Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Естетика


Колесникова Любов Вікторівна. Художній час як проблема онтології мистецтва: дисертація канд. філос. наук: 09.00.08 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Колесникова Л.В. Художній час як проблема онтології мистецтва. -Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.08 - естетика. - Київський національний університет

імені Тараса Шевченка. - Київ, 2003.

Всезагальність часу реалізується через особливості його існування і функціонування в різних сферах буття. Віддавна спроби оволодіння часом здійснювалися різними способами. В дисертації аналізується специфічна форма часу - художній час, який є способом існування мистецтва. Він відіграє роль каркасу художньої реальності світу мистецтва та окремих творів. Художній час є одним із засобів оволодіння соціальним та індивідуальним часом, його відтворення та творення, збереження та перетворення.

В XX столітті відбуваються суттєві зміни в художній практиці. Поширюється вільна (монтажна) форма композиції літературних творів. Майже одночасно з'являються безсюжетна література, безпредметний живопис, атональна музика, абстрактна скульптура. Здійснений аналіз показує, що зміни, які відбулися, свідчать про трансформацію художнього часу, а не про його знищення чи руйнування.

Головним підсумком здійсненого дослідження є визнання провідної ролі художнього часу в світовідчутті й світорозумінні кожної епохи та його здатності до трансформації.

Всезагальність часу в бутті соціуму реалізується в діяльності і через діяльність індивідів, соціальних груп, суспільства. Генеза соціального часу і суспільної людини були взаємообумовленими процесами, і відтоді буття людини визначається соціальним часом, специфіку якого людина почала відчувати й усвідомлювати ще в давнину. Етапами ідеального відтворення і збереження соціального часу були мова, міф, епос, мистецтво, хроніка, історія.

Розкрити істинний характер часу в людському світі можна, лише звернувшись до феномену культури. В культурі час зазнає метаморфози, перетворюючись на антропологізовану часову просторовість. Природно-соціальна людина, стаючи і ставши такою, генерує духовний світ і себе як істоту не лише природну, а й соціальну. Чільним елементом духовної сфери є мистецтво - вищий прояв творчих здібностей людини.

В дисертації аналізується специфічна форма часу - художній час, який є способом існування мистецтва. Художній час є одним і засобів оволодіння соціальним та індивідуальним часом, його відтворення та творення, збереження і перетворення. Художній час пройшов складний етап формування від сюжетного часу найпростіших оповідей через міфологію і первісне "мистецтво" до своїх досконалих і довершених форм.

Складна структура художнього часу зумовлена наявністю в ньому різних форм та рівнів, що уможливлює зміни і реструктуризацію цього виду часу. Аналіз сучасного стану мистецтва показує, що в наш час відбувається формування нового типу художнього часу, в якому змінюється співвідношення між його формами і рівнями, в ньому збільшується питома вага інтерсуб'єктивності, інтертекстуальності та гіпертекстуальності й наявна нарація, яка від доби первісності була чільною формою збереження і трансляції духовного досвіду людства.

Основні положення дисертаційного дослідження викладені в опублікованих роботах автора:

1. Колосникова Л.В. Міфологічний час як “спів падання” (збігання) всіх модальностей (стосовно „медитацій над часом" М. Еліаде) // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Випуск VI. Збірник наукових праць: у 2-х частинах. Частина II. - К., 2001. - С. 119-131.-0,6д.а.

2. Колосникова Л.В. Конструктивні потенції художнього часу // Людинознавчі студії: Збірник наукових праць Дрогобицького держ. пед. університету імені Івана Франка / Ред. кол. Т. Біленко (гол. ред.), В.Мельник та інші. - Дрогобич: Вимір, 2001. - С. 144-153. - 0,5 д.а.

3. Колосникова Л.В. Буття мистецтва у часі-вічності (парменідівському часі) культури // Наукові записки. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова - 2003 рік. Випуск 12. - С. 57-63. - 0,5 д.а.

4. Колосникова Л.В. Синергія часових світів твору мистецтва в художньому часі // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Випуск X. Збірник наукових праць. - К., 2003.-С.310-318.-0,5д.а.

5. Колосникова Л.В. Відтворення особливості християнської темпоральності у мистецтві // Вісник Київського інституту „Слов'янський університет". Випуск №9: За матеріалами міжнародної конференції „Християнство і слов'янські культури". - К., 2000. - С. 356-359. - 0,25 д.а.

6. Колесникова Л.В. До питання контрфактичного моделювання часу культури // Вісник Чернігівського педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Випуск №14. Серія: Філософські науки. - Чернігів, 2002. -С. 36-38.-0,2 д.а.

7. Колесникова Л.В. Два світи О. Довженка / Тези доповіді // Матеріали науково-практичної конференції „ Історія і сучасність педагогічної освіти в Україні". - Глухів, 1994.

8. Колесникова Л.В. Творча спадщина М. Березовського в сучасному духовному житті / Тези доповіді // Матеріали науково-практичної конференції „Великий син Глухівщини". - Глухів, 1995.