Проведене комплексне системне когнітивне й комунікативно-прагматичне дослідження дозволяє визначити електоральний дискурс республіканців як різновид політичного дискурсу, що виділяється за параметрами агенса, сфери функціонування й політичної проблематики. Він обмежений ситуаціями інституційного спілкування і розповсюджується на комунікацію персуазивної природи, що реалізує презентаційну функцію через інформативно зорієнтовані тактики модифікації картини світу виборців. Провідний мотив електорального дискурсу республіканців – потреба досягнення влади – реалізується через створення привабливого іміджу претендента на президентський пост за допомогою презентаційних стратегій і тактик, спрямованих на модифікацію картини світу електорату шляхом імплантації до неї базових концептів картини світу республіканців. Електоральний дискурс республіканців формується навколо концепту ВИБОРИ, який служить гіперфреймом для його конституентів – базових концептів-регулятивів, відповідних окремим слотам цього концепту: НАРОД – слоту СУБ’ЄКТ ВИБОРУ; ДЕМОКРАТІЯ, СВОБОДА, ТЕРОРИЗМ, ВІЙНА – ПІДСТАВИ ВИБОРУ; ВЛАДА, ПРЕЗИДЕНТ – ОБ’ЄКТ ВИБОРУ. Політична метафорика електорального дискурсу республіканців в основному представлена ічотирма моделями: метафорами традиційної сім’ї, мілітарними (військовими), спортивними і фінансово-економічними, вкоріненими у доменах «СІМ’Я», «ВІЙНА», «СПОРТ», «ЕКОНОМІКА». У політичній картині світу республіканців, представленій в їхньому електоральному дискурсі 2000 р., переважає метафорична модель традиційної сім’ї (ключова метафора ПРЕЗИДЕНТ – ЦЕ СУВОРИЙ БАТЬКО), а в кампанії 2004 року – метафора ВІЙНА З ТЕРОРИЗМОМ. Персуазивна гіпермета електорального дискурсу зумовлює його провідні інтенції: самопрезентації і презентаці своєї програми, аналізу ситуації, критики й дискредитації суперника, спонукання голосувати за претендента, попередження й викриття, самовиправдовування. Ці інтенції досягаються відповідними стратегіями й тактиками дискурсу. Персуазивні стратегії є інформаційно-операційною презентаційною системою, що складається з інформаційно-інтродуктивних, інформаційно-модифікуючих й інформаційно-креативних стратегій: стратегій (само)презентації, дискредитації опонента, змістового аналізу і оцінки ситуації, самозахисту, спонукання й маніпулювання, змістовий компонент яких реорганізує картину світу виборців відповідно до базових концептів республіканців. Політичний імідж Дж. Буша (мол.) складається в масовій свідомості як стереотипізований оцінний емоційно забарвлений образ політичного лідера, втілений як прямий, позитивний, створюваний за допомогою ЗМІ, Інтернет-публікацій, публічних виступів. Ядро іміджу Дж. Буша включає позиції СУВОРОГО БАТЬКА й БОРЦЯ З ТЕРОРИЗМОМ, провідні політичні цінності консерваторів; у змістову складову іміджу входять висока самооцінка, соціально-політична ідентичність республіканця, психологічні властивості: твердість, рішучість, демократичність. Процесуальна сторона іміджу включає емоційність мови, енергійність, почуття гумору, інтерактивність і демократичність, релігійний спосіб аргументації в дискурсі. Отримані дані й результати є перспективними для вивчення політичних концептів, політичної когнітивної метафори, дискурсивних стратегій, для поглиблення лінгвістичних досліджень в області політичної іміджелогії. Опубліковані автором праці за темою дисертації: 1. Даньшина Е. В. (Горина Е. В.) Жанровая специфика американского электорального дискурса / Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В. Н. Каразіна. – 2005. – № 667. – С. 113-116. 2. Даньшина Е. В. (Горина Е. В.) Имидж политического лидера в американском предвыборном дискурсе / Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В. Н. Каразіна. – 2006. – № 726. – С. 113–116. 3. Даньшина О. В. (Горіна О. В.) Ключові концепти електорального дискурсу республіканців США / О. В. Даньшина (О. В. Горіна) // Вісник Харків. нац. ун-ту імені В. Н. Каразіна. – 2007. – № 773. – C. 32–34. 4. Даньшина Е. В. (Горина Е. В.) Стратегии и тактики американского предвыборного дискурса / Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) // Вісник Сум. держ. ун-ту. – 2007. – № 1, Т. 2. – С. 24–28. 5. Горина Е. В. Когнитивная метафорика электорального дискурса республиканцев США / Е. В. Горина // Нова філологія. – Запоріжжя, 2008. – С. 63–68. 6. Даньшина Е. В. (Горина Е. В.) Интент-анализ предвыборного дискурса: когнитивные и прагматические аспекты / Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) : матеріали V Міжнар. наук. конф. «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація». (01.02.2005). – Харків : Константа, 2005. – С. 334–337. 7. Даньшина О. В. (Горіна О. В.) Центральні концепти та стратегії політичного дискурсу республіканців / О. В. Даньшина (О. В. Горіна) // Міжнар. наук. конф.«Когнітивно-прагматичні дослідження мов професійного спілкування». – Харків : ВЦ ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2006. – С. 70–73. 8. Шевченко И. С. Интент-анализ предвыборного дискурса: когнитивные и прагматические аспекты / И. С. Шевченко, Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) : матеріали VІ Міжнар. наук. конф. [«Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація»], (Харків, 1 лютого 2007 р.). – Харків : Константа, 2007. – С. 334–337. 9. Даньшина Е. В. (Горина Е. В.) Аспекты языковой личности политика в его идиодискурсе / Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) : матеріали четвертої Всеукраїн. наук. конф. [«Актуальні проблеми перекладознавста та методики навчання перекладу»], (Харків, 19 квітня 2007 р.). – Х. : НТМТ, 2007. – С. 40–41. 10. Даньшина Е. В. (Горина Е. В.) Ключевые концепты электорального дискурса демократов США / Е. В. Даньшина (Е. В. Горина) : матеріали VІI Міжнар. наук. конф. «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація». (05.02.2008). – Харків : Константа, 2008. – С. 87–89. У тезах, виконаних у співавторстві, автору належить добір матеріалу та його узагальнення. |