Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Гут Ігор Олександрович. Ірраціональність поведіки домашніх господарств як споживачів : Дис... канд. наук: 08.01.01 - 2005.



Анотація до роботи:

Гут І.О. Ірраціональність поведінки домашніх господарств як споживачів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.01.01 – Економічна теорія. – Дніпропетровський університет економіки та права, Дніпропетровськ, 2004.

Дисертаційна робота присвячена розгляду проблеми ірраціональності в споживацькій поведінці домашніх господарств, а також врахування та використання ірраціональної складової при формуванні програм маркетингових комунікацій та систем збуту підприємств в цілому. Ірраціональність розглянуто як антипод “економічного розуму”, її походження – вплив почуттів, вияв емоцій.

Побудовано модель процесу споживацького вибору, що здійснює домогосподарство в ринкових умовах. До неї включено доход, ринкові комунікації та стимулювання збуту – як базові фактори впливу, а також фактори-“фільтри” – пізнавальні здібності, соціальне середовище та психологічні особливості індивіду. Запропоновано поділ ринкової ірраціональності споживача на усвідомлену та неусвідомлену. Розглянуто ресурси споживачів-домогосподарств: економічні, часові та пізнавальні, а також їх вплив на ринкові рішення.

Проаналізовано фактори, які в цілому визначають специфіку поведінки споживачів в Україні: особливості рівня доходів домогосподарств та їх диференціації, особливості менталітету. Показано залежність між рівнем доходу, пізнавальних здібностей споживачів-домогосподарств та часткою ірраціональної складової в ринкових рішеннях.

Розглянуто головні функції комунікаційної підсистеми підприємства – інформаційну та спонукальну. Визначено функцію якості товару та запропоновано новий підхід щодо врахування її впливу: а) вплив на споживацький вибір; б) сприяння (обмеження) виходу товару на ринок; в) визначення цільового ринку та закріплення товару на ринку; г) збереження довготривалих стосунків зі споживачем; д) вплив на зміст та характер комунікаційних сигналів по лінії підприємство – споживач, в тому числі на співвідношення акцентів раціонально-ірраціональних. Показано переважання якості маркетингових комунікацій над якістю товару в процесі впливу на первинний вибір товару споживачем.

Розглянуто моду як комунікаційний елемент та суспільний феномен, який використовується в системах маркетингових комунікацій. Запропоновано проекти маркетингових комунікацій синтезованого типу, які є орієнтованими на реалізацію синергетичного ефекту.

1. У даній роботі розкрито економічну сутність терміну ірраціональність. Доведено, що ірраціональність економічної поведінки є проявом, відбиттям сутності людини, її дуалістичної природи – біологічної та соціальної складової. Ірраціональність споживача (одна із сфер можливого вияву ірраціональності в економічних відносинах) є таким використанням ним своїх грошових ресурсів, яке не призводить до найбільш оптимального досягнення економічного зиску (можливо навіть недосягнення економічного зиску взагалі). Ірраціональність є антипод “економічного розуму”, її походження – дія почуттів, вияв емоцій.

2. Розглянуто ринкові рішення споживача-домогосподарства як результат внутрішньої боротьби між раціональними та ірраціональними спонукальними мотивами, між виправданими розрахунками та емоціями, почуттями. Наявність останніх – типове явище, атрибут економічної поведінки в цілому.

3. Запропоновано поділ ринкової ірраціональності споживача на усвідомлену та неусвідомлену. Прояви усвідомленої ірраціональності узагальнюються в рамках таких напрямків як сатисфакція, альтруїзм, міжчасовий вибір, вибір в умовах невизначеності, ситуативний вплив, проблема зобов’язань. Неусвідомленість – результат обмеженості економічного мислення індивіду. Масштаби неусвідомленої ірраціональної поведінки визначаються пізнавальними здібностями та рівнем інформованості. Конкретний стан цих факторів залежить від ряду чинників – доходу, рівня освіти, рівня інтелекту та інших. Споживач природно обмежений щодо здатності сприймати та засвоювати інформацію. Найчастіше ірраціональна поведінка споживача – результат неусвідомленої ірраціональності. Усвідомлена ірраціональність – свідоме ігнорування “економічної правильності”.

4. Побудовано модель споживацької поведінки домогосподарства з урахуванням факторів впливу: базових та факторів-“фільтрів”. Базовими факторами визначено рівень доходу (ендогенний, внутрішній фактор) та систему маркетингових комунікацій, яка будується між підприємством та споживачем, а також систему стимулювання збуту (екзогенні, зовнішні фактори). До основних факторів-“фільтрів” віднесено: пізнавальні здібності індивіда, соціальне середовище та психологічні особливості індивіда.

5. Доведено, що доход – ключовий елемент в моделі споживацької поведінки домогосподарства. Він є одним із базових факторів економічного вибору, а також відіграє найважливішу роль у визначенні структури, якісного змісту “фільтру”. Зростання доходу збільшує потенціал ірраціональності, з одного боку, та збільшує можливості “фільтрації”, з іншого. Між рівнем доходу та ірраціональністю існує пряма, але ступенева, залежність. “Прогалини” нечутливості виникають тому, що домогосподарства утримуються від збільшення рівня споживання через ряд обставин (невпевненість у досягнутому, небажання ризикувати та змінювати споживацькі переваги тощо).

6. Розглянуто ресурси споживачів-домогосподарств та доведено особливе значення ресурсу пізнавальних здібностей. Можливості споживача, як суб’єкта, котрий забезпечує задоволення своїх потреб, залежать від його насамперед грошових ресурсів, а також часових і пізнавальних ресурсів. Пізнавальні здібності – найбільш складний вид ресурсів, їх структурними елементами є інтелект та рівень освіти (первинні фактори), досвід та інформованість (вторинні фактори).

7. Введено ряд факторів, що коригують загальну модель споживацької поведінки з урахуванням особливостей та специфіки сучасного стану економічних відносин в Україні. Ключовими факторами, які в цілому визначають специфіку поведінки споживачів в Україні, є низький в цілому рівень доходів домогосподарств та глобальна диференціація доходів населення. Певне підвищення рівня доходів населення супроводжується новими раціонально-ірраціональними імпульсами: раціональні – у випередженні темпів зростання заощаджень над темпами зростання споживацьких витрат, ірраціональні – в коригуванні структури споживацьких витрат. Менталітет українського споживача, особливості його культури споживання містять в собі як риси тимчасового (але досить тривалого характеру), так і довготривалого характеру.

8. Розглянуто збутову систему підприємства в широкому значенні, як підсистему, через яку відбувається виявлення, врахування, а також стимулювання ірраціональності споживача-домашнього господарства в обмінних операціях на споживчому ринку. В управлінні збутовою системою доцільно концентрувати увагу на таких групах питань: а) питання функціонально-ринкового характеру; б) питання взаємовідносин із контрагентами, комунікацій; в) питання управління персоналом, який взаємодіє зі споживачами – реальними та потенційними.

9. Комунікаційну підсистему підприємства розглянуто як основну складову через яку здійснюється вплив на ірраціональність споживачів-домашніх господарств. Визначено її головні функції – інформаційну та спонукальну. В рамках першої доречно виділити інформаційно-продуктову та інформаційно-функціональну складові. Перша з них передбачає комунікацію з виходом на “раціональний блок” свідомості, мотивації споживача. Одночасно реалізація цієї функції усвідомлено чи неусвідомлено передбачає й вихід на “ірраціональний блок”, тобто ця функція є змішаною за своєю суттю. Інформаційно-функціональна складова орієнтована насамперед на “збудження” “раціонального блоку”. В реалізації спонукальної функції особливого значення набуває оформлення “сигналу” – зміст, форма, час та місце передачі.

10. Запропоновано модель споживацького вибору, яка показує співвідношення значимості якості товару та якості комунікацій. В теперішніх умовах відбувається трансформація функцій якості товару, до яких можна віднести: а) вплив на споживацький вибір; б) сприяння (обмеження) виходу товару на ринок; в) визначення цільового ринку та закріплення товару на ринку; г) збереження довготривалих стосунків зі споживачем; д) вплив на зміст та характер комунікаційних сигналів по лінії підприємство – споживач, в тому числі на співвідношення акцентів раціонально-ірраціональних.

11. Мода розглядається як комунікаційний елемент та суспільний феномен, який використовується в інших елементах маркетингової комунікації. Економічне призначення моди – прискорення процесів оновлення того товарного набору, яким користуються споживачі. Мода – протидія схильності домашніх господарств до заощаджень. Мода створює моральну основу ірраціональної поведінки. Мода комбінує в собі ірраціональне та раціональне (воно суттєво поступається).

12. Надані рекомендації щодо інтеграції та оновлення інструментів маркетингових комунікацій з метою підвищення рівня їх здатності збуджувати необхідні емоції як умови активізації попиту, як умови досягнення конкурентних переваг. Доведено, що проекти синтезованого типу є заходами створення та реалізації синергетичного ефекту.

Публікації автора:

1. Гут І.О. Проблема збуту та її зв’язок з фінансовим станом підприємства // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки: Економічні науки. – Луцьк: ВДУ, 2001. – №3. – С.106–110.

2. Гут І.О. Сучасні методи дослідження поведінки споживачів // Академічний огляд. – 2001. – №1. – С.32–36.

3. Петруня Ю.Є., Гут І.О. Еволюція теорії ринкової поведінки споживача // Теорії мікро-макроекономіки: Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу та аспірантів. – К.: Академія муніципального управління, 2001. – Вип. 8. – С.3–11.

4. Гут І.О. Особливості споживчого ринку України // Академічний огляд. – 2001. – №2. – С.84–90.

5. Гут І.О., Гут О.Є. Вивчення поведінки споживачів як фактор підвищення ефективності роботи підприємств // Регіональні перспективи. – 2001. – №5–6. – С.75–77.

6. Гут И.О. Нерациональность как доминирующий элемент поведения современных потребителей // Академічний огляд. – 2002. – №2. – С.76–82.

7. Гут І.О. Орієнтація сучасних стратегій збуту // Маркетинг в Україні. – 2002. – №6. – С.37–39.

8. Гут І.О. Аналіз споживчого середовища як засіб підвищення ефективності збутової політики підприємств // Підприємництво, господарство і право. – 2003. – №2. – С.138–139.

9. Гут І.О. Основні проблеми використання сучасних маркетингових стратегій та програм стимулювання збуту в умовах розвитку українського ринку // Академічний огляд. – 2004. – №1. – С.80–85.

10. Гут І.О. Проблеми формування обігових коштів українських підприємств // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Підвищення ролі фінансових відносин у комплексному соціально-економічному розвитку регіону”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2001. – С.72–73.

11. Гут О.І. Особливості споживчого ринку України // Матеріали 2-ї Міжнародної науково-практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку економіки України в умовах ринкової трансформації”: Сб.: Економічний вісник національної гірничої академії України, №2, т.1. – Дніпропетровськ: РИК НГА України, 2001. – С.8–10.

12. Гут І.О. Вивчення поведінки споживачів – вагомий чинник підвищення ефективності роботи українських підприємств // Економічні проблеми розвитку регіонів та підприємств на початку ХХІ століття: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. У двох томах. Том 1. – Полтава: ПДТУ ім. Юрія Кондратюка, 2001. – С.44–45.

13. Гут І.О. Основні напрямки розвитку сучасного західного маркетингу // Європейський вибір України: проблеми теорії та практика реалізації. Тези доповідей міжнародної науково-практичної конференції. – Дніпропетровськ: ДУЕП, 2003. – С.88–89.

14. Гут І.О. Врахування впливу ірраціональної поведінки споживачів при проведенні аналізу збутової діяльності підприємства // Матеріали Всеукраїнської наукової конференції студентів, магістрів та аспірантів “Ринкова трансформація економіки: стан, проблеми, перспективи”: у двох томах. – Т.2. – К.: ІАЕ УААН, 2003. – С.36–38.

15. Гут И.А. Хочу работать лучше – пусть меня…заставят // Business Communication. – 2003. – №14–15. – С.48–51.

16. Гут И.А. Горе не от ума. Иррационализм в каждом из нас // Business Communication. – 2003. – №18. – С.80–83.

17. Гут И.А. Когда размер имеет значение, или Проблемы маленьких брендов // Business Communication. – 2003. – №3. – С.22–25.

18. Гут И.А. Элитная розница за демократию // MADE. – 2003. – №6. – С.52–54.

19. Гут И.А. Спасите наши души! Мода: путь к прогрессу или управляемая эпидемия? // Business Communication. – 2004. – №4–5. – С.88–91.