Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


896. Хамідова Ольга Михайлівна. Маркетингові дослідження ринку туристичних послуг (на прикладі підприємств рекреаційно-туристичного комплексу АР Крим): дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний економічний ун-т. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Хамідова О. М. Маркетингові дослідження ринку туристичних послуг (на прикладі підприємств рекреаційно-туристського комплексу АР Крим). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.06.01. – Економіка, організація і управління підприємствами, Київський національний економічний університет, Київ, 2004.

Дисертація присвячена розробці методики маркетингових досліджень ринку туристичних послуг для вирішення регіональних і локальних завдань курортів та рекреаційно-туристичних підприємств АР Крим.

Розглянуто тенденції розвитку туристичної галузі України та Криму. Визначено термінологічний апарат туристичного маркетингу. Проведено маркетингове дослідження внутрішнього та зовнішнього середовища підприємств туристичної індустрії: досліджено динаміку основних показників, визначено чинники, що впливають на них.

Обґрунтовано необхідність застосування маркетингових досліджень для оптимізації діяльності на туристичному ринку як окремих підприємств, рекреаційних зон з їхньою інфраструктурою, так і в цілому регіону.

Запропоновано систему маркетингових досліджень, алгоритм процесу та модель-схему їх виконання. Нові підходи до маркетингових досліджень реалізовано через використання параметричного методу. На підставі принципу лінійного пріоритету розроблена і запропонована до впровадження методика оцінки конкурентоспроможності підприємств рекреаційно-туристичного комплексу.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення науково-прикладного завдання щодо формування системи маркетингових досліджень у туристичній галузі. Результати проведеного дослідження дозволяють сформувати такі висновки.

1. Проведений аналіз рекреаційно-туристичного потенціалу довів, що в Криму є сприятливі природно-кліматичні умови і багаті рекреаційні та бальнеологічні ресурси для лікування й відпочинку населення, розвитку туризму і спорту. Разом з тим, один з найбільш дохідних і перспективних в усьому світі бізнес не приводить до нарощування економічного потенціалу кримського регіону.

2. Виявлено проблеми галузі, пов'язані з богатовідомчою підпорядкованістю рекреаційних підприємств, що ускладнює їх ефективне управління. Сезонна робота більшості здравниць, інфраструктура, що потребує оновлення, дорожнеча комунальних послуг, недосконале податкове законодавство, застарілі методи управління – все це приводить до зниження конкурентоспроможності турпослуг кримських підприємств.

3. Установлено, що маркетинг є надійним інструментом підвищення ефективності функціонування туристичних і рекреаційних підприємств на ринку туристичних послуг, для чого необхідно опанувати його методику й уміння практично застосовувати його в залежності від конкретної ситуації в навколишньому маркетинговому середовищі.

4. Маркетингові підходи в організації процесу розробки і просування турпослуг підприємствами галузі практично не використовуються. У кращому випадку маркетинг у таких підприємствах ототожнюють з рекламою і здійснюють у формі підвищення якісного (технічного) рівня послуг та інтенсифікації збуту, шляхом роботи з великою кількістю посередників. Для зменшення ступеня невизначеності та ризику рекреаційно-туристичні підприємства повинні мати у своєму розпорядженні надійну, об'ємну і своєчасну інформацію, одержання якої забезпечується проведенням маркетингових досліджень.

5. Комплексний аналіз внутрішнього середовища підприємств кримського рекреаційно-туристичного комплексу дозволяє характеризувати його як недосконале в частині нераціонального управління, слабко розвинених комунікаційних процесах, відсутності сучасних технологій, системи підготовки кадрів і слабким використанням маркетингу.

6. Діагностування зовнішнього середовища і безпосереднього оточення туристичних і рекреаційних підприємств – споживачів, конкурентів (проаналізовані фактори конкуренції), суміжників, (ЗМІ), дозволило виявити слабкі сторони кримських курортів і позицію конкурентів за останні п'ять років (низький рівень послуг, значну конкуренцію як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку, невміння використовувати сучасні маркетингові підходи).

7. Дослідження споживачів туристичних послуг кримських курортів показали тенденцію до зростання привабливості "неорганізованого" відпочинку в Криму, що в підсумку приводить до відходу в "тінь" значних коштів. Дані маркетингових досліджень дозволяють простежити цю тенденцію і розрахувати суму, що не надійшла в бюджет.

8. Розроблено систему маркетингових досліджень в туризмі та алгоритм цього процесу для підприємств галузі, а також модель-схему процесу комплексного маркетингового дослідження туристичного ринку на рівнях регіону, курортних зон і підприємств індустрії туризму, що дозволяє відслідковувати зміну попиту, реакцію споживачів на зміну макро- і мікрофакторів по сезонах і по регіонах Криму.

9. Запропоновано до використання в маркетингових дослідженнях параметричний метод, що дозволяє визначити рейтинг зон та об'єктів рекреаційно-туристичного комплексу.

10. Розроблено та запропоновано до практичного використання методику оцінки конкурентоспроможності підприємств рекреаційно-туристстичного комплексу, яка спрощує процес експертної оцінки, що відтворюється за попередньо відібраними та ранжованими параметрами.

Публікації автора:

В наукових фахових виданнях:

1. Хамидова О.М. "Социально-экономические проблемы развития туризма" // Научные труды Крымского государственного аграрного университета. Экономические науки: Сб. науч. тр. – Симферополь: Изд-во Крым. гос. аграр. ун-та, 2002. – Вып. 70. – С. 360-368, (0,45 д.а.).

2. Хамидова О.М. Методические основы определения терминологии туризма // Экономика и управление. – 2002. –№ 2, 3. – С. 46-49. (0,4 д.а.).

3. Хамідова О.М. Використання параметричного методу в маркетингових дослідженнях послуг кримських курортів // Схід.-2002. – № 3. – С. 38-41, (0,6 д.а.).

4. Хамидова О.М. Совершенствование оценки претендентов на соискание премии в ежегодном конкурсе "Крымская жемчужина" // Культура народов Причерноморья. – 2002. – №30. – С. 209-212., (0,4 д.а.).

5. Хамидова О.М. Проблемы сертификации – инструмента повышения качества обслуживания туристов в Украине // Культура народов Причерноморья. – 2002. – №34. – С. 224 –227, (0,3 д.а.).

6. Хамидова О.М. О методике маркетинговых исследований потребителей туристических услуг // Экономика и управление. – 2003. – №2,3. – С. 100-103, (0,3 д.а.).

7. Хамидова О.М. Клейменов А.М. Процесс маркетинговых исследований для решения региональных и локальных задач курортов и рекреационно-туристических предприятий // Культура народов Причерноморья. – 2004. – №47. – С. 134 -138. (0,4 друк. арк. З них особисто автору належить 0,2 д.а., а саме, розроблена модель-схема рівнів маркетингових досліджень у туризмі).

В інших виданнях:

8. Хамидова О.М. О необходимости применения и популяризации туристического маркетинга в Крыму // Тези доповідей ІІІ міжнародній науково-практичній конференції "Маркетинг та логістика в системі менеджменту". – Львів: Вид-во Нац. ун-ту Львівська політехніка, 2000. - С. 307-308 (0,14 д.а.).

9. Хамидова О.М. Методические рекомендации по усовершенствованию методики маркетинговых исследований в туризме и оценки конкурентоспособности туристических услуг. – Симферополь.: КрымПрессБумага, 2003.–51 с. (2,0 д.а.).