Комарницька Руслана Георгіївна. Інвестиційна діяльність комерційних банків: дисертація канд. екон. наук: 08.04.01 / Тернопільська академія народного господарства. - Т., 2003.
Анотація до роботи:
Комарницька Р.Г. Інвестиційна діяльність комерційних банків. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Тернопільська академія народного господарства, Тернопіль, 2003.
Викладено основні результати комплексного дослідження інвестиційної діяльності комерційних банків. Виявлено суть, особливості та систематизовано напрями інвестиційної діяльності комерційних банків у реальному та фінансовому секторах економіки, досліджено макроекономічне середовище даної діяльності. Обґрунтовано перспективні напрями підвищення інвестиційної діяльності комерційних банків, удосконалення її нормативно-правового забезпечення; визначено загальні методологічні підходи до використання комплексу маркетингу при розробці інвестиційної стратегії банку.
Реалізація інвестиційних можливостей банків на ринку проявляється через участь у формуванні взаємовідносин, що виникають у процесі залучення коштів для створення потенційного інвестиційного ресурсу, виконання ними функцій посередників для обслуговування фактичних інвесторів через задоволення їх інвестиційної пропозиції та забезпечення платоспроможного попиту, а також власну участь як безпосередньо інвестора, який намагається реалізувати власні інвестиційні цілі.
Специфіка трансформаційного періоду полягає у загостренні кризових деструктивних явищ у всіх секторах економіки, що супроводжується змінами її структури, зниженням фінансової стійкості суб’єктів ринку, які формують інвестиційну пропозицію на інвестиційному ринку. Останній властива тенденція зростання розриву між потенційною і реальною величиною у напрямі зростання першої та інтенсивного зменшення другої з одночасно деформованою територіальною, галузевою та об’єктною структурою. Жорсткість монетарної політики, неефективна система управління ринком внутрішніх державних запозичень, непрозорість політики приватизації, посилення неплатоспроможності суб’єктів господарювання та перехід основної їх маси на взаємокредитування через негрошові схеми взаєморозрахунків, висока ціна кредитних ресурсів, відсутність чітких параметрів інвестиційної політики на рівні країни та її окремих регіонів і галузей економіки зумовлювали інтенсивний відплив інвестиційних ресурсів банківської системи з реального сектора економіки з одночасним підвищенням їх активності у спекулятивній короткотерміновій фінансовій сфері, лідируючі позиції в якій належали ринку державних внутрішніх позик, міжбанківському ринку кредитних ресурсів. Підвищення інвестиційної активності комерційних банків у реальному секторі, диверсифікація схем інвестування останнього відбувається по мірі зміцнення банківської системи, відносної макроекономічної стабілізації, зростання маси суб’єктів господарювання з позитивним фінансовим результатом, підвищення схильності населення до заощаджень.
Деформованість структури кредитно-інвестиційного портфеля українських банків визначається слабкістю фондового ринку, домінуванням на ньому державних цінних паперів, вузьким асортиментом і відсутністю надійних фінансових інструментів для вкладання коштів. При цьому політика щодо зниження доходності державних цінних паперів робить їх малопривабливими для основної маси комерційних банків, у даному сегменті інвестування активними залишаються всього кілька крупних банків.
Одне з ключових місць у системі чинників, які визначають характер і рівень активності комерційних банків у інвестиційній сфері, займає система нормативно-правового забезпечення, відсутність чіткості, стабільності та системності в якій, наявність внутрішніх суперечностей обмежують можливості як розвитку нових перспективних сегментів банківського інвестування, так і активізації в них безпосередньо банківських установ, створюючи тим штучні бар’єри для спрямування потужних фінансових потоків на інвестиційний ринок.
Необхідність розв’язання проблем подолання дефіциту інвестиційних ресурсів у реальному та фінансовому секторах економіки, підвищення конкурентного статусу комерційних банків на інвестиційному ринку під впливом інтенсифікації процесу інституціональних змін, які супроводжуються появою на ринку нових суб’єктів з високими можливостями як щодо акумулювання вільних, у тому числі й „довгих”, грошей на ринку, так і безпосередньо інвестування, дозволяє визначити пріоритетні напрями активізації інвестиційної діяльності вітчизняних банків у найближчій та середньостроковій перспективі, які належить пов’язувати:
в реальному секторі – з розвитком інституту іпотечного кредитування з одночасним прискоренням формування повноцінного ринку нерухомості та землі; активізацією приватизаційних процесів, що дозволить підвищити частку банківського кредитування інвестицій в основний капітал у реформованих підприємствах; реалізацією визначених законодавством завдань спеціальними (вільними) економічними зонами і територіями зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності; участю в інвестуванні розробки та реалізації інноваційно-інвестиційних проектів через такі форми, як венчурне фінансування, інноваційне акціонування, виконання банком функцій замовника інноваційного продукту, інвестування в основний капітал тощо; розвитком лізингового бізнесу; обслуговуванням кредитних ліній іноземних фінансових інститутів у частині кредитування окремих галузей економіки та сфер діяльності, зокрема малого бізнесу; участю в діяльності пенсійних фондів, страхових інститутів; активізацією процесу формування промислово-фінансових груп, банківських об’єднань, завдяки чому забезпечується можливість доступу до інвестування значних за обсягом інвестиційних, у тому числі й державних, проектів, рівномірність розподілу ризиків, зменшення негативного впливу регіональної та галузевої кон’юнктури, підвищення привабливості для потенційних вкладників;
у фінансовому секторі – з розвитком фондового ринку за рахунок підвищення ефективності та поглиблення приватизаційних процесів, суттєвим розширенням на ньому асортименту фінансових інструментів; активізацією ринку місцевих позик за умови відповідного законодавчого забезпечення та зміцнення економічного потенціалу відповідних територій; змінами ємності внутрішнього ринку державних цінних паперів під впливом трансформації політики держави щодо державних запозичень.
Перспективи вдосконалення системи нормативно-правового забезпечення активізації інвестиційної діяльності комерційних банків слід пов’язувати із: врегулюванням загальної системи взаємовідносин між Національним банком України та комерційними банками, а також у площині „банк–клієнт” з визначенням правових гарантій обох сторін, правових аспектів багатогранної участі комерційних банків у різноманітних об’єднаннях і формах інвестування з відповідними системами регулювання такої участі в залежності від характеру здійснюваних ними активно-пасивних операцій, що було б можливим за умови прийняття Банківського кодексу України; формуванням повноцінного правового поля, що регулює відносини іпотеки, фінансово-кредитні механізми будівництва нерухомості та операцій з нерухомістю, функціонування ринку нерухомості та землі, питання концентрації банківського капіталу у напрямі його подальшого використання інвестиційною метою через різноманітні схеми в реальному та фінансовому секторах економіки; запровадженням чіткої класифікації видів інвестиційної діяльності комерційних банків і виділенням окремим блоком відповідної статистичної інформації, яка забезпечувала б можливість здійснення інтегрованої оцінки обсягів і структури такої діяльності в різних сегментах інвестиційного ринку.
В умовах посилення конкуренції на інвестиційному ринку актуалізується проблема розробки ефективних інвестиційних стратегій комерційного банку, чільне місце в системі інструментів якої належить системі маркетингового забезпечення, застосування якої дозволило сформулювати цільову функцію банку – максимізацію власної частки в диверсифікованих сегментах інвестиційного ринку з одночасним збільшенням прибутковості інвестицій, а також відповідні їй типи стратегій першого рівня – стратегії підвищення ділової активності, який передбачає проникнення на нові продуктові та територіальні ринки, диверсифікацію та розширення пропозиції інвестиційних продуктів у традиційних сегментах інвестиційного ринку, проникнення на існуючі та нові ринки з інвестиційними продуктами ринкової новизни, та стратегій другого рівня – стратегії розвитку ринку (прагнення розширення ринку збуту інвестиційних продуктів за рахунок створення нового ринку або ринкових сегментів), стратегії розробки інвестиційного продукту (створення принципово нових або ж модифікація наявних продуктів та їх реалізація на існуючих ринках і ринкових сегментах), стратегії диверсифікації (виведення на новий ринок нового продукту), стратегії проникнення на ринок (розширення сфери впливу за рахунок виведення на ринок тих же продуктів, що пропонуються конкурентами).
Публікації автора:
у фахових виданнях:
Нікіфоров П.О., Комарницька Р.Г. Держава, фінансові ринки і підприємництво: проблеми взаємодії у вітчизняній економіці // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 44. Економіка. – Чернівці: Рута, 1999. – С.142-145 (0,5 д.а., особисто автору належить 0,3 д.а., проаналізовано взаємозв’язок розвитку фінансових ринків та підприємства в Україні).
Комарницька Р.Г. Кредитна політика банків України та шляхи її вдосконалення // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 54. Економіка. – Чернівці: Рута, 1999.- С.108-112 (0,6 д.а.).
Гордей О.В., Комарницька Р.Г. Кредитно-інвестиційні засади економічної стабілізації // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 65. Економіка. – Чернівці: Рута, 2000.- С.16-20 (0,6 д.а., особисто автору належить 0,3 д.а., досліджено сучасний стан фінансування реальної економіки, обгрунтовано форми покращення використання можливих джерел фінансових ресурсів).
Комарницька Р.Г. Маркетинг інвестиційної діяльності комерційного банку // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 95. Економіка. – Чернівці: Рута, 2000.- С.60-64 (0,6 д.а.).
Комарницька Р.Г. Проблеми сучасного банківського маркетингу в Україні // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 113. Економіка. – Чернівці: Рута, 2001.- С.96-99 (0,7 д.а.).
Комарницька Р.Г. Специфіка управління маркетингової діяльності комерційного банку // Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України. – Київ. – 2001. - №2. – с..158-163 (0,6 д.а.).
Комарницька Р.Г. Економічна природа інвестицій та інвестиційної діяльності в ринковій економіці // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 139. Економіка. – Чернівці: Рута, 2002. – С.92-99 (0,8 д.а.).
Комарницька Р.Г. Активізація інвестиційної діяльності комерційних банків // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 141-142. Економіка. – Чернівці: Рута, 2002. – С.73-78 (0,7 д.а.).
Комарницька Р.Г. Напрями активізації та підвищення ефективності інвестиційної діяльності комерційних банків України // Науковий вісник Чернівецького університету. Випуск 162. Економіка. – Чернівці: Рута, 2002. – С.71-76 (0,7 д.а.).
Комарницький І.Ф., Комарницька Р.Г. Маркетинг інвестиційного продукту комерційного банку в умовах стабілізації фінансового ринку: регіональна диверсифікація // Регіональна економіка. 2003. №1. – Львів. – С.117-127 (0,8 д.а., особисто автору належить 0,5 д.а., розглянуто особливості формування та напрями оптимізації інвестиційної політики банків)
в інших виданнях:
1. Комарницька Р.Г. Особливості управління інноваційної діяльністю комерційних банків.- Тези доповідей міжнародної науково-практичної конференції “Інноваційні фактори ресурсно-екологічної безпеки Карпатського регіону”. – Чернівці: Рута, 2001.- С.59-61 (0,1 д.а.).
2. Комарницька Р.Г. Інвестиційна діяльність комерційних банків: напрямки реформування. - Тези доповідей міжнародної науково-практичної конференції “Творча спадщина Йозефа Т. Шумпетера та трансформація сучасної економіки України”. – Чернівці: Рута, 2003.- С. 333-336 (0,1 д.а.)