1. Культурно-освітній комплекс (КОК) – це сукупність закладів, установ, підприємств, організацій і органів управління, що здійснюють виробництво, розподіл, збереження та організацію споживання товарів і послуг культурного й освітнього призначення з метою забезпечення відповідних потреб населення. Структура КОК відображає внутрішню його будову в функціонально-компонентному, функціонально-територіальному та організаційно-управлінському аспектах. Основними елементами функціонально-компонентної структури виступають компонентні ланки КОК, які складаються із підприємств і установ, що виробляють і надають культурно-освітні послуги населенню. 2. На формування і функціонування КОК Тернопільської області впливають різноманітні чинники – соціально-економічні, історико-географічні та природно-географічні. Провідне місце серед них займають соціально-економічні чинники, які визначають особливості розвитку КОК області і специфіку його функціонування. До них відносяться: населення й особливості його розселення, демографічні характеристики населення, міграційні потоки і їх вплив на сучасний стан населення і розселення, професійна й освітня структура населення області, транспортні умови території, сучасні трансформаційні процеси в господарстві і соціальній сфері, науково-технічний і суспільний прогрес та ін. Історико-географічні чинники мають безпосередній вплив на формування сучасної територіальної структури КОК Тернопільської області, а природно-географічні чинники мають опосередкований вплив на культурно-освітній комплекс в області. Такими чинниками є орографічні, кліматичні, водні, ґрунтові, біологічні. Вони визначають природні можливості будівництва культурно-освітніх споруд, транспортних шляхів, характер утеплення та обігрів приміщень, озеленення територій і організацію навчально-дослідної роботи в навчальних закладах. 3. Для компонентної структури КОК Тернопільської області характерні неоднозначні тенденції. За період 1990 – 2004 років на 30% зменшилась кількість дошкільних закладів та на половину чисельність дітей, що в них виховуються. Збільшення кількості загальноосвітніх шкіл відбулось, в основному, за рахунок реорганізації шкіл нижчого ступеня у вищий (І ступеня в І-ІІ або І-ІІ в І-ІІІ ступінь навчання). Структура закладів професійно-технічної освіти в області загалом збереглася, а географія вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації розширилась з м. Тернополя до міст області (Бережани, Бучач, Кременець, Копичинці, Чортків). Для підкомплексу культури характерна загальна тенденція до зменшення закладів клубного типу, бібліотек та музеїв. 4. Територіальна структура КОК Тернопільської області є шестирівневою: обласний, міжрайонні, районні, внутрішньорайонні, низові, елементарні комплекси. У територіальній структурі КОК області виділено: 429 елементарних, 402 низових, 38 внутрішньорайонних, 17 районних, 4 міжрайонних і обласний культурно-освітніх комплекси різного ієрархічного рівня, які характеризуються відмінністю структури і рівнем розвитку всіх типів культурно-освітніх закладів. 5. Внаслідок проведеного багатовимірного математичного аналізу виділено три групи районних КОК за рівнем розвитку і використанням культурно-освітнього потенціалу. Перша група – з високим рівнем розвитку: Гусятинський, Заліщицький, Кременецький, Підволочиський, Теребовлянський, Тернопільський, Чортківський КОК. Друга група – з середнім рівнем розвитку: Бережанський, Борщівський, Бучацький, Ланівецький і Шумський. Третя група – з низьким рівнем розвитку: Збаразький, Зборівський, Козівський, Монастириський, Підгаєцький. Такий поділ став основою для побудови географо-математичної моделі КОКу Тернопільської області з визначенням культурно-освітніх рівнів обласного, міжрайонного, районного, внутрішньорайонного, низового та елементарного культурно-освітніх комплексів. 6. Проведено районування території області з метою поєднання типових адміністративних районів за рівнем розвитку та сформованістю культурно-освітнього комплексу. Виділено чотири культурно-освітні райони – Центрально-Східний, Південний, Північний, Західний. Найбільшим та найвпливовішим є Центрально-Східний район, що виділяється найвищими показниками охопленості території закладами культури та освіти, їх територіальною доступністю та розосередженістю. Протилежні, тобто найнижчі показники характерні для Західного культурно-освітнього району. 7. Серед процесів і проблем, що характеризують стан розвитку КОК Тернопільської області виділено такі: створення закладів освіти нового типу; збільшення кількості вищих навчальних закладів; зменшення кількості закладів клубного типу, бібліотек, дошкільних закладів навчання; нераціональна компонентно-функціональна структура КОКу; недостатня кількість закладів відповідно до системи розселення населення; недостатнє фінансування закладів культури й освіти. Перспективними шляхами вдосконалення територіальної організації культурно-освітнього комплексу Тернопільської області є: оптимізація мережі всіх культурно-освітніх закладів, створення на базі сільських шкіл культурно-освітніх центрів, до яких входитимуть школа, бібліотека, сільський клуб, розробка нової ефективної моделі фінансування КОК області для покращення його матеріально-технічної бази та ін. |