Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Марік Валерія Борисівна. Явища концепту і концептосфери в музичному мистецтві: до проблеми вічного образу : Дис... канд. наук: 17.00.03 - 2008.



Анотація до роботи:

Марік В. Б. Явища концепта і концептосфери в музичному мистецтві: до проблеми вічного образу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. – Одеса, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню з музикознавчої позиції феноменів вічного образу, концепту і концептосфери. Виявляється спільність катего- ріальних значень вічного образу і концепту, що дозволяє досліджувати вічний образ як концепт.

Аналіз численних інтерпретацій (словесних, музичних) образу Гамлета санкціонує визначення Гамлета як різновиду концепту. Порівняльний аналіз художніх втілень культурного концепту Гамлет в літературі і музиці дозволяє прослідкувати два історичні етапи прояву культурного концепту в мистецтві як локалізацію, фіксацію в словесних емблемах і подальше розфокусування за допомогою музики. Багатозначність звуку протиставляється обмеженості слова, що має словарне «фіксоване» значення. Разом з тим, різні принципи концептуалізації музики і літератури демонструють переваги музики, що надає можливість більш швидкого збагнення смислу, оскільки музична лексема завжди більш контексту-альна, об'ємна, чим слово або словосполучення, отже, може бути віднесена до певної жанрово-стилістичної сфери.

Складається цілісне системне уявлення про феномен музичного концепту, що розуміється, перш за все, як інструмент аналізу смислу і як внесення певного предметного смислу в звукову структуру; при цьому дана структура проявляє свої можливості як невербальна мова. Музична концептосфера в аналітичних розділах розглядається, з одного боку, як виявлена в творах композиторів в період з XIX по XX століття на жанрово-стилістичному рівні концептуальна єдність музичного образу Гамлета, з іншого боку, як індивідуальна композиторська поетика Сергія Слонимського, центром якої є Гамлет-концепт. Спеціальна увага в роботі приділена використовуваним С. Слонимським прийомам концептуалізації.

Публікації автора:

1. Никонова В. Б. «Вечный образ» в условиях постмодернистской игры (на примере оперы С. Слонимского) / В. Б. Никонова // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник / [гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2007. – Вип. 7. Кн. 1. – С. 175–189.

2. Никонова В. Б. Интердисциплинарные тенденции проблемы «вечного образа» / В. Б. Никонова // Музично-творчий процес : наукові рефлексії. Науковий вісник Нац. муз. академії України ім. П. І. Чайковського / [упор. В. Г. Москаленко]. – Київ : Видання Київського держ. вищ. муз. училища ім. Р. М. Глієра, 2008. – Вип. 72. – С. 113–120.

3. Марік В. Б. Методологічні підстави введення поняття «концепт» до музикознавчого дослідження / В. Б. Марік // Проблеми сучасності : культура, мистецтво, педагогіка : збірник наукових праць / [заг. ред. В. Філіппов]. – Харків-Луганськ : СтильІздат, 2007. – Вип. 8. – С. 53–65.

4. Марик В. Б. Музыковедение и лингвоконцептология : параметры взаимодействия / В. Б. Марик // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник / [гол. ред. О. В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2007. – Вип. 8. Кн. 2. – С. 27–43.

5. Марик В. Б. Вечный образ в искусстве как предмет музыковедческого анализа / В. Б. Марик // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка : збірник наукових праць / [заг. ред. В. Філіппов]. – Луганськ : Приватдизайн, 2008. – Вип. 9 (2008). – С. 215–230.