Концепт ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ є невід’ємним складником системи текстових концептів та центром художньої системи багатьох творів У.С. Моема. У змістовій тканині тексту цей концепт стає ядром, якому підпорядковуються стилістичні засоби, що вербалізують образи персонажів. В англомовній картині світу концепт ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ є ментальним утворенням, структура якого синтезує ознаки з трьох площин знань: універсально-смислової, узагальнено-змістової та оцінно-образної. Реконструкція моделі втілення концепту ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ у художніх текстах У.С. Моема та зіставлення її з інваріантною моделлю досліджуваного концепту, що наявна у картині світу типової для англомовної спільноти, дозволило виявити, що у творах У.С. Моема концепт ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ втілюється за допомогою контрастивних стилістичних засобів. Розкриття лінгвокогнітивних механізмів формування контрастивних стилістичних засобів, а саме розмежування видів концептуального оксиморону, дослідження лінгвокогнітивних операцій контрастивного мапування та когнітивних процедур (зіштовхування, перехрещення, накладання, відхилення), що лежать в основі парадоксального мислення, уможливило виявлення специфіки текстового втілення концепту ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ у творах У.С. Моема. У нашій роботі ми розрізнюємо внутрішньокатегоріальний та міжкатегоріальний концептуальний оксиморон. Внутрішньокатегоріальний оксиморон накладає концептуальні обмеження на формування контрастивних стилістичних засобів та є підґрунтям вербальних засобів із обмеженою інтерпретацією, більшість з яких належить до усталених. Міжкатегоріальний концептуальний оксиморон знімає концептуальні обмеження при контрастивному мапуванні, що уможливлює концептуальний прорив у парадоксальність, появу контрастивних вербальних засобів, які відрізняються більшою глибиною у передачі змістовної амбівалентності. У художніх текстах У.С. Моема творча особистість осмислюється як людина, що знаходиться під владою власних творчих здібностей, які спонукають її до творчості, яка одночасно є хворобою й способом виживання. У творах У.С. Моема така понятійна амбівалентність характерна для будь-якого складника концепту ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ. Домінантне використання контрастивних стилістичних засобів, у підґрунті формування яких лежить міжкатегоріальний концептуальний оксиморон, уможливлює створення амбівалентного персонажного образу творчої особистості і демонструє превалювання парадоксального поетичного мислення у художніх текстах У.С. Моема. Методика аналізу, застосована у роботі, відкриває перспективи для подальших досліджень. Їх здійснення планується у таких напрямах: а) текстовий концепт ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ як ідіоетнічне утворення у свідомості носіїв різних мов; б) концептуальне підґрунтя різних стилістичних засобів, застосованих для створення ключових образів художнього тексту і встановлення особливостей художнього мислення та ідіостилю автора. Основний зміст дисертації відбитий у таких одноосібних публікаціях автора: |