Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Лікувальна фізкультура та спортивна медицина


Мавед Олена Олегівна. Лікарський контроль при фізичних тренуваннях працівників водного транспорту в умовах рейсів : Дис... канд. наук: 14.01.24 - 2008.



Анотація до роботи:

Мавед О.О. Лікарський контроль при фізичних тренуваннях працівників водного транспорту в умовах рейсів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.01.24 – лікувальна фізкультура та спортивна медицина. – Дніпропетровська державна медична академія, Дніпропетровськ, 2008.

Дисертація присвячена питанням удосконалення медичного забезпечення виконання фізичних вправ моряками в режимі вільного часу на морських суднах під час плавання. В динаміці занять фізичними вправами спостерігаються позитивні зміни фізичного стану та психофізіологічних, показників, які корелюють із збільшенням швидкості реакції, зменшенням втомленності, збільшенням м’язової сили і статичної витривалості, збільшенням кількості і швидкості переробки розумової інформації, а також покращенням самопочуття, активності, настрою в кінці робочого періоду, через 6 місяців виконання фізичних вправ. Ефективність фізичних вправ у моряків встановлена при корекції і нормалізації біологічних ритмів, які порушуються під час перетинання судном часових поясів.
Виявлений різний рівень захворюваності моряків, як результат ефективності запроваджених фізичних навантажень у моряків основної групи порівняно з особами контрольної групи. Економічний ефект застосованих програм склав 258%.

У роботі наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі лікарського контролю при відновленні фізичного стану, психофізіологічних показників, підвищення рухових можливостей працівників водного транспорту в умовах рейсів шляхом застосування професійно орієнтованих програм фізичного тренування.

1. Умови оточуючого середовища на плавзасобах (шум, вібрація, хитавиця, хімічний фактор, соціальна і статева депривація, гіподинамія, монотонія, зміна біологічних ритмів, температура, барометричний тиск і відносна вологість повітря) сприяють виникненню дезадаптаційних зрушень фізіологічних та психофізіологічних показників моряків;

– під час рейсів рухова активність моряків коливається від 4000 кроків за добу у судноводіїв, 5000–7000 кроків у механіків, 8000–12000 –
у мотористів, 10000–14000 у матросів, до 20000 кроків – у обслуговуючого персоналу, а тривалість робочого часу на протязі доби складає: у судноводіїв – від 12,8 до 14,0 годин, у механіків – 10,8–13,0 годин,
у матросів – 10,2–13,3 годин, у мотористів – 8,4–10,3 годин.

2. Науково обґрунтовані, розроблені і застосовані під лікарським контролем професійно орієнтовані програми фізичної реабілітації моряків під час рейсів для кожної з 3-х медичних груп, сформованих за ступенем розходження фактичного максимального споживання кисню і належного максимального споживання кисню, а також запропоновані нові критерії для розподілу моряків на медичні групи та з дозування фізичного навантаження за частотою серцевих скорочень, відносною потужністю, енерговитратами та числом повторень фізичних вправ.

3. Встановлені після 6-місячних фізичних навантажень достовірні розбіжності між показниками моряків основної і контрольної груп:

– у моряків основної групи збільшився процент максимального споживання кисню в 1 медичній групі на 16%, в 2-й – на 36%, в 3-й – на 15,1%; частота серцевих скорочень зменшилася на 6,9% в 1-й медичній групі, на 10% – в 2-й групі, на 2,4% – в 3-й групі; систолічний тиск зменшився відповідно за групами на 7; 3,7 і 5,7%; ударний об’єм збільшився на 17,9% в першій медичній групі, на 8,2% – в 2-ій групі і на 12,6% – в 3-ій групі; зменшився периферичний опір в 1-ій медичній групі на 18,6%, в 2-ій групі – на 9,2%, в 3-ій групі – на 11,8%; адаптаційний потенціал покращився на 5,3% в 1-ій медичній групі, на 12,9% – в
2-ій групі і на 25% в 3-ій групі;

- проведені ЕКГ-дослідження показали, що фізичні вправи, які виконували моряки основної групи на протязі 6 місяців, позитивно впливають на діяльність серцево-судинної системи (збільшилась кількість осіб з синусовою аритмією (з 4 до 16 осіб), синусовою брадикардією (з 6 до 15 осіб); високий R визначався у 25 осіб проти 11 до початку занять), зрушення інтервалу ST над ізолінією > 1 мм зустрічалось у 20 осіб замість 13 до початку занять; в 2 рази збільшилась кількість осіб з високим Т V2-V4 (21 проти 11) і свідчить про добру адаптивну здібність, витривалість осіб, які виконували свої професійні обов’язки в умовах тривалого плавання; в контрольній групі в результаті гіподинамії через 6 місяців після початку рейсів збільшилась кількість обстежених з інтервалом QТ (> 0,55 с)
(з 3-х до 6 осіб); негативний Т, який не виявлявся на початку дослідження, з’явився у 3 осіб. Решта ЕКГ-показників вірогідно не змінювались порівняно з початковими даними;

– встановлена ефективність розроблених фізичних тренувань за імовірною відмінністю наступних показників в осіб, які виконували фізичні вправи і в осіб контрольної групи за показниками: росто-вагової різниці – 96,4±2,8 і 89,1±1,6 уо (р < 0,05); критичної частоти злиття миготінь – 44,1±0,8 і 38,6±0,9 Гц (р < 0,05); простої слухомоторної реакції – 158,3±2,8 і 176,0±1,9 мс (р < 0,05); максимальної сили – 1,64±0,05 і 1,18±0,06 атм
(р < 0,05); статичної витривалості – 35,6±0,65 і 17,5±0,75 с (р < 0,05); розумової працездатності – 1,72±0,07 і 1,44±0,0,04 біт/с (р < 0,05); самопочуття, активності, настрою – 6,4±0,14 і 5,4±0,41 балів (р < 0,05).

– в осіб, які використовували фізичні вправи, порівняно з особами контрольної групи, зменшується число випадків з тимчасовою втратою працездатності на 100 працюючих (з 67,8 до 34,0), тривалість одного випадку (з 7,0 до 5,6 дня); в класі захворювань органів дихання число випадків зменшується (з 30,6 до 13,3), тривалість одного випадку (з 5,2 до 4,8 дня); в класі нещасних випадків їх число стає меншим з (4,5 до 2,5) і тривалість одного випадку (з 11,4 дня до 7,2 дня). Цим доведена економічна ефективність (258%) використання фізичних вправ за відмінністю числа випадків і втрати днів непрацездатності в осіб, які використовували фізичні вправи і осіб контрольної групи.

4.Фізичні вправи позитивно впливають на збереження оптимального рівня адаптивних пристосувальних реакцій плавскладу при пересіченні часових поясів і базових біологічних ритмів систолічного тиску, частоти серцевих скорочень навіть при зрушенні суднового часу до 4 та 8 або
12 годин порівняно з київським часом;

- фізичні вправи під час рейсів позитивно впливають на розвиток у моряків професійно необхідних фізичних якостей: сили і витривалості згиначів рук (з 2,6 разів до 14,6; (р < 0,05), та розгиначів рук (з 11,5 до
30,7 разів; (р < 0,05), м’язів живота (з 10,7 разів до 16,7; (р < 0,05), гнучкості хребта (з +6,6 см до – 5,6 см; (р < 0,05).

5. На підставі проведених досліджень розроблені і впроваджені програми фізичних тренувань в режимі вільного часу моряків для покрашення їх фізичного і психофізичного стану, збільшення рухових можливостей під час тривалих рейсів, що має істотне значення для медичного забезпечення оздоровчої фізичної культури на водному транспорті.

Публікації автора:

1. Нетудыхатка О.Ю. Психофизиологический профессиональный отбор моряков – основа профилактики аварийности судов. Учебное пособие. Одеса: Юридическая литература, 2002. – 57 с. / Нетудыхатка О.Ю., Горчаков С.В. Мавед Е.О. (Дисертантом особисто проведені психофізіологічні дослідження у моряків, зробдено літературний пошук, написана 1 глава).

2. Лобенко А.А Аварийность и человеческий фактор / А.А. Лобенко, О.Ю. Нетудыхатка, С.В. Горчаков, Е.О. Мавед // Вісник морської медицини. – 2003. – №3. – С. 56-61.(Дисертант особисто провела дослідження аварійних випадків, які залежали від людського фактору, опрацювала літературу, зробила висновки).

3. Нетудыхатка О.Ю. Субъективная оценка факторов судовой среды и своего состояния моряками транспортного флота / О.Ю. Нетудыхатка,
С.В. Горчаков, Е.О. Мавед // Вісник морської медицини. – 2003. – №3. – С. 50-58. (Дисертантом особисто проведено опитування моряків щодо факторів оточуючого середовища і самопочуття на борту судна, узагальнені дані, зроблені висновки).

4. Нетудыхатка О.Ю. Влияние физической активности на изменение биологических ритмов моряков / О.Ю. Нетудыхатка, Е.О. Мавед
// Вісник морської медицини. – 2004. – №1. – С. 117-123. (Дисертант особисто вивчила фізичну активність у моряків в різні періоди плавання, зробила літературний пошук з біоритмології, опрацювала дані, зробила висновки).

5. Мавед Е.О. Субъективная оценка судових факторов в новых экономических условиях работы флота / Е.О. Мавед // Вісник морської медицини. – 2004. – №3. – С. 11-17.

6. Мавед Е.О. Роль физических тренировок в укреплении психофизиологического статуса моряков в условиях длительных рейсов
/ Е.О. Мавед // Медична реабілітація, курортологія і фізіотерапія. – 2004. – № 3. – С. 58-61.

7. Нетудихатка О.Ю. Двигательная активность транспортников и здоровье / О.Ю. Нетудихатка, Е.О. Мавед // Наукові записки міжнародного гуманітарного університету. – Одесса, 2005. – Вип. 3.
– С. 120-127. (Дисертант провела дослідження рухової активності моряків за допомогою крокоміра, обробила та узагальнила дані, зробила висновки).

8. Мавед О.О. Фізіологічні кореляти при виконанні фізичних вправ у моряків / О.О. Мавед // Актуальні проблеми транспортної медицини. – 2007. – №4. – С. 84-86.

9. Мавед О.О. Фізична активність як основа стану здоров’я моряків
/ О.О. Мавед // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2008. – №1. – С. 62-66.

10. Мавед О.О. Фізична реабілітація плавскладу в умовах тривалого плавання / О.О. Мавед // Актуальні проблеми транспортної медицини. – 2008. – №3. – С. 87-93.

11. Патент на корисну модель 30355 Україна, UA МПК А61Н 39/00 Спосіб профілактики десинхронозу / Нетудихатка О.Ю., Мавед О.О., Клапчук В.В.; u 2007 11613, заявл. 22.10.2007; опублік. 25.02.2008,
Бюл. №4. (Дисертант виконала патентний пошук, запропонувала ідею подання заявки, підготувала графіки і цифри біоритмів у моряків, сформулювала технологію способу).