допомогою вироблених інститутами стимулів і мотивацій людської діяльності. Проведене дослідження дає підстави для наступних висновків:

1. Процес економічного розвитку країни визначається існуючими в ній інститутами, які, створюючи певні стимули, впливають на поведінку економічних суб'єктів, зокрема, на прийняття ними фінансових рішень. Сукупність всіх дій та рішень економічних суб'єктів визначає напрями і хід економічного розвитку країни.

2. Інститути впливають на поведінку людей і на хід економічного розвитку через виробництво стимулів; при цьому важливо виділяти інституціональні стимули, адже саме вони визначають процес економічного розвитку. Зв'язок між індивідуальними стимулами, виробленими інститутами на мікрорівні, та інституціональними стимулами, що діють на макрорівні, здійснюється завдяки функціонуванню інституціонально-стимульного механізму.

3. Найбільш діючими стимулами економічного розвитку є фінансові. Для стимулювання економічного розвитку надзвичайно важливим є ефективне державне регулювання у фінансовому секторі, пруденційний нагляд і підтримка розвитку тих інститутів, які сприяють ефективності функціонування фінансового ринку в умовах інформаційних асиметрій і зниженню негативного впливу проблем несприятливого вибору, морального ризику, колективної дії, принципала-агента на ефективність ФЗЕР.

4. Найбільший потенціал стимулювання економічного розвитку має держава, оскільки вона здатна на макрорівні встановлювати норми та правила і створювати інші інститути, які визначають стимули, що впливають на економічних суб'єктів на мікрорівні. Ефективність інститутів державної влади та управління впливає на рівень конкурентоспроможності країни. При цьому важлива не ступінь присутності держави в економічному житті, а якість інституціональних стимулів, які дане регулювання створює.

5. Державна політика повинна бути орієнтована на створення тільки продуктивних видів рент і на обмеження існування непродуктивних. Для досягнення цього головним завданням держави повинна стати підтримка конкуренції, а умовою ефективності політики, що проводиться, є її опора на чесне конкурентне змагання у досягненні результатів господарської діяльності, яке дозволяє винагороджувати найбільш ефективних, за ринковими мірками, виробників.

6. Для того, щоб держава працювала в інтересах економічного розвитку, представники державної влади та управління повинні бути забезпечені відповідними стимулами, інституціональними умовами чого має бути діюча система «стримувань і противаг» між різними гілками влади, інформаційна відкритість і підзвітність організованому суспільству, наявність сильного громадянського суспільства та інших елементів демократії, адекватність санкцій і покарань або «тиск» зовнішніх загроз. Важливу роль також відіграють моральні та культурні імперативи представників влади.

7. Україна має формувати та розвивати інститути, що стимулюють ФЗЕР інноваційно-інвестиційного типу. Це включає створення ефективних фінансових ринків, адекватного набору фінансових інститутів, а також якісного законодавчо-регуляторного середовища, що стимулює фінансові вкладення в інновації, нові технології, знання, у сучасні форми капіталу (інтелектуальний, людський, соціальний) і одночасно дестимулює непродуктивні фінансові вкладення. Варто сконцентрувати зусилля на створенні та зміцненні підтримуючих інститутів, таких як конкуренція, захист прав власності та контрактів, прозорість та підзвітність влади, розвиток фондового ринку, інституціональних інвесторів, венчурного інвестування.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Носова О.В. Механизм воздействия институциональных стимулов на эффективность функционирования финансового рынка // Вісник Харківського національного університету ім.В.Н.Каразіна. Економічна серія – № 608. – Х., 2003. - с. 96-99.

    Носова О.В. Институциональные проблемы и институциональные адаптации финансового рынка в условиях асимметрии информации и искаженности институциональных стимулов // Научные труды Донецкого национального технического университета. Экономическая серия. – Выпуск 70. – Донецк, 2004. – с. 179-186.

    Носова О.В. К вопросу о природе и эффективности ренты и рентоориентированного поведения как институтов развития: опыт стран Восточной Азии // Научные труды Донецкого национального технического университета. Экономическая серия – Выпуск 89-2. – Донецк, 2005. - с. 90-96.

    Носова О.В. Институциональная роль банка в снижении информационной асимметрии и повышении эффективности функционирования рынка финансов // Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України: Збірник наукових праць Української академії банківської справи. Т.13. – Суми: ВВП «Мрія-1» ЛТД, УАБС НБУ, 2005. – с. 153-164.

    Носова О.В. Институционально-стимульный механизм экономического развития // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. Том 1 (84). - №5. – Хмельницький, 2006. – с. 111 – 117.

    Тези доповідей:

    1. Носова О.В. Роль финансовых рент и рентоориентированного поведения в экономическом развитии стран Восточной Азии // Всеукраїнська наукова конференція студентів, аспірантів і молодих учених «Актуальні проблеми соціально-економічного розвитку в умовах ринкових перетворень». - Х.: ХНУ, 2004. – с. 210-213.

      Носова О.В. Взаимосвязь инноваций и институциональной среды в концепции конкурентоспособности страны // Управління розвитком: Збірник наукових статей за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції «Економічні проблеми інноваційно-структурних перетворень в Україні». – Х.:ХНЕУ, 2005. – №3. - с. 174-175.

      Носова О.В. Роль институциональной архитектоники в финансовом обеспечении экономического развития // Інституційна архітектоніка та механізми економічного розвитку: Матеріали наукового симпозіуму. – Х.: ХНУ, 2005. – с. 231-234.

      Інші роботи:

      1. Nosova O. European Neighbourhood Policy: a Path towards Greater Competitiveness of Neighbour Countries // European Union And Its New Neighborhood: Addressing Challenges and Opportunities. Volume of Papers. - Vilnius: Mykolas Romeris University. – 2006. - c. 215-235.

      2. Носова О.В. Забезпечення участі громадськості у процесі прийняття державних рішень - чи допоможуть нормативні акти уряду? // Регіональна аналітика: Збірник робіт конкурсу «Регіональна аналітика». – Х.: Фонд місцевої демократії. – 2004. – с. 173 – 184.

      3. Носова О.В. Про роль держави у забезпеченні конкурентоспроможності економіки // Конкурентоспроможність: країна, регіон, підприємство. – За ред.Ю.В.Полунєєва. – К.: Рада конкурентоспроможності України, 2006. – с. 65-76.

      4. Аналіз законотворчої роботи партій, що прийшли до влади внаслідок виборів 2006 року: відповідність законотворчої діяльності передвиборчим обіцянкам та її вплив на економічний розвиток і добробут населення України. - Частина 1 / Ред. О.В.Носова. – К.: Українське товариство фінансових аналітиків, 2006. – 248 с. Дисертанту належать розділи «Передмова», с.5-7, та «Методологія оцінювання діяльності партій у парламенті з виконання своїх передвиборчих обіцянок», с. 9-16.