Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Іщенко Олександр Анатолійович. Маркетинговий механізм управління розвитком підприємств сфери послуг : дис... д-ра екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського. - Донецьк, 2006.



Анотація до роботи:

Іщенко О.А. Маркетинговий механізм управління розвитком підприємств сфери послуг.— Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 — економіка, організація і управління підприємствами. / Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського. — Донецьк, 2006.

Дисертація присвячена рішенню важливої для народного господарства України і її регіонів науково-практичної проблеми теоретичного обґрунтування концепції послуг в умовах перехідної економіки і формування механізму реалізації маркетингу послуг.

У роботі обґрунтовано, що значення сфери в національній економіці полягає в тому, що саме вона повинна забезпечити реальні структурні зрушення, поглибити ринкові відносини в змішаній економіці, забезпечити на належному рівні поповнення бюджету і високу зайнятість населення.

За результатами дослідження розроблена парадигма розвитку сфери послуг в Україні, принципи, критерії, методи, моделі, на основі яких ґрунтуються умови формування маркетингового механізму управління розвитком сфери послуг.

Виконано дослідження організації управління розвитком на цільовому ринку телекомунікаційних послуг і сегменті спортивно-оздоровчих послуг.

Запропоновані: модель трансформації стратегій маркетингу професійних послуг на регіональному рівні; концепція синтезу маркетингового механізму управління спортивно-оздоровчими комплексами регіону; методи розробки й аналізу процесу маркетингу послуг.

Обґрунтовано положення, які визначають важливість упровадження сучасних технологій комунікації в практику підприємств сфери послуг, особливо, аутсорсингу і латерального маркетингу. Обґрунтовано методологічний підхід до організації і управління концептуальними проектами в рамках надання професійних послуг.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення й нове вирішення важливої народногосподарської проблеми України щодо обґрунтування й реалізації механізму управління розвитком підвищення ефективності сфери послуг.

Підбиваючи підсумки проведеної теоретичної роботи й практичного запровадження, автор дійшов таких висновків:

1. Тенденції розвитку світового господарства в сучасному постіндустріальному суспільстві свідчать про зростання частки індустрії послуг у ринково розвинених країнах.

2. Створення ефективного механізму управління розвитком сфери послуг вимагає використання маркетингового підходу, що дозволяє обґрунтовано визначати обсяги виробництва затребуваних видів послуг із метою задоволення попиту споживачів.

3. При всій різноманітності послуг їх можна досить чітко диференціювати за групами, призначеними для функціонування в певній сфері.

4. Істотною причиною відставання розвитку сфери послуг в Україні є недостатнє використання, а в ряді випадків просте ігнорування маркетингового забезпечення, що має пронизувати всі фази життя суб'єкта виробництва послуг і самої послуги.

5. Нова парадигма розвитку сфери послуг в Україні ґрунтується на визначенні за допомогою маркетингового інструментарію пріоритетних груп послуг, орієнтованих на задоволення матеріальних і духовних потреб населення.

5. Реалізація маркетингового забезпечення сфери послуг дозволяє виключити стихійність у створенні нових підприємств і мінімізувати ризик їхнього банкрутства.

7. Основою для оптимальної адаптації суб'єктів виробництва послуг до зовнішнього середовища є результати її маркетингового моніторингу на мега-, мезо- і мікрорівнях.

8. Істотний внесок у ВВП України робить індустрія телекомунікаційних послуг, що входить до соціально-побутової інфраструктури. Розвиток конкуренції в сфері телекомунікаційних послуг вимагає посиленого застосування інструментарію маркетинг-міксу щодо просування послуг за допомогою акцій, спрямованих на стимулювання попиту.

9. Ефективність ринкових рішень у сфері послуг і їхня результативність залежать від рівня взаємодії між ринковими суб'єктами. Тому у функціональному плані процес комунікацій повинен включати в себе дії й технології, пов'язані з організацією й координацією взаємодії оферентів із суб'єктами системи маркетингу послуг.

10. Підвищенню ефективності й результативності сфери послуг сприяє використання латерального маркетингу й аутсорсингу, що підтверджується практичним досвідом функціонування компаній-продуцентів телекомунікаційних послуг.

11. У галузі послуг слід виділити специфічну підгалузь професійних послуг, яка вирізняється високим ступенем індивідуалізації й необхідністю реалізації тісної взаємодії із клієнтами. Останнє визначає підвищення вимог до персоналу суб'єктів професійних послуг і його диференціації залежно від складності й обсягу клієнтських проектів.

12. Логічно пов'язаними стадіями реалізації стратегії фірми професійних послуг є: діяльність щодо створення потенційних клієнтів, впровадження інструментарію інтерактивного маркетингу, формування репутації фірми й моніторинг ринкової кон'юнктури.

13. Перспективною й далекосяжною в плані розвитку індустрією послуг, яка поступово займає провідне місце на регіональних ринках, є сфера спортивно-оздоровчих послуг. Ефективний механізм управління цією сферою ґрунтується на реалізації проектного менеджменту, бізнес-планування, використання фітнес-консалтингу для впровадження інновацій.

Публікації автора:

Монографії

  1. Іщенко О.А. Теоретичні основи і механізм реалізації маркетингу послуг: Монографія. — Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2005. — 385 с. (22,39 д.а.).

  2. Лысенко Ю.Г., Жерлицын Д.М., Ищенко А.А., Мищенко С.Г., Мищенко И.А. Эффективное управление фитнес-бизнесом: Монография. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2004. — 208 с. (Особистий внесок автора: розроблено концепцію синтезу механізмів управління спортивно-оздоровчим комплексом, а також методичних підходів бізнес-планування у сфері спортивно-оздоровчих послуг. — С. 20-37; С. 95-113 (2,24 д.а.)).

  3. Іщенко О.А., О.М. Азарян, Н.Л. Жукова, Г.О. Ворошилова. Аналіз комплексу маркетингу на міжнародному ринку туристичних послуг: Монографія. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – 135 с. (Особистий внесок автора: запропоновано сертифікацію та методи управління якістю готельних послуг в сучасних умовах господарювання. — С. 98-116 (1,21 д.а.)).

Статті у наукових фахових виданнях

    1. Ищенко А.А. Особенности и задачи маркетинга сферы услуг // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины: Сборник науч. трудов / НАН Украины Ин-т экономики промышленности. — Донецк, 2002. — Т. 1. — С. 99-107. (0,53 д.а.).

    2. Ищенко А.А., Мищенко И.А. Проектный менеджмент в организации деятельности предприятий, оказывающих спортивно-оздоровительные услуги населению // Модели управления в рыночной экономике: Сборник науч. трудов / ДонНУ. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2002. — С. 334-340. (Особистий внесок автора: обґрунтовано доцільність використання інвестиційного проектування при розробці бізнес-планів розвитку фітнес-консалтингу — 0,21 д.а.).

    3. Ищенко А.А. Маркетинг услуг: концептуальные подходы и перспективы практического использования в сфере спорта региона / Соціально-економічні аспекти промислової політики: регіональна політика — організаційні та економічні механізми // Сучасні проблеми соціально-економічного розвитку регіонів України: Зб. наук. праць / НАН України. Ін-т економіки пром-сті; Редкол.: Амоша О.І. (відп. ред.) та ін. — Донецьк, 2002. — Т.2. — С. 142-150. (0,47 д.а.).

    4. Ищенко А.А. Критерии принятия маркетинговых решений в краткосрочной и долгосрочной перспективе // Менеджер: Вісник Донецької державної академії управління. — 2003. — № 1 (23). — С. 121-127. (0,36 д.а.).

    5. Ищенко А.А. Формирование и реализация инструментария интерактивного маркетинга на рынке услуг // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В.Даля. — 2003. — № 3 (61). — С. 80-86. (0,42 д.а.).

    6. Ищенко А.А. Использование бенчмаркинга в целевом сегменте рынка // Прометей: региональный сб. науч. трудов по экономике / ДЭГИ; ИЭПИ НАН Украины. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2003. — Вып. 10. — С. 370-379. (0,59 д.а.).

    7. Ищенко А.А. Новое экономическое пространство и основные направления развития целевого рынка услуг мобильной связи // Наук. праці Донецького національного технічного університету: Серія економічна. — 2003. — Вип. 65. — С. 108-115. (0,42 д.а.).

    8. Ищенко А.А. Логистика в современных хозяйственных системах // Економіка, менеджмент, підприємництво. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В.Даля. — 2003. — Вип. 2. — С. 56-63. (0,61 д.а.).

    9. Ищенко А.А. Концепция формирования и реализации региональной экономической политики в сфере услуг // Прометей: региональный сб. науч. тр. по экономике / ДЭГИ; ИЭПИ НАН Украины. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2004. — Вып.14. — С. 195-198. (0,28 д.а.).

    10. Ищенко А.А. Особенности формирования маркетинговой среды на рынке телекоммуникационных ИТ/С услуг // Маркетинг: теорія і практика. Зб. наук. пр. СНУ ім. В. Даля. — Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2004. — Вип.10 — С. 102-110. (0,53 д.а.).

    11. Іщенко О.А. Удосконалення сфери професійних послуг регіону // Торгівля і ринок України. — Вип. 18. — Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. — С. 147-153. (0,36 д.а.).

    12. Ищенко А.А. Парадигма развития сферы услуг в Украине // Управление экономикой переходного периода. Сб. науч. тр. / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. — Донецк, 2004. — С. 159-169. (0,59 д.а.).

    13. Ищенко А.А. Повышение общей эффективности деятельности предприятия: аспекты аутсорсинга // Вісник економічної науки України. Зб. наук. пр. / НАН України. Ін-т економіки пром-сті. — 2005. — № 1(7). — С. 48-53. (0,63 д.а.).

    14. Ищенко А.А., Лозикова А.Н. Информационный подход к управлению персоналом // Прометей: региональный сб. науч. трудов по экономике / ДЭГИ; ИЭПИ НАН Украины. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2005. — Вып. 1(16). — С. 244-249. (Особистий внесок автора — обґрунтований методичний підхід до управління персоналом у рамках ринку медіакомунікаційних послуг — 0,3 д.а.).

    15. Ищенко А.А. Систематизация содержательных акцентов феномена лояльности клиента в сфере услуг // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В.Даля. — 2005. — Вип. 2. — Ч.1. — С. 97-102. (0,53 д.а.).

    16. Ищенко А.А. Формирование и реализация стратегий маркетинга услуг // Маркетинг: теорія і практика. Зб. наук. пр. СНУ ім. В. Даля. — Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля. — 2005. — Вип.11. — С. 125-130. (0,36 д.а.).

    17. Ищенко А.А. Особенности применения аутсорсинга и системы делегирования полномочий в условиях процесса глобализации экономики // Вісник економічної науки України. Зб. наук. пр. / НАН України. Ін-т економіки пром-сті. — 2005. — № 2(8). — С. 48-52. (0,59 д.а.).

    18. Ищенко А.А. Особенности деятельности фирм, предоставляющих профессиональные услуги: аспекты эффективного управления // Прометей: региональный сб. науч. трудов по экономике / ДЭГИ; ИЭПИ НАН Украины. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2005. — Вып. 2(17). — С. 237-240. (0,54 д.а.).

    19. Іщенко О.А., Чумаченко М.Г. Концепція створення регіональних бізнес-інкубаторів сфери послуг // Економіка промисловості. Зб. наук. пр. / НАН України. Ін-т економіки пром-сті. — 2005. — № 4 (30). — С. 43-51. (Особистий внесок автора: обґрунтована концепція створення бізнес-інкубаторів сфери послуг регіону й розроблена модель регіонального бізнес-інкубатора— 0,3 д.а.).

    20. Ищенко А.А. Влияние ключевых показателей компаний мобильной связи Украины на оценку финансовых рисков // Прометей: региональный сб. науч. трудов по экономике / ДЭГИ; ИЭПИ НАН Украины. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд». — 2005. — Вып. 3(18). — С. 247-253. (0,62 д.а.).

    21. Іщенко О.А. Дослідження розвитку індустрії послуг в Китайській народній республіці // Вісник ДонДУЕТ: Серія Економічні науки. – 2005. – № 4(28). – С. 95-100. (0,36 д.а.).

    22. Іщенко О.А. Маркетингова концепція збереження існуючих і залучення нових клієнтів фірми професійних послуг // Торгівля і ринок України. – Вип. 20. — Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. — С. 110-115. (0,36 д.а.).

    Публікації в інших виданнях

      1. Іщенко О.А. Ринок послуг / Інфраструктура товарного ринку: Навч. посіб. — К.: НМЦВО МОН України, Студцентр, 2004. — 816 с. (Особистий внесок здобувача: проведено аналіз ринку послуг як найважливішого сектору інфраструктури товарного ринку. — С. 610-631 (1,29 д. а.)).

      2. Іщенко О.А. Формування системи доставки товарів згідно з оптимальною структурою каналів розподілу / Промисловий маркетинг: Навч. посіб.— К.: Студцентр, 2002. — 432 с. (Особистий внесок здобувача: обґрунтовано форми системи доставки товарів і послуг з вибору каналів розподілу. — С. 298-316 (1,12 д. а.)).

      3. Іщенко О.А. Прямий маркетинг в маркетинговій політиці комунікацій / Маркетинг: Підручник. — К.: Студцентр, 2003. — 400 с. (23,53 д. а.). (Особистий внесок здобувача: проведено аналіз спонсорства в маркетинговій політиці комунікацій і форми прямого маркетингу. — С. 312-321 (0,59 д. а.)).

      4. Ищенко А.А. Международные маркетинговые исследования / Международный маркетинг: Учеб. пособие. – К.: НМЦВО МОН Украины, Студцентр, 2005. – 344 с. (11 д. а.). (Особистий внесок здобувача: визначено особливості проведення маркетингових досліджень на міжнародному рівні, запропоновано цінові стратегії в залежності від ринку. — С. 109-130, С. 188-216 (1,66 д. а.)).

      5. Ищенко А.А. Особенности рынка услуг в современной экономике Украины // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции «Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины» — Алушта, Симферополь: ТНУ им. В. Вернадского. — 2002. — С. 32-33. (0,08 д.а.).

      6. Ищенко А.А. Маркетинг услуг: концептуальные подходы и перспективы практического использования в сфере спорта региона // Материалы всеукраинской научно-практической конференции „Современные проблемы социально-экономического развития регионов Украины”. – Донецк, 2002. – С. 142-150. (0,5 д.а.).

      7. Ищенко А.А. Роль логистического сервиса в обеспечении устойчивости хозяйственных единиц региона // Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції «Маркетинг та логістика в системі менеджменту». — Львів: НУ «Львівська політехніка». — Львів: вид-во НУ «Львівська політехніка», 2002. — С. 138-140. (0,18 д.а.).

      8. Ищенко А.А. Принципы формирования инфраструктурного комплекса регионального рынка услуг // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасні проблеми економіки підприємства». — Дніпропетровськ, ДНУ, Т.1. — Дніпропетровськ: вид-во Наука і освіта, 2003. — С. 53-55. (0,18 д.а.).

      9. Ищенко А.А. Концепция формирования и реализации региональной экономической политики в сфере услуг // Материалы V Международной научно-практической конференции «Перехідний час формування нової епохи». — Донецьк: ІЕП НАН України, ДЕГІ. — Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2004. — С. 195-198. (0,28 д.а.).

      10. Ищенко А.А. Роль ключевых показателей компаний мобильной связи Украины на оценку финансовых рисков // Материалы VI Международной научно-практической конференции «Конкурентоспособность национальной экономики в условиях глобализации: проблемы и пути ее повышения». — Донецк: ИЭПИ НАН Украины, ДЭГИ. — Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд». — 2005. — С. 237-240. (0,3 д.а.).

      11. Ищенко А.А. Совершенствование сферы профессиональных услуг региона: маркетинговые аспекты // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції "Управління підприємством: проблеми та шляхи їх вирішення". – Т. 1. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – С. 278-281. (0,2 д.а.).