У висновках наведено основні результати дослідження розбудови кримінального сюжету у Франковій прозі та пов’язаних з ним проблем, які стосуються еволюції письменникових поглядів на психологію злочинця, типології персонажів, характерокреаційної поетики. Визначальною особливістю Франкових кримінальних сюжетів є зменшення ролі фабульної подієвості й функціонування внутрішньо-психологічного сюжету, в якому епіцентром зображення стає особистість злочинця, його психічне буття, внутрішні боріння, ситуація катарсису. Франко майже не продукує творів з “чистими” (самостійними) кримінальними сюжетами. Останні здебільшого є елементами цілісного скомплікованого сюжету твору, майстерно вплетеними в композицію психологічних, соціально-психологічних повістей та романів. Це сприяло посиленню психологізму, морально-етичної та соціальної проблематики. Художня система характеротворення персонажів-злочинців у Франковій прозі заснована на детальному відтворенні внутрішнього світу особистості, авторському вмінні виразити за допомогою багатозначних ресурсів образного слова найтонші моменти психологічної природи, емоційної, мисленнєвої сфери людини. Прикметно, що характерокреаційна поетика Франка кореспондує з його антропологічною концепцією, згідно з якою письменник розглядає переступника як особистість, що в її характері сублімуються біопсихічні, соціальні, морально-етичні вияви, спричиняючи комплекс внутрішніх суперечностей, амбівалентних психологічних переживань, ситуацію каяття й морального відродження людини. Таким чином, у Франковому розумінні психології злочинця домінує гуманітаристичний підхід, віра в іманентну добру сутність індивіда. |