1. Аналіз літературних джерел, анкетування й бесіди провідних тренерів, а також педагогічні спостереження в навчально-тренувальному процесі й офіційних виступах найсильніших гімнасток України, Європи і миру підтвердили актуальність проблеми побудови композицій у сучасній художній гімнастиці та необхідність використовування для цих цілей комп’ютерної діагностики. 2. Експериментальне дослідження дозволило науково обґрунтувати методичні принципи комп’ютерної діагностики під час побудови композицій: Принцип індивідуалізації. Для найбільш повного розкриття образу гімнасток з ціллю виявлення її композиційної індивідуальності необхідно вважати комплекс антропометричних, фізичних, психофізиологічних показників і музичного сприйняття. Принцип моделювання. Моделювання змагальної діяльності ґрунтується на застосуванні методу головних компонент із проведенням кореляційного і факторного аналізів. Перший етап три фактори: а) F1 – спеціальні фізичні якості, де r складає від 0,797 до 0,906 (48 % дисперсії); б) F2 – параметри уваги, де r від 0,534 до 0,645 (19 %); в) F3 – сприйняття часових характеристик, r = 0,787 (12 %) . Другий етап – чотири фактори: а) F1 – технічна підготовка, r від 0,509 до 0,928 (37 % дисперсії); б) F2 – емоційна стійкість, r = 0,787 (19 %); в) F3 – антропометричні показники, r від 0,727 до 0,868 (15 %); г) F4 – характерологічні особливості, r = 0,815 (11 %). Дані факторного аналізу були використані для комп'ютерної діагностики під час побудови композиції вправи (вибір оптимальної кількості референтних показників). Принцип структурного аналізу змагальної діяльності (комплекс циклічних та ациклічних локомоцій у сполученні з реалізацією технічних прийомів) і композиції (технічні і динамічні елементи, музичне супроводження, рисунок переміщення по майданчику). Принцип алгоритмізації. Прграма комп’ютерної діагностики реалізує лінійний алгоритм з елементами експертної оцінки тренера (кроки алгоритму). Принцип програмованого навчання. Використання програми комп’ютерної діагностики в учбово-тренувальному процесі створює передумови щодо конкретизації творчого процесу побудови композицій в художній гімнастиці й більш оптимального підбору вправ. Реалізація програми побудови композицій з урахуванням комп’ютерної діагностики в учбово-тренувальному процесі передбачає наявність послідовних етапів (постановча частина, апробація композицій, офіційні змагання). 3. Дослідження особистих якостей і властивостей гімнасток повинно розглядатися разом із змагальною діяльністю, ефективність якої залежить від використання в композиції відповидних індивідуальних якостей саме цієї гімнастки. 4. Розроблена та експериментально обґрунтована програма комп’ютерної діагностики побудови композицій, яка передбачає математичне формулювання завдання (створення математичної моделі) і розробку алгоритму рішення завдання. 5. Коректировка програми комп’ютерної діагностики можлива у зв’язку із змінами індивідуальних показників гімнасток, а також змінами у правилах змагань, пов’язаних з новими вимогами щодо структурної насичуваністі композиції. Після корекції програми видає роздруківку додаткової труднощі технічних і динамічних елементів для кожної гімнастки. 6. Розроблені науково-практичні рекомендації щодо оптимізації учбово-тренувального процесу для підвищення ефективності змагальної діяльності у художній гімнастиці на основі комп’ютерної діагностики. 7. Результати поданих досліджень підтвердили позитивну динаміку показників гімнасток у підвищенні ефективності спортивно-технічних результатів, а також показників антропометрії, рівня спеціальних фізичних якостей і психофізиологічних характеристик. Різниця між більшістю показників порівняних груп визнана статистично достовірною ( Р<0,05 ). 8. За період проведення педагогічного експерименту у групі “А” підготовлено 4 майстри спорту і 6 кандидатів у майстри спорту, що свідчить про ефективність запропонованої нами методики. У контрольній групі “Б” підготовлений один майстер спорту, два кандидати в майстри спорту. 9. Практична реалізація запропонованої програми комп’ютерної діагностики побудови композицій можлива у ДЮСШ, СДЮСШОР, ШВСМ, вузах, спортивних клубах. |