Головним підсумком здійсненого дослідження є визнання провідної ролі художнього часу в світовідчутті й світорозумінні кожної епохи та його здатності до трансформації. Всезагальність часу в бутті соціуму реалізується в діяльності і через діяльність індивідів, соціальних груп, суспільства. Генеза соціального часу і суспільної людини були взаємообумовленими процесами, і відтоді буття людини визначається соціальним часом, специфіку якого людина почала відчувати й усвідомлювати ще в давнину. Етапами ідеального відтворення і збереження соціального часу були мова, міф, епос, мистецтво, хроніка, історія. Розкрити істинний характер часу в людському світі можна, лише звернувшись до феномену культури. В культурі час зазнає метаморфози, перетворюючись на антропологізовану часову просторовість. Природно-соціальна людина, стаючи і ставши такою, генерує духовний світ і себе як істоту не лише природну, а й соціальну. Чільним елементом духовної сфери є мистецтво - вищий прояв творчих здібностей людини. В дисертації аналізується специфічна форма часу - художній час, який є способом існування мистецтва. Художній час є одним і засобів оволодіння соціальним та індивідуальним часом, його відтворення та творення, збереження і перетворення. Художній час пройшов складний етап формування від сюжетного часу найпростіших оповідей через міфологію і первісне "мистецтво" до своїх досконалих і довершених форм. Складна структура художнього часу зумовлена наявністю в ньому різних форм та рівнів, що уможливлює зміни і реструктуризацію цього виду часу. Аналіз сучасного стану мистецтва показує, що в наш час відбувається формування нового типу художнього часу, в якому змінюється співвідношення між його формами і рівнями, в ньому збільшується питома вага інтерсуб'єктивності, інтертекстуальності та гіпертекстуальності й наявна нарація, яка від доби первісності була чільною формою збереження і трансляції духовного досвіду людства. Основні положення дисертаційного дослідження викладені в опублікованих роботах автора: 1. Колосникова Л.В. Міфологічний час як “спів падання” (збігання) всіх модальностей (стосовно „медитацій над часом" М. Еліаде) // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Випуск VI. Збірник наукових праць: у 2-х частинах. Частина II. - К., 2001. - С. 119-131.-0,6д.а. 2. Колосникова Л.В. Конструктивні потенції художнього часу // Людинознавчі студії: Збірник наукових праць Дрогобицького держ. пед. університету імені Івана Франка / Ред. кол. Т. Біленко (гол. ред.), В.Мельник та інші. - Дрогобич: Вимір, 2001. - С. 144-153. - 0,5 д.а. 3. Колосникова Л.В. Буття мистецтва у часі-вічності (парменідівському часі) культури // Наукові записки. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова - 2003 рік. Випуск 12. - С. 57-63. - 0,5 д.а. 4. Колосникова Л.В. Синергія часових світів твору мистецтва в художньому часі // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Випуск X. Збірник наукових праць. - К., 2003.-С.310-318.-0,5д.а. 5. Колосникова Л.В. Відтворення особливості християнської темпоральності у мистецтві // Вісник Київського інституту „Слов'янський університет". Випуск №9: За матеріалами міжнародної конференції „Християнство і слов'янські культури". - К., 2000. - С. 356-359. - 0,25 д.а. 6. Колесникова Л.В. До питання контрфактичного моделювання часу культури // Вісник Чернігівського педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Випуск №14. Серія: Філософські науки. - Чернігів, 2002. -С. 36-38.-0,2 д.а. 7. Колесникова Л.В. Два світи О. Довженка / Тези доповіді // Матеріали науково-практичної конференції „ Історія і сучасність педагогічної освіти в Україні". - Глухів, 1994. 8. Колесникова Л.В. Творча спадщина М. Березовського в сучасному духовному житті / Тези доповіді // Матеріали науково-практичної конференції „Великий син Глухівщини". - Глухів, 1995. |