Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Олімпійський і професійний спорт


Літовко Тетяна Віталіївна. Комп'ютерна діагностика для побудови композиції в художній гімнастиці : Дис... канд. наук: 24.00.01 - 2002.



Анотація до роботи:

ЛТОВКО Т. В. Комп’ютерна діагностика для побудови композицій з художньої гімнастики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.01. Олімпійський і професійний спорт. Державний науково-дослідний інститут фізичной культури і спорту, Київ, 2002.

Дисертація присвячена проблемі створення концепції побудови композицій, яка ґрунтується на комп’ютерній диагностиці. Реалізація ідеї

автора базувалася на моделюванні змагальної діяльності з урахуваннням індивідуальних властивостей та якостей гімнасток, створення програми лінійного алгоритму для побудови композиції.

Реалізація програми комп’ютерної діагностики під час побудови композицій дозволила індивідуалізувати та оптимізувати навчально-тренувальний процес, підвищити ефективність змагальної діяльності гімнасток.

Основні результати дисертаціонної роботи були впроваджені у навчально-тренувальний процес збірних команд школи Дерюгіних – Київ, СК ”Багіра” – Львів, ДЮСШ № 1 – Харків.

1. Аналіз літературних джерел, анкетування й бесіди провідних тренерів, а також педагогічні спостереження в навчально-тренувальному процесі й офіційних виступах найсильніших гімнасток України, Європи і миру підтвердили актуальність проблеми побудови композицій у сучасній художній гімнастиці та необхідність використовування для цих цілей комп’ютерної діагностики.

2. Експериментальне дослідження дозволило науково обґрунтувати методичні принципи комп’ютерної діагностики під час побудови композицій:

Принцип індивідуалізації. Для найбільш повного розкриття образу гімнасток з ціллю виявлення її композиційної індивідуальності необхідно вважати комплекс антропометричних, фізичних, психофізиологічних показників і музичного сприйняття.

Принцип моделювання. Моделювання змагальної діяльності ґрунтується на застосуванні методу головних компонент із проведенням кореляційного і факторного аналізів.

Перший етап три фактори: а) F1 спеціальні фізичні якості, де r складає від 0,797 до 0,906 (48 % дисперсії); б) F2 параметри уваги, де r від 0,534 до 0,645 (19 %); в) F3 сприйняття часових характеристик, r = 0,787 (12 %) .

Другий етап чотири фактори: а) F1 технічна підготовка, r від 0,509 до 0,928 (37 % дисперсії); б) F2 емоційна стійкість, r = 0,787 (19 %); в) F3 антропометричні показники, r від 0,727 до 0,868 (15 %); г) F4 характерологічні особливості, r = 0,815 (11 %).

Дані факторного аналізу були використані для комп'ютерної діагностики під час побудови композиції вправи (вибір оптимальної кількості референтних показників).

Принцип структурного аналізу змагальної діяльності (комплекс циклічних та ациклічних локомоцій у сполученні з реалізацією технічних прийомів) і композиції (технічні і динамічні елементи, музичне супроводження, рисунок переміщення по майданчику).

Принцип алгоритмізації. Прграма комп’ютерної діагностики реалізує лінійний алгоритм з елементами експертної оцінки тренера (кроки алгоритму).

Принцип програмованого навчання. Використання програми комп’ютерної діагностики в учбово-тренувальному процесі створює передумови щодо конкретизації творчого процесу побудови композицій в художній гімнастиці й більш оптимального підбору вправ. Реалізація програми побудови композицій з урахуванням комп’ютерної діагностики в учбово-тренувальному процесі передбачає наявність послідовних етапів (постановча частина, апробація композицій, офіційні змагання).

3. Дослідження особистих якостей і властивостей гімнасток повинно розглядатися разом із змагальною діяльністю, ефективність якої залежить від використання в композиції відповидних індивідуальних якостей саме цієї гімнастки.

4. Розроблена та експериментально обґрунтована програма комп’ютерної діагностики побудови композицій, яка передбачає математичне формулювання завдання (створення математичної моделі) і розробку алгоритму рішення завдання.

5. Коректировка програми комп’ютерної діагностики можлива у зв’язку із змінами індивідуальних показників гімнасток, а також змінами у правилах змагань, пов’язаних з новими вимогами щодо структурної насичуваністі композиції. Після корекції програми видає роздруківку додаткової труднощі технічних і динамічних елементів для кожної гімнастки.

6. Розроблені науково-практичні рекомендації щодо оптимізації учбово-тренувального процесу для підвищення ефективності змагальної діяльності у художній гімнастиці на основі комп’ютерної діагностики.

7. Результати поданих досліджень підтвердили позитивну динаміку показників гімнасток у підвищенні ефективності спортивно-технічних результатів, а також показників антропометрії, рівня спеціальних фізичних якостей і психофізиологічних характеристик. Різниця між більшістю показників порівняних груп визнана статистично достовірною ( Р<0,05 ).

8. За період проведення педагогічного експерименту у групі “А” підготовлено 4 майстри спорту і 6 кандидатів у майстри спорту, що свідчить про ефективність запропонованої нами методики. У контрольній групі “Б” підготовлений один майстер спорту, два кандидати в майстри спорту.

9. Практична реалізація запропонованої програми комп’ютерної діагностики побудови композицій можлива у ДЮСШ, СДЮСШОР, ШВСМ, вузах, спортивних клубах.

Публікації автора:

  1. Литовко Т.В. Компьютерная диагностика при составлении композиций в художественной гимнастике // Сборник научных трудов кафедр физического воспитания вузов Украины и России . Харьков: ХХПИ. 1997. №5. С. 6 7

  2. Литовко Т.В. Анализ структурных характеристик композиций в художественной гимнастике // Зб. наук. пр. “Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i cпорту”. Харкiв: ХХПІ. 1998. №1. С. 19 21

  3. Литовко Т.В. Эффективность компьютерной диагностики по составлению композиций в современной художественной гимнастике // Зб. наук. пр. “Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i cпорту”. Харкiв: ХХПІ. 1999. №9. С. 38 41

  4. Литовко Т.В. Анализ композиций сильнейших гимнасток на чемпионате мира 2001 года (художественная гимнастика) // Зб. наук. пр. “Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i cпорту”. Харкiв: ХХПІ. 2001. №28. С. 61 65

  5. Литовко Т.В., Бабушкин В.З. Исследование влияния психофизиологических показателей на развитие специальной выносливости студентов // Физическое воспитание студентов творческих специальностей // Сборник научных трудов кафедр физического воспитания вузов Украины и России. Харьков : ХХПУ. 1997. №5. С. 4 5

  6. Литовко Т.В., Санжарова Н.И. Анализ факторной структуры трудностей в композициях с мячом в художественной гимнастике // Зб. наук. пр. “Педогогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i cпорту”. Харкiв: ХХПІ. 1998. №11. С. 30 32

  7. Литовко Т.В. с соавтор. Методические указания к самостоятельной подготовке по ритмической гимнастике. – Харьков: ХАДИ. 1991. 20 с.

  1. T. Litovko. Mot med Ukrainck hjalp. Lund, SVDSVENSKAN, den 13 juni, 1992, s. 4.

  2. Литовко Т.В. с соавтор. Методические указания к самостоятельной работе студентов всех специальностей спортивного отделения по физвоспитанию. Харьков: ХАДИ. 1993. 23с.

  3. Литовко Т.В. Методические указания к индивидуальной подготовке по художественной гимнастике. Харьков: ХАДИ. 1994. 19с.

  4. Литовко Т.В. с соавтор.Методические указания для самостоятельной подготовки студентов к компьютерному контролю знаний по физическому воспитанию. Харьков: ХГАДТУ. 1995. 19с.

  5. Литовко Т.В. Факторная структура в соревновательной деятельности в художественной гимнастике // Зб. наук. праць “Фізична культура, спорт та здоров’я”. Харків: ХаДІФК, 1997. С. 240 241

  6. Литовко Т.В. с соавтор. Довiдковий матерiал з художньоi гiмнастики (1992 1997рр.): ТОВ. “Мiжнар. Фiн. Агенцiя”, 1998. 53с.

  7. Литовко Т. В., Пимонова Т. Г. Применение компьютерных технологий в спортивной деятельности (на примере художественной гимнастики) //Гуманістичне середовище вищого технічного закладу освіти (Матеріали Всеукраїнськой міждисциплінарної науково-практичної конференції). Харків: ХДАДТУ, 1999. С. 203 205