Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Фоломкіна Інна Сергіївна. Маркетингове управління реалізацією стратегічного набору підприємства : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Фоломкіна І.С. Маркетингове управління реалізацією стратегічного набору підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Донецьк, 2007.

Дисертаційна робота присвячена актуальним проблемам теоретичних, методичних і практичних аспектів маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства. У роботі обґрунтовано концепцію маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства, зокрема, визначено сутність і особливості маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства, розглянуто його статичний і динамічний аспекти, а також визначено значення стратегічних змін в якості концептуальної основи маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства. У дисертації проведено дослідження маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємств за наступними напрямками: аналіз стратегічної маркетингової позиції підприємств, діагностика процесу маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємств, оцінка ефективності реалізації стратегічного набору підприємств. Розроблено комплексну систему маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства та рекомендації щодо впровадження її складових систем, підсистем та елементів у практичну діяльність, а також запропоновано теоретичну, методичну і методологічну базу оптимізації стратегічних маркетингових рішень підприємства в процесі реалізації стратегічного набору.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання щодо використання маркетингового підходу в управлінні реалізацією стратегічного набору підприємства. Це дозволить забезпечити маркетингове управління реалізацією стратегічного набору підприємства і створити ефективний механізм реалізації стратегій підприємств на основі використання маркетингового інструментарію.

1. Доведено, що концептуальною основою маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства є маркетингове управління стратегічними змінами, тобто планування і реалізація змін, передбачених змістом стратегічного набору підприємства і спрямованих на досягнення стратегічних цілей підприємства, на основі використання комплексу маркетингових інструментів.

2. Запропоновано визначення маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства як процесу розробки і здійснення комплексу заходів щодо реалізації стратегій підприємства і внесення відповідних стратегічних змін до стратегічного маркетингового потенціалу та забезпечення бажаної стратегічної маркетингової позиції підприємства на ринку. Метою маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємств є розробка рекомендацій щодо реалізації маркетингового підходу для досягнення стратегічних цілей підприємства.

3. Обґрунтовано, що маркетингове управління реалізацією стратегічного набору підприємства необхідно здійснювати на основі концепції „5С”, згідно якої воно розглядається як сукупність п’яти взаємопов’язаних і взаємозалежних елементів, між якими існують як прямі, так і зворотні зв’язки: стратегічний набір, стратегічний маркетинговий клімат, стратегічний маркетинговий потенціал, стратег-лідер, стратегічні зміни.

4. Аналіз стратегічної маркетингової позиції підприємств, яка визначається сукупним впливом стратегічного маркетингового клімату та стратегічного маркетингового потенціалу, показала, що сильну стратегічну маркетингову позицію на ринку споживчих товарів Донецької області займають підприємства 1 групи – ТОВ ТБ „Амстор” та ТОВ „Ефект” БУМ; слабку – три підприємства ІІІ групи: ТОВ фірма „Дік”, ПП „Кольрабі”, ЗАТ „Ольвія”, всі інші підприємства займають або нейтральну стратегічну маркетингову позицію, або позицію, що визначається невикористаними резервами. У майбутньому всі підприємства намагаються покращити свій стан на ринку і зайняти більш сильну стратегічну маркетингову позицію, для чого найбільші перспективи розвитку стратегічного маркетингового потенціалу мають ТОВ ТБ „Амстор” (1,562), ТОВ „Ефект” БУМ (1,232) та ЗАТ „Маркомпрод” (1,325).

5. Діагностика процесу маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємств, здійснена у чотирьох зрізах – концептуальному, в межах якого визначено його спрямованість; організаційному, в межах якого проаналізовано готовність підприємств до реалізації стратегічних змін, аналіз „поля сил” в процесі здійснення стратегічних змін, успішність реалізації стратегічного набору; функціональному, в межах якого оцінено стратегічний і оперативний аспекти реалізації стратегічного набору підприємств; компетенційному, в межах якого проранжовано і оцінено компетенції підприємств в області реалізації стратегічного набору, - дозволила визначити, що підприємства кластеру А мають середній рівень його розвитку (63,1 %), підприємства кластерів В і С – низький (відповідно 40,5 % та 32,7%), а у підприємств кластеру D процес маркетингового управління реалізацією стратегічного набору не розвинений (19,5 %).

6. Оцінка ефективності реалізації стратегічного набору підприємств показала, що підприємства кластеру А мають високий рівень інтегрального показника ефективності реалізації стратегічного набору підприємств, що визначається сукупним впливом його стратегічної та оперативної ефективності (4,12 балів з 5 можливих); а підприємства кластерів В, С і D мають середній рівень інтегрального показника ефективності реалізації стратегічного набору (відповідно 3,55, 3,05 і 2,56 балів);

7. Оцінка гіпотетичної, потенційної та реальної конкурентоспроможності стратегічних наборів свідчить, що серед підприємств кластеру А більш конкурентоспроможним є стратегічний набір ТОВ ТБ „Амстор”, підприємств кластеру В – стратегічний набір ЗАТ „Маркомпрод”, підприємств кластерів С і D – відповідно ТОВ „Аякс лтд” і ТОВ фірма „Дік”.

8. Оцінка ризиків реалізації стратегічного набору показала, що для підприємств кластеру А характерний підвищений рівень ризику (2,96 балів з 5 можливих), а для більшості підприємств кластерів В, С і D – критичний рівень ризику реалізації стратегій підприємств (відповідно 3,08, 3,05 і 3,18 балів).

9. Визначено, що комплексна система маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства – це сукупність взаємопов’язаних стратегічних процесів і маркетингових засобів, що реалізуються в контексті загальних управлінських функцій і системних елементів для забезпечення ефективної реалізації стратегічного набору підприємства. Комплексна система маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємства охоплює чотири функціональні системи: систему маркетингового планування реалізації стратегічного набору, систему формування і розвитку стратегічного маркетингового потенціалу, систему маркетингового управління стратегічними змінами, систему маркетингового контролю за реалізацією стратегічного набору. Запропоновано рекомендації щодо впровадження її складових систем, підсистем та елементів у практичну діяльність досліджуваних підприємств.

10. Розроблено рекомендації щодо оптимізації стратегічних маркетингових рішень під час реалізації стратегічного набору підприємства за наступними етапами: діагностика проблеми, формування стратегічного маркетингового рішення, його прийняття і реалізація. Запропоновано методологічну базу розробки альтернативних варіантів рішення і вибору оптимального варіанту. Основою оптимізації стратегічних змін повинна стати концепція „силового поля”. В якості основи удосконалення процесу реалізації стратегічного набору необхідно використовувати концепцію організаційного розвитку, а його серцевиною повинна стати збалансована система показників. Для кожного кластеру дослідження запропоновано рекомендації щодо коригування стратегічного набору, оптимізації стратегічних змін і механізму реалізації стратегій на основі використання збалансованої системи показників.

11. В основу методики оцінки прогнозованої ефективності впровадження розроблених рекомендацій покладено використання методу ліквідації стратегічних розривів, що дозволило визначити наступне: підприємства кластеру А спроможні ліквідувати існуючі стратегічні розриви на 82,49%, підприємства кластеру В – на 84,67%, підприємства кластеру С – на 76,6%, а підприємства кластеру D лише на 58,3%.

Публікації автора:

Статті у провідних наукових фахових виданнях:

  1. Фоломкіна І.С. Оцінка ефективності стратегічного набору торговельних підприємств // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. праць. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – Вип. 16, т. ІІ. – С. 129-136.

  2. Фоломкіна І.С. Управління стратегічними змінами на сучасних підприємствах // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. праць. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – Вип. 19, т. 4. – С. 151-160.

  3. Фоломкіна І.С. Маркетингове управління реалізацією стратегічного набору підприємств: концепція та особливості // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. праць. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – Вип. 20. – С. 198-206.

  4. Фоломкіна І.С. Оцінка перспектив розвитку стратегічного маркетингового потенціалу сучасних підприємств // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. – Вип. 209, т. IV. – С. 879-891.

  5. Фоломкіна І.С. Оцінка конкурентоспроможності стратегічних наборів торговельних підприємств // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. праць. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – Вип. 21, т.2. – С. 331-339.

  6. Фоломкіна І.С. Комплексна система маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємств // Наукові записки: Зб. наук. праць. – Тернопіль: Економічна думка, 2006. – Вип. 16. – С. 83-87.

  7. Фоломкіна І.С. Аналіз стратегічної маркетингової позиції торговельних підприємств // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: Зб. наук. праць. – Харків: ХДУХТ, 2006. – Вип. 2 (4). – С. 486- 493.

Опубліковано за матеріалами конференцій основні тези доповіді:

  1. Фоломкіна І.С. Система планування реалізації стратегічного набору підприємств // Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України: Матеріали V Всеукраїнської наук.-практ. конференції. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Том II. – С. 196-197.

  2. Фоломкіна І.С. Управління опором стратегічним змінам // М.І. Туган - Барановський – видатний вчений-економіст. Спадщина та новації: Матеріали міжнар. наук.-практ. конференції. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – Т. II. – С. 254-256.

  3. Фоломкіна І.С. Особливості реалізації стратегій у малих підприємствах // Стан і проблеми трансформації фінансів та економіки регіонів у перехідний період: Наукові праці ІІІ Міжнар. наук.-практ. конференції, Хмельницький, 12 травня 2005 р. – Чернівці: Букрек, 2005. – Ч. 2. – С. 435-437.

  4. Фоломкіна І.С. Вибір корпоративної стратегії підприємства // Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть: Матеріали III Міжнар. наук.-теор. конференції, м. Тернопіль, 15 квітня 2005 р. – Тернопіль, 2005. – С. 265-266.

  5. Фоломкіна І.С. Методика аналізу стратегічної позиції торговельного підприємства на ринку // Теория и практика экономики и предпринимательства: Материалы III Междунар. науч.-практ. конференции, Алушта, 11-13 мая 2006 г. – Симферополь, 2006. – С. 200

  6. Фоломкіна І.С. Діагностика процесу маркетингового управління стратегічними змінами // Наукові дослідження – теорія та експеримент 2006: Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конференції, м. Полтава, 15-17 травня 2006 р. – Полтава: Вид-во „ІнтерГрафіка”, 2006. – Т. 10. – С. 113-115.

  7. Фоломкіна І.С. Напрямки оцінки процесу маркетингового управління реалізацією стратегічного набору підприємств // Актуальні проблеми сучасної науки: Матеріали ІІ всеукраїнської наук.-практ. Інтернет-конференції, м. Київ, 23-25 жовтня 2006 р. – Київ, 2006. – ч. 3. – С. 75-78.

  8. Фоломкіна І.С. Методи мінімізації ризиків реалізації стратегій підприємств // Научное обеспечение процессов реформирования экономических отношений в условиях глобализации: Материалы междунар. науч.-практ. конференции. – Симферополь: Крымский институт бизнеса, 2007. – Т.2. – С. 74-75.

  9. Фоломкіна І.С. Методологічна база оптимізації стратегічних маркетингових рішень в процесі реалізації стратегій підприємств // Наука і вища освіта: Тези доповідей учасників ХV Міжнар. наук. конференції, м. Запоріжжя, 17-18 травня 2007 р. – Запоріжжя: ГУ „ЗІДМУ”, 2007. – Ч. 2 – С. 99.