У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення науково-прикладного завдання щодо формування системи маркетингових досліджень у туристичній галузі. Результати проведеного дослідження дозволяють сформувати такі висновки. 1. Проведений аналіз рекреаційно-туристичного потенціалу довів, що в Криму є сприятливі природно-кліматичні умови і багаті рекреаційні та бальнеологічні ресурси для лікування й відпочинку населення, розвитку туризму і спорту. Разом з тим, один з найбільш дохідних і перспективних в усьому світі бізнес не приводить до нарощування економічного потенціалу кримського регіону. 2. Виявлено проблеми галузі, пов'язані з богатовідомчою підпорядкованістю рекреаційних підприємств, що ускладнює їх ефективне управління. Сезонна робота більшості здравниць, інфраструктура, що потребує оновлення, дорожнеча комунальних послуг, недосконале податкове законодавство, застарілі методи управління – все це приводить до зниження конкурентоспроможності турпослуг кримських підприємств. 3. Установлено, що маркетинг є надійним інструментом підвищення ефективності функціонування туристичних і рекреаційних підприємств на ринку туристичних послуг, для чого необхідно опанувати його методику й уміння практично застосовувати його в залежності від конкретної ситуації в навколишньому маркетинговому середовищі. 4. Маркетингові підходи в організації процесу розробки і просування турпослуг підприємствами галузі практично не використовуються. У кращому випадку маркетинг у таких підприємствах ототожнюють з рекламою і здійснюють у формі підвищення якісного (технічного) рівня послуг та інтенсифікації збуту, шляхом роботи з великою кількістю посередників. Для зменшення ступеня невизначеності та ризику рекреаційно-туристичні підприємства повинні мати у своєму розпорядженні надійну, об'ємну і своєчасну інформацію, одержання якої забезпечується проведенням маркетингових досліджень. 5. Комплексний аналіз внутрішнього середовища підприємств кримського рекреаційно-туристичного комплексу дозволяє характеризувати його як недосконале в частині нераціонального управління, слабко розвинених комунікаційних процесах, відсутності сучасних технологій, системи підготовки кадрів і слабким використанням маркетингу. 6. Діагностування зовнішнього середовища і безпосереднього оточення туристичних і рекреаційних підприємств – споживачів, конкурентів (проаналізовані фактори конкуренції), суміжників, (ЗМІ), дозволило виявити слабкі сторони кримських курортів і позицію конкурентів за останні п'ять років (низький рівень послуг, значну конкуренцію як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку, невміння використовувати сучасні маркетингові підходи). 7. Дослідження споживачів туристичних послуг кримських курортів показали тенденцію до зростання привабливості "неорганізованого" відпочинку в Криму, що в підсумку приводить до відходу в "тінь" значних коштів. Дані маркетингових досліджень дозволяють простежити цю тенденцію і розрахувати суму, що не надійшла в бюджет. 8. Розроблено систему маркетингових досліджень в туризмі та алгоритм цього процесу для підприємств галузі, а також модель-схему процесу комплексного маркетингового дослідження туристичного ринку на рівнях регіону, курортних зон і підприємств індустрії туризму, що дозволяє відслідковувати зміну попиту, реакцію споживачів на зміну макро- і мікрофакторів по сезонах і по регіонах Криму. 9. Запропоновано до використання в маркетингових дослідженнях параметричний метод, що дозволяє визначити рейтинг зон та об'єктів рекреаційно-туристичного комплексу. 10. Розроблено та запропоновано до практичного використання методику оцінки конкурентоспроможності підприємств рекреаційно-туристстичного комплексу, яка спрощує процес експертної оцінки, що відтворюється за попередньо відібраними та ранжованими параметрами. |