Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Воронцова Наталія Георгіївна. Комунікативно-когнітивні особливості вербальної інтеракції зі стороннім реципієнтом (на матеріалі англійської мови) : дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. - Л., 2005.



Анотація до роботи:

Воронцова Н.Г. Комунікативно-когнітивні особливості вербальної інтеракції зі стороннім реципієнтом (на матеріалі англійської мови). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. Волинський державний університет імені Лесі Українки. – Луцьк, 2005.

Дисертацію присвячено дослідженню прагматичного різновиду вербальної інтеракції, що передбачає присутність у антропологічному просторі взаємодії, окрім стандартних учасників спілкування (мовця та слухача – активних реагентів), третього антропокомпонента – стороннього реципієнта як комунікативного актанта з нестандартною комунікативною перспективою спостерігача. Встановлено, що дана інтеракція являє собою різновид поліактантної комунікативної взаємодії, в рамках якої спостерігаються розмежування двох рівнів відносин: відносин між активними реагентами, які взаємодіють у експліцитному режимі інтеракції, та відносин між активними реагентами та стороннім реципієнтом, які взаємодіють у імпліцитному режимі інтеракції. Доведено, що комунікативна релевантність стороннього реципієнта як суб’єкта спілкування виявляється у його здатності виступати у ролі детермінанта комунікативної поведінки активних реагентів інтеракції. У фокусі уваги – реалізація стороннім реципієнтом двох гетерогенних стратегічних ліній – рецептивно-інтерпретаційної та реактивно-комунікативної. Перша з яких представлена як комунікативно-когнітивна діяльність інтерпретації стороннім реципієнтом предмету думки активних реагентів інтеракції та є інтродуктивним етапом для здійснення стороннім реципієнтом комунікативного реагування на комунікативну подію, що представлено як актуалізація ним другої стратегічної лінії - реактивно-комунікативної стратегії.

Комунікативні реалії засвідчують, що у більшості типових ситуацій модель спілкування є симбіозом комунікативних позицій мовця, слухача та спостерігача і, таким чином, не заперечує наявність третього антропокомпонента цієї моделі – стороннього слухача (реципієнта) як окремого суб’єкта комунікації, релевантного до особливостей здійснення спілкування. В результаті проведеного дослідження була підтверджена гіпотеза про те, що в комунікативній дійсності антропологічний простір комунікативної інтеракції не обмежується лише мовцем (адресантом) та слухачем (адресатом), а включає також і третю особу – стороннього реципієнта, який, хоча і не бере безпосередньої участі у вербальній інтеракції, однак, є присутнім при взаємодії першої та другої осіб.

Представлена в дисертації функціональна парадигма способів взаємодії між активними реагентами комунікації та стороннім реципієнтом ґрунтується на реалізації кожним із учасників спілкування окремих стратегічних ліній, які визначаються їх комунікативними потребами та інтенціями. У своєму ставленні до стороннього реципієнта активні реагенти проявляють себе як носії стратегії врахування фактору присутності стороннього реципієнта, стратегії комунікативної конфронтації та стратегії комунікативної інтеграції з ним.

Створення моделі комунікативної поведінки стороннього реципієнта в роботі здійснено в рамках розгляду двох стратегічних ліній, які стимулюють його комунікативну діяльність та обумовлені специфікою комунікативної позиції стороннього реципієнта як комуніканта-спостерігача: рецептивно-інтерпретаційної та реактивно-комунікативної стратегічних ліній.

У роботі розроблена концептуальна модель інтерпретації стороннім реципієнтом предмета думки активних реагентів інтеракції з урахуванням специфіки комунікативної перспективи стороннього реципієнта. Особлива увага зосереджена на реактивно-комунікативній стратегічній лінії стороннього реципієнта, оскільки його рецептивні стратегії формуються на довербальному рівні інтерактивної взаємодії та є інтродуктивним етапом для здійснення стороннім реципієнтом стратегії реактивно-комунікативного характеру. Комунікативна сутність стороннього реципієнта в рамках реалізації зазначеної стратегії екстеорізується у поліфункціональності його комунікативного прояву. СР здатен виконувати у ході вербальної інтеракції контактовстановлюючу та контакторозмикаючу функції. Реалізація стороннім реципієнтом реактивно-комунікативної стратегії супроводжується його функціональною трансформацією, тобто зміною комунікативного статусу в напрямку СР АР. Процес функціональної трансформації відбувається за допомогою механізмів комунікативної інтеграції (залучення) та комунікативної інтерференції (втручання). Механізм комунікативної інтеграції актуалізується через вербальні та паравербальні сигнали. Виходячи з того, що комунікативна інтеграція стороннього реципієнта ініціюється активними реагентами, вона кваліфікується як прояв активними реагентами комунікативної стратегії інтеграції зі стороннім реципієнтом. Відповідно, механізми цієї інтеграції розглядаються також як тактика здійснення активними реагентами комунікативної стратегії інтеграції зі стороннім реципієнтом. Під час інтеграції стороннього реципієнта у інтеракцію інтродуктивною ланкою виконання учасником-спостерігачем ролі мовця є зайняття ним позиції адресата. Механізм комунікативної інтерференції актуалізується через експліцитно-вербальні прийоми (за допомогою метакомунікативних фраз взяття слова) та експліцитно-невербальні прийоми, представлені засобами кінесики, проксемії та емоційними засобами (напр. усмішка, сміх). Експліцитно-невербальні прийоми зазвичай передують вербальному втручанню, проте, якщо СР не має комунікативної інтенції підвищити свій комунікативний статус до статусу мовця, його експліцитно-невербальні прийоми інтерференції не переходять у вербальні. Як підтвердили кількісні підрахунки, лише у 42% випадків відбувається переростання невербального реагування стороннього реципієнта у мовленнєву реакцію. Даний факт, на нашу думку, пояснюється несхвальною соціальною установкою на акт втручання у розмову особи, яка не входить до складу співрозмовників та визнанням соціально-етикетної неправомірності такої комунікативної дії.

Проведений у дослідженні функціональний та комунікативно-когнітивний аналіз вербальної інтеракції зі стороннім реципієнтом та виявлення особливостей комунікативної поведінки суб’єкта комунікації зі статусом стороннього реципієнта не є вичерпним. Комунікативна сутність стороннього реципієнта, будучи неоднорідною, потребує подальшого ґрунтовного лінгво-прагматичного та когнітивного дослідження. Науковий інтерес спонукає до більш глибинного дослідження соціопсихологічного та етичного змісту самого феномена підслуховування та його прояву у інтерсуб’єктному комунікативному просторі. Це може послужити темою подальшого вивчення, що розвиватиме основні положення роботи.

Публікації автора:

  1. Воронцова Н.Г. Проблема стороннього слухача та його роль у процесі комунікативної взаємодії // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Філологічні науки. – 1999. – № 3. – C. 54 – 56.

  2. Воронцова Н.Г. Комунікативна структура зі слухачем-аутсайдером як різновид полілогу // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Філологічні науки. – 2000. – №2. – C. 187-191.

  3. Воронцова Н.Г. Функціональні аспекти актомовленнєвої поведінки слухача – аутсайдера у складі деяких прагматичних модифікацій комунікативних структур // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Філологічні науки. – 2001. – №13. – C. 155-160.

  4. Воронцова Н.Г. Інтерактивні особливості комунікативного прояву реципієнта – аутсайдера у процесі конверсаційного обміну // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Філологічні науки. – 2004. – №3. – C. 76-82.

  5. Воронцова Н.Г. Cторонній реципієнт вербальної інтеракції в контексті комунікативної стратегії конфронтації. Філологічні студії. Науковий часопис. – №4. – Луцьк, 2004. – С. 58 - 64.

  6. Воронцова Н.Г. Функціональна парадигма комунікативних стратегій реципієнта – аутсайдера // Мовні та концептуальні картини світу / Науковий збірник КНУ ім. Тараса Шевченка. Філологія. – 2004. – C. 67-76.

  7. Воронцова Н.Г. Інтерпретація предмета думки мовця стороннім реципієнтом: комунікативно-когнітивний аспект / Проблеми семантики слова, речення та тексту. Збірник наукових праць. – Вип. 13. – Київ, видавничий центр КНЛУ. – 2005. – С. 96-103.

  8. Воронцова Н.Г. Реципиент–аутсайдер вербального взаимодействия в коммуникативно–прагматическом аспекте // Теорія та практика державного управління. Актуальні питання навчання іншомовної комунікації у вищих навчальних закладах (матеріали науково – практичної конференції). – Харків, 2003. – C. 17-20.