Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Поколодна Олена Валентинівна. Механізм вдосконалення взаємодії органів податкової служби з громадськістю : дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія держ. управління при Президентові України. Харківський регіональний ін-т держ. управління. — Х., 2006. — 227арк. — Бібліогр.: арк. 180-202.



Анотація до роботи:

Поколодна О.В. Механізми взаємодії органів податкової служби з громадськістю. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України. – Харків, 2007.

Дисертація присвячена дослідженню взаємодії між органами податкової служби і громадськістю в сучасній Україні. На основі аналізу феноменів громадськості і громадської думки, узагальнення існуючих підходів до здійснення зв’язків з громадськістю, автором визначено особливості та принципи PR-діяльності в органах державного управління в цілому і в органах податкової служби зокрема.

Емпіричний аналіз нинішнього стану відносин між податківцями та громадськістю довів вкрай низький рівень поінформованості більшості громадян про цілі, завдання та функції органів податкової служби, відсутність дієвих механізмів громадського контролю за діяльністю податківців, негативний імідж багатьох працівників органів податкової служби. Вкрай недосконалою, як можна стверджувати за результатами дослідження, є й нормативно-правова база, яка регулює діяльність органів податкової служби.

Доведено, що реформування діяльності органів податкової служби є можливим за умов використання комплексу функцій системи управління: розробки нової стратегії податкової політики, застосування нових методів управління внутрішнім середовищем, а також раціоналізації управління зовнішнім середовищем.

Безпосереднім засобом підвищення ефективності взаємодії органів податкової служби з населенням виступає розроблений механізм зв’язків з громадськістю, який містить такі складові: створення в регіональних податкових адміністраціях спеціальних окремих центрів із зв’язків з громадськістю, здатних працювати в рамках двосторонньої симетричної моделі взаємодії з громадськістю, з урахуванням переходу до нових форм і методів податкового адміністрування; налагодження постійної безпосередньої взаємодії з громадськістю; активне використання засобів непрямої взаємодії з громадськістю, таких як співпраця із ЗМІ, електронний PR і соціальна реклама; розробку на підставі інформації, отриманої через канали зворотного зв’язку, пропозицій щодо вдосконалення взаємодії з населенням та діяльності територіальних податкових органів у цілому.

У сукупності одержані результати дослідження дозволили вирішити науково-прикладне завдання щодо обґрунтування теоретичних засад, опрацювання механізму та розробки практичних заходів стосовно вдосконалення взаємодії органів податкової служби з громадськістю на територіальному рівні на основі сучасних положень науки державного управління, а також наявного стану відносин між державою та населенням у сфері оподаткування. На підставі поданих у дисертації матеріалів проведеного дослідження можна сформулювати такі загальні висновки.

1. Громадську думку необхідно розглядати як прояв соціального настрою представників тих соціальних груп, хто стикається зі спільними проблемами і разом шукає шляхи їх розв’язання у певний проміжок часу. Разом з цим, соціальний настрій представляє собою елемент реально функціонуючої суспільної свідомості, який означає практичну готовність до дії і є невід’ємним компонентом поведінки. Особливе місце в механізмі формування як соціального настрою, так і громадської думки посідає соціальна інформація, котра виступає сукупністю знань, відомостей, даних і повідомлень, що формуються та відтворюються в суспільстві і використовуються індивідами, групами, організаціями, різними соціальними інститутами для регулювання соціальної взаємодії.

2. Виходячи з розгляду існуючих моделей взаємодії держави і громадськості в комунікаційному просторі, доцільно здійснювати таку взаємодію за двосторонньою симетричною моделлю. При цьому основними принципами діяльності органів державного управління щодо взаємодії з громадськістю мають бути: пріоритету громадських інтересів, достовірності, етичності, ефективності, науковості і своєчасності.

3. Здійснення взаємодії з громадськістю в органах державного управління має враховувати особливості цієї діяльності стосовно даних організацій. До них належать такі: акцентування на ідеологічній складовій; упровадження двобічної симетричної моделі для забезпечення ефективної взаємодії з громадськістю; створення позитивного іміджу органів влади та здійснення взаємодії із ЗМІ; реалізація механізму комунікації органів державного управління з громадськістю; специфічність принципів, що мають бути покладеними в основу комунікаційного механізму. До того ж у реалізації даного механізму необхідно враховувати те, що одержувач інформації виступає здебільшого у вигляді великих соціальних груп (або навіть усього суспільства) на відміну від приватних організацій, для яких одержувачем є зазвичай невеликі групи людей.

4. Особливості системи оподаткування, як однієї з підсистем, що виникають у процесі взаємодії держави з громадськістю, обумовлені роллю і місцем податків у структурі суспільних відносин. Податки проявляються в процесі вилучення частини вартості доходу громадян, підприємств, установ, організацій на користь загальнодержавних, суспільних потреб та потреб територіальних громад. Виходячи з цього, податки виступають не тільки економічним, але й водночас важливим соціальним інститутом.

5. Виходячи зі специфіки функціонування системи оподаткування в умовах демократичної, правової, соціальної держави, до загально визнаних принципів оподаткування (економічних, правових і організаційно-функціональних) необхідно додати ще дві групи: загальносистемні й соціальні. До першої групи належать принципи, що забезпечують функціонування системи оподаткування: своєчасності сплати податків, єдиного підходу, наукової обґрунтованості, гнучкості системи оподаткування, рентабельності податкових заходів. До другої можна віднести принципи, які дозволяють органічно інтегрувати систему оподаткування у структуру суспільних відносин. Це принципи поєднання інтересів держави, регіонів і територіальних громад, доступності для громадськості та сприяння соціально-економічному розвитку.

6. Сучасна система оподаткування виконує п’ять основних функцій: фіскальну, контрольну, регулюючу, соціальну, заохочувальну. Відповідно до цього у чинному законодавстві представлені і функції державної податкової адміністрації, і податкових інспекцій. Проте в теперішній час в Україні система оподаткування зосереджена майже повністю на реалізації перших двох функцій. Ефективне виконання інших потребує налагодження належних комунікацій з об’єктами оподаткування, зокрема, з громадськістю.

7. Проведений аналіз та результати проведеного соціологічного дослідження свідчать про те, що основними проблемами взаємодії держави і громадськості в податковій сфері є такі: складність для розуміння платників податків; незручність сплати податків; завелика кількість податків фіскальних зборів, обов'язкових платежів; низький рівень якості обслуговування в податкових органах; централізована система оподаткування; нерівномірність розподілу податкового тягаря; недостатній рівень наукової обґрунтованості системи оподаткування; велика кількість контролюючих органів і неефективність використання ними бюджетних коштів.

8. Існуючі проблеми взаємодії органів податкової служби й громадськості можна розв’язати лише через реформування системи оподаткування в Україні. Одним з ключових елементів таких реформ має стати зміна механізмів діяльності органів податкової служби, що буде можливою за умов системного використання всіх функцій управління, а саме:

– розробки стратегії податкової політики, яка б передбачала: приведення норм чинного податкового законодавства у відповідність до європейських стандартів; встановлення вичерпного переліку податків і зборів; скорочення числа податків; поступове зниження ставок за основними державними податками і полегшення податкового навантаження на фонд оплати праці; усунення багатократності оподаткування одних і тих же об'єктів; забезпечення збалансованості загальнодержавних, регіональних і приватних інтересів; удосконалення системи відповідальності за податкові правопорушення; забезпечення дієвого громадського контролю за діяльністю податкових органів;

– управління внутрішнім середовищем, яке здебільшого находить свій вираз через удосконалення податкового адміністрування на рівні податкових інспекцій, а саме: зміна методів управління персоналом; забезпечення гнучкості організаційних структур; підвищення рівня інформатизації управління; покращання наукового й методичного забезпечення діяльності, упровадження методик оцінки ефективності роботи органів податкової служби; приведення кількісного складу працівників у відповідність до кількості платників податків;

– управління зовнішнім середовищем, яке реалізується через удосконалення системи контролю над неплатниками податків (контроль); упровадження дійових підходів впливу на соціальні настрої платників податків, їх ставлення до податків (мотивація); створення при регіональних підрозділах органів податкової служби спеціальних структурних підрозділів, що спеціалізуватимуться на зв’язках з громадськістю.

9. Основними завданнями Центрів із зв’язків з громадськістю державних податкових адміністрацій має стати інформаційне, експертно-аналітичне, консультативно-методичне забезпечення діяльності цих організацій. Відтак до складу даного Центру повинні входити такі основні структурні підрозділи: аналізу і прогнозування соціально-економічних процесів, взаємодії із засобами масової інформації, взаємодії із платниками податків, взаємодії з податковими інспекціями та електронного PR.

10. Здійснення взаємодії органів податкової служби з громадськістю в межах запропонованої двосторонньої симетричної моделі може стати підґрунтям для змін у податковій політиці держави, діяльності податкових інспекцій, соціальних настроїв і поведінки громадян у сфері оподатковування. Зміна ставлення громадськості до податківців і податкової дисципліни передбачає зокрема і діяльність щодо мотивування платників податків, яка може здійснюватися за допомогою соціальної реклами, що буде спиратися на соціально-значущі норми й цінності, позначати умови та способи безпосередньої участі громадян у підтримці життєдіяльності держави та формувати стійку причетність до забезпечення функціонування і розвитку суспільства.

11. Опрацьований механізм покращення взаємодії органів податкової служби з громадськістю на територіальному рівні включає такі складові: створення в регіональних податкових адміністраціях спеціальних окремих центрів із зв’язків з громадськістю, основним завданням яких є забезпечення реалізації двосторонньої симетричної моделі взаємодії з громадськістю у рамках переходу до нових форм і методів податкового адміністрування; створення каналів зворотного зв’язку; налагодження постійної безпосередньої взаємодії з громадськістю; активне використання засобів непрямої взаємодії з громадськістю, таких як співпраця із ЗМІ, електронний PR і соціальна реклама; розробка на підставі інформації, отриманої через зворотний зв’язок, пропозицій щодо вдосконалення взаємодії з населенням та діяльності територіальних податкових адміністрацій у цілому.

Публікації автора:

  1. Поколодна О.В. Принципи розвитку системи оподаткування в Україні // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. праць. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ "Магістр", 2005. – № 3 (26). – С. 46 – 53.

  2. Поколодна О.В. Особливості здійснення зв’язків з громадськістю в органах державного управління // Теорія та практика державного управління. – Вип. 3 (12). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ "Магістр", 2005. – С. 214-218.

  3. Поколодна О.В. Електронний PR в органах влади // Теорія та практика державного управління: Зб. наук. пр. – Вип. 1(13). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ "Магістр", 2006. – С. 21-26.

  4. Поколодна О.В. Оцінка характеру взаємовідносин між органами податкової служби і населенням на місцевому рівні // Держава та регіони. Серія "Державне управління". – Запоріжжя.: Вид-во ГУ "ЗІДМУ". – 2006. – № 3. – С. 153-157.

  5. Поколодна О.В. Механізм покращення взаємодії органів податкової служби з громадськістю на територіальному рівні // Теорія та практика державного управління: Зб. наук. пр. – Вип. 3 (15). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ "Магістр", 2006. – С. 191-197.

  6. Поколодна О.В. Поколодна О.В. Напрями впровадження інституційних змін в діяльність податкових інспекцій // Актуальні проблеми державного управління. – Вип. 4 (28). – Одеса: Вид-во ОРІДУ НАДУ, – 2006. – С. 72-77.