138. Фатурова Віра Миколаївна. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2004. , табл.
Анотація до роботи:
Фатурова В. М. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Інститут психології ім.Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2004.
Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних умов розвитку комунікативного потенціалу особистості засобами Інтернет-технологій. У дисертації теоретично обґрунтовано, експериментально виявлено та практично підтверджено залежність розвитку комунікативного потенціалу користувачів Інтернету від підвищення їх інформаційної та загальної культури, від появи у них умінь диференціювати й адекватно сприймати різнопланову інформацію.
Сутність запропонованого нами підходу у комплексному поєднанні елементів передових психологічних технологій виховання і формування особистості (гуманістичної позитивної психотерапії, арт-терапії, культуротерапії) з новітніми ін формаційними технологіями (Інтернет, мультимедіа, багатоканальний звукозапис, комп’ютерна підтримка, анімація, моделювання). Потужна база даних Інтернету у комунікативній сфері та сфері науково-культурно-мистецьких наробок людства за грамотного підходу може стати тут у пригоді, тим паче, що бібліотечні ресурси, книжки, лекційні форми втратили в останній час у частини молоді пріоритетність єдиних інформаційно-пізнавально-комунікативних джерел.
Доведено, що розвиток комунікативного потенціалу молодої особи в процесі застосування Інтернету відбувається більш ефективно за умов спеціально організованого психолого-педагогічного цілеспрямованого керування цим процесом у форматі студентського Інтернет-клубу. Участь експериментатора-наставника, спостереження за роботою досліджуваних показали, що розроблена нами програма занять у формі психологічного тренінгу, опосередкованого Інтернет-технологіями, сприяла досягненню розвивальних ефектів, що призвели до наставлення студентської молоді на компетентність комунікації, підвищення соціального інтелекту, ерудиції, на удосконалення шляхів і способів досягнення взаєморозуміння, збільшення толерантності, адаптивності, корекції міжособистісних механізмів взаєморозуміння, покращення соціально-психологічної компетентності комунікації, тим самим до розвитку та підвищення комунікативного потенціалу.
Узагальнення результатів дослідження підтвердило наші гіпотези та дало підстави для таких висновків:
1. Розвиток комунікативного потенціалу особистості при застосуванні такого інструменту, як Інтернет, відбувається більш ефективно за умов психолого-педагогічного навчання та цілеспрямованого керування цим процесом (в межах студентського Інтернет-клубу), що забезпечує підвищення інформаційної культури, експлікації наявних та вироблення більш продуктивних моделей пізнання особистістю як самого себе, так і партнерів по спілкуванню.
2. Експериментальна апробація висунутих у дисертаційному дослідженні положень дає підстави стверджувати, що при організації тренінгових занять, опосередкованих Інтернет-технологіями у форматі студентського Інтернет-клубу, підвищуються комунікативні якості особистості.
3. Психолого-педагогічні впливи на опосередковану Інтернетом діяльність студентів, цілеспрямоване керування, підвищення їх інформаційної культури при взаємодії з Інтернет-технологіями у межах студентського Інтернет-клубу сприяють повнішому компетентно-діалогічному наповненню мотиваційної, змістової, операційної сторін комунікативної й пізнавальної діяльності через: а) заохочення суб’єкт-суб’єктної взаємодії партнерів у спілкуванні; б) постановку творчих завдань та проблемних ситуацій; в) стимулювання комунікативної та пізнавальної активності в процесі організації творчих дискусій, ділових ігор, “мозкового штурму” з опосередкуванням новітніми інформаційними технологіями, Інтернетом.
Таким чином, результати дослідження підтвердили висунуті в роботі гіпотези, відтак довели плідніcть запропонованого підходу, застосування якого дало змогу отримати нові дані про розвиток складових комунікативного потенціалу молодої особистості. Проведене нами дослідження не вичерпує усіх аспектів даної проблеми. Необхідне подальше теоретичне осмислення та експериментальне обґрунтування питання про співвідношення механізмів та чинників розвитку комунікативного потенціалу особистості в діяльності, опосередкованій Інтернет-технологіями; виявлення взаємозв’язків між продуктивним, більш ефективним рівнем комунікативної компетентності та різними особистісними та індивідуально-психологічними характерристиками молодих людей – користувачів Інтернету.
Публікації автора:
1.Фатурова В.М. Самореалізація студентів у системі мотиваційних детермінант Інтернет-середовища // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. академіка Максименка С.Д., том 1V, частина 7. – К., 2002. – С.270-282.
2.Фатурова В.М. Інформаційна культура в процесі формування соціально-орієнтованої особистості // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. академіка Максименка С.Д., том V, частина 1. – К., 2003. – С.246-252.
3.Фатурова В.М. Досвід оптимізації комунікативного та пізнавального потенціалу особистості засобами Інтернет-технологій // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. академіка Максименка С.Д., том V, частина 2. – К., 2003. – С.260-277.
4. Фатурова В.М. Етнопсихологічні параметри культурологічної орієнтації користувачів Інтернету // Етнос і культура. Часопис Прикарпатського університету імені Василя Стефаника. Збірник науково-теоретичних статей. Гуманітарні науки / За ред. академіка Кононенка В.І. – № 1, Івано-Франківськ, 2003. – С.97-104.
6. Фатурова В.М. Текст як засіб спілкування у Інтернет-середовищі //Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки (за матеріалами виступів учасників звітно-наукової конференції Прикарпатського університету, 2003, Івано-Франківськ). – Івано-Франківськ: Плай, 2003. – Вип.2. – С.129-133.