Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Психіатрія


Сервецький Андрій Костянтинович. Клініко-психопатологічна характеристика адаптаційних розладів ВІЛ-інфікованих пацієнтів : Дис... канд. наук: 14.01.16 - 2008.



Анотація до роботи:

Мельник Ю.М Організаційно-економічні основи формування стратегій забезпечення екологічно сталого розвитку регіону. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.06 – економіка природокористування та охорони навколишнього середовища, Сумський державний університет, Суми, 2009.

Дисертацію присвячено розробці і науковому обґрунтуванню організаційно-економічних основ формування стратегій забезпечення екологічно сталого розвитку регіону.

У дисертації поглиблено економічну сутність категорії «стратегії забезпечення екологічно сталого розвитку регіону», уточнено структуру і зміст стратегій різних рівнів. Проведено детальний аналіз проблем забезпечення екологічно сталого розвитку та розглянуті дієві ринкові та адміністративні інструменти, які можуть бути використані для вирішення зазначених проблем.

Удосконалено методичні підходи до формування регіональних стратегій розвитку в контексті сталого розвитку, що враховують взаємоузгодження стратегій різних рівнів, включають екологічні аспекти, та дозволяють узгодити стратегічні ініціативи господарюючих суб’єктів.

Розроблено формалізований підхід до вибору ринкових стратегій росту на основі визначення чотирикомпонентного показника, який враховує соціо-еколого-економічні чинники впливу мікро- та макросередовища та дозволяє здійснити вибір відповідної екологічної функціональної стратегії суб’єктами господарювання регіонального рівня. Запропоновано застосування теореми Байєса для визначення ступеня екологічності продукції.

Інтегральним результатом дисертаційної роботи є вирішення важливої науково-прикладної задачі щодо розробки і наукового обґрунтування організаційно-економічних основ формування стратегій забезпечення екологічно сталого розвитку регіону на ринкових засадах.

За результатами досліджень зроблено наступні висновки:

1. Структурний аналіз основних проблем регіонального та державного рівнів (екологічних, політичних, економічних, ринкових, інституційних, соціально-демографічних та технологічних) на шляху до сталого розвитку України дозволив визначити напрямки їх розв’язання, обґрунтувати доцільність застосування принципів субсидарності, комплексності та програмності. Автором обґрунтовано використання систематизованих інструментів забезпечення екологічно сталого розвитку, серед яких виділено ринкові та адміністративні (прямого і опосередкованого впливу). Останні, при розробці ефективних методів управління організаційно-економічного механізму забезпечення сталого розвитку регіону сприяють підвищенню його ефективності.

2. Удосконалення автором структурно-логічної сутності поняття «стратегій забезпечення екологічно сталого розвитку регіону», як сукупності стратегій різних рівнів, які прямо чи опосередковано сприяють досягненню соціо-еколого-економічного зростання в регіоні, дозволяє сформулювати дієві теоретико-методичні підходи до формування ефективних регіональних стратегій розвитку та стратегій господарюючих суб’єктів регіону.

3. Доведено, що виробництво та споживання «екологічно орієнтованої продукції», як такої, що має удосконалені екологічні характеристики у порівнянні з товарами-аналогами та не створює екодеструктивного впливу на довкілля протягом усього життєвого циклу сприяє досягненню екологічно сталого розвитку регіону. Запропоновані класифікаційні ознаки екологічно орієнтованої продукції виробничого та споживчого призначення за ступенем екологічності (за характером впливу на НПС та здоров’я населення) на різних стадіях ланцюга «виробництво-споживання-утилізація» та класифікаційні ознаки видів екомаркування за змістовними характеристиками та етапами життєвого циклу, покладені в основу формування конкурентних переваг підприємств дозволяють підвищити ефективність їх господарської (в т.ч. природоохоронної) діяльності.

4. Поглиблені методичні засади екологізації заходів зі стимулювання збуту для всіх видів стимулювання (стимулювання торгівельної мережі, стимулювання персоналу, стимулювання споживачів) та результати аналізу основних переваг та недоліків цих заходів для учасників процесу просування продукції на ринку пропонуються за основу комунікаційних програм просування, що сприятиме збільшенню обсягів реалізації і споживання екологічної продукції.

5. Обґрунтовано необхідність визначення ступеня екологічності продукції та його практичну значущість в сучасних ринкових умовах: запропоновано показник ступеня екологічності продукції (Le) як такий, що показує кількісну міру наявності або відсутності необхідних факторів для визначення продукції екологічною і розраховується на основі застосування теореми Байєса, що на відміну від традиційних підходів враховує взаємодію системи свідоцтв на користь (або на противагу) екологічності, дозволяє отримати більш виважену оцінку, а також порівнювати оцінки ступеня екологічності продукції на для різних товарів.

6. На основі аналізу проблеми визначення відповідності ринкових стратегій росту ресурсам окремого підприємства та умовам зовнішнього середовища вперше запропоновано науково-методичний підхід до вибору ринкових стратегій росту на основі визначення чотирикомпонентного показника, який враховує соціо-еколого-економічні чинники впливу мікро- та макросередовища, дозволяє здійснити вибір відповідної екологічної функціональної стратегії суб’єктами господарювання та реалізувати її без додаткових витрат, а також економити час та ресурси.

7. Удосконалення теоретико-методичних підходів до формування регіональних стратегій розвитку та обґрунтування актуальності і необхідності формування регіональної стратегії з урахуванням екологічного фактору, (врахування екологічної стратегії як функціональної стратегії суб’єктів господарювання, взаємоузгодження стратегій різних рівнів) забезпечать реалізацію комплексного підходу до стратегічного планування екологічно сталого регіонального розвитку.

8. Засади організаційно-економічного механізму забезпечення екологічно сталого розвитку регіону, удосконаленого автором, відтворюють найбільш ефективні шляхи, методи, структурні елементи, необхідні для досягнення поставлених цілей управління та дозволяють реалізувати комплексний підхід до стратегічного планування на різних рівнях господарювання.

9. Доведено, що урахування особливостей розвитку підприємств як суб’єктів господарювання (в т.ч. природокористування) регіонального рівня при виборі екологічно орієнтованих стратегій, покладене в основу наукового обґрунтування та розробки стратегії забезпечення екологічно сталого розвитку регіону, дозволяє оптимізувати результати.

10. В рамках розроблення стратегії розвитку Сумської області проведено SWOT – аналіз, в ході якого автором запропоновано сумарні оцінки можливостей і загроз трансформувати у відносні, що дозволить порівнювати результати SWOT-аналізів різних регіонів та здійснювати порівняльну оцінку соціально-економічного та соціо-еколого-економічного напрямів розвитку регіону. Запропоновано схему позиціювання регіонів України за рангом індексу людського розвитку та рангом валового регіонального продукту, яка надає можливість розділяти регіони на 3 групи: стабільні, проблематичні та депресивні та визначати стратегічні альтернативи регіонального розвитку;

11. Розроблені автором практичні рекомендації формування стратегії розвитку регіону з урахуванням екологічного фактору на основі удосконалених етапів формування регіональної стратегії на прикладі Сумської області дозволяють вивести регіон з проблемних, а в стратегічній перспективі – перевести до групи перспективних регіонів України.

Публікації автора:

Розділи монографій

  1. Линник Ю.М. Критерії вибору стратегії стимулювання збуту продукції / Ю.М. Линник // Маркетинг і менеджмент інноваційного розвитку : монографія ; за заг. ред. д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2006. – С. 530-550.

  2. Мельник Ю.М. Теоретико-методологічні основи визначення стратегій просування на ринок екологічно спрямованих інновацій / Ю.М. Мельник // Проблеми управління інноваційним підприємництвом екологічного спрямування : монографія ; за заг. ред. О.В. Прокопенко. – Суми : ВТД „Університетська книга”, 2007. – С. 361-381.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Линник Ю.М. Проблеми просування екологічних послуг на ринок Сумської області / Ю.М. Линник // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка та менеджмент». – 2005. - № 3-4. – С. 190-196.

  2. Линник Ю.М. Проблеми класифікації екологічної продукції / Ю.М. Линник // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка та менеджмент». – 2005. – № 6-7. – С. 330-338.

  3. Линник Ю.М. Урахування екологічного фактору в організації процесу стимулювання збуту продукції / Ю.М. Линник // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2006. – №7. – С. 58-63.

  4. Линник Ю.М. Вибір маркетингових стратегій при просуванні екологічної продукції / Ю.М. Линник // Регіональна бізнес-економіка та управління. – 2007. – № 1. – С. 78-84.

  5. Мельник Ю.М. Проблеми формування регіональних стратегій в контексті сталого розвитку / Ю.М. Мельник // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2008. – №1. – С. 159-165.

  6. Мельник Ю.М. Формування на території Сумської області ЕКОПОЛІСУ «Еко-Сумщина» / [ Л.Г. Мельник, П.С. Качур, О.Ф. Балацький та ін.]. – Механізм регулювання економіки. – 2008. – №1. – С. 11-22. Особистий внесок: досліджено комунікаційні інструменти реалізації концепції формування комплексу з виробництва та просування екологічно орієнтованої продукції.

  1. Мельник Ю.М. Стратегії забезпечення сталого розвитку як основа управління екологічно орієнтованим розвитком регіону / В.В. Божкова, Ю.М. Мельник // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 224: [в 5 т.]. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2008. – Т. ІІІ. – С. 774-780. Особистий внесок: досліджено стратегії забезпечення екологічно сталого розвитку регіону та механізм їх взаємоузгодження.

Матеріали наукових конференцій

  1. Линник Ю.М. SWOT-аналіз екологічно спрямованої діяльності підприємств Сумської області / Ю.М. Линник // Економічні проблеми виробництва та споживання екологічно чистої агропромислової продукції (ЕП-2005) : матеріали четвертої міжнародної наук.-практ. конф., 24-27 травня 2005 р., / СНАУ. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2005. – С. 285-287.

  2. Линник Ю.М. Взаємодія суб’єктів процесу стимулювання збуту екологічної продукції / В.В. Божкова, Ю.М. Линник // Проблеми природокористування, сталого розвитку та техногенної безпеки регіонів : матеріали ІІІ міжнародної науково-практичної конференції, 03-08 жовтня 2005 р. – Дніпропетровськ, 2005. – Ч. 2. – С.38-40. Особистий внесок: Досліджено сутність стратегій стимулювання збуту екологічно орієнтованої продукції.

  3. Линник Ю.М. Обґрунтування доцільності застосування певних заходів зі стимулювання збуту на різних етапах ЖЦТ / Ю.М. Линник // Технологи ХХІ века : сборник научных статей по материалам 12-й международной научно-методической конференции / СНАУ. – Алушта, 2005. – Т. 2. – С. 43-46.

  4. Linnik Y. Consumer promotion of ecologically dangerous goods and services / Yuliya Linnik // Economics for Ecology : 12-th International Students Conference, May 3-7, 2006. – Sumy, 2006. – P. 86-87.

  5. Линник Ю.М. Класифікація екологічних товарів та послуг залежно від їх внеску в суспільний розвиток / Ю.М. Линник // Політологічні, соціологічні та психологічні виміри перехідного суспільства: як зробити реформи успішними : збірник матеріалів Третьої міжнародної наукової конференції, 22-24 червня 2006 р. – Т. 2. – Суми : Вид-во СумДУ, 2006. – С. 29-32.

  6. Linnik Y. Environmental and consumer safety of goods and services / Yuliya Linnik // Economics for Ecology : 13-th International Scientific Conference, May 3-7, 2007. - Sumy, 2007. – P. 98-100.

  7. Линник Ю.М. Теоретико-методичні засади визначення ступеня екологічності продукції / Ю.М. Линник // Господарський механізм екологічно збалансованого розвитку : збірник тез доповідей Всеукраїнської наукової конференції. – Суми : Вид-во СумДУ, 2007. – С. 84-86.

  8. Линник Ю.М. Проблеми визначення відповідності маркетингових стратегій росту ресурсам підприємства та умовам зовнішнього середовища / Ю.М. Линник // Економічні проблеми сталого розвитку : науково-технічна конференція викладачів, співробітників, аспірантів і студентів факультету економіки та менеджменту, 17-25 квітня 2007 р. – Суми : Вид-во СумДУ, 2007. – Т. 2. – С. 62-63.

  9. Линник Ю.М. Маркування як сучасний засіб просування екологічно орієнтованої продукції на ринку / Ю.М. Линник // Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу : збірник тез доповідей Першої міжнародної науково-практичної конференції, 21-22 вересня 2007 р. – Суми : ВВП «Мрія-1» ЛТД, 2007. – С. 95-97.

  10. Линник Ю.М. Екологічна продукція як індикатор глобалізаційних процесів / Ю.М. Линник // Соціально-економічний розвиток України в умовах глобалізації світової економіки : збірник доповідей Четвертої науково-практичної конференції. – Луцьк : ПВД «Твердиня», 2007. – С. 99-102.

  11. Мельник Ю.М. Єдність урахування економічних, соціальних і екологічних показників – основа реалізації концепції сталого розвитку / Ю.М. Мельник // Держава і право: проблеми становлення і стратегія розвитку : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, 17-18 травня 2008 р. – Ч. ІІ. – Суми : ВВП «Мрія-1» ТОВ, 2008. – С. 240-243.

  12. Мельник Ю.Н. Особенности разработки стратегий обеспечения устойчивого развития региона / Ю.Н. Мельник // Система управления экологической безопасностью : сборник трудов Второй заочной международной научно-практической конференции. – Екатеринбург : УГТУ – УПИ, 2008. – Т. 1. – С. 67-71.

  13. Мельник Ю.М. Організаційно-економічний механізм реалізації стратегій забезпечення сталого розвитку регіону / Ю.М. Мельник // Стратегія забезпечення сталого розвитку України : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 20 травня 2008 р. / РВПС України НАН України. – К. : РВПС України НАН України. – Київ, 2008. – Ч. 3. – С. 230-232.

  14. Мельник Ю.М. Прийняття управлінських рішень на основі подвійного позиціювання регіону (на прикладі Сумської області) / Ю.М. Мельник // Маркетинг інновацій та інновації в маркетингу : збірник тез доповідей Другої міжнародної наук.-практ. конференції. – Суми : ВВП «Мрія-1» ТОВ, 2008. – С. 120-122.