Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Заболотна Ніна Георгіївна. Художні структури в духовних кантатах Й.С.Баха: дисертація канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Одеська держ. музична академія ім. А.В.Нежданової. - О., 2003.



Анотація до роботи:

Заболотна Н.Г. Художні структури в духовних кантатах Й.С. Баха. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. - Одеська державна музична академія ім. А.В.Нежданової. - Одеса, 2002.

Дисертацію присвячено дослідженню проблеми музикознавчо-виконавської інтерпретації духовних кантат Йогана Себастіана Баха в єдності ритуально-гімнічної й концертно-драматичної ліній смислового наповнення. Виконання-інтерпретація бахівських духовних творів, народжених релігійно-культовою традицією та складених антиномічною єдністю наведених якостей, породжує множинність виконавських прочитань. У дисертаційному дослідженні вперше запроваджено оригінальний музикознавчо-виконавський метод аналізу духовних творів Й.С.Баха в аспекті реактивності виконавської інтонації на драматичне (адраматичне), пасіонне і хорально-кантове в інтонаційно-драматургічних засновках композиторського тексту та поєднаних з ними індивідуально-стильових позиціях виконавців. Аналіз нотного тексту поєднується із “слуховим” аналізом творів.

Висувається твердження про метафоричну місткість образів духовних кантат, що єднають сполучення-накладання показників лірико-епічного гімнічного співу та концертно-світської ліній виконання.

Драматургічні властивості духовних творів Й.С.Баха за їх параметрами “хоральності-кантовості” та “пасіонності” створюють результативні у виконавському пошуку настанови на концепційність вибудови цілого в єдиному виразному “ключі ” історично виправданої художньої позиції.

Висновки містять підсумки аналізу кантат у вибраному аспекті їх розгляду, а також характеристику концепцій виконання, перспективних у розвитку метафоричних основ інтерпретації бахівської стилістики.

Аналіз кантат Й.С.Баха у порівнянні жанрових ліній драматично-театралізованого і церковно-традиційного мистецтва, кантат пасіонного і хорально-кантового типів у виконанні німецькими і вітчизняними майстрами зумовлює висновки про драматургічні особливості творів, що складають результат співвіднесення композиторського тексту й виконавських інтерпретацій.

По-перше, в аналізі апробована заявлена у Розділі 1 дисертації ідея про метафоричну наповненість образів духовних кантат, що містять сполучення-“накладення” (за Гегелєм) драматургічних показників лірико-епічного гімнічного співу та концертно-театральної драматичності загального плану вираження. І якщо останній театрально-наочно представлений у “лицедійстві” персонажів у Кантаті-ораторії Вшестя (BWV №11), то позаперсоніфікаційний розподіл партій в кантатах BWV №№ 21, 47, 78, 80 не знижує “пристрасного” напруження трагічно-драматичного висловлювання у композиторському тексті і виконанні, навіть якщо останнє “йде” від відвертої театралізованості й артикуляційно-мовної експресії висловлювання (у дисертації розглядається озвучення німецькими виконавцями кантат BWV № 21, 78, 80 та ін.).

По-друге, церковна основа бахівської духовної кантати, як свідчить проведений аналіз, визначає особливу вагомість епіко-ліричних позицій у драматургії: виняткова виразна значущість початкових номерів і фрагментів, що чітко створюють ефект “вершини-джерела” подальшого розвитку (це відноситься до всіх проаналізованих кантат, незалежно від належності до “хорально-кантового” або “пасіонного” типів). У деяких випадках структура цілого кантат Баха уподібнюється в конструктивному плані лірико-драматичним симфоніям, гіперболізуючи масштаби і тематичну насиченість першої частини у циклі (порівнюємо з “Незавершеною” Симфонією Ф.Шуберта, з Симфоніями №№ 1, 4, 5, 6 П.Чайковського та ін.).

По-третє, лірико-гімнічна натхненність духовних кантат, що породжує адраматичні показники у драматургії цілого, створює виражену єдність зі структурою кульмінаційних будов у зоні “золотого перетину”, особливо показових для проаналізованих кантат “пасіонного” типу та Кантати-ораторії Вшестя (BWV № 11).

По-четверте, виконавські рішення, у разі роботи німецьких артистів з чіткою реактивністю на смисловий нюанс слів тексту, у вітчизняних музикантів з їх узагальнено-художнім осягненням німецьких текстів (іноді з російським перекладом, що не завжди адекватно репрезентує елементи вокальної риторики творів Й.С. Баха), визначаються драматургічними настановами - на хорально-гімнічну лірику церковної лютеранської музики або на відчуття концертно-театральної вибудови композиції. Партитури Й.С. Баха створюють передумови і для першої, і для другої виконавських стратегій, оскільки метафоричність musica poetica на рівні драматургічного рішення виявляє спеціальну композиційно-архітектонічну подвійність-множинність сенсів. Множинність - у разі епічних підходів до ліричних і драматичних конструкцій цілого твору. Але ж, як це неодноразово відзначалося в аналізі кантат, у більшості з них хорально-типове завершення утворює смисловий нюанс торжества Норми Моралі - масштабність Смислу завжди була відмічена драматургічною вагомістю останнього номера твору, навіть якщо цей останній масштабно значно поступався об'ємності інших фрагментів композиції.

По-п'яте, дихотомія драматургічних показників кантат за параметрами “хоральності-кантовості” та “пасіонності” створює результативну у виконавському пошуку настанову на концепційність вибудови цілого в єдиному виразному “ключі” історично виправданої художньої позиції. Одночасно, внаслідок об'єктивної метафоричної подвійності-множинності образно-драматургічних ознак композиторського тексту, залишається велике місце для індивідуально-творчого вибору і конструктивного почуття виконавської позиції вираження.

Отже, аналіз духовних кантат Й. С. Баха у різновидах виконавських рішень, що усвідомлюються в метафоричному поєднанні церковності та світськості мистецтва великого Майстра, дозволив вичленити такі методичні положення в розвиток музикознавчого та виконавсько-практичного підходів:

актуалізація у виконавській діяльності історико-дослідницького пошуку, що народжує “метафоричну подвійність” музикознавчої та виконавської позицій у процесі становлення концепції-інтерпретації твору;

усвідомлення метафоричної множинності драматургічних ліній у реаліях звучання творів, що стоять на рубежі традицій позатеатрального (епічного, ліричного) і театрально-концертного (з драматичними властивостями) мистецтва; останнє традиційно розглядається в руслі драматургії як “діалектики драми” тематичних опозицій та їх антитетичних взаємодій ( за Б. Асаф'євим);

концепційне відчуття “плану цілого” в епіко-ліричній або драматичній якостях складає “точку відліку” і для виконавця, і для узагальнюючої практику мистецтва свідомості музикознавця, що безповоротно розширює свій “слуховий запас” напрямку “діалогу епох” музичної класики і докласичного мистецтва;

концепційне бачення цілісності твору як метафоричної множинності духовних джерел (що визначають, за В. Медушевським, всі засновки класичної музики) в реаліях світські-художнього вираження, звертає музиканта-виконавця і музикознавця до осягнення об'єктивної ієрархії життєвих цінностей, з яких Краса Духа складає джерело й кінцеву точку Великого мистецтва.

Розглянуті духовні кантати Й. С. Баха у різноплановості виконавських рішень складають деякий етап наближення до тих граней “феноменології музики”, в межах якої В.Холопова дефініціювала явище “музичного твору”. Інтуїтивне відчуття змісту музичної композиції невідривне від змістовності “музичної форми” і виконавських “штриховок”, об'єктивно закладених, але спеціально-принципово не зазначених у композиторському нотному тексті, народженому початковою енергією композиторського “передслухання-передвиконання”, фіксованого Майстром у нотах.

Публікації автора:

За темою дисертації опубліковані наступні роботи:

  1. Історичний аспект художньої виразності в духовних кантатах Й.С.Баха та їх виконання //Музичне мистецтво і культура. - Вип.1. - Одеса: Астропрінт, 2000. - С.318-327.

  2. Про інтонаційно-виконавський підхід до типології духовних кантат Й.С.Баха //Музичне мистецтво і культура.- Вип.3.- Одеса, 2002. - С. 233-240.

  3. Соціокультурні аспекти інтерпретації духовних кантат Й.С.Баха //Теоретичні та практичні питання культурології., вип.8 - Мелітополь: “Сана”, 2002. - С. 25-35.

  4. Питання інтерпретації хорової музики у викладанні диригування (співавтор Г.С. Ліознов) //Матеріали науково-практичної конференції.-Донецьк,1993.-С.162-172.

  5. Художні структури в духовних кантатах Й.С.Баха. До проблеми виконання. //Депонування в НІО Інформкультура.- Москва: бібл. указ. “Музика”, №2, 1995. - №2921.

  6. Принципи “musica poetica” Й.С.Баха у творчості Р.Вагнера //Матеріали науково-практичної конференції “Творча спадщина М.К.Реріха - безцінний Дар людству”. – Одеса: Астропрінт, 1997. - С.71-73.

  7. Про виконання Д.Загрецьким музики Меси h-moll Й.С.Баха //Одеська консерваторія: славні імена, нові сторінки, вип.2.- Одеса, 1998.- С.182-187.

  8. Типологія кантат Й.С.Баха та питання виконавства (до постановки проблеми) //Культурологічні проблеми музичної україністики, вип.2, ч.2.- Одеса, 1998.- С.101-103.

  9. Структури поетики та їх вплив на оперну символіку //Наукові праці молодих вчених. - Одеса,1998.- С.59-64.