Чернишева Світлана Вікторівна. Маркетинг відносин в системі управління підприємством : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.
Анотація до роботи:
Чернишева С.В. Маркетинг відносин в системі управління підприємством. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Донецьк, 2008.
У дисертації розглядалися актуальні теоретико-практичні та методичні проблеми управління маркетингом відносин підприємств. У дисертації запропоновано концептуальні засади управління маркетингом відносин підприємства, а також розкрито інтравертний і екстравертний аспекти відносин, маркетингова система взаємодії підприємства. У дисертації проведено дослідження застосування маркетингу відносин в системі управління підприємством за наступними напрямками: аналіз інформаційного забезпечення маркетингу відносин в системі управління підприємством, дослідження маркетингових систем взаємодії підприємств, діагностика процесу управління маркетингом відносин. Удосконалено комплексну маркетингову систему взаємодії підприємств та запропоновані рекомендації щодо впровадження її складових у практику діяльності, а також розроблено стратегії управління маркетингом відносин.
У дисертаційній роботі наведено узагальнення теорії маркетингу відносин, визначено концептуальні засади управління маркетингом відносин сучасних підприємств, вирішено наукове завдання щодо вдосконалення маркетингу відносин та розроблено комплексну маркетингову систему взаємодії, що дозволить забезпечити ефективне управління підприємством і створити ефективний механізм реалізації стратегій підприємств з використанням інструментарію маркетингу відносин.
1. Визначено, що маркетинг відносин – це маркетингова діяльність підприємства, що спрямована на формування та підтримку довгострокової системи його внутрішніх та зовнішніх відносин з метою одержання спільної вигоди усіма учасниками взаємодії.
2. Запропоновано визначення управління маркетингом відносин як цілеспрямованого процесу прийняття обґрунтованих управлінських рішень щодо забезпечення високого комунікаційного статусу маркетингової системи взаємодії підприємства під впливом інтравертних і екстравертних зв`язків із суб`єктами взаємодії. Таким чином, управління маркетингом відносин виступає як логічно-пов`язана інтегрована система, що адаптована до системи маркетингового менеджменту підприємств.
3. Доведено, що концептуальною основою управління маркетингом відносин підприємств є управління маркетинговою системою взаємодії, яка розглядається як система внутрішніх і зовнішніх зв`язків, результативність і якість існування яких впливає на результати маркетингової діяльності підприємства і на досягнення їм поставленої мети.
4. Аналіз інформаційного забезпечення маркетингу відносин в системі управління підприємств, здійснений з використанням розроблених комп`ютерних програм, показав, що на підприємствах основна увага приділяється інформаційному забезпеченню на тактичному і оперативному рівні. Результати спостережень, опитувань керівників і спеціалістів, кабінетних досліджень свідчать, що у теперішній час жодне із досліджуваних торговельних підприємств не використовує CRM – технології як інформаційну платформу побудови відносин із суб`єктами взаємодії.
5. Дослідження маркетингових систем взаємодії підприємств, що проведене з використанням розроблених комп`ютерних програм на основі комплексної оцінки інтравертного і екстравертного аспектів відносин підприємства із суб`єктами взаємодії, а також оцінки впливу конкурентного середовища на якість відносин, дозволило визначити комунікаційний статус маркетингових систем взаємодії досліджуваних підприємств: високим комунікаційним статусом маркетингової системи взаємодії не володіє жодне з досліджуваних підприємств: підприємства кластеру А і С мають середній, кластеру В і D - низький комунікаційний статус маркетингової системи взаємодії.
6. Діагностика процесу управління маркетингом відносин, яка проведена за допомогою розроблених комп`ютерних програм шляхом оцінки практики планування в області маркетингу відносин, аналізу якості організації зв`язків з маркетингу відносин, оцінки здійснення мотивації і контролю маркетингу відносин підприємств показала, що висока якість процесу управління маркетингом відносин (при mах 1 бал) спостерігається на підприємствах кластеру А (0,64 балів), задовільна якість - на підприємствах кластеру С (0,58 балів), процес управління маркетингом відносин підприємств кластерів В і D характеризується як низькоякісний (0,37 і 0,31 балів відповідно).
7. Розроблено комплексну маркетингову систему взаємодії підприємств (КМСВП), яка являє собою сукупність взаємопов’язаних ресурсів і можливостей, процесів і засобів, що забезпечують готовність і здатність підприємств створювати, підтримувати і розвивати відносини із суб`єктами взаємодії, впливати на них, підштовхувати до дій для забезпечення довгострокових конкурентних переваг з урахуванням змін у динамічному маркетинговому середовищі. Комплексна маркетингова система взаємодії підприємств охоплює три системи: систему інформаційного забезпечення маркетингу відносин, маркетингову систему управління зв`язками, систему управління маркетингом відносин. Розроблено рекомендації щодо впровадження складових комплексної маркетингової системи взаємодії у практику діяльності торговельних підприємств.
8. Розроблено рекомендації щодо вибору і реалізації стратегій управління маркетингом відносин, а саме: управління інформаційними інноваціями, управління інформаційним портфелем, управління зв`язками з покупцями, управління зв`язками з посередниками, управління зв`язками з постачальниками,управління зв`язками з громадськістю. Для кожного кластеру запропоновано відповідні маркетингові стратегічні рішення.
Публікації автора:
Статті у провідних наукових фахових виданнях:
Чернишева С.В. Маркетинг відносин у системі управління підприємством: теоретичний аспект / С.В. Чернишева // Торгівля і ринок України : темат. зб. наук. пр. – Донецьк : ДонДУЕТ, 2006. – Вип. 21, Т. 2. – С. 103-108.
Чернишева С.В. Теоретичні аспекти інтеграції маркетингу відносин у систему управління підприємством / С.В. Чернишева // Торгівля і ринок України : темат. зб. наук. пр. – Донецьк : ДонДУЕТ, 2007. – Вип. 23, Т. 2. – С. 260-267.
Чернишева С.В. Аналіз маркетингової системи взаємодії підприємства / С.В. Чернишева // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. пр. – Одеса : ОДЕУ, 2007. – № 28. – С. 184-187.
Чернишева С.В. Оцінка якості функціонування інформаційних банків підприємств у сфері маркетингу відносин / С.В. Чернишева // Вісник ХНУ : наук. журнал. – Хмельницький, 2008. – Вип. 3. – Т. ІІ (110). – С. 131- 134.
Чернишева С.В. Стратегії управління маркетингом відносин / С.В. Чернишева // Економіка: проблеми теорії та практики : зб. наук. пр. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – Вип. 297, Т. ІІ. – С. 433-442.
Чернишева С.В. Оцінка конкурентоспроможності інформаційного портфелю підприємства в області маркетингу відносин / С.В. Чернишева // Торгівля і ринок України : темат. зб. наук. пр. – Донецьк : ДонНУЕТ, 2008. – Вип. 25, Т. 2. – С. 89-96.
Чернишева С.В. Оцінка ризиків підприємства, що впливають на діяльність з маркетингу відносин / С.В. Чернишева // Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського (серія "Економічні науки") : наук. журн. – Донецьк : ДонНУЕТ імені Михайла Туган-Барановського, 2007. – № 3 (39). – С. 170-174.
Чернишева С.В. Оцінка якості відносин з персоналом підприємства / С.В. Чернишева // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. – Чернівці : Книги-ХХІ, 2008. – Вип. ІІІ. Економічні науки. – С. 337- 344.
Чернишева С.В. Управління маркетингом відносин підприємств: концептуальні основи і особливості / С.В. Чернишева // Економіка і регіон : наук. журнал. – Полтава : ПолтНТУ, 2008. – № 2 (17). – С. 170–173.
Чернишева С.В. Комплексна маркетингова система взаємодії підприємств / С.В. Чернишева // зб. наук. праць ХДУХТ, м. Харків, 2008. – Вип. : в т. – Т.І . – С. 472-479.
Чернишева С.В. Оцінка якості відносин підприємства з покупцями/ С.В. Чернишева // Вестник Харьковского национального университета имени В.Н.Каразина. Экономическая серия», м. Харків, 2008. – Вип. : в т. – Т. ІІ. – С. 178-187.
Опубліковано за матеріалами конференцій :
Чернишева С.В. Діагностика маркетингових ризиків підприємств як чинник підвищення ефективності взаємодії підприємства з оточенням / С.В. Чернишева // Наукові дослідження та експеримент 2006 : міжнар. наук.-практ. конф., 15-17 трав. 2006р. : тези доп. – Полтава : "ІнтерГрафіка", 2006. – Т. 10. – С. 130–134.
Чернишева С.В. Маркетинг відносин в системі управління підприємством: проблеми застосування на сучасному етапі / С.В. Чернишева // Наука і вища освіта: міжнар. наук.-практ. конф., 17-18 трав. 2007 р. : тези доп. – Запоріжжя: ГУ „ЗІДМУ”, 2007. – Ч.2. – С. 104.
Чернишева С.В. Аналіз розвитку стратегічної орієнтації підприємства відносно суб`єктів взаємодії / С.В. Чернишева // Управління підприємством: проблеми та шляхи їх вирішення : міжнар. наук.-практ. конф., 4-6 жовт. 2007р. : тези доп. – Донецьк : ДонДУЕТ, 2007. – Т. І. – С. 252-254.
Чернишева С.В. Аналітико-прикладний погляд на підходи щодо визначення рівнів маркетингу відносин / С.В. Чернишева // Простір і час сучасної науки : наук.-практ. інтернет-конф., 24-26 трав. 2008 р. : зб. наук. пр. – Київ, 2008. – С. 34-36.
Чернишева С. В. Використання інформаційних технологій в управлінні відносинами з покупцями / С.В. Чернишева // Наука та практика – 2008 : міжнар. наук.-практ. конф., 3-7 берез. 2008р. : зб. наук. пр. – Полтава, 2008. – С. 264-270.
Чернишева С.В. Інформаційні інновації з маркетингу відносин в маркетинговому управління підприємством / С.В. Чернишева // Маркетингові дослідження в Україні : наук.-практ. конф., 22-23 трав. 2008 р. : тези доп. – Луганськ : Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2008. – С. 278-280.
Чернишева С.В. Маркетингові дослідження відносин торговельних підприємств з політичними колами / С.В. Чернишева // Новітня цивілізація: проблеми встановлення і трансформації : міжнар. наук.-практ. конф., 22-23 трав. 2008р. : тези доп. – Дніпропетровськ : ДУЕП, 2008. – С. 201-203.
Чернишева С.В. Оцінка впливу конкурентного середовища на якість відносин підприємства з суб`єктами взаємодії / С.В. Чернишева // Научно пространство на Европа – 2008 : междунар. науч.-практ. конф., 15-30 апр. 2008г. : тезисы докл. – София : "Бял ГРАД-БГ" ООД, 2008. – Т. 4. – С. 86-89.
Чернишева С.В. Оцінка політики застосування інформаційних інновацій в області маркетингу відносин / С.В. Чернишева // Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі тисячоліть: міжнар. наук.-практ. конф., 16 квіт. 2008р. : тези доп. – Тернопіль, 2008. – С. 478-482.
Чернишева С.В. Особливості стратегічного підходу до управління маркетингом відносин / С.В. Чернишева // Інститут вищої освіти та його вплив на регіональний розвиток України: соціокультурні, економічні та правові аспекти : міжнар. наук.-практ. конф., 22-23 трав. 2008 р. : тези доп. – Ірпінь, 2008. – С. 357-358.
Чернишева С.В. Оцінка адаптивності персоналу торговельних підприємств в процесі маркетингової взаємодії / С.В. Чернишева // Наукові дослідження та експеримент 2008 : міжнар. наук.-практ. конф., 19-21 трав. 2008р. : зб. наук. пр. – Полтава, 2008. – С. 120- 123.
Чернишева С.В. Стратегічна підтримка взаємодії підприємства з громадськими організаціями і фінансовими установами / С.В. Чернишева // Ринкова трансформація економіки постсоціалістичних країн: стан, проблеми, перспективи : міжнар. форум молод. вчених, 15-16 трав. 2008р. : тези доп. – Харків : ХНТУСГ, 2008. – Т. 2. – С. 166 – 167.