Романенко Ірина Петрівна. Маркетингове забезпечення конкурентоспроможності м'ясопереробних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.
Анотація до роботи:
Романенко І. П. Маркетингове забезпечення конкурентоспроможності м'ясопереробних підприємств. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». – ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ, 2008.
Дисертацію присвячено теоретико-методичним і прикладним основам забезпечення конкурентоспроможності м'ясопереробних підприємств на засадах маркетингу, розробці практичних рекомендацій щодо впровадження ринкових підходів до організації господарської діяльності в сучасних умовах.
Досліджено тенденції та напрямки посилення конкурентної боротьби на українському ринку. Розроблено авторську класифікацію складових адаптаційного маркетингу на рівні підприємства і держави, відповідно до яких деталізовано основні шляхи підвищення конкурентоспроможності м'ясопереробних підприємств.
Визначено особливості моделювання маркетингових процесів, типи моделей, що використовуються для розробки систем підтримки прийняття рішень, обгрунтовано вибір оптимального типу експертних систем з урахуванням галузевої специфіки. Розроблено модель прогнозування результатів збутової діяльності м'ясопереробного підприємства в умовах невизначеності та ризику навколишнього середовища для оптимізації використання маркетингового інструментарію на підприємстві.
У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та запропоновано нове вирішення актуального наукового завдання щодо обгрунтування теоретичних, методичних і прикладних аспектів маркетингового забезпечення конкурентоспроможності м'ясопереробних підприємств у сучасних умовах. Основні висновки та результати теоретичного, методичного і наукового спрямування є такими:
Визначено поняття «маркетингове забезпечення конкурентоспроможності підприємства» як процес використання інструментів маркетингу, способів їх поєднання та діючої маркетингової концепції з метою посилення конкурентних позицій підприємства. Зазначено, що максимальна ефективність функціонування сучасної організації на глобальному ринку можлива при оптимальному поєднанні організаційного і державного маркетингу.
Виділено основні фактори маркетингового середовища, що впливають на ефективність діяльності м'ясопереробних підприємств, і визначено резерви підвищення їх конкурентоспроможності з позицій маркетингу, які на державному рівні пов’язані з підтримкою маркетингової діяльності підприємств галузі та створенням умов для виробництва високоякісної конкурентоспроможної продукції, на організаційному рівні – з узгодженістю цілей і задач його підрозділів в межах обраної концепції, ефективності їх основної діяльності. Це, в свою чергу, надає можливість конкретизувати напрямки вирішення задачі розвитку конкурентних переваг м’ясопереробних підприємств як на макро-, так і мезорівні.
Аналіз сучасних тенденцій розвитку українського ринку м'ясопродуктів показав підвищення його привабливості для іноземних конкурентів. Охарактеризовано основні проблеми вітчизняних виробників: кризове становище сировинної бази, зростання імпорту неякісного м’яса, скорочення експорту м'ясопродуктів, їх невідповідність міжнародним стандартам якості, відсутність реальних конкурентних переваг української м’ясопродукції. Це дало можливість обгрунтувати доцільність інтеграції українських м'ясопереробних та тваринницьких підприємств, створення умов для їх позиціонування на світовому ринку в якості виробників корисної м’ясопродукції.
Маркетингове дослідження особливостей формування споживчого попиту на ковбасні вироби показало, що на сьогодні якість м’ясопродуктів оцінюється українськими споживачами за суб’єктивними параметрами (довіра до певного виробника, лояльність до торгової марки, орієнтація на ціновий критерій як ідентифікатор якості продукції). Посилення контролю якості виробів на державному рівні (дані про кількісний вміст на етикетці ковбасних виробів, відстеження їх дотримання) підвищить адекватність споживчої реакції на зміну ціни, виробникам дозволить враховувати характер вподобань покупців при визначенні перспектив нового товару.
Вдосконалено методику оцінки інтегрального показника конкурентоспроможності відносно ковбасних виробів доповненням технічної та економічної груп оцінюваних параметрів емоційно-психологічною для врахування впливу маркетингового капіталу підприємства, і визначенням прямого чи зворотного характеру залежності рівня якості продукції від окремих параметрів для уникнення неточності в розрахунку показника конкурентоспроможності. Достовірність оцінки конкурентоспроможності нового товару сприятиме зосередженню підприємства на створенні та просуванні вигідних ринкових пропозицій.
Порівняння результатів оцінки рейтингу конкурентоспроможності м'ясопереробних підприємств Полтавської області, їх продукції та повноти використання ними маркетингового інструментарію показало пряму залежність між параметрами. Це підтверджує припущення, що в умовах посилення інтенсивності конкуренції розробка та реалізація збалансованої маркетингової програми є резервом підвищення ефективності господарювання вітчизняних виробників.
Визначення адаптаційного маркетингу як процесу підвищення цінності пропозиції вітчизняного товару на основі розвитку потенційних чи існуючихконкурентних переваг в умовах активізації іноземної конкуренції; виділення його основних функцій (емоційно-психологічна, інформаційна, аналітична, організаційна і стимулююча), відповідно до яких на організаційному і державному рівнях запропоновано ряд взаємоузгоджених та взаємодоповнюваних заходів, надасть можливість створити ефективну систему заходів з підвищення конкурентоспроможної м’ясної продукції, яка враховує особливості глобальної маркетингової діяльності іноземних конкурентів.
Запропонований маркетинговий підхід до державного стимулювання розвитку м'ясопереробної галузі передбачає надання коштів найкращим підприємствам, визначеним за національним рейтингом їх конкурентоспроможності або АВС-методикою, для зовнішньоекономічної маркетингової діяльності. Даний захід сприятиме розвитку експортного потенціалу, інтенсифікації зовнішніх конкурентних зусиль вітчизняних товаровиробників, вдосконаленню навичок їх ринкової боротьби. Відносно тваринницьких підприємств запропоновано: надання коштів найбільш успішно працюючим за умови їх повернення при невиконанні встановлених нормативів рентабельності діяльності, поголів’я худоби; створення підрозділу СДС з координації ринкової діяльності тваринницьких підприємств для їх маркетингового забезпечення; створення інформаційної бази СДС. Реалізація запропонованих заходів підвищить ефективність роботи сировинної ланки м'ясопереробної галузі, налагодження взаємовигідного партнерства м’ясопереробників і тваринницьких підприємств.
Розроблена на базі нейронної мережі модель прогнозування обсягів продажу продукції м'ясопереробного підприємства, призначена для підтримки прийняття маркетингових рішень, з достатньою точністю дозволяє визначити вплив на результати збутової діяльності ряду маркетингових інструментів м'ясопереробного підприємства при врахуванні зміни купівельної спроможності споживачів і ринкових цін на сировину. Застосування даного інструменту на підприємстві забезпечило зменшення розриву між обсягами виробленої та реалізованої продукції, недоотримання прибутку, витрат на зберігання, просування і утилізацію товару, вибір оптимального маркетингового інструментарію м'ясопереробного підприємства в межах конкретизованих збутових задач.
Теоретико-методична модель прогнозування рейтингу конкурентоспроможності підприємства призначена для оцінювання сукупного впливу зовнішніх і внутрішніх факторів маркетингового середовища на конкурентоспроможність виробника. Практичне впровадження даної моделі створює передумови для прийняття обгрунтованих управлінських рішень, виходячи з їх сукупного впливу на ефективність функціонування підприємства.
В цілому робота сприяє підвищенню конкурентоспроможності вітчизняних м'ясопереробних підприємств шляхом застосування сучасного маркетингового підходу, зміцненню конкурентних позицій українських товаровиробників при посиленні інтенсивності іноземної конкуренції як на національному, так і на світовому ринку з урахуванням інтеграції України в світовий економічний простір.
Публікації автора:
У наукових фахових виданнях:
Романенко І. П. Роль державної підтримки у формуванні конкурентоспроможності підприємств агропромислового комплексу / І. П. Романенко // Економіка і регіон. – 2006. – №4 (11). – с. 106–112. (0,65 д.а.).
Романенко І. П. Маркетинговий інструментарій забезпечення конкурентоспроможності продукції м’ясопереробної сфери АПК Полтавського регіону / І. П. Романенко // Економіка і регіон. –2007. – №1 (12). – с. 90–98. (0,66 д.а.).
Романенко І. П. Формування системи конкурентоспроможності підприємств переробної галузі агропромислового комплексу України / І. П. Романенко // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Спец. вип. Маркетинг: теорія і практика. – К.: КНЕУ.– 2007. – ч. ІІ. – с. 882–892. (0,48 д.а.).
Романенко І. П. Адаптаційно-захисний макромаркетинг як основа конкурентоспроможності м’ясопереробної галузі / І. П. Романенко // Економіка і регіон.– 2008. – №1 (16). – с. 67–73. (0,48 д.а.).
В інших наукових виданнях:
Романенко І. П. Польський досвід у вирішенні проблем українського АПК при вступі до СОТ / І. П. Романенко // Регіон. наук.-техн. конф. молодих вчених і спеціалістів КДПУ, 2004 р. : тези наук. доп. – Кременчук, 2004. – с. 114 – 115. (0,11 д.а.).
Романенко І. П. Інвестиційні пріоритети державної стратегії регіонального розвитку / І. П. Романенко // Проблеми та перспективи розвитку регіональної ринкової економіки : міжнар. наук.-практ. конф. аспір., мол. уч. та наук., 11–13 трав. 2007 р. : тези доп. – Кременчук, 2007. – с. 53 – 55. (0,11 д.а.).
Романенко І. П. Маркетинговий концепт в парадигмі конкурентоспроможності національної економіки / І. П. Романенко // Проблеми трансформаційної економіки : І Всеукр. наук.-практ. конф., 8–9 квіт. 2008 р. : тези доп. – Кривий Ріг, 2008.- С.161-164. (0,08 д. а.).