Семантика ТКП відповідає відносно закінченому фрагменту знання сценаристів, режисерів, акторів, критиків про сучасні художні фільми. Семантичний простір ТКП включає дві зони: ядерну й периферійну. Ядро відображає сюжет кінофільму. Периферія представляє аналіз та оцінку роботи режисерів, сценаристів, акторів, містить назву рубрики, у якій розміщено ТКП, ім’я його автора, а також усю додаткову інформацію про фільм. Аналіз тематичного репертуару ТКП та різноманітних засобів мовленнєвої реалізації дозволив описати вербалізовані концепти сучасного американського кінематографу, значущі для сценаристів, режисерів, акторів, кінокритиків. Виокремлені концепти поділяються на ізоморфні, втілені у висловленнях усіх митців, та аломорфні, вербалізовані у висловленнях лише тієї чи іншої групи учасників кінопроцесу. Для реалізації одних і тих самих концептів у ТКП різні митці використовують відмінні номінативні одиниці, що позначають різні фрагменти цих концептів. Ключові концепти сучасного американського кінематографу ЖИТТЯ, КОХАННЯ, ВІЙНА структуруються концептуальними метафорами, наприклад, ЖИТТЯ Є ПРОБУДЖЕННЯ, КОХАННЯ Є ХВОРОБА, ВІЙНА Є ПЕКЛО. Метафори, виявлені у висловленнях сценаристів, режисерів та акторів, що концептуалізують сферу мистецтва, а саме творчий процес кіновиробництва, свідчать про вплив професійної діяльності на сприйняття й інтерпретацію оточуючого світу: МИСТЕЦТВО Є КУЛІНАРІЯ, МИСТЕЦТВО Є БИТВА, МИСТЕЦТВО Є ПОДОРОЖ, МИСТЕЦТВО Є ВІРА тощо. ТКП є критичними текстами, що належать до інформаційних та аналітичних жанрів публіцистики, і представлені анотаціями, короткими оглядами, стислими рецензіями, розгорнутими рецензіями й інтерв’ю. Ці тексти є вторинними, оскільки матеріалом для них служать інші вторинні тексти – кінофільми, яким передують первинні тексти літературного сценарію. Спільність висвітлюваної в кінематографічних текстах проблематики зумовлює ізоморфізм їхньої будови. Композицію цих текстів утворюють заголовок, інтродуктивний блок, основна частина, інферативний блок. Комунікативний рівень ТКП творять експозиційний КБ, сюжетний КБ, аналітичний КБ, оцінний КБ, КБ додаткової інформації. Елементи композиційної і комунікативної структур формуються комунікативними стратегіями інформування, переконання, оцінною та аналітичною. Композиційні, комунікативні блоки та комунікативні стратегії взаємодіють і формують інваріантну структурну модель ТКП. Ця модель набуває певних змін у текстах конкретних жанрів через їхнє функціональне призначення. Тексти-анотації представлені єдиним сюжетним КБ, що збігається з основною композиційною частиною. Структура коротких оглядів, стислих і розгорнутих рецензій, інтерв’ю ускладнюється іншими композиційними і комунікативними блоками. Аналітичний КБ розгорнутих рецензій та інтерв’ю складається з підблоків, наприклад, “проблематика фільму”, “тематика”, “аналіз роботи сценаристів, режисерів, акторів, інших членів творчого колективу”, “технічне оформлення” тощо. Поєднання вербальних і невербальних засобів у ТКП підвищує ефективність мовленнєвого впливу на адресата. У газетних і журнальних ТКП графічному виділенню підпадають назви фільмів, імена кінозірок – акторів, режисерів, сценаристів, для чого застосовують шрифтові засоби, яскраві фотографії, що супроводжують текстовий матеріал, привертають більше уваги читача, який є потенційним глядачем. Подальше вивчення ТКП полягає у встановленні їхніх лексичних і синтаксичних особливостей. Дослідження ТКП, у яких аналізують художні фільми першої половини ХХ століття, дасть змогу простежити зміни в наборі ключових концептів кінематографу, що відбиває пріоритети американського суспільства. У перспективі можливим також видається порівняння ключових концептів сучасного американського й британського кінематографу. |