Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Історія філософії


Онищук Оксана Василівна. Концепція людської екзистенції Сьорена К'єркеґора. : Дис... канд. наук: 09.00.05 - 2008.



Анотація до роботи:

Онищук Оксана Василівна. Концепція людської екзистенції Сьорена К’єркеґора. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.05 – історія філософії. Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, 2008.

У дисертації досліджено концептуальні засади конституювання екзистенції людини у філософській спадщині данського мислителя Сьорена К’єркеґора на основі трьох головних стадій буття (естетичної, етичної та релігійної), двох проміжних стадій – іронії та гумору, а також нульової стадії. Розкрито і поглиблено проаналізовано сутнісні характеристики кожної стадії з позиції смислотворчих елементів екзистенції людської особистості. Доведено нове осмислення К’єркеґором поняття екзистенції, яке, в порівнянні з класичним тлумаченням, постає динамічною структурою у стосунку до Бога. Стверджено, що самотворення екзистенції відбувається як поступовий лінійний шлях через саморефлексійну діяльність людини і виражає антиманіпуляторну інтенцію у синтезі зі свобідним вибором власного існування. Обґрунтовано наявність рецепції стадіальної концепції данського мислителя у філософії екзистенціалізму, діалектичної теології та постмодернізму.

У висновках сформульовано основні результати дисертаційного дослідження, які можна звести до таких позицій:

Сьорен К’єркеґор сформулював основні екзистенціали людського існування, які справили подальший вплив на “філософію життя”, екзистенціалізм, діалектичну теологію, постмодернізм.

Концепція людської екзистенції К’єркеґора втілює саморефлексійну діяльність людини на основі морально-духовних вартостей і є виразником антиманіпуляторної інтенції людини в поєднанні зі свобідним вибором власного існування.

Конституюючим фактором екзистенції артикулюються духовні пріоритети та імперативи, сила устремління та цілепокладання.

Парадигма к’єркеґорівського мислення може дефініюватися як філософія внутрішньої сутності людини.

Головною метою концепції К’єркеґора є сприяння розвінчанню ілюзій, в яких перебуває людство, що називає себе християнським, а насправді існує в межах філістерської, естетичної чи, щонайбільше, етичної сфери.

Екзистенціал “вибору” прирівнюється до закону, сутність якого полягає в наступному: якщо людина свідомо ним не користується, то він діє без її участі, і всі наслідки стають наслідками в житті людини.

Можливістю здійснення екзистенції є вічність, оскільки екзистенція є рухом, що передбачає неперервність, яка є вічністю.

Загальна парадигма екзистування конституюється за такою схемою: нульова (обивательська, філістерська) сфера – естетична сфера – конфініум іронічного – етична сфера – конфініум гумору – релігійна сфера.

Головні характеристики філістерської та естетичної стадій (корисливість, зануреність в емпірію, замкненість на власному житті, нівелювання моральних цінностей, страх перед вибором і відповідальністю, емоційність, прагнення до найперше фізичних й чуттєво-тілесних насолод) якнайповніше виражають стан сучасного суспільства.

Проміжні стадії іронії та гумору відіграють особливу роль у проходженні становлення екзистенції, втілюючи собою існування в категорії можливості, спонуку до свобідного визначення свого місця у світі, до актуалізації можливості.

К’єркеґор позиціонує проходження внутрішніх ступенів росту через відштовхування від негативних екзистенціалів (страх, відчай, страждання, випробування і ін.) до позитивного їх сприйняття, оскільки саме такий метод є базисом для осягнення життя без страху та відчаю.

Розкривається взаємозв’язок між стадіями і доводиться, що кожна наступна, вища сходинка не є анігіляцією попередньої, але переведенням якостей нижчої ланки на новий рівень.

Актуалізовано необхідність внутрішнього екзистенційного становлення в нинішніх умовах з огляду на критичну духовну ситуацію сучасного етапу розвитку суспільства.

Прослідковано впливи стадіальної концепції Сьорена К’єркеґора на представників філософських течій ХХ століття, зокрема естетичної стадії у постмодернізмі, етичної – в екзистенціалізмі, релігійної – у діалектичній теології та релігійному екзистенціалізмі.

Публікації автора:

1.Онищук Оксана. Ціннісні орієнтації людського існування у філософії Сьорена К’єркегора // Збірник наукових праць ДДПУ «Людинознавчі студії». – Вип.10. – 2004. – С.180-190.

2.Онищук Оксана. Антиномія віри і розуму в екзистенційній філософії Сьорена К’єркеґора // Філософські пошуки. Пізнання: епістемологічний, онтологічний та соціальний виміри. – Вип. ХІХ. – Львів-Одеса, 2005. – С.261-269.

3.Онищук Оксана. Контроверзи екзистенційного вибору у філософській творчості творчості С. К’єркеґора // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім.. В. Гнатюка. Серія: Філософія. - №13, 2005. – С.22-26.

4.Онищук Оксана. Духовна ситуація часу та філософська позиція С. К’єркеґора // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. – Вип. 17. – Київ, 2006. – С. 269-274.

5.Онищук Оксана. Непряма комунікація як метод філософії Сьорена К’єркеґора // Збірник наукових праць ДДПУ «Людинознавчі студії». – Вип. 16. – 2007. – С. 54-64.