Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Місцеве самоврядування


Чебан Олександр Іванович. Маркетинговий підхід в муніципальному управлінні : Дис... канд. наук: 25.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Чебан О. І. Маркетинговий підхід в муніципальному управлінні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.04 – місцеве самоврядування. – Академія муніципального управління. – Київ, 2008.

У дисертації вперше в Україні системно проаналізовано й визначено сутність, принципи та функції муніципального маркетингу як ринково орієнтованої технології забезпечення взаємодії суб’єктів муніципального управління, що забезпечують товарами і послугами комплекс потреб громади. Автором розроблено ринково орієнтовану модель муніципального управління на засадах маркетингового підходу як наочну схему практичного застосування теоретичних положень дослідження, що надало змогу обґрунтувати методичні засади використання сучасного маркетингового інструментарію в діяльності органів місцевого самоврядування.

У роботі аргументовано застосування принципів маркетингового підходу до функціонування системи муніципального управління як методології надання якісних управлінських послуг. Інтегрування функціонального та інституціонального змісту управління сприяє системному уявленню комплексу потреб споживачів та інструментальної бази їх задоволення, має прямий та опосередкований вплив на створення ефективної системи муніципального управління

У дисертаційному дослідженні наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення актуального наукового завдання щодо підвищення результативності діяльності суб’єктів муніципального управління через застосування сучасного маркетингового інструментарію для адекватного визначення і задоволення комплексу потреб громади. Отримані результати показують, що вихідна методологія виявилася ефективною, гіпотеза підтвердилася, поставлені завдання реалізовані й мета досягнута. На основі здійсненого дослідження сформульовано такі висновки та пропозиції.

1. Аналіз теоретичних напрацювань та практичного досвіду муніципального управління показав, що проблеми адекватного визначення і задоволення комплексу потреб громади, розробки механізмів пристосування системи управління до швидкозмінного середовища, розуміння змісту і структури управлінських послуг, що надаються органами місцевого самоврядування, є малодослідженими, але актуальними питаннями теорії муніципального управління. Саме розкриття зазначених питань обумовило поглиблене вивчення методології застосування маркетингу в муніципальному управлінні, уточнення змісту базових понять, виявлення специфіки ринкового управління муніципальними утвореннями, що розширило можливості дослідження в обраному напрямі.

2. Створення нових ринково орієнтованих інститутів, як нормативів ефективного функціонування органів місцевого самоврядування та їх взаємодії з місцевою спільнотою, є основою задоволення потреб населення в різних сферах суспільного життя. Ринково обумовлена зміна складових комплексу індивідуальних, групових потреб та потреб громади як територіального утворення вимагає розробки відповідної технології їх визначення й задоволення. Саме маркетинговий підхід як методологія надання якісних управлінських послуг передбачає орієнтацію системи муніципального управління на максимальне задоволення потреб споживача через ефективне застосування сучасного маркетингового інструментарію.

3. Запровадження маркетингового підходу в муніципальне управління є інтеграцією функціонального й інституціонального змісту управління, основною метою якого є системне уявлення про комплекс потреб споживачів та інструментальної бази їх задоволення. Процес визначення і задоволення потреб як кожного окремого мешканця, так і всього муніципального утворення, що реалізується органами місцевого самоврядування в системі муніципального управління, отримав авторську назву “муніципальний маркетинг”. Його сутність розкривається через систему взаємодії між органами місцевого самоврядування, державними установами, підприємцями, некомерційними організаціями та іншими зацікавленими сторонами, що забезпечують товарами і послугами комплекс потреб громади.

4. Основою системи муніципального маркетингу є ідентифікація різних рівнів потреб. В аспекті маркетингового підходу доцільним є розкриття комплексу потреб окремої людини, громади як спільноти, громади як територіального утворення. Життєдіяльність окремої людини відображається через природні, економічні та соціальні потреби; єдність громади як спільноти – це результат виробничої діяльності, що задовольняє особисті потреби – продуктовий комплекс, ринковий комплекс, громадсько-політичний комплекс; потреби громади як територіального утворення – це вищий щабель потреб, що сформувався історично внаслідок територіальної організації продуктивних сил – система розселення населення, інфраструктурна сфера, містоутворююча сфера. Для органу місцевого самоврядування, виходячи з принципу компліментарності, найважливішим є ідентифікація потреб окремої людини задля визначення комплексу управлінських послуг та розробки стандартів їх надання.

5. Комплекс управлінських послуг – це вихід процесу муніципального маркетингу, критерії якого визначаються на основі наступних факторів: хто є споживачем послуги; його статус в залежності від форми зв’язку між ним і органом управління; ступінь залучення та тип повноважень споживача при формуванні послуги. Домінуючими критеріями при визначенні якості надання управлінської послуги як процесу відповідного реагування на ідентифіковані потреби є: відкритість; залучення клієнтів; селективний підхід до задоволення потреб; доступність (фізична, правова та фінансова).

6. Методологія процесного підходу надала змогу представити взаємозв’язок між входом, виходом та системою прийняття рішень в процесі муніципального маркетингу, який складається з етапів: вивчення потреб та аналіз; планування; створення відповідних структур; реалізація плану; контроль; задоволення потреб. Таким чином, входом у процес є потреби, а виходом – управлінські послуги, які направлені на задоволення визначених потреб. Це стало основою моделі причинно-наслідкових зв’язків між потребами та їх задоволенням.

7. Обов’язковою умовою функціонування муніципального маркетингу є створення ефективної системи комунікацій, через яку орган управління здійснює визначення та аналіз потреб громади. Система взаємодії між виконавчим органом і блоком артикуляції потреб громади – це каркас моделі прийняття рішень в процесі муніципального маркетингу. Блоки системи взаємодії – безпосередньо органи влади, які надають управлінські послуги; суб’єкти господарювання, що виробляють товари і послуги для задоволення комплексу потреб громади; регіональна еліта, громадські організації та політичні партії, які встановлюють критерії якості надання управлінських послуг – формально утворюють сферу муніципального маркетингу та сприяють становленню належних принципів демократичного урядування.

8. Результати й висновки дисертації можуть бути використанні науково-дослідними установами для продовження досліджень за тематикою в напрямках, що потребують подальшого розроблення (класифікації відповідних потреб громади, які можуть бути притаманні різним населеним пунктам; методики формування системи взаємодії, яка забезпечує виготовлення товарів і послуг для забезпечення потреб громади; формування кола адекватних інституційних, мотиваційних, інформаційних механізмів впливу на систему взаємодії), Національною академією державного управління при Президентові України та її регіональними інститутами для застосування в навчальному процесі підготовки, перепідготовки й підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування та розроблення відповідного навчально-методичного забезпечення, іншими навчальними закладами.

Публікації автора:

  1. Чебан О. І. Міський маркетинг як складова програми залучення інвестицій / О. І. Чебан // Актуальні проблеми державного управління: [науковий збірник]. Вип. 5. – Одеса: ОФ УАДУ, 2001. – С. 244-251.

  2. Чебан О. І. Муніципальний маркетинг: проблема дефініцій / О. І. Чебан // Актуальні проблеми державного управління: [науковий збірник]. Вип. 8. – Одеса ОРІДУ УАДУ, 2001. – С. 256-270

  3. Чебан О. І. Визначення потреб муніципального утворення в системі муніципального маркетингу / О. І. Чебан // Актуальні проблеми державного управління: [збірник наукових праць Одеського регіонального інституту державного управління]. Вип. 3(15). – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2003. – С. 168-179.

  4. Чебан О. І. Класифікація потреб громади в муніципальному управлінні / О. І. Чебан // Актуальні проблеми державного управління: [збірник наукових праць Одеського регіонального інституту державного управління]. Вип. 4(32). – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2007. – С. 232-238.

  5. Чебан О. І. Влив інституційних трансформацій на процес муніципального управління / О. І. Чебан // Теорія та практика державного управління: [збірник наукових праць]. Вип.1(20). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2008. –С. 216-224

  6. Чебан О. І. Сучасна маркетингова концепція в муніципальному управлінні / О. І. Чебан // Актуальні проблеми державного управління: [зб. наук. пр.] / [Редкол.: С. М. Серьогін (голов. ред.) та ін.]. Вип. 1(31). – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2008. – С.266-274.

  7. Чебан О. І. Врахування потреб територіальних громад при формуванні кадрового потенціалу органів місцевого самоврядування / О. І. Чебан // Кадрове супроводження регіональних перетворень: [матеріали науково-практичної конференції. 18 квітня 2002 року]. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2002. – С. 244-249.

  8. Чебан О. І. Врахування інтересів територіальних громад при формуванні державної регіональної політики / О. І. Чебан // Інституційні перетворення як передумова ефективного використання ресурсного потенціалу регіону: [матеріали щорічної загальноінститутської науково-практичної конференції 24 квітня 2003 року]. – Одеса ОРІДУ НАДУ, 2003. – С. 427-437.

  9. Чебан О. І. Розробка програм соціально-економічного розвитку населених пунктів на основі маркетингового управління / О. І. Чебан // Державна стратегія управління місцевим та регіональним розвитком: форми, методи та актуальні проблеми реалізації: [матеріали науково-практичної конференції. 24 листопада 2004 року]. У 2-х томах.. Т. 1. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2004. – С. 310-315.

  10. Чебан О. І. Формування ідеології стратегічного планування на основі концепції управлінських послуг / О. І. Чебан // Актуальні проблеми державного управління та місцевого самоврядування: сучасний стан та перспективи розвитку: [матеріали науково-практичної конференції. 18 жовтня 2005 року]. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2005. – С. 449-452.

  11. Чебан О. І. Стенограма виступу. // Ресурси розвитку. Адміністративна реформа в Україні: [матеріали Всеукраїнського семінару та координаційної ради «Ресурсне забезпечення місцевого і регіонального розвитку». Київ, 10 листопада 2001 р., та науково-методологічного семінару «Адміністративна реформа: проблеми і перспективи реформування діяльності органів центральної виконавчої влади», Київ, 27 листопада 2001 р.] / [Упорядники: М. Пухтинський, Е Рахімкулов]. – К.: Логос, 2002. – С. 135.