Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Тімохов Олександр Володимирович. Художній символ в буденній свідомості : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2006.



Анотація до роботи:

Тімохов О.В. Художній символ в буденній свідомості. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за фахом 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. Південноукраїнський державний педагогічний університет (м. Одеса) ім. К.Д. Ушинського, Одеса, 2006.

Дисертація присвячена соціально-філософському дослідженню процесу взаємодії художнього символу з буденним рівнем суспільної свідомості.

Визначено, що буденна свідомість активно впливає на процеси становлення і трансформації функціонуючих в його сфері художніх символів незалежно від способів їх утворення. Ступінь цього впливу оцінений як достатньо високий.

Художні символи можуть виникати по запиту будь-якої з форм буденної свідомості, але формуються під безпосереднім впливом сфер художньої культури і мистецтва, далі художній символ може вільно розповсюджуватись в будь-які інші форми, не обмежуючись буденним рівнем.

Обкреслено і систематизовано основні функції, виконувані художнім символом в буденній свідомості.

Встановлено, що художній символ, функціонуючий в буденній свідомості, хоча і позбавлений можливості прямого впливу на буденний рівень суспільної свідомості, все ж може впливати на перебіг цілого комплексу трансформаційних процесів на цьому рівні свідомості. Зокрема на трансформацію і розвиток світоглядних, аксіологічних, гносеологічних та ін. установок. І хоча цей вплив носить опосередкований характер, а його ступінь невелика, все ж це дає підставу для ефективного використання художнього символу при формуванні управлінських впливів на соціальну систему.

В дисертації подане вирішення наукового завдання, суть якого полягає в соціально-філософському осмисленні взаємодії художнього символу і буденної свідомості. Здійснене дослідження дає можливість в узагальнено-теоретичній формі зробити такі висновки:

1. Одним з важливих елементів структуризації свідомості є розподіл останньої на рівні – теоретичний і буденний. У цій структурі буденна свідомість є особливим і необхідним рівнем свідомості, що якнайповніше віддзеркалює буденний рівень буття особи і суспільства. Буденна свідомість є початковим і необхідним щаблем в духовно-практичному освоєнні світу, вона є дієвим засобом формування особистості. В той же час буденна свідомість відображає суспільне буття в його безпосередній емпірично-обмеженій, поверхневій формі, виступає засобом інформації про одержаний ідейний матеріал і знання, стає засобом передачі емпіричного досвіду, звичаїв, традицій минулого, так само є способом зв'язку між людьми, засобом орієнтації в поведінці і діях. Складові буденної свідомості – це набір різноманітних життєвих установок, що засвоюються в процесі соціалізації: звичаї, норми, соціальний досвід, колективні уявлення про світ, засади здорового глузду, стереотипи, і т.д.

2. Художній символ є окремим видом символу, специфічною формою відображення буття творчою уявою, що акцентує увагу, перш за все, на емоційно-естетичному, відношенню до нього, характеризується безпосередністю чуттєво-емоційного впливу на суб’єкт та гедоністичним задоволенням від його сприйняття.

У культурному полі різноманітні знаки і символи знаходяться в тісній взаємодії і організовуються в знаково-символічні системи.

Знакова система – сукупність знаків (найчастіше однотипних) наділена внутрішньою структурою, явними (формалізованими) або неявними правилами формування, осмислення і вживання її елементів, призначена для здійснення індивідуальних та колективних комунікативних і трансляційних процесів.

Знаки, символи і семіотичні системи, які вони формують, пронизують і наповнюють культурний простір у всіх його сферах. В той же час, кожна з культурних сфер виробляє свій, специфічний, властивий переважно їй культурний код, що організує самостійні семіотичні системи або групи систем.

Художня культура і мистецтво як особливі сфери культури, безумовно, теж мають свою, особливу, властиву переважно їм семіотичну структуру. Основними елементами цієї структури є: художній стиль як принцип організації художнього твору, що забезпечує його цілісність та монолітність, художній образ як специфічна форма відображення, що узагальнено виражене в процесі творчості митця (творчій уяві) і характеризується безпосередністю чуттєво-емоційного впливу на суб’єкт сприйняття твору, художній символ, як первинний елемент художньої символізації – чуттєво-емоційного та естетично обумовленого відображення дійсності і художній знак як матеріальний об’єкт, що заміщує художній символ в свідомості та продуктах культури..

Таким чином, художній символ є специфічним видом символу, що формується у сфері художньої культури та мистецтва і як один з основних, базових елементів становить її семіотичну структуру. Художня символізація як процес формування художніх символів базується, перш за все, на емоційній складовій сприйняття довколишнього середовища, художньому узагальненні та художній ідеалізації об’єктів у свідомості. Серед інших знаків і символів, що належать до різноманітних сфер свідомості: математичних, релігійних і т.п. – художньому символу притаманна особлива специфіка – вказівка на особливі художньо-естетичні властивості, пов’язані з об'єктом (денотатом). Саме це і дозволяє виділити художній символ як окремий і цілком самостійний вид символу.

3. В буденній свідомості художній символ виникає в процесі індивідуального або колективного пізнання – освоєння навколишньої дійсності, як елемент віддзеркалення останньої. Надалі, стаючи цілком самостійною смисловою структурою, художній символ стає базовим елементом для формування структур вищого порядку: складних художніх символів, художніх образів, витворів мистецтва. В той же час, достатньо типовим є перехід художніх символів в буденну свідомість з верхнього – теоретичного рівня. В процесі цього переходу художній символ може впроваджуватися в буденну свідомість як вже сформована структура. Укоріняючись і розповсюджуючись в буденній свідомості, художній символ обростає новим смисловим і асоціативним змістом, що і дозволяє йому активно діяти в буденній свідомості. Інший вид переходу художнього символу в буденну свідомість характеризується проекцією, перенесенням змісту складних абстрактних і логічних понять в буденну свідомість з теоретичного рівня. Через відносну приземленість і емпіричну обмеженість буденної свідомості подібні поняття і структури в процесі адаптації набувають символічного, а потім і художньо-символічного забарвлення, що робить їх впровадження в буденну свідомість більш прийнятним і коректним. Надалі, укорінюючись і розповсюджуючись в буденній свідомості вже як елементи художнього освоєння дійсності, подібні утворення нерідко остаточно переходять в категорію художніх символів, іноді зберігаючи, а іноді і повністю втрачаючи зв'язок із структурами теоретичної свідомості, що їх породили.

4. Становлення художнього символу в буденній свідомості нерозривно пов'язане зі сферами художньої культури та мистецтва. Саме в них символ або інша смислова структура наділяється властивостями художності, що, власне, і дає можливість формування художнього символу як особливого і самостійного феномену. Запит на створення того чи іншого художнього символу може формуватися в будь-якій з форм буденної свідомості. Вже сформований художній символ може успішно розповсюджуватись у всі без виключення форми буденної свідомості. В процесі цього розповсюдження художній символ як вельми динамічна і полісмислова структура, вбираючи в себе всю гамму смислових і асоціативних значень, продиктованих кожною з форм, обростає новим змістом, і стає одним з найдійовіших засобів комунікації між формами буденної свідомості. Крім того, художній символ, пронизуючи всі форми буденної свідомості, не замикається в останній, не втрачає здатності переходу на теоретичний рівень і назад. Дрейфування художнього символу між теоретичним і буденним рівнями свідомості, а також здатність пронизувати всі їх форми, не тільки сприяє розвитку самого художнього символу, але і збагачує буденну свідомість, її форми і, в кінцевому рахунку, суспільну свідомість загалом.

5. У буденній свідомості художній символ має цілий ряд різнопланових і взаємоперехресних функцій, серед яких інформаційно-комунікативна, когнітивна, пізнавально-евристична, світоглядна, аксіологічна, праксеологічна, сугестивна, виховна, естетична, гедоністична і т.п.

6. Художній символ, пронизуючи свідомість, всі її види, рівні і форми, знаходить унікальну можливість впливу на перебіг трансформаційних процесів на буденному рівні суспільної свідомості, а відтак і в суспільній свідомості загалом.

Являючись необхідним засобом художньо-естетичного освоєння дійсності, художній символ сприяє укріпленню стабільності буденної свідомості як найконсервативнішого рівня, зберігаючи в художньо-символічних формах величезний спектр емпіричного і теоретичного матеріалу, виробленого попередніми поколіннями.

Разом з цим, художній символ сприяє передачі різнопланового теоретичного і емпіричного матеріалу між рівнями і формами свідомості. Він виступає як засіб узгодження і об'єднання форм усередині буденної свідомості і як засіб привнесення в буденну свідомість в адаптованій, стислій і легко засвоюваній формі нових інформаційних пластів з верхнього теоретичного рівня. Що загалом дає підстави вважати художній символ активно діючим інструментом в процесах привнесення, трансформації та розвитку світоглядних, аксіологічних, гносеологічних та ін. установок на буденному рівні.

Художній символ здійснює активний вплив на розвиток, модифікацію і перебіг трансформаційних процесів на буденному рівні суспільної свідомості та має змогу впливати на її стан, що дає підставу вважати його ефективним інструментом здійснення різноманітних цілеспрямованих управлінських впливів на соціальну систему.

Публікації автора:

1. Тімохов О.В. Функції художнього символу в буденній свідомості // Перспективи. – 2002. – № 4 (20). – С. 19 – 26;

2. Тімохов О. В. Прояв художнього символу у формах буденної свідомості // Перспективи. – 2003. – № 4 (24). – С. 121 – 126;

3. Тімохов О.В. Взаємодія художнього символу і буденної свідомості // Перспективи. – 2004. – № 2 – 3 (26 – 27). – С. 88 – 93;

4. Тімохов О.В. Художній символ в буденній свідомості // Наукове пізнання: методологія та технологія. – 2002. – № 10. (спецвипуск) – С. 52 – 55;

5. Тімохов О.В. Виникнення і поширення художнього символу в буденній свідомості // Філософська і культурологічна думка в Україні в контексті сучасного світового соціокультурного процесу”. Матеріали міжнародної наукової конференції. (Одеса, червень 2004 р. – с.13).

6. Тімохов О.В. До питання значення художнього символу у буденній свідомості // Суспільство: історія, методологія дослідження, практика. Матеріали науково-теоретичної конференції. (Тернопіль, червень 2004 р. – с.127-128).

7. Тімохов О.В. Художній символ в буденній свідомості і літературі // Філософія і література. Матеріали міжнародних Сковородинських читань (Харків, вересень 2004 р. – с.223-225).