Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Хомин Олег Володимирович. Інтелектуальне підприємництво як форма становлення економіки знань : Дис... канд. наук: 08.00.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Хомин О.В. Інтелектуальне підприємництво як форма становлення економіки знань. - Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.01 – економічна теорія та історія економічної думки.

Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна. – Харків, 2007.

У дисертаційній роботі проведено комплексне дослідження нового соціально-економічного феномену – інтелектуального підприємництва, його ролі в умовах становлення економіки знань.

Визначено роль знань у структурі людської діяльності і зміст економіки знань, доведено необхідність широкого використання принципів постнекласичної науки при дослідженнях сучасної економіки.

Обгрунтовано й розкрито зміст інтелектуального підприємництва і показано властивості його продукта. Описано роль інтелектуального капіталу як інтерспецифічного ресурсу розвитку інтелектуального підприємництва. Доказано, що внутріфірмове управління знаннями зараз стає основою розвитку інтелектуальних підприємницьких структур. Запропоновані практичні рекомендації щодо підготовки інтелектуальних підприємців і розвитку такого виду підприємництва в умовах становлення економіки знань.

Становлення економіки знань - це реальність початку ХХІ століття. Однак не у всіх країнах усвідомили цю реальність і приймаються адекватні заходи для її реалізації.

Аналіз нової ролі знання дозволив виявити тенденцію стрімкого зростання значення знання та інтелекту у сучасному суспільному розвитку. Зараз для реалізації імперативу виживання людства недостатньо функціональних знань, життєдіяльність людини потребує знання загальних закономірностей, нового визначення фундаментальних смислів існування. Це привело до того, що на перший план у сучасному підприємництві виходить розвинений інтелект, здатний до творчої миследіяльності. Саме внутрішня інтелектуальна миследіяльність стає не просто бажаною, а вкрай необхідною для тієї людини, яка хоче стати підприємцем у сучасному складному й багатовимірному світі, де інформація передається в реальному часі, а глобальні тенденції вже стали “безумовним авторитетом”, який підкорює собі всіх і вся. Саме визначення підприємництва як інноваційної діяльності вже говорить про те, що інтелектуальна складова тут винна бути і є головною засадою розвитку. Саме новизна як продукт творчості інтелектуального мислення завжди виділяла підприємницьку діяльність серед інших видів виробничої діяльності.

Інтелектуальне підприємництво не має за головну мету кількісне задоволення первинних потреб; його місія набагато ширша: якісне оновлення як оточуючого світу, так і самої людини. Сучасне економічне знання повинне стати гуманістично орієнтованим і соціально відповідальним, тому що тільки в такій іпостасі воно може стати тим підґрунтям, що дозволить вирішувати актуальні господарські проблеми як на рівні окремої людини й фірми, так і на рівні всього суспільства. Чисто економічний підхід до дослідження сучасних суспільних явищ може дати тільки однобічне знання, чого зараз уже зовсім недостатньо для реалізації імперативу виживання людства. Тому подальший розвиток економічної теорії потребує якнайскорішого переходу на принципи постнекласчної науки, більш широкого використання набутків інших наук про людину, суспільство й природу при всебічному дослідженні соціально-економічних процесів і явищ.

Основою сучасного розвитку стають знання й інновації, а тому значно зростає суспільна роль підприємництва як рушія порушень спокою, рівноваги, прагнення до нового. Сьогодні більш глибоко розуміється природа самого підприємництва. Найважливішим аспектом, поза яким стає неможливо нове розуміння підприємництва в умовах формування економіки знань, є необхідність цілісного розгляду двох компонентів підприємницької діяльності: предметно-матеріального та ідеально-творчого (духовного). Другий компонент починає відігравати визначальну роль у розвитку феномена підприємництва, котрий зараз розглядається як процес особистісного або системного самовідновлення й самоорганізації підприємця через втілення в життя ідей для створення нових або розвитку діючих підприємств різних сфер діяльності.

Новим особливим видом підприємництва стає інтелектуальне підприємництво, що прямо пов'язане з підвищення ролі знань й інтелекту в суспільному виробництві й виражає нову закономірність соціально-економічного розвитку суспільства. Особливу роль у зв'язку із цим грає відносно новий фактор виробництва - підприємницькі здібності, які засновані на використанні знань й інформації, котрі відкривають широкі можливості зміни виробництва товарів і послуг, що користуються попитом. Це ж, у свою чергу, пов'язане з тим, що для задоволення нових потреб необхідно знову й знову напружувати інтелект, щоб винайти нові способи їх задоволення. Більше того, підприємець-інтелектуал створює нові потреби, нові ніші на ринку і у цій ролі стає “двигуном” сучасного розвитку.

Проблема підготовки підприємців-інтелектуалів стає найбільш значимою у сфері економічної освіти. Тому вкрай потрібно цілеспрямовано формувати широке світобачення майбутніх підприємців. З цією метою вважаємо за доцільне значно розширити вивчення тих навчальних дисциплін, котрі могли б сприяти більш цілісному пізнанню сучасної реальності студентами і аспірантами економічних університетів і факультетів. Необхідно увести до державних стандартів підготовки економістів-магістрів обов’язкові навчальні курси “Філософія господарства”, “Господарська етика”, Духовна антропологія”, “Філософія сучасного природознавства”, а для аспірантів-гуманітаріїв – кандидатський іспит з предмету “Історія і філософія науки”.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

  1. Задорожный Г.В., Хомин О.В. Управление знаниями как специфика начала ХХІ века // Социальная экономика, 2003, № 4. – С. 64-70 (дисертанту належить обгрунтування актуалізації теоретичного дослідження проблеми управління знаннями як необхідного елемента організаційної структури сучасної фірми).

  2. Хомин О.В. Внутрифирменное управление знаниями как основание инновационного развития // Социальная экономика, 2004, № 1–2.– С. 177–183.

  3. Задорожный Г., Хомин О.В. Социально-экономическое учение М.И. Туган-Барановского как предтеча социальной экономики // Социальная экономика, 2004, № 3.– С. 51–56 (дисертанту належить обгрунтування ідеї про те, що ще в наукових працях М.І. Туган-Барановського було закладено засади щодо принципів постнекласичної науки, яка зараз розгортається у сфері суспільствознавства).

  4. Хомин О.В. О социальной направленности современного экономического знания // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 89-1.– Донецьк, Дон НТУ, 2005.– С. 107–112.

  5. Хомин О.В. Экономика знаний и интеллектуальное предпринимательство в условиях устойчивого экономического развития // Социальная экономика, 2005, № 1–2.– С. 95–107.

  6. Хомин О.В. Интеллектуальный капитал как интерспецифический ресурс интеллектуального предпринимательства // Социальная экономика, 2005, № 3–4.– С. 107-115.

  7. Хомин О.В. Про зміст економіки знань // Социальная экономика, 2006, № 3-4. – С. 21-30.

Тези доповідей

  1. Хомин О.В. Социальная экономика как главное направление модернизации хозяйственной системы Украины // Соціально-економічні трансформації в епоху глобалізації. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Том 1. – Полтава: Скайтек, 2005.– С. 244–245.

  2. Хомин О.В. Інтелектуальне підприємництво в умовах формування соціально орієнтованої економіки // Соціально-економічні трансформації в епоху глобалізації. Матеріали Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції. Том. 1. – Полтава: Скайтек, 2007. – С. 157-161.